Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.
První místo bez boje
Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.
Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.
Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.
Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.
Popis vozu je v aktuálním Žel. magazínu a jsou tam popsáni i úpravy, které vozy v sériové podobě dostanou. Přiznám se, že jsem si ani já nevšiml, že nožní opěrky jsou jen u sedadel u uličky (pod okny je na to příliš široký topný kanál) a aby si byli všichni rovni, tak mají být odstraněny i ty u sedadel v uličce.
Děkujeme
08.10.2014 (12:56)
Topič: Veškeré debaty o úzké uličce jsou jenom mlácením prázdné slámy. Radim Jančura si s tím poradí. Již nyní se proslýchá, že zahájil masívní náborovou kampaň mezi občany vietnamské národnosti na místa stewardů(ek). Já jsem nikdy vysokého ani prostorově výraznějšího Vietnamce neviděl, takže se uličkami obratně protáhnou a cestující budou spokojeni.....
Stačí? Stačí tenhle názor? :)
Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce.
Skutečně jsou čtyři roky spekulací a čtyři roky vášnivých konspiračních debat u konce?
Přečetl jsem si také:
http://zpravy.aktualne.cz/domaci/regiojet-predstavil-svuj-prvni-novy-vagon/r~fed441a04d3f11e4975f0025900fea04/
Po několika letech provozování vyřazených vagónů rakouských drah… namísto oblíbených vozů Ampz pro 64 cestujících
Z toho mi nějak vyplynulo, že kdyby jiný dopravce místo svých klasických vozů provozoval vyřazené vagóny rakouských drah, tedy oblíbené vozy Ampz pro 64 cestujících, tak by na tom byl stejně špatně jako ten RJ. Je to tak?
To, ze KK preferuje modre, je zalozeno na nekolika jeho zkusenostech, jeho pozadavkum a potrebam to proste vyhovuje nejlepe. A nemam duvod predpokladat, ze dotaz na sirku ulicky byl minen nejak rypave - pocitam, ze se mu pri pohledu na sminky zdala ulicka nezvykle uzka (me taky) a proste se na to zeeptal. Jenze se tu bohuzel naslo spousta tech, kteri nechteji svet videt barevne a kazdeho si hnedka musi zaskatulkovat do sveho cernobileho videni sveta. A misto vecne diskuse tu mame hned osocovani z kydani spiny a hledani problemu.
Ja mel shodou okolnosti pred nejakou dobou prakticky ten samy problem - potreboval jsem poslat samotnou maminu s miminem v hadraplanu pres republiku a vbiral jsem nejvhodnejsi spoj (svete div se, ono se to ukazalo jako problem, ktery ma jen jedno spravne reseni - Leosova tramvaj). Potreboval jsem zjistit sirku ulicky v pendolinu a v Bbdgmee236 ... i zeptal jsem se na kacku. A bylo to to samy jako tady s Karlem, jenze v (blede) modrym. Pokud se pamatuju spravne, vecne dokazali diskutovat pouze dva lide, ostatni v lepsim pripade rypali, v horsim me rovnou posilali do zadele :-( A nasli se dokonce i taci, kteri zacali objahovat takovou modrogumnost, jako ze se u toho Bbdgmee236 neda diky uzke ulicce dostat s hadraplanem do prostoru urcenem pro rodice s deckama ... s tim, ze sem preci kreten, kdyz se chci dostat s kocarem nekam, kam preci nikdo nepotrebuje se cpat.
Takze, panove, prosim jednak trochu tolerance, ale hlavne mene rypani a skatulkovani. Je to presne o tom, ze tu mame konecne po delsi dobe zase jeden krasny vagon, ktery snad bude slouzit svemu ucelu podstatne lepe, nez paskvil s oznacenim Bbdgmee236, ktery s podobnou slavou pred nejakou dobou predstavili modri.
Práve teraz som sa vrátil domov, bol som sa previesť na prvej ceste IC 1003 RJ na Slovensku aspoň krátky úsek (57 km). Za cenu lístka ZSSK na vlak typu R v tomto úseku som v RJ dostal (resp. si dokúpil) miestenku v klimatizovanom vozni, 0,33 l vodu, caffelatte, dort (koláčik), horúcu čokoládu a časopisy, pričom stewardka prišla 4x v priebehu 45 min. cesty (prakticky jedinou chybičkou krásy bolo, že na Slovensku nefungovalo wifi- aspoň teda v mojom vozni).
Mimochodom, na moje prekvapenie bolo toto IC celkom slušne obsadené a videl som viac ako 10 fotografov v staniciach a pri trati. A pri ceste domov som použil vlak kategórie R ZSSK.
Môj záver: od ZSSK som dostal trochu viac, ako som očakával (sedel som sám v kupé v čistom klimatizovanom Bmeer, ale s klepajúcim kolesom), čiže podľa mňa známka 3 (dobré). S prihliadnutím na mimoriadnu čistotu môjho kupé (isto v ňom nesedelo predtým veľa ludí), prázdne kupé a to, že vlak nemeškal (prekvapivo, nakoľko túto trasu jazdím každý pracovný deň) som ochotný dať známku 2-.
V IC RJ som sedel v ABmz, na ktorom bolo trochu vidieť, že už niečo zažilo a má za sebou viac ako 5 hod. cestu, ale vďaka poskytnutým službám to bolo podľa mňa na známku 1- (takmer výborné). Vlastne dostal som to, čo som čakal, lebo necestoval som s RJ prvýkrát.
U mňa je teda víťaz RJ. Lenže toto je moje hodnotenie, niekomu sa nemusí páčiť, niekto iný preferuje niečo iné. Niekto ma rád široké uličky vo vozni, niekto koženky s nádychom histórie a patinou, niekto sa cíti najlepšie v upravenej regionálnej elektrickej jednotke, iný v italskom/talianskom "Kyvadielku" a niekto v povestnej rakúskej dvojke. Takže nech "obľubujete" akéhokoľvek dopravcu, buďme radi, že si môžeme vybrať. A ak RJ/LE prinúti zlepšovať svoje služby monopolného dopravcu (prípadne aj opačne), bude tu len na prospech všetkých cestujúcich.
možná by stálo z to se na to podívat i z druhé stránky, někomu sice rozšlapal bábovičku, ale někomu ji pro změnu zase uplácal. Ono, aby Jancura ultraz vyskakovali ze židle, hned jak se naznačí, že na díle velkého guru Jančury může být sebemenší chybička, také moc nesvědčí o jejich normálnosti.
očekával bych, že jako fandové železnice si můžeme své názory říct na rovinu a pokud jsou v rozporu, tak si v klidu říct své pro a proti, já zase potkal lidi, kteří se u Jančury párkrát pěkně spálili, ale ty na palubě žlutého vlaku nepotkáte.....
Stejně se musím smát, když vidím, kolik energie investují někteří jedinci (tady, na Káčku, příp. i jinde) aby našli COKOLIV, co vyznívá negativně. Co na tom, že provoz RJ nás doteď nestál ani korunu (zrovna diskuse o proplácení studentského jízdného je typickým příkladem zaslepenosti antijančurovců), špína se musí najít stůj co stůj.
Nedá se svítit, přehrada se jednou protrhla a už nikdy nebude možné tvrdit ono okřídlené: ".. nemá zkušenosti, nemá vozidla, nemá lidi, nemá toto, nemá tamto, nebude mít, neumí, nedokáže..."
Má, bude mít, umí, dokáže. Navzdory všem, kteří ho proklínají za to, že jim zničil jejich šotosen. Lze vozit lidi kvalitně (sám s ním jezdím pravidelně 2x týdně), načas, v příjemném prostředí, za konkurenceschopnou cenu (= současnou cenu navýšenou o částku nutnou k překonání prodělku, i tak to vychází líp, jak ČD v r. 2010. Od r. 2008 pravidelně jezdím Pha-Ova, tak vím, o čem mluvím).
A že je to egocentrik, který občas plácá nesmysly? No a co? Jeho stewardky jsou fešné, káva dobrá, cheescake chutný, já jsem spokojen. A všichni co s ním jezdí, evidentně taky. Už několikrát jsem na palubě RJ zabředl do diskuse se zahraničními turisty. Všichni byli spokojeni, holt asi nikdo z nich nechápal, že právě vyzobali rozinky ;-)
PS: navíc jsem to nikdy neoznačil za světobornou chybu, ba naopak, jsem napsal, že to nepovažuji za kardinální problém
Já si ho vyzkouším rád a představte si, že mě celou cestu ani nenapadne, jestli se tou uličkou protáhne záchranář. A popravdě - kdybych už nevěděl, co na tom voze pohanět, tak takovýto argument by mě tedy vskutku nenapadl. Opravdu bych chtěl mít Vaše starosti! ;-)
Ty "mistni frekvence" podle mne budou osetrene tarifem tak, aby se "nevyplatily". Samozrejme, pokud je to jinak uplne prazdne, tak to pak zase jinak...
Mno a pak je to jednoduche; cim dal se clovek veze, tim je mene dulezite, jake jsou nastupni prostory a sirka ulicky, ale o to dulezitejsi je kolik je mista na nohy, jak je polstrovana sedacka a jestli se na tom da jeste po par hodinach sedet, nebo zda se covek proste uz musi projit, aby to vydrzel.
A pak je to samosebou dany i tema baglama - treba v hlavovych vozech pendolina uplne chybi police na velky bagly. Takze i kdyz je ulicka v klopidle o dobrych dvacet centimetru sirsi, je to houby platny protoze se tam s minibarem proste projet neda. V ostatnich vozech prostory jsou a pokud je nema obsluha vlaku obsazeny svymi vecmi, muze teoreticky (v praxi jsem to bohuzel nezazil) prave obsluha pomoci cestujicim s umistenim tezkych kufru do tech regalu nebo na jina mista k tomuto ucelu vyuzitelna.
Takze, zjednodusene receno. Pokud je ten vagon urcen na streku Praha - Kosice, nevidim v tom prakticky zadny zadrhel. Na takoveto strece bude treba mnohem dulezitejsi, jakou kapacitu ma jimka pod WC a jestli se bude pri obratu pocitat s jejim odhovnenim. Na stranu druhou, jake budou zastavky na SK uzemi, jsem zatim nestudoval - pokud by to v nejakem konkretnim useku melo pobirat mistni frekvenci, jako treba se na nasem uzemi nabizi Havirov - Ostrava (kde to ale zpravidla jinak vozi vzduch, takze je to fuk), muze byt uzka ulicka omezujici. Podobne nevidim takovy vagon jako optimalni na provoz ve vlaku se zastavkami Ostrava - Studenka - Suchdol - Hranice - Lipnik - Prerov.
Z DD do Bln jsou možné víceré trasy.
Jedna je přes Elstewerdu a dále buď přes Falkenberg a Jüteborg (což je ta stovková jednokolejka) do Berlína (z Jü je to do Berlína už rychlé, změřil jsem tam kilometr za 20 s, což je rychlost 180. Jü bych za předměstí Berlína nepovažoval, je to přes 60 km.), anebo z Elstewerdy přes Uckro a Zossen (kdo si vzpomene, čím se stanice Zossen zapsala do historie železniční techniky? ;-) Nápověda - je to už více jak 100 let ;-)) do Bln. Zde je to celé dvojkolejné.
Další varianta je jet z DD do Falkenbergu přes Röderau (dvojkolejka, 160 km/h určitě, spíš i víc). Z Falkenbergu pak ona zmíněná jednokolejka.
Tudma jsem jel z Jinotransu.
Debata o ulickach je ale o voze, kde jsou a budou sedacky 2+2. A az na jednoho cloveka z tisice davaji vsichni prednost o neco uzsi ulicce "na ukor" sedacek. Proc? Protoze potreboval najit vadu a ted nevi, jak z toho ven.
Jasně, 2 + 1 je lepší konfigurace, ale tu RJ nebude prodávat jako Standard tarif, na to mají Relax ceny v Ampz. Tohle je prostě high-density vagon.
V tom s Vámi naprosto souhlasím, že 2+1 je nejlepší uspořádání a pokud jsem sám jel Regiojetem (když jsem ještě měl to štěstí, že jsem jezdil "na Prahu" ne "na Brno"), tak jsem ty samostatné sedačky při objednávce preferoval... Ale že neobjedná soukromník pro nové vagony na trať, kde zuří cenová válka, sám jste psal, že je to jasné...
K té tlakotěsnosti: Ty tlakotěsné railjety přece na Hamburk NIKDY jezdit nebudou... Je tlakotěsnost potřeba do Vídně? Ptám se, nevím, nikdy jsem tam vlakem nebyl (ale při pohledu na mapu moc tunelů neočekávám)...
1. proč se teda nepoužívá běžně, když to není žádný podstatný náklad navíc
2. proč se ještě nenašel nějaký "rebelující výrobce" (Pesa,...), který by chrlil ve velkém tlakotěsné vozy ve velkém za ceny netlakotěsných vozů jiných výrobců (Siemens,...)
Jinak nikdy jsem neslyšel, že by DB měla na Hamburk požadavek tlakotěsnosti a neměla ho ani na RJ, když s nimi vyráběli netlakotěsný Astra vůz.
Ale možná jsou nějaké cesty, které nevidím, protože nejsem technik, ale jenom fyzik.
Právě proto jsem tímto reagoval na výrok "potkali jsme se s ICE a nedělalo to nic"
Starouš
Pevnější skříň nemusí nutně znamenat, že to bude těžší. Jsou určitě i jiné cesty.
záleží na situaci,
pro Jančuru do Košic, který (v dalších 20 letech) asi víc než 160 jezdit nebude je tlakotěsnost zbytečná a drahá sranda, zrovna tak jako pro ČD je nesmysl pořídit tlakotěsné vagóny na R Praha - Plzeň - Cheb
ovšem pokud by jezdil pod taktovkou DB do Hamburgu a byl požadavek na 230 km/h, pak by tlakotěsnost požadoval určitě i on
prostě tam by měla smysl....
netřeba to takhle vyhrocovat, já osobně netvrdím, že úzká ulička je kardinální problém, ale mě osobně to prostě nevyhovuje (nic víc v tom prosím nikdo nehledejte), bohužel v tomto případě je na výběr pouze ze tří špatných řešení
1) varianta (viz reál) 2+2 - široká tj. pohodlná sedadla, úzká ulička, hodně sedadel - nejlepší varianta pro provozovatele, to si RJ z pochopitelných důvodů vybral (hodně lidí, jejich omezení malé, a při sezení komfort)
2) varianta 2+2 - úzká tj. méně pohodlná sedadla, trochu širší ulička, hodně sedadel - nechápu, proč se všichni zastánci úzkých uliček (to je jen označení názorového proudu, není to míněno jako narážka) upnuli na toto, jako další možnost, to je dle mého názoru ta nejhorší alternativa (pokud se tedy bavíme o vagónu pro trať Pha-KE, na osobák Rudná-Praha je to jiná věc)
3) varianta 2+1, široká tj. pohodlná sedadla, široká ulička, málo sedadel - to je nejlepší varianta pro cestujícího z hlediska komfortu, její "+" není jen v široké uličce, ale také v možnosti vybrat si na sezení dvojtou nebo jednoduchou sedačku (řada lidí nerada sedí ve dvou), více prostoru pro zavazadla na 1 cestujícího, jednodušší úklid, pro dopravce je to však varianta nejhorší, protože ekonomicky přichází o 25% tržeb (zanedbávám vytíženost, tj. že nemusí vždy být vyprodáno), což je při jeho současné ekonomice provozu neskousnutelné....
DB třeba tlakovzodornost požadovaly i po Škodě a jejich push-pullů s maximálkou "jen" 189 km/h.
Ani ne tak kvuli 189 km/h, ale protze se budou pravidelne potkávat s ICE jezdícími 250-280 km/h a to i v tunelech.
Opravdu se to vyplatí za cenu, která je navýšená v desítkách procent? Kdyby to bylo nějakých 3 - 5 %, tak neřeknu ani popel a pochopím, že je to cena, za kterou je daný vagón pak "trochu lepší".
Je to takový rozdíl v komfortu, aby normální vagóny byly brány jako nějaký póvl? (Já vím, někteří psali, že to je nebe a dudy, tak se těším, až se někdy tím nebeským vagónem svezu, protože zatím jezdím jenom skvělými tichými a pohodlnými vagóny - nicméně údajně podřadnými, protože jim chybí tlakotěsnost.)
Jestliže zde byla zmíněna nutnost masivnější skříně vagónu, nebude pak vagón celkově výrazně těžší a neprojeví se to na spotřebě a akceleraci?
Ovšem nezapomenout prosím na to že výhodou všech "úplných novostaveb" je že dopravce nebude mít o jeden vůz Bdmtee míň, což si myslím není až tak zanedbatelné, přecejen jsou tyto vozy (i přes velmi nešikovné vnitřní uspořádání) technicky jedny z lepších/novějších na našich kolejích...
Nebo si to ještě můžeme představit tak že ke všem novostavbám (na rozdíl od té reko) dávají jedno středně ojeté Bdmtee zdarma navíc :)
Obecně bych řekl že se mi většina "velkých reko" u ČD zdála být dost drahá, obzvláště v porovnání s novostavbou Astra. Jistě, doteď byl "killer argument" že Astra za ty prachy stejně nikdy nebude, což už teď ovšem jaski neplatí.
Jančura v tomto směru podle mě přesně vybral technické parametry a výbavu svých vozů tak aby měly dostatečné ovšem ne přehnaně nadstřelené technické parametry a z vybavení zbytečně nevyškrtal žádnou "levnou" položku (jako že třeba na Oktávii za nějakých 400k asi nebudu zbytečně šetřit na zrcátku ve sluneční cloně za 400,-) čímž by moc neušetřil ale výrazně by ubral na "exkluzivitě" toho vozu...
Tak to obvykle bývá když o věci může rozhodovat někdo rozumný, bez postranních úmyslů, komu do toho zbytečně nekafrá X komisí anobrž má odpovědnost sám k sobě a jinak víceméně volnou ruku.
U státního dopravce toto víceméně nejde, systém velké firmy (a státní obzvláště) tomu poměrně efektivně brání. Nikdo nemá skoro za nic odpovědnost, každý si hlavně kryje vlastní záda...
Jen o dveře a přechody nejde. V prvé řadě jde o podstatně pevnější skříň vozu, která musí odolat násobně většímu tlaku v tunách na metr než klasická skříň. K tomu ty dveře a přechody a potom také odlišná vzduchotechnika a klimatizace. Ta musí zajistit, aby ke změnám tlaku uvnitř vozu nedocházelo při míjení a tlakových vlnách v tunelu skokově, ale postupně.
jedinej kdo se tu chová jako zamindrákovanej pošuk a pitomej rejpal seš ty, tak se prosím uklidni, holt čím kdo zachází tím také schází
Cele je to zcela o nicem, protoze jeden zamindrakovej posuk nemel co vymyslet, tak vytvoril legendu o skandalni uzke chodbicce. Kdyby byla siroka, tak by zas rval, ze jsou uzky sedacky. A kdyby byly sedacky jen tri v rade, tak by byly maly okna. Kdyby to bylo skleneny cely, tak by byly blbe orchideje na zachode. Kdyby tam byly ruze, tak by byla spatne barva koberce. A kdyby tam zadny koberec nebyl, tak by byla uzka chodbicka. Sakra, to uz jsem psal...
právě o tom jsem psal již v první příspěvku na téma šířky, jestliže servis RJ je založen na neustále courajících stevardkách, je taková šířka trochu úsměvná, i když nechme se překvapit, RJ chce začít jezdit s jídelním vozem, tak uvidíme
pokud do tohoto vagónu nastoupím já, bude mi ta stísněná ulička dost vadit..stejný názor bych měl i ve vagónu ČD nebo kohokoliv jiného
ještě je tady jeden úhel pohledu: u jednoho vagonu projde uličkou průvodčí maximalně 1x mezi stanicemi/zastávkami, zatímco u druhého se motá stewardka, v horším případě steward každou chvíli!! A ještě bude možná hrkat s vozíkem, protože obsloužit 80 lidí bude fuška.
Ještě, že je nenapadlo dávat sedadla po třech jako v letadle
však já Vám váš názor neberu...
Nevím proč, ale vybavuje se mi ten vtip, proč je policejní auto širší než delší? Protože všichni chtějí sedět vpředu.
řeknu to takto, pokud do tohoto vagónu nastoupím já, bude mi ta stísněná ulička dost vadit, POZOR!!! stejný názor bych měl i ve vagónu ČD nebo kohokoliv jiného,
samozřejmě to neznamená, že ten vagón by neměl být provozován, ani že je do morku špatný, prostě pro mě jako (scifi)potenciálního zákazníka není přitažlivý....
Ad tlakotěsnost, nejsem si úplně jistý tou nákladností - jedná se přeci jenom o dvěře, ty stojí nové netlakotěsné zhruba 50 000 eur na vůz (vstupní + přechodové) - kolik mohou stát tlakotěsné? dvakrát tolik? A Hübnerovy přechody, dalších 20 000 eur? Pokud někdo tuší může napovědět. Rozhodně si nemyslím, že tlakotěsnost jde do statisíců eur.
Která varianta je správná?
Jsou polohovatelne na ukor mista pro cloveka za mnou nebo na ukor meho vlastniho mista (je "fixni" vrsek operadla nebo kloub)?
A to je přesně ten správný názor!! Norma vůbec nemusí vyjadřovat pocity zákazníka/cestujícího
Například větší zakřivení banánů mi třeba nemusí vůbec vadi a pochutnám si na nich, zatímco hluk splňující normu mi naopak vůbec nemusí být příjemný.
Domnívate se tedy, že ten nový vagon je horší než jiné anebo že pouze je stejně nepohodlný jako jiné?
Vycházím o údajů v TEDu - přesto ty jídeláky a řidičáky tvoří 2/7 souprav, což není zrovna málo.
Tlakotěsnost považuji za úplně zbytečnou
Což ale nemění nic na tom, že se na ceně podepisuje výrazně. V době nákupu Ampz/Bmz ČD jsme navíc byli papežštější než papež a byla vyžadována už od 200 km/h včetně a nikoliv až nad ní jako jinde.
Když nemáme žádné dlouhé tunely.
Ano, ale...když se kupovaly Gorily, taky se u nás nikde nejezdilo 160 km/h...a hle po letech jak se ta rychlost hodila.
a při potkávání ICE na trati se nedělo vůbec nic
Tohle je ale velmi subjektivní. Někomu to nic nedělá, citlivějším lidem se dělá nevolno a motá se mu hlava. Proto bych nepaušalizoval. DB třeba tlakovzodornost požadovaly i po Škodě a jejich push-pullů s maximálkou "jen" 189 km/h.
Zeptejte se cestujících daných vozů, kolik z nich ocení, že jedou tlakotěsným vozem - většina na vás bude koukat jako byste spadl z Marsu.
Tak tohle bude v prvé řadě o tom, že běžný člověk netuší, že nějaká taková věc existuje a co je její podstatou, tak jen tak bez vysvětlení a vyzkoušení neodpoví. Bez urážky k ženám - kolik z nich bude schopno z fleku odpovědět, jestli se líp jezdí s přeplňovaným tříválcem, nebo atmo šestiválcem. Moc jich neodpoví, ale když se jim dá možnost vyzkoušet obě verze, jistě si názor udělají...
700 tis. eur za reko Bdmpee nebo novostavba za 1 mil. - je to i v ČR nevyužitelný rozdíl v rychlostech
Však také takové ABpee stojí zase jen 436 tisíc. Ale zase v jiných parametrech...a railjety jsou zase v parametrech, jaké požadovaly OBB na linku do Grazu. Proto je prostě srovnání ceny za jeden vůz bez kontextu trochu zavádějící.
(A v kontextu mi to vychází tak, že cena ABpee/Bdmpee/Bmpz RJ i railjetu je tak nějak +- odpovídající nasazení a požadavkům včetně požadovaných parametrů. Ampz/Bmz ČD +- odpovídá době pořízení a výbavě s výtkou, že se tehdy požadovalo už u 200 km/h tlakovzdorná skříň a naopak mimo mi příjde cena Bdmpeer ZSSK nejen k rychlosti a nasazení, ale hlavně ve srovnání s tím, kolik stály první kusy Bmpeer ZSSK.)
asi tu s tím nepochodím, ale taky existují pojmy jako udržitelnost, společenská odpovědnost a lidská slušnost
staré B sem netahejte to je jiný případ, naštěstí je více možností než B/Jančura/nic....
Tlakotěsnost považuji za úplně zbytečnou, když nemáme žádné dlouhé tunely. Zeptejte se cestujících daných vozů, kolik z nich ocení, že jedou tlakotěsným vozem - většina na vás bude koukat jako byste spadl z Marsu.
Jel jsem vozem CFR z Astry 200 km/h v Německu a při potkávání ICE na trati se nedělo vůbec nic.
700 tis. eur za reko Bdmpee nebo novostavba za 1 mil. - je to i v ČR nevyužitelný rozdíl v rychlostech, ten však již zajímá například DB při nasazení do Hamburku.
což ovšem ještě nezaručuje spokojenost zákazníka
- 1 vůz railjetu vyšel v průměru na 1,93 mil eur (včetně rekonfigurace), v průměrné ceně jsou ale na rozdíl od ostatních započítány i restaurační a řídicí vozy, takže reálná cena obyč Bmpz bude nižší.
- Vozy railjetu a Bmz/Ampz jsou v tlakovzdorném provedení (railjet včetně přechodů), což na cenu bude mít taky dost vliv.
A pro srovnání - 1 Bdmpee ČD: 633 tisíc eur (Po intervenci ČNB to je něco málo přes 700).
Vrútky - Bdmpeer
Max. rychlost vozu: 160 km/h
Počet sedaček ve voze: 72
Cena jednoho vozu: 1,88 mil. Eur
Siemens Railjet
Max. rychlost vozu: 230 km/h
Počet sedaček ve voze: 78+2
Cena jednoho vozu: 2,04 mil. Eur
Siemens Bmz a Ampz
Max. rychlost vozu: 200 km/h
Počet sedaček ve voze: 66 resp. 58
Cena jednoho vozu: 1,73 mil. Eur (cena z roku 2003)
Astra pro RJ
Max. rychlost vozu: 200 km/h
Počet sedaček ve voze: 80
Cena jednoho vozu: 1,05 mil. Eur
K dalším dotazům - všechny sedačky jsou polohovatelné vč. sedaček u nouzových východů a skleněných stěn.
Ulička splňuje bez problémů normu EN 16585.
Je tohle ještě ekonomicky utáhnutelné? A je nějaký důvod, aby bylo? Co třeba reklama prostřednictvím článků o tomto voze? Co nalákaní zvědaví cestující, co pojedou nakonec stejně rakouskou ojetinou? Co je furt někomu po tom, co je pro Jančuru drahé nebo ne?
...za jakou cenu (peněžní i lidskou) je této úrovně služeb dosaženo
A za jakou cenu je dosaženo zpocené staré B, kde pak ztrátu dopravce platí všichni? Byl byste spokojenější, kdyby Jančura za své prachy neexperimentoval s vlaky, ale raději si pořídil do kanceláře počítač se zlatými klávesami, perský koberec a Tatianu Kuchařovou jako konkubínu?
Irizar není žádný low-cost ale u autobusů jeden z nejprestižnějších nástavbářů. Možná byste se divil, kde se jaký autobus vyrábí, ale Španělsko není nic ostudného (ony například autobusy Mercedes se vyrábí v Turecku). Přiznávám, že neznám postup objednávky dílů, ale dveře lišící se o 7 cm - ptejte se kde chcete, ale toto JE nesmysl...
Že neseděly dveře ze dvou busů vedle sebe, to není nic překvapivého. Ono taky mohlo jít o stejný typ, ale jinou sérii (Vy víte, jestli nebyl jeden bus o tři roky starší než druhý?), kde jsou dveře řešeny zcela jinak...
Ale že někdo vyrábí dveře na autobus s přesností +/- 10 cm je totální nonsens, bohužel...
ANO - ALE
Bavíme se o milimetrech, nikoli centimetrech (o kterých píše michalt)! Např. u ocelových staveb vozu RIC (26,4m) je tolerance délky skříně obvykle 0/-14mm... Což je cca 7mm na každou stranu.
Michale, pokud nákupní cena je nižší než vagonu pro ZSSK (jak kdesi na začátku diskuse snad zaznělo) a kapacita je srovnatelná, taje to ekonomicky výhodnější, i když je to pohodlnější. On totiž interiér bude asi tvořit poměrně malou část celkových nákladů na novostavbu vozu, tak proč ho neudělat lepší, když to moc nestojí.
Možná by nebylo od věci někdy zabrousit do výroby, neustálé vysedávání u PC evidentně vede k matoucím závěrům.
Věcně: umím si představit 7mm. Ne 7cm.
Já myslel, že se bavíte o dveřích do autobusu, ne o vratech od hangáru, kde na šířce 50 metrů je 7 cm relativní tolerance. Ale u dveří autobusu, který jsou široký kolik, 2x65? cm a vysoký 220?
...jak funguje ta dodávka náhradních dílů?
Tak jsem se byl přeptat na postup oprav těch Irizarů ;-)
Zjistil jsem, že okna (skla) jsou vždy stejná. Nicméně prvky do interiéru i exteriéru se opravdu objednávají podle výrobního čísla a přijde náhradní díl (kterému tam říkají polotovar), který se musí seříznout a zabrousit na míru (dveře např i o 7cm, kryt reflektoru se rozřeže na 3 kusy a přelaminuje do vyhovujícího tvaru), pak se to pošle do lakovny a pak to teprve jde namontovat.
Ten konkrétní případ byl ten, že byly dva autobusy, jeden nepojízdný a jeden s vyskleným oknem ve dveřích. Tak chtěli prohodit dveře, aby aspoň jeden mohl odjet, nicméně to nešlo, neboť to nesedělo o centimetry.
A mysím, že takový přístup k přesnosti dílů bude i té rumunské vagonky.
Není to zcela můj vkus, ale výbava je rozhodně nadstandardní!
ALE, nepřehání už to dopravce? Je tohle ještě ekonomicky utáhnutelné? Ještě štěstí, že pan Jančura má taky autobusy a cestovku.
S Regiojetem jsem jel dvakrát a při obou cestách jsem byl s komfortem i službami velice spokojen.
Je však otázka, za jakou cenu (peněžní i lidskou) je této úrovně služeb dosaženo.
Tyto prostory samozřejmě NEJSOU určeny k tomu, aby je projížděl invalidní vozík nebo kočárek...
Takze v sirce pruchodu problem nevidim, samosebou za predpokladu, ze tam nebudu chtit projet s kocarem nebo invalidnim vozikem.
A o prujezdnost ulicky pro vozik minibaru verim, ze se postara obsluha vlaku tim, ze pomuze cestujicim umistit zavazadla na police (at uz do regalu na kraji vozu, nebo nad hlavou).
btw, k tomu clanku co linkuje prastravak 06.10.2014 (18:27) ... pan by si mel trochu srovnat termity, kdyz chce machrovat a mysli si, ze je suteren. Ale pokud mu slibi navyseni platu o 60%, v realu mu za hodinu mosti 64 zaplati 80 korun a on je spokojeny, je asi lepsi ho pri tom nechat :-D
Haele, Pepo, to se už i ve vlaku počítá hmotnost zavazadel??? Já myslel, že se hmotnost řeší hlavně u letadel, ale zase se mi nezdá, že byste z Prahy do Berlína letěli, když tam vede tak krásná malebná trať podle vody, ne?
Mimochodem, jak to vychází centrum-letiště-odbavení-let-vybavení-centrum? Vlak to prej jede 4:46...
Jen se zeptám - je kůže na těch sedadlech identická s kůží v railjetech? Stačí se podívat na ty sedačky po pár letech provozu v Rakousku, jak je ta kůže vytahaná a nejen, že to nevypadá moc dobře, ale ty "žmolky" taky pěkně tlačí do zad apod.
... což mě napadá: Má ten vůz polohovatelné opravdu všechny sedadla? Třeba v 680 nesmí být polohovatelná sedadla u oken označených jako nouzové východy.
JiříK: Vážně je v UIC a TSI něco o lehátku? :) Tak jako tak, pokud by to ty normy nesplňovalo, tak jim to rakouský drážní úřad neschválí.
já myslím, že řešení pánů JP a JK je velmi elegantní a pro potřeby ŽP postačující ;-)
Pepo, teda co to jste za novináře, že celej vagon nepřeměřujete metrem? Tuším že (nejmenovaný obchodní řetězec s nářadím atp. - nepovolená reklama - cenzurováno) dával tuhle v metru v rámci nějaký promoakce malej metrovej metr svinovací přívěškoidní na klíče. Kam jsem ho jen založil, do příštího InnoTransu ti ho najdu a zapůjčím ;-)
https://twitter.com/JurajKovac/status/514909771879952384
Co bude pristi problem? Kyselo je moc kysely, bramboraky moc bramborovy?
ad PS: nevím, už je to dlouho, co se o tom mluvilo
Masáže byly jako krátká reklamní kampaň na dovolena.cz, ale to už je tak dva roky zpět, ne? Byla to stejná akce jako stevardky v plavkách.
dovolím si odpovědět v několika bodech:
1) až když jsem viděl foto s procházejícími lidmi (přeci jen i ve vagonu na sezení je nutné minimálně na to místo dojít, nemluvě o tom, že servis RJ je založen na nestále courajících stevardech se vším možným) přišla mi ta ulička docela malá, abych mohl vyslovit definitivní soud (ano měl jsem v původním příspěvku správně použít ještě slovíčko asi) musel bych si to sám projít na živo,
2) pokud jsou Vámi odkazované vozy stejně těsné, zaslouží si také kritiku, není to ospravedlnění, tj. kdyby někdo namítl, že vůz SiViC je poněkud těsný, také pro něj nebude omluva, že vůz RJ (SA) je také těsný
3) ad chození po vozu: nevím jaké máte zkušenosti s cestujícími Vy, ale pamatuji si dobu, kdy mi každý říkal, že nechce jet autobusem, protože se v autobusu nemůže projít v uličce, jinými slovy mezi výhodu vlaku oproti busu patří možnost dojít si na záchod (vím, že dnes to v busech už jde, ale jde to s větším úsilím), při dlouhé cestě projít se po vlaku, zajít si do jídelního vozu..... atd.
4) pokud vlak má mít šanci uspět musí být pohodlnější než bus, jinak bude busem vždy poražen cenově
5) ví někdo jak je to u použitých sedadel se zabraným prostorem??
PS: ví někdo, jestli v RJ (žluto vlak) začali poskytovat ty masáže? nebo to byl jen další blud pana RJ? ptám se pro to, že by mi docela zajímalo, jak to v tom vlaku probíhá
Popis průměrného vozu v provozu u ČD? Hlavně to prkýnko ;-)
. a ani tato zpráva není moje
http://www.regiojet.cz/cs/novinky/regiojet-astra.html
U recenze aktualne.cz vůbec nechápu, proč řeší pořád "aby cestující nechodili po voze". Měl jsem za to, že cestující chce v klidu sedět, ne chodit tam a zpět po voze jak nějaký mukl za mřížema.
osobně si myslím, že kritický pohled neuškodí, zrovna v mnohém má Vaše reportáž pravdu, ten vagón bude opravdu poněkud těsný....
Pitomej rypal: Nevylezes.
Realita: Vylezl jsem na K2 (nebo na jakoukoliv horu nad 7000, to je fuk).
Pitomej rypal: Hahaha, nevylezl na Mt.Everest, je to loser, je to loser.
víte co já považuji za nejhorší lidskou vlastnost, když někdo svoji chybu vydává za přednost, to sice prosím neberte osobně, ale když chcete někomu připomínat, jak "astry neuvidí", jak taky Radim tvrdil někdy cca. před sedmi lety (nevím přesně a hledat to teď na googlu je ztráta času) "do léta se chci rozhodnout, od koho koupím nejmodernější vlaky na světě"
čili ano, my co jsme tvrdily, že žluté vlaky nebudou jsme se spletly,
na druhou stranu Vy příznivci, žlutého, by jste zase měli být schopni uznat, že né vše se mu povedlo, a že zrovna ta doba dodání je poněkud dlouhá....
http://zpravy.aktualne.cz/domaci/regiojet-predstavil-svuj-prvni-novy-vagon/r~fed441a04d3f11e4975f0025900fea04/
Jinak samozřejmě vůz Sivic bude mít větší rezervu než Astra, jenže mu to nejspíš bude převážně naprd...
Ale hlavně, ono se skoro zdá že těch žlutých vozů by mohlo být v budoucnu i víc než těch modrotryskových (kde je s největší pravděpodobností současné číslo konečné). O procentuálním zastoupení (plánovaném) v jednotlivých flotilách ani nemluvě :)
P.S. a nějak se mi zdá že jsme tu nedostatečně denunciovali ty co v době nedávno minulé tvrdili že Astra vozy v životě jezdit neuvidí... tak si říkám že bych případně nabídl nezištnou výpomoc se zajištěním uvedeného cíle?? :)
Pro zlutogumy: Tyto uvahy nesouvisi s barvou vozove skrine.
Na stranu druhou, nektere veci beru jako samozrejmost - stejne jako si dneska asi tezko nekdo z vyrobcu aut dovoli udelat auto, ktere by spatne brzdilo, predpokladam, ze dnes se budou osobni vozy pro dalkovou prepravu stavet z osvedcenych komponent, minimalne co se podvozku a skeletu tyka.
Samosebou nejake drnceni plastu a dalsi zalezitosti, o kterych se zminuje treba JB se stavaji, mimo jine diky tomu, ze jsou to prvky nove a ne vzdy lety proverene. Zde opravdu uvidime, jaka bude realna provozni praxe, tohle se predvidat neda.
Co se ale predvidat uz da, jsou veci, ktere jsou patrne. U tohoto vozu je videt, ze se zde premyslelo i nad detaily, nad kterymi se pravdepodobne obvykle mavne rukou. A nabizi se dve moznosti - bud, ze temto detailum byla venovana pozornost na ukor toho bezneho, nebo naopak tem beznym vecem byla venovana pozornost srovnatelna s temi nebeznymi detaily.
Jistotu nemam, ale zatim verim, ze pravdepodobnejsi je druha varianta.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.