Praha — Správce české železniční infrastruktury SŽDC uzavřel se svým rakouským protějškem ÖBB Infrastruktur dohodu o zrychlení vlaků na trase z Prahy do hornorakouského Lince. Obě strany se shodly v tom, že současná nabídka spojů a jejich rychlost nedosahují hodnot, jež jsou u spojení tohoto významu očekávány. Jízdní doba rychlíků Praha - Linz se nyní pohybuje těsně pod pěti hodinami, což je způsobeno především velkým počtem zastávek, kdy mezi Českými Budějovicemi a Lincem vlak staví v každé větší stanici a slouží tak spíše jako regionální spoj, než jako vlak spojující české hlavní město s třetím největším rakouským městem. SŽDC i ÖBB věří, že do roku 2020 bude díky modernizacím tratí cesta mezi těmito dvěma městy trvat maximálně 3 hodiny a 45 minut. K dosažení tohoto času napomůže na české straně především dostavba 4. tranzitního koridoru a na rakouské straně zrušení některých zastávek a zdvoukolejnění trati St. Georgen/Gusen – Linz. Tato dohoda byla uzavřena díky rozšíření spolupráce mezi ČD, SŽDC a ÖBB při příležitosti zahájení provozu vlaků railjet z Prahy do Grazu od letošního prosince.
Zdroj: Railway Gazette
13km rozdíl železnice proti silnici, který znamená zhruba pětinu vzdálenosti, nemusí být tak zásadní, záleží také na poměru dosažitelných rychlostí. Dokud není rychlostní silnice, je největší nevýhodou železnice odlehlost stanic a zastávek od sídel. Bohužel, když jsem viděl, jak novou rychlostní silnici plánují těsně u sídel, přestože to bude znamenat hluk, ačkoli autem lze snadno dojet po přivaděči, zatímco případná přeložka tratě má mít zastávky od měst ještě dále než dnes (Kamennému Újezdu se vzdaluje, Velešínu zruší zastávku blíže městu a Kaplici se nepřiblíží), ač působí jen občasný hluk a cestující se musí k vlaku nějak dopravit, obávám se, že taková přestavba situaci spíše zhorší.
Vypouštění zastávek obecně nepovažuji za systémové řešení, pokud leží v docházkové vzdálenosti od sídel. Naopak, větší sídla (Kamenný Újezd, Velešín, Kaplice) by měla zůstat napojena, a za tímto účelem se nabízí praktické řešení, totiž přeložit trať do jejich blízkosti, kde je nyní plánována rychlostní silnice, a rychlostní silnici vést dále od nich, kde je nyní plánována přeložka tratě (velmi zhruba řečeno). Pak by se mohla uchytit rychlejší vrstva vlaků pro spojení Českých Budějovic a Lince s většími sídly na trase, a pomalejší pro obsluhu okolí.
Druhým problémem (vracím se zpět k Linci) jsou neustálé rozsáhlé výluky na obou stranách hranice, které prostřednictvím NAD usilují cestujícím dlouhodobě o nervy. Trať 196 se rozsáhle "optimalizovala" snad třikrát, nejprve jen stanice, pak širá trať, pak PHS... Povedená byla téměř celoprázdninová akce kolem St. Georgen, kdy za R/Sp/Rex jezdila NAD a ten jeden rychlík "Anton Bruckner" byl zrušen bez náhrady. Vzhledem k tomu, že to byl jediný vlak na který zde platil EuropaSpezial, považuji to za skvělý marketingový tah, nabízet akční jízdenku kterou po celé léto není kde využít.
To, pokud nemám auto. Když ho mám, není co řešit..
Ono ani "to druhe" spojeni CR a Rakouska neni zadna olympiada a to hlavne na te rakouske strane. Ale zas ten pocit, ze tam budou jezdit vagony, co svedou jet i trikrat rychleji, to je k nezaplaceni:-)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.