..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 33      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Jackub 
10.10.2014 (11:14)  
Karel Kovářík: Nemyslím si, že by se tu mohla žlutá pouze velebit. Upřímně - tyhle žabomyší, resp. šotoušské války o barvu vůbec nechápu. Očekával bych, že na železničním serveru se budou scházet fandové, kteří, mimo jiné, budou rádi za každý pokrok na železnici a její modernizaci. Mně je úplně jedno, jakou má tento konkrétní vůz zvenku barvu. Mně se líbí, jsem rád, že je na kolejích v ČR opět něco nového a moderního a těším se na svezení!
Registrierter Benutzer Kakov 
10.10.2014 (10:39)  
Jackub: však jestli jste si všiml já se k ní nevrací, na rozdíl třeba právě od M, pozeptal jsem se na šířku, pak když mě někteří začali kamenovat (holt žlutá se tu smí jen velebit) jsem jen přiblížil své myšlenky, protože mnohými jsem zjevně byl a zůstal nepochopen, a na rozdíl od M se snažím předkládat argumenty (byť né vždy přijdou na úrodnou půdu), M často operuje spíše s výkřiky...

PS: navíc jsem to nikdy neoznačil za světobornou chybu, ba naopak, jsem napsal, že to nepovažuji za kardinální problém
Registrierter Benutzer Jackub 
10.10.2014 (10:06)  
Karel Kovářík: Vidíte, mně přijdete jako rejpal, navíc neúnavný a úporný, Vy a ne M. Naprosto nechápu, jak se můžete tak dlouho a pořád dokola věnovat takové prkotině, jako je šířka uličky! Myslím, že takovou světobornou "chybu" stačí sdělit jednou, nevím, proč se k ní pořád vracet. Tak tím vozem nejezděte a hotovo!

Já si ho vyzkouším rád a představte si, že mě celou cestu ani nenapadne, jestli se tou uličkou protáhne záchranář. A popravdě - kdybych už nevěděl, co na tom voze pohanět, tak takovýto argument by mě tedy vskutku nenapadl. Opravdu bych chtěl mít Vaše starosti! ;-)
Registrierter Benutzer Sim 
10.10.2014 (9:21)  
M > vsak prave ... a tu dalku si kazdy predstavuje jinak :-) Ja osobne treba streku Kolin - Pardubice povazuju za regio, ale je spousta tech, kteri maji pocit, ze se zbori svet, pokud zde nebude mozne jezdit dalkovymi vlaky ;-) A prave pro takoveto "dalkove" relace mi prijde vhodnejsi treba esus, nez vlak z takovychto vozu.
Registrierter Benutzer M 
09.10.2014 (22:10)  
Clanek je o vagonech na dalku. Ano, v saline jsou ty pozadavky jine:-)

Ty "mistni frekvence" podle mne budou osetrene tarifem tak, aby se "nevyplatily". Samozrejme, pokud je to jinak uplne prazdne, tak to pak zase jinak...
Registrierter Benutzer Sim 
09.10.2014 (15:15)  
M > tak vono je to s tou ulickou pomerne jednoduchy. V tramvajovem provozu se pri reko KT8 zpravidla predelava vnitrni usporadani sedacek, bo v nekterych mistech je to 2+2 a vazne vymena cestujicich v zastavkach. A souhlasim s tim, ze pro mestsky a primestsky provoz je vhodne mit rozumnou sirku ulicky (600 je pro takovy provoz i u vlaku malo), ale i nastupnich prostor a dveri (= koncepce UIC-Y proste pro osobaky a primesto ci eSko proste vhodna neni) ... i kdyz samosebou vocamcad pocamcad - pozadavek na metr a pul siroky vjezd do garaze v bocnici vozu bych chapal u metra, ale ne u vlaku urcenych na Sp.

Mno a pak je to jednoduche; cim dal se clovek veze, tim je mene dulezite, jake jsou nastupni prostory a sirka ulicky, ale o to dulezitejsi je kolik je mista na nohy, jak je polstrovana sedacka a jestli se na tom da jeste po par hodinach sedet, nebo zda se covek proste uz musi projit, aby to vydrzel.

A pak je to samosebou dany i tema baglama - treba v hlavovych vozech pendolina uplne chybi police na velky bagly. Takze i kdyz je ulicka v klopidle o dobrych dvacet centimetru sirsi, je to houby platny protoze se tam s minibarem proste projet neda. V ostatnich vozech prostory jsou a pokud je nema obsluha vlaku obsazeny svymi vecmi, muze teoreticky (v praxi jsem to bohuzel nezazil) prave obsluha pomoci cestujicim s umistenim tezkych kufru do tech regalu nebo na jina mista k tomuto ucelu vyuzitelna.

Takze, zjednodusene receno. Pokud je ten vagon urcen na streku Praha - Kosice, nevidim v tom prakticky zadny zadrhel. Na takoveto strece bude treba mnohem dulezitejsi, jakou kapacitu ma jimka pod WC a jestli se bude pri obratu pocitat s jejim odhovnenim. Na stranu druhou, jake budou zastavky na SK uzemi, jsem zatim nestudoval - pokud by to v nejakem konkretnim useku melo pobirat mistni frekvenci, jako treba se na nasem uzemi nabizi Havirov - Ostrava (kde to ale zpravidla jinak vozi vzduch, takze je to fuk), muze byt uzka ulicka omezujici. Podobne nevidim takovy vagon jako optimalni na provoz ve vlaku se zastavkami Ostrava - Studenka - Suchdol - Hranice - Lipnik - Prerov.
Registrierter Benutzer M 
09.10.2014 (14:27)  
KK: Nejak jsem prehledl ten zastup zastancu siroke ulicky na ukor sedacek. Byli tady jen nejake naznaky toho, ze je to blbost; opacny ani jeden (kupodivu). Mozna nespravne interpretuji psany projev.
09.10.2014 (12:27)  
Aleš Liesk: To jsme asi jeli oba stejnou trasou z Jinotranzu. :)
09.10.2014 (11:29)  
je to spíš slušná lokálka lesem, částečně jednokolejka a naštěstí zadrátovaná. Nejrychleji se obvykle jede až po najetí na spojku od Lipska na předměstí Berlína, než se zastaví na B-Südkreuz.
Z DD do Bln jsou možné víceré trasy.
Jedna je přes Elstewerdu a dále buď přes Falkenberg a Jüteborg (což je ta stovková jednokolejka) do Berlína (z Jü je to do Berlína už rychlé, změřil jsem tam kilometr za 20 s, což je rychlost 180. Jü bych za předměstí Berlína nepovažoval, je to přes 60 km.), anebo z Elstewerdy přes Uckro a Zossen (kdo si vzpomene, čím se stanice Zossen zapsala do historie železniční techniky? ;-) Nápověda - je to už více jak 100 let ;-)) do Bln. Zde je to celé dvojkolejné.
Další varianta je jet z DD do Falkenbergu přes Röderau (dvojkolejka, 160 km/h určitě, spíš i víc). Z Falkenbergu pak ona zmíněná jednokolejka.
Tudma jsem jel z Jinotransu.
Registrierter Benutzer Kakov 
09.10.2014 (6:04)  
M: jediný kdo tu píše o vadě jsi ty ;-)
  1 2 3 4 5 ... 33      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko