..: FOTO: Twindexx Vario DB - ten, kdo má nahradit ícéčka :..

Bombardier Twindexx Vario pro DB – nástupce klasických IC vozů na InnoTrans 2014, foto: Juraj KováčBerlín — Klasiky jsou mrtvé, řekly si Německé dráhy. Co zbývá z kdysi všudypřítomné řady Bimz? Dnes jezdí na lowcostových spojích Berlín – Hamburk a běžné RIC vagony už mají své dny rovněž sečteny. V roce 2010 Deutsche Bahn rozhodly, že vrstvu dálkové dopravy, která nezapadá do vysokorychlostní sítě ICE, převede na netrakční jednotky, konceptuálně podobné rakouským railjetům. V situaci, kdy původně plánované vlaky ICx nebyly dostupné včas, nakonec Německé dráhy v lednu 2011 podepsaly kontrakt na 27 vratných souprav, složených z lokomotivy Bombardier TRAXX P160 AC2 a netrakčních patrových souprav TWINDEXX Vario. A právě tyto jednotky mají na berlínském InnoTransu premiéru.

Příměstské InterCity

Jak už bylo zmíněno, dálkový Twindexx je od počátku tak trochu provizorium – nahrazuje jiné zamýšlené vozidlo, které ale dosud reálně není k dispozici, a tak žádná ze stran neviděla důvod projekt zbytečně prodražovat dalším vývojem a úpravami. Pohled na finální jednotku je tak poněkud překvapivý: nebýt typického IC nátěru Deutsche Bahn, vlastně by se na pohled ničím nelišila od sesterského modelu pro DB Regio, který už dnes obsluhuje třeba linku z Berlína do Frankfurtu nad Odrou. Odlišnosti a specifika tady samozřejmě jsou – třeba v podobě dalších zavazadlových polic nebo jiného provedení sedadel – ve své podstatě se ale pořád díváme na upravenou příměstskou jednotku. A na mnoha místech je to znát.

Netrakční jednotka Bombardier Twindexx Vario pro DB Fernverkehr, foto: Juraj Kováč Vedle sebe: představy o dálkové dopravě u DB (Twindexx) a FS-TI (Frecciarossa), foto: Juraj Kováč V mnoha ohledech se Twindexx klasickým vozům podobá, v máločem je ale předčí, foto: Juraj Kováč Interiér dálkového Twindexxu víceméně odpovídá regionální verzi, jen s drobnými úpravami, foto: Juraj Kováč Určení pro dálkové trasy naznačují spíše detaily, jako třeba zavazadlové police, foto: Juraj Kováč

Není časté, aby cestující ve vozidle dálkové dopravy narazil na tolik nestandardně umístěných sedadel. Nesourodé skupiny, proluky, chybějící místa… nic z toho by člověk v rychlíkovém vozidle nečekal; a přesto se klidně může stát, že několikasetkilometrovou cestu absolvuje otočen o 90 stupňů ke směru jízdy. Bezbariérový nástup, široké dveře, místo pro kola i vstřícnost k vozíčkářům jsou nepochybně obrovskou výhodou oproti stárnoucím klasickým UIC vozům. Tyto výhody jsou ale vykoupeny spoustou podivností pro cestující. Ale možná jen opravdu začíná platit, že cokoliv mimo vysokorychlostní dálkovky je jen „lepší S-Bahn“, a podle toho budou vypadat i příslušná vozidla.

Hezké, byť kompromisní

Odhlédněme teď od tradiční debaty „patráky nepatří do dálkové trasy“ a podívejme se na konkrétní charakteristiky bílého Twindexxu. Prvně, DB ve většině případů nahradí vratnou soupravu další vratnou soupravou, jen tato bude ucelená a v zásadě standardizovaná. K takovému modelu ostatně časem dospěli Španělé (Alaris, Alvia…) i Rakušané (cityjet), a nakonec výhledově se touto cestou někde chtějí ubrat i České dráhy. Co se ale stane, když klasické InterCity nahradí takto kompromisní vozidlo třeba na trase Drážďany – Frankfurt/M.? Celou mnohahodinovou cestu v klasickém IC dnes už patrně v celé trase absolvuje málokdo; zkusit si to ale na sklápěcí sedačce u schodů, to si už asi rozmyslí úplně každý.

Netypické uspořádání interiéru jednotky Twindexx Vario DB, foto: Juraj Kováč Spodní podlaží řídicího vozu Twindexx je překvapivě strohé co do sezení, foto: Juraj Kováč I horní podlaží Twindexxu dokáže překvapit několika prvky…, foto: Juraj Kováč Někdy sedadlo záhadně chybí, nebo jen nevyšlo místo podélně…, foto: Juraj Kováč Jindy se extra místo uplatní alespoň pro zavazadla, foto: Juraj Kováč Rodinný oddíl v řídicím voze Twindexxu je oddělen skleněnou přepážkou, foto: Juraj Kováč 

Nic z toho samozřejmě neznamená, že by Twindexxy nedokázaly klasické vozy v provozu nahradit. Na generační obměnu je nejvyšší čas a samotná síť klasických InterCity vlaků je v Německu dlouhodobě spíše na ústupu, ruku v ruce s modernizací a zrychlováním celé sítě. Mezikrok před příchodem ICx ale nebude bez ústupků, které mohou pocítit jak cestující, tak i provoz. Soupravy třeba nepočítají s možností palubního občerstvení, snad vyjma samoobslužných automatů, zatímco maximální rychlost vlaku je omezena na 160 km/h v porovnání se současnými 200 km/h, pokud to zrovna infrastruktura dovoluje. Bude zajímavé sledovat, jak Twindexxy do dosud relativně konzervativní dálkové dopravy u našich západních sousedů zapadnou.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.9.2014 (1:34)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
12.10.2014 (15:42)  
Přijde mi to skoro jako City Elefant s pár vychytávkami.
26.09.2014 (14:32)  
SYN: To je stejny jako s tema displayema ve vedlejsi diskusi.
Kdo chce, ten si muze display vypnout a bude to pro nej stejny jako by tam nebyl.
Zrovna tak kdo chce, ten muze zustat stat na predstavku, jako by tam ta sklopna sedacka/sedacka kolmo ke smeru jizdy vubec nebyla.
Ja sem treba za sklopny sedadla v Bmz rad, kdyz je jinde plno. Neni to o nic horsi, nez jet v aute ve trech na zadnich sedadlech.
registrovaný uživatel SYN 
26.09.2014 (12:51)  
Celou mnohahodinovou cestu v klasickém IC dnes už patrně v celé trase absolvuje málokdo; zkusit si to ale na sklápěcí sedačce u schodů, to si už asi rozmyslí úplně každý.

Člověk by skoro řekl že tím spíš si každý rozmyslí několikahodinovou trasu vlakem "nastojáka" (což je podle mně pořád ještě horší než jakkoliv otočená sedačka) no a vidíte, podle svědků se tak pořád ještě ve špičkových časech děje...
Takže bych toto nepřeceňoval, pokud se jedná o méně než 5% celkového počtu míst...
26.09.2014 (7:24)  
Škodovka bude mít problém to do termínu vůbec vyrobit.... a kde je proces schvalování a zkoušky....
26.09.2014 (7:12)  
Bóřa: Škodovka se samozřejme snaží, o tom nepochybuji. Na druhou stranu pokud si DB donekonečna vymýšlí úpravy, tak je zpoždění jasné. Toto je taky zpožděny projekt, letos to už mělo jezdit v pravidelném provozu.
registrovaný uživatel Bóřa 
25.09.2014 (22:33)  
No, já myslím, že Škodovka se bude sakra snažit to stihnout. Je si nejspíš vědoma toho, že kdyby se dostala s plněním do prodlení, DB by jí natrhli zadek. Fakt nepředpokládám, že by se s nespolehlivým dodavatelem mazlili tak jako ČD. Pokud si dobře pamatuji, provoz škodováckých push-pullů by měl začít někdy koncem roku 2016, je to tak? Pokud ano, mají Škodováci co dělat...
registrovaný uživatel Kakov 
25.09.2014 (21:47)  
Martin99:

a vy věříte, že budou?? já se obávám, že termín nestihnou....
25.09.2014 (15:17)  
Ad Sim:
...je nekde k dispozici nejake to srovnani prujezdnych profilu?
Nějaké celkem pěkné náčrtky najdete mj. i v tomhle článku:
http://en.wikipedia.org/wiki/Loading_gauge

Edit: Anebo hledejte někde vzadu ve starém TéeSÍčku pro nákladní vozy:
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/93A84524-4CE6-4A7D-8477-158717F9175E/0/32006D0861naklvozy.pdf
25.09.2014 (14:49)  
NIcKON ještě jednou: Omlouvám se za dezinformaci, i v první třídě jsou oddíly odděleny a rozděleny skleněnými příčkami. Dnes jsem si ten vůz mohl konečne prohlédnout hotový.

Sim: V podstatě je to tak, jak píšete. Zkuste se podívat do TSI, tam by to mohlo být. Jde skutečne pouze o oblasti střechy, ne že by byly vozy nějakou velkou částí venku z obrysu.
registrovaný uživatel Sim 
25.09.2014 (13:59)  
Jiří Bajer > je nekde k dispozici nejake to srovnani prujezdnych profilu? Konkretne neco, na zaklade ceho by se dal porovnat standardni profil (ten je, predpokladam, v CZ i DE totozny) s na vyjimku schvalenym u nas pro esus a s na vyjimku schvalenym v DE pro jejich patra.

V beznych katalogovych hodnotach tam zadne zasadni rozdily nevidim a tak predpokladam, ze bude odlisna nejaka konkretni precuhujici oblast, pricemz zakladni okovidny rozdil vnimam v plochych/prohnutych oknech v patre.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko