..: Deutsche Bahn vymění informační tabule ve 120 stanicích :..

Nové informační tabule ve stanici Dresden Hbf, foto: Kai Michael Neuhold – Deutsche Bahn AGBerlín — Německý správce železniční infrastruktury DB Netz, člen koncernu Deutsche Bahn, chystá pro cestující ve 120 nejfrekventovanějších železničních stanicích nové odjezdové informační tabule na nástupištích. Prvními třemi stanicemi, kde byly již nové systémy instalovány, jsou nádraží Leipzig Hbf, Leipzig/Halle Flughafen a Karlsruhe Hbf v západní části Německa. Již do konce letošního dubna má být novou generací tabulí vybaveno 60 stanic, do konce roku pak ještě dalších 60. Kromě toho se chtějí u Deutsche Bahn více zaměřit také na kvalitu úklidu na nástupištích a nádražních budovách, a to konkrétně v 53 městech, na která poukázali sami cestující.

A v čem jsou vlastně nové německé informační panely na nástupištích inovativní? Již dnes drtivá většina informačních tabulí v Německu umí zobrazit aktuální informaci o vlaku – jako například že dnes není řazen vůz číslo 368, že je dnes vlak mimořádně veden v obráceném řazení či že je již plně rezervován. Zároveň se na nástupištních tabulích zobrazuje i základní řazení každého vlaku a také příjezdy vlaků. Nové panely zobrazí navíc ještě další dva vlaky, které z daného nástupiště odjíždějí po vlaku aktuálním, a to včetně případného zpoždění a dalších informací. Obecně pak platí, že v Německu jsou nástupiště, odkud vlaky odjíždějí a přijíždějí, stanovena již dopředu a jsou uvedena ve vlakových průvodcích a jízdních řádech. Případné změny jsou pak zpravidla vyhlašovány a vyznačovány.

Pro českého cestujícího, zvyklého na zveřejnění nástupiště většinou třeba 10 minut před odjezdem, to může vypadat trochu jako jiný svět. Informační tabule, jež používá Správa železniční dopravní cesty, se většinou liší stanici od stanice, jednotný informační systém chybí a centrálního hromadného nákupu se nevyužívá. Zobrazení aktuálních informací o vlaku na nástupištích je většinou spíše nemožné, protože tabule k tomu nejsou uzpůsobeny a umí pouze úzké spektrum možných provozních informací, pokud je umí vůbec. O zobrazení řazení vlaku přímo na odjezdové tabuli si spíše můžeme opravdu jen nechat zdát. Na rozdíl od nejen obou našich západních sousedů navíc stále mícháme koleje a nástupiště a dělíme je různě podélně na části (typicky vlak přijede k nástupišti číslo 2, kolej pátá, severní část apod.), zatímco ve světě se logicky označují jednotlivé nástupištní hrany a používají jednotné sektory označované písmeny. Přitom při vhodném nastavení sektorového systému cestující mohou dopředu přesně vědět, kde jejich vůz zastaví, a tím i zkrátit čas, který potřebují k nástupu do vlaku.

Je samozřejmě pravdou, že i český správce infrastruktury udělal v informování cestujících na nádražích v posledních letech znatelný pokrok. I přesto se však nelze vyhnout pocitu, že je v jeho systému skryt výrazný formalismus a znatelný odstup od potřeb cestujícího. To ostatně ukázala i diskuze cestujících na neoficiálním profilu České dráhy – omezení provozu na sociální síti Facebook, který informaci o nových informačních tabulích v Německu přinesl jako první.

Na některá z výše uvedených zlepšení se můžeme těšit v dohledné době i u nás – jednotné moderní označování nástupišť a sektorů má náš správce státní infrastruktury podle mnohých zdrojů již v podstatě připravené. Naopak jednotný informační systém, který by zpracovával a publikoval informace tam, kde je cestující potřebuje, a v míře a formě, která mu pomůže, je prozatím v nedohlednu. Slabou náplastí na „plechovou hubu“ meloucí stále stejnou monotónní úřední písničku a vizuální systémy fungující relativně dobře za pravidelného provozu, ale selhávající již při v podstatě banálních scénářích mimořádností, tak může být jedině iniciativa dopravců. Například České dráhy s aplikací Můj Vlak, možností rezervací prakticky veškeré meziregionální dopravy a propracovaným systémem mimořádností nastavily poměrně vysoký standard.

Zdroje: Deutsche Bahn, facebookový profil České dráhy – omezení provozu


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 16.3.2016 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Stavby a projekty

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
16.03.2016 (19:48)  
Rozhodně cílová stanice a čas odjezdu je nedostatečný údaj... v takovým Přerově nemusí být Brno jako Brno, jak už tu někdo psal!

Linka by byla teoreticky hezká věc, kdyby ovšem nebylo toho že tento pojem tu u vlaků má prakticky nulovou historii a pokud se to zavede, bude si to nějaký čas potřebovat "sednout" a ustálit, a pokud s tím bude každou chvíli někdo šachovat tak si to nejspíš nesedne nikdy...

Nicméně máme na rozdíl od Pragotronu k dispozici mnohem větší rozlišení (a někdy i plochu) tak by to neměl zase být až tak strašnej problém, klíčové informace zdůraznit velkou velikostí a upřesňující (a dříve neuváděné viz třeba to řazení, ne že by se to nehodilo ale na pragotronech to dost dobře nešlo a teď už to jde) stačí menším písmem, holt kdo to potřebuje si popojde blíž nebo požádá bystrozrakého, ale četnost potřeby těchto informací je relativně nižší tedy to tolik nevadí...

Jinak ta Praha v tom základním tvaru je jistě jako název dost nevhodná, kdyby to byl řekněme "Pražský výběr" nebo tak něco tak si to s cílovou stanicí už nikdo nesplete... a vůbec by ten komerční název neměl být mezi těmi informacemi prvního řádu... jenže to jde asi proti komerčnímu zájmu dopravce takže asi nic no :(

Jo a samozřejmě nevidím důvod proč by (v rozumně blízké době) neměly být ty stejné informace k dispozici na webu (a odtama pak libovolným způsobem přechroustané libovolným dalším programem na různých platformách) jako vývěsky libovolné stanice "now" a možná i k jinému volitelnému okamžiku - to je přece jen trocha nepřílíš komplikovaného programování. Pak si to může většina cestujících přečíst na svém mobilním zařízení, což by mělo dost pomoct, koneckonců pak ani těch táflí nebude muset být až tak krutě moc...

SIM: njn možná by stačilo kdyby tam všude jasně bylo že je to "Ostrava přes ČB a Jihlavu" to už by kdekdo pochopil že je to výletem koldokola...
registrovaný uživatel Sim 
16.03.2016 (17:28)  
kave > tyhle dva udaje nemusi stacit. Dnes uz to asi takto nejezdi, ale z Plzne cirka minutu po sobe odjizdely dva vlaky - jeden do Prahy, druhy do Ostravy. Figl byl v tom, ze ten vlak do Ostravy to bral vyhlidkovou cestou (z Plzne na CeBudky a dal jihem), takze do Ostravy prijel o nekolik hodin pozdeji. Takze se z Plzne nejezdilo vlakem, co jel do Ostravy, ale vlakem, co jel do Prahy.
A vysvetlovat tehdejsi skorotchyni, ktera chce jet vlakem do Ostravy, ze nema jet vlakem, co ma cilovou stanici Ostrava, ale nejakym jinym ... to bych pral kazdemu, ktery stavajici system povazuje za vyhovujici!!!
Pokud tohle nadraznikum vyhovuje, pak at si takto vlaky oznacuji interne, ale pro cestujici daji neco jednoznacneho a srozumitelneho.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
16.03.2016 (16:16)  
V jízdním řádu máme příklady potenciálně matoucích názvů, jako IC Opava, Ex Hukvaldy, Rx Karlštejn...
Ale zároveň tam máme i spoustu dobrých příkladů, jako třeba Ex Ostravan, Ex Brněnský drak, IC Zlínský Expres, R Chomutovka...
16.03.2016 (16:12)  
Pragotrony měly bílá písmena na černém pozadí, TOHLE co se instaluje v současnosti, i v jiných zemích, má bílá písmena na bledě modrém pozadí. Pragotrony měly spotřebu pouze při změně údajů, TOHLE má spotřebu asi obrovskou, podle rozměru chladiče ze zadní strany. Tím nechci říct, že bych chtěl zpátky Pragotrony, ale nedovedu si představit, že by TOHLE v našich podmínkách operativně zobrazovalo mimořádnosti. On stačí displej v CityElefantu, někdy se dozvíme číslo poruchy, někdy je rozsypaný čaj, někdy před příjezdem do Berouna svítí příští stanice Pečky, apod. Taky je potřeba sázet na inteligenci cestujících, v silničním provozu se vyžaduje oprávnění, tady stačí vědět, že se nemá vstupovat do kolejiště. Kdysi dávno se děti na základní škole učily hledat v jízdním řádu, dnes se asi učí čepovat benzín a vyměňovat pneumatiky, nevím.
registrovaný uživatel kave 
16.03.2016 (16:07)  
Sim, Radek Papež, R.U.R:

Nehledejte zbytečně problémy a složitá řešení. Na každé informační tabuli musí být vždy explicitně uvedeny dva údaje. Cílová stanice vlaku a čas odjezdu ze stanice. A tyto získáte při vyhledávání spojení z jakéhokoliv programu (naprostá většina) anebo z KJŘ apod. (zbytek cestujících). Číslo vlaku, název vlaku, druh vlaku, číslo linky atd. nejsou tak podstatné, protože je ta informační tabule sice může, ale na rozdíl od rozhlasového hlášení už nemusí v plném rozsahu obsahovat.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
16.03.2016 (16:06)  
Hm, a co teprv Slovenské vlaky jako Kúpele Lúčky (přitom přímo do kúpelí se člověk vlakem vůbec nedostane).

Já zase jednou odjel špatným směrem, když jsem nepochopil, že směrová cedula vzhůru nohama znamená že vlak jede opačným směrem.

Švýcaři zejména pro S-bahny běžně zobrazují jen číslo linky a číslo vlaku úplně zatajují, to je podle mě dobrá cesta -- číslo linky je kratší a stačí si pamatovat jedno... ČD zkoušejí číslovat i dálkové linky, ale zatím se to moc nechytlo, se mi zdá.

Každopádně číslo linky a cílová stanice mi připadají nejužitečnější. Kategorie vlaku se dá schovat pod označení linky, ČD zatím používají tuším S, R a D (a člověku je nakonec celkem jedno, jestli to R je Sp nebo R a jestli to D je EC nebo IC nebo Ex...)

Významné průjezdné stanice jsou taky dobrá informace. Zvlášť pokud jen některé vlaky na dané lince v dané stanici zastavují... Už jsem párkrát viděl překvapené cestující projíždět Kolínem bezmocně stojíce u výstupních dveří...
editor nebo admin ŽP Radek Papež  mail  
16.03.2016 (15:35)  
Sim: k těm ukazatelům bych asi dodal ještě číslo linky. Pak by se stačilo řídit podle čísla linky, směru a případně času odjezdu.

K té Praze – vyloučit pojmenování vlaků shodná s názvy stanic?
registrovaný uživatel Sim 
16.03.2016 (14:55)  
Mno, ja bych s dovolenim zacal pri zlepsovani sjednocenim informaci. V clanku to jiz je nakousnuto. Proste aby cestujici vedel, co si ma vlastne hlidat. Je to cislo vlaku? Je to jeho nazev (pokud ho ma)? Je to jeho kategorie? Nebo je dulezity cas odjezdu? Pripadne - jak pise Jiri v predchozim prispevku - je to cilova, nebo i prujezdne stanice?

I kdyz se uz ledacos na draze za poslednich par let zlepsilo, i v dnesni dobe vidam na cedulich ruzne informace. A nekdy je to doslova matouci - typicky si vzpominam, jak kdysi nekdo chtel jet (asi z Ostravy, uz nevim presne) do Prahy a misto toho vlezl do vlaku s nazvem Praha, bohuzel jedoucim do Polska. Zatimco v jedne stanici se proste zobrazuje na odjezdove tabuli cislo vlaku a cilova stanice, na jinem nadrazi cislo vlaku na tabuli vubec neni a je misto ni nazev vlaku.
16.03.2016 (13:50)  
Je hezké, že na vlaku je uváděna výchozí stanice, takže v Nezamyslicích na vlaku na "ceduli" svítí Nezamyslice - Olomouc. No ja, ale kudy? Přes Přerov nebo přes Prostějov, toť otázka na průvodčího. Chudák průvodčí, každému to vysvětlovat...
Na tom by se taky mělo zapracovat.
16.03.2016 (12:04)  
Takový monitor s odjezdy je třeba i v Pardubicích na hlavním nádraží. Ale třeba v Rakousku nebo Německu to je opravdu standard daleko ve větší míře.

Co se týče tří elektronických stojanů na každém nástupišti na hl.n. v Praze - problém tam je ten, že z jedné strany je trvalý jízdní řád (bez mimořádností, bez nástupišť, i s vlaky, které třeba daný den vůbec nejedou nebo jedou jednou ročně) a z druhé strany je sice řazení vlaku, ale to nereflektuje případné aktuální změny, ani neví kterým směrem vlak pojede nebo kde přesně zastaví (viz článek) a u soukromých dopravců neví vůbec nic (ať už je to chyba jejich, nebo neochota SŽDC). Takže užitečné jsou tam hlavně ty aktuální odjezdy/příjezdy s nástupišti, ale ani to není dokonalé.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko