Hostivice — Jízdou zvláštního vlaku bylo slavnostně na počátku září otevřeno pět nových zastávek v okolí hlavního města. Pro mnoho obyvatel Hostivice, Chýně, Rudné a Jinočan to znamená možnost rychlejšího a pohodlnějšího spojení s Prahou než doposud. Všechny nově vzniklé zastávky (Hostivice-Sadová, Hostivice-U hřbitova, Chýně, Rudná zastávka a Jinočany) jsou integrovány v systému Pražské integrované dopravy a jsou obsluhovány vlaky linek S6 a S65, jejichž jízdní řády v této souvislosti doznaly mnoha změn. U linky S6 (Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun) byl časově změněn celý jízdní řád kvůli možnosti zajistit potřebné vzájemné přestupy s linkou S65 ve stanici Rudná u Prahy. Mínusem však je zhoršení přestupových vazeb na linku S7 na pražském smíchovském nádraží. U linky S65 pak budou prakticky všechny spoje dnes končící v Hostivici pokračovat až do stanice Rudná u Prahy. Celková cena výstavby nástupišť, přístřešků, přístupových cest a dalšího inventáře dosáhla 31 milionů korun, což znamená průměrně 6,2 milionu korun za jednu zastávku.
Zastávky jsou shodně vybavené prefabrikovaným betonovým přístřeškem v úpravě, která by měla minimalizovat možnost poničení, což jim však ubírá na estetickém dojmu. Suma 6,2 milionu také pravděpodobně nestačila na vybavení všech zastávek cyklostojany, které jsou pouze na třech z pěti zastávek, na zajištění košů na tříděný odpad či na informační systém, který bude dle slov SŽDC instalován až v průběhu příštího roku a to na těchto malých zastávkách jen ve zvukové podobě. Důvodem současné absence audiosystému je podle správce infrastruktury chybějící informační centrum, do kterého by bylo možné systém napojit. V oblasti informování cestujících má mezery také dopravce České dráhy. Ten totiž zatím „nenaučil“ palubní informační systém jména nových zastávek, takže se cestující na lince S65 dozví pouze názvy ostatních stanic a nikoliv těch nově vybudovaných. Zavádějící je také pokyn informačního systému k obsluze tlačítka Zastávka na znamení i ve stanicích typu Praha-Zličín a Hostivice, kde vlak vždy s jistotou zastavuje.
Jednoduchá není situace ani v otázce tarifního odbavení cestujících na lince S65. Ve vlacích je zaveden specifický způsob odbavení cestujících, nicméně vozidla nejsou vybavena prodejním automatem jízdenek a z vlastního zjištění oproti předpokladům řada cestujících nedisponuje předplatními kupony Pražské integrované dopravy. Proto musí tyto cestující odbavovat strojvedoucí, nicméně to závisí na jeho časových možnostech v rámci grafikonu i samotném přístupu k celé věci. Setkat se tak můžete jak se strojvedoucími, kteří ve výchozí stanici projdou celý vůz a cestující kompletně zkontrolují, tak s jinými, kteří toto zřejmě neberou za svoji starost. U ranních vlaků, které jsou navíc kromě motorového vozu posíleny ještě o vlečný vůz řady BDtax, je problém odbavování ještě o to složitější. I přes zmíněné nedostatky si však zatím organizátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, stejně jako České dráhy, provoz linky a obsazenost velmi pochvalují. Další provoz má být vyhodnocen na základě probíhajícího sčítání, které provádějí v úseku Praha-Zličín - Rudná u Prahy přímo pracovníci společnosti ROPID.
Bubeneč a Podbaba
Mimo výše zmíněný soubor pěti zastávek byla dne 29. srpna otevřena také zastávka Praha-Podbaba, která nahradila dosavadní zastavování na nádraží Praha-Bubeneč, a dala tak vzniknout novému terminálu, který umožňuje přestup mezi vlakem, tramvají a autobusem. Zastávka vznikla v rámci stavby Optimalizace trati Praha-Bubeneč – Praha-Holešovice za téměř 30 milionů korun. Jedná se o zastávku se dvěma bočními nástupišti na dvoukolejné trati, z nichž je v současnosti v provozu jedno (vlaky zde zastavují obousměrně), druhé bude dobudováno během letošního prosince.
Další chystané zastávky
Přestup na metro od vlaků ze směru Vrané nad Vltavou umožní nová zastávka Praha-Kačerov, která by měla být dostavěna do konce tohoto roku za zhruba 17 milionů korun. Zastávka by se mohla stát součástí nové sítě tangenciálních linek, které mají za úkol spojit okrajové části Prahy, doplnit síť MHD a zahustit intervaly. V plánu jsou první tři tangenciální linky, a to Praha-Radotín – Praha-Smíchov – Praha-Vršovice – Praha-Vysočany, Praha-Hostivař – Praha-Libeň – Praha-Holešovice, Praha-Vysočany – Praha-Malešice – Praha-Hostivař a právě linka Praha-Radotín – Praha-Kačerov – Praha-Běchovice.
Dalšími chystanými zastávkami jsou Praha-Zahradní Město, Praha-Eden a zastávka v Praze-Běchovicích, posunutá blíže k centru obce než stávající nádraží. Ve stádiu úvah je zastávka v Rajské zahradě či na pražském Výstavišti. Pokud se podíváme do okolí Prahy, zde získá druhou zastávku v nejbližší době i zmiňovaná obec Chýně.
Zdroje: ROPID, České dráhy, SŽDC
Tak to já jsem zásadně proti! Z čeho se ty silnice postavily a udržují? Z daní. Odkud se berou daně? Od lidí a firem, stát žádné "své" peníze nemá! Takže si z daní zaplatíme stavbu silnic i jejich údržbu a ještě budeme platit za to, že je smíme používat??! Kdyby ty daně adekvátně tomu mýtu klesly, tak ani nepípnu. Ale tak to nebude. Takže jen další vytahování peněz lidem z kapes, už beztak zatížených nehorázným zdaněním! :-( Navíc - veškeré mýto se promítne do cen. Jak zboží, tak práce. Tudíž hurá vstříc konkurenceschopnosti a prosperitě! :-(
Ano Vy uvažujete s nadhledem, s kalkulačkou v ruce a řešíte hlavní tahy. Jenže ono je celkem dost míst, spíš dál od centra, která hustotou dopravy trpí (mám zkušenosti z instalace počitadel průjezdů aut).
Jsou to uličky kde se v minulosti s dopravou ani nepočítalo, a proto je zástavba v jejich těsné blízkosti. Průběhem doby se z nich staly "magistrály". Nemám tedy na mysli Sokolskou, o které každý ví, i když je to vlastně taky ten případ.
O takových se celkově málo ví, dokonce tak, že jedna z nich ani jako taková nebyla desetiletí zkolaudovaná. To jsou takové ty rafinované zkratky, které nikdo nebude řešit protože mnohdy ani řešit nejdou. A kdyby se o tom konalo referendum tak okolní automobilisté hravě přehlasují postižené obyvatele.
Takže Váš komplexní rozbor je sice z obecného hlediska v pořádku. Jiného názoru jsou ale lidé, kteří v takových místech bydlí. Ti by asi raději bydleli v centru kde "nijak moc hustá IAD není".
Ano třeba na Staroměstském nám - ukázka nenásilného řešení.
A proč to nejde taky u nás? Nám domy nepadají?
Mně osobně jejich situace netrápí. Také mají auta, a také jezdí jak chtějí - možná se chtějí pomstít :-)
Pokud chceme víc lidí ve VHD, měla by VHD něco nabídnout. V Praze a okolí chybí integrace(občas ujíždí přestupy), propagace(občas potkávám lidi, kteří neví že po Praze se dá jezdit vlakem a "stačí OC.") Některé linky maj příliš dlouhý interval na MHD či na příměsto(to se týká autobusů i vlaků). Dělají se tarifní naschvály(plná a částečná integrace trati do PID, integrované a neintegrované rychlíky.)
A co se týče úrovně VHD, tak vězte, že ta pochopitelně souvisí s mírou využívání aut po městě, ale ať chcete, nebo ne, auta budou součástí městské dopravy, dokud budou existovat. Můžeme se bavit o balancování poměrů objemu přepravy auta X VHD a snažit se VHD podporovat a auta omezovat, ale vyhnat je z města kompletně je za prvé nemožné a za druhé i nerozumné.
Pokud by se měl jít někdo léčit, tak ne já, ale někteří jedinci ze závislosti na automobilu.
Co se týče MHD ve velkých městech, tak to je začarovaná spirála, směřující dolů, jak stoupá počet aut, tak klesá kvalita povrchové MHD. Že je narvané metro? No je narvané, protože kdo nemá možnost jet autem, tak neriskuje cestu po povrchu, z důvodu ucpaných komunikací a jede metrem. Metrem se jede třeba jednu stanici místo pěší cesty, než celou cestu opakovaně 1 minutu jít a 3 minuty čekat na volno na křižovatce, tak raději metro.
Ovšem pro člověka, který má postarší Fabii aby s ní jezdil o víkendu a jinak má LÍTAČKU, tak na toho vaše řešení dopadne nejhůř.
Nechtěl jste původně omezit ty, co jezdí hodně, aby ti, co jezdí málo, měli více místa?
Jackub: Souhlas. Pokud chceme zlepšit MHD/VHD je třeba zlepšit MHD/VHD. Ostrakizací IAD se z 810 nestane Žralok a T3 nebude mít klimu. Jelikož i ta prastará Škoda 120 nabízí lepší a rychlejší svezení na trasách do 30 minut.
Měl byste se se svými frustracemi léčit.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.