..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 28 29 30 31 32 33      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer zdenda 
23.09.2014 (14:48)  
Sim: RegioJet není garážová firma v absolutním měřítku, v porovnání s ČD je to malá firmička. Nejdřív pořádně čtěte a pak reagujte. Spousta lidí má problém s pochopením psaného textu.
Registrierter Benutzer zdenda 
23.09.2014 (14:47)  
JiP: nemluvím o diskusi, mluvím o objektivitě zpráv, podle diskuse se přece neposuzuje objektivita zpráv na daném servru. A není třeba mi říkat, o čem psát mám a o čem psát nemám. Je každýho věc, čím si bude jezdit a o čem si bude spát. Zatím nám jaksi oba dopravci na Ostravě prodělávají, stejně na tom budou i Čd, který čísla nezveřejňují za konkrétní trať. Takže je to stav neudržitelný a zákonitě kvalita nabízených služeb klesne a to kvůli neschopnosti státu organizovat provoz železnice (ne kvůli neschopnosti ČD, ta se snaží vytřískat maximum, logicky, jako každý). Mj. Jančura soudící se o podnákladové jízdné opět zlevňuje pro studenty některé jízdenky na stovku. Současný stav je neřízená destrukce a někteří se budou moc divit, až tady místo za stovku budou jezdit zase za 400.
23.09.2014 (14:45)  
To nieje druhá trieda ale tretia, skôr dobytčák a ten display pred tvárou si zaslúži iba pästačku doprostred, kto má čumeť na reklamu furt.
Registrierter Benutzer Sim 
23.09.2014 (14:44)  
zdenda > mozna jste si nevsiml, ze RJ uz neni garazova firma vypravujici ctyri pary trivozovych vlaku denne, jako na zacatku sve pusobnosti. Jejich vozovy park roste v absolutnim meritku srovnatelne rychle, jako u modrych dochazi k obnove vozoveho parku ... a to vse ze soukromeho kapitalu.
Misto, abyste byl rad, ze je o dalsi rozumne pouzitelne vozy na nasich kolejich vic, se vyzivate v hledani detailu, ktere v realu maji pramaly vliv :-(
Tim samosebou nemyslim specializovane vozy ... jenze, jak uz jsem psal (nejednou), ono je to dvousecne. Modri je maji, ale pouzitelne jsou nejlip pro ty, kvuli kterym nemusi byt specialni. Cykliste, kocarkari i vozickari tim rozhodne nadseni nejsou.

M > zrovna stolky v letecke casti u pendolina jsem shledal jako docela nepouzitelne - kvuli vibracim se na tom nedalo delat. Po nekolika marnych pokusech jsem vzdy radeji volil stolek u ctyrky (tam je to v pohode), prestoze jinak letadlo uprednostnuji.

A podobne je to s rychlosti spojeni - SC vybocovalo z rady diky umyslnemu zpomaleni vseho ostatniho (reci, ze to tak byt muselo se ukazaly jako liche v pripade, ze zaskakovala klasika - jidzni doby klopidla to prakticky stihalo, rozdil byl v radu jednotek minut). A pokud mate i pro soupravy na 160 pocitane jizdni doby na 120, protoze co kdyby tam nekdo chtel dat Bt (zazil jsem osobne) nebo nebylo aspon rychle eso (taky osobne) ... to se to pak vycuhuje z rady ;-)
Registrierter Benutzer JiP 
23.09.2014 (14:39)  
Zdenda: O cestujicich s kocarky vybec nemluvte- uz to tu zminil Sim a probiralo se to tu nekolikrat. A co se tyce objektivity, tak myslim, ze prave zde nachazim objektivity zdaleka nejvice, kazdy zde muze napsat svuj dil do pranice a ostatni to mohou kriticky posoudit.
Registrierter Benutzer ikkyu 
23.09.2014 (14:38)  
Vidím správně, že to má registraci v Rakousku? Netušíte někdo proč? U rakouských ojetin to je logické, ale u novostavby?
Registrierter Benutzer JiP 
23.09.2014 (14:36)  
M: stolky v Pendolinu jsou opravdu dobre. JInak ale kdyby CD chtely, tak jeste pred pendoliny mohly nabizet vlaky s jizdni dobou, ktera by za pendoliny nijak vyrazne nezaostavala. To ze to udelaly az s pendoliny, neni az tak uplne vlastnosti pendolin. Spise se ukzauje vice a vice totalni neschopnost CD. Ostatne o tom, kdo to dela dobre rozhoduje predevsim zakaznik a alespon co ja vidim, tak puvodne 3 vozove regiojety se nam uz rozrostli na 10 vozove a maji snad i na 15 vozove, zatimco IC od CD se dostavaji na 4 vozy. Kde asi ti cestujici CD jsou ?
23.09.2014 (14:36)  
Pjetro: svého času bylo u novostavby za nedostatek považováno umístění sedaček tak, že některé vycházejí do nosného sloupku a cestující nemá plnohodnotný výhled z okna. To už snad neplatí.

Vůz je velmi zdařilý a souhlasím s názorem že jde o solidního zástupce vozů 2. třídy v 21. století. Bohužel jej není objektivně s čím srovnat, možná s vozy ZSSK Bmpeer. Tam je tento vůz z mého pohledu lepší díky sedačkám s LCD obrazovkami.
Registrierter Benutzer zdenda 
23.09.2014 (14:32)  
Pár postřehů k meritu věci a pár postřehl k diskusi: Jančura má pěkný vagón, zdá se, že pohodlný. Ovšem stále jen pro ty, kteří přepravují pouze sebe s nějakým příručním zavazadlem. Služby pro cestující s kočárky, s kolem, případně vozíčkáře, takové stále neposkytuje. Navíc obrazovka se zábavním portálem je dvojsečná. V buse na tom deset minut pouští reklamy, než se to vypne, jak je to ve vlaku? Navíc mít jeden či deset vagonů takových, nebo x suprav Railjetu je rozdíl. Jančura je prostě zatím pořád jen "malý regionální pekař", zatímco ČD jsou velkou celostátní pekárnou. Malá firma se řídí snáz proti molochu. Až RegioJet naroste, jestli vůbec, do rozměru, že bude místo sedmi párů denně vypravovat 500 párů vlaků, tak uvidíme, jak se bude držet všeho, co hlásá. Ono už teď je rozdíl občas v tom, co hlásá, a s čím se cestující potká. Takže střízlivé nadšení, že posunul svůj vozový park drobným krůčkem vpřed snad být může.
A k diskusi: někdo tu chce po Želpage objektivitu. Proč? Nejde o seriózní zpravodajský server, ale o fanouškovský magazín, kde kvalita článku výrazně kolísá a tento je typický fanouškovský a ani to nezastírá, to vidí každý. Je to jako článek o vítězném zápasu Sparty od sparťanského fanouška. V novinách by neměl šanci, tady má místo. A je na každém, aby si to přebral.
Registrierter Benutzer Pjetro 
23.09.2014 (14:26)  
Superlativ spoustu, má vůbec vůz nějaké nedostatky?
  1 ... 28 29 30 31 32 33      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko