Hostivice — Jízdou zvláštního vlaku bylo slavnostně na počátku září otevřeno pět nových zastávek v okolí hlavního města. Pro mnoho obyvatel Hostivice, Chýně, Rudné a Jinočan to znamená možnost rychlejšího a pohodlnějšího spojení s Prahou než doposud. Všechny nově vzniklé zastávky (Hostivice-Sadová, Hostivice-U hřbitova, Chýně, Rudná zastávka a Jinočany) jsou integrovány v systému Pražské integrované dopravy a jsou obsluhovány vlaky linek S6 a S65, jejichž jízdní řády v této souvislosti doznaly mnoha změn. U linky S6 (Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun) byl časově změněn celý jízdní řád kvůli možnosti zajistit potřebné vzájemné přestupy s linkou S65 ve stanici Rudná u Prahy. Mínusem však je zhoršení přestupových vazeb na linku S7 na pražském smíchovském nádraží. U linky S65 pak budou prakticky všechny spoje dnes končící v Hostivici pokračovat až do stanice Rudná u Prahy. Celková cena výstavby nástupišť, přístřešků, přístupových cest a dalšího inventáře dosáhla 31 milionů korun, což znamená průměrně 6,2 milionu korun za jednu zastávku.
Zastávky jsou shodně vybavené prefabrikovaným betonovým přístřeškem v úpravě, která by měla minimalizovat možnost poničení, což jim však ubírá na estetickém dojmu. Suma 6,2 milionu také pravděpodobně nestačila na vybavení všech zastávek cyklostojany, které jsou pouze na třech z pěti zastávek, na zajištění košů na tříděný odpad či na informační systém, který bude dle slov SŽDC instalován až v průběhu příštího roku a to na těchto malých zastávkách jen ve zvukové podobě. Důvodem současné absence audiosystému je podle správce infrastruktury chybějící informační centrum, do kterého by bylo možné systém napojit. V oblasti informování cestujících má mezery také dopravce České dráhy. Ten totiž zatím „nenaučil“ palubní informační systém jména nových zastávek, takže se cestující na lince S65 dozví pouze názvy ostatních stanic a nikoliv těch nově vybudovaných. Zavádějící je také pokyn informačního systému k obsluze tlačítka Zastávka na znamení i ve stanicích typu Praha-Zličín a Hostivice, kde vlak vždy s jistotou zastavuje.
Jednoduchá není situace ani v otázce tarifního odbavení cestujících na lince S65. Ve vlacích je zaveden specifický způsob odbavení cestujících, nicméně vozidla nejsou vybavena prodejním automatem jízdenek a z vlastního zjištění oproti předpokladům řada cestujících nedisponuje předplatními kupony Pražské integrované dopravy. Proto musí tyto cestující odbavovat strojvedoucí, nicméně to závisí na jeho časových možnostech v rámci grafikonu i samotném přístupu k celé věci. Setkat se tak můžete jak se strojvedoucími, kteří ve výchozí stanici projdou celý vůz a cestující kompletně zkontrolují, tak s jinými, kteří toto zřejmě neberou za svoji starost. U ranních vlaků, které jsou navíc kromě motorového vozu posíleny ještě o vlečný vůz řady BDtax, je problém odbavování ještě o to složitější. I přes zmíněné nedostatky si však zatím organizátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, stejně jako České dráhy, provoz linky a obsazenost velmi pochvalují. Další provoz má být vyhodnocen na základě probíhajícího sčítání, které provádějí v úseku Praha-Zličín - Rudná u Prahy přímo pracovníci společnosti ROPID.
Bubeneč a Podbaba
Mimo výše zmíněný soubor pěti zastávek byla dne 29. srpna otevřena také zastávka Praha-Podbaba, která nahradila dosavadní zastavování na nádraží Praha-Bubeneč, a dala tak vzniknout novému terminálu, který umožňuje přestup mezi vlakem, tramvají a autobusem. Zastávka vznikla v rámci stavby Optimalizace trati Praha-Bubeneč – Praha-Holešovice za téměř 30 milionů korun. Jedná se o zastávku se dvěma bočními nástupišti na dvoukolejné trati, z nichž je v současnosti v provozu jedno (vlaky zde zastavují obousměrně), druhé bude dobudováno během letošního prosince.
Další chystané zastávky
Přestup na metro od vlaků ze směru Vrané nad Vltavou umožní nová zastávka Praha-Kačerov, která by měla být dostavěna do konce tohoto roku za zhruba 17 milionů korun. Zastávka by se mohla stát součástí nové sítě tangenciálních linek, které mají za úkol spojit okrajové části Prahy, doplnit síť MHD a zahustit intervaly. V plánu jsou první tři tangenciální linky, a to Praha-Radotín – Praha-Smíchov – Praha-Vršovice – Praha-Vysočany, Praha-Hostivař – Praha-Libeň – Praha-Holešovice, Praha-Vysočany – Praha-Malešice – Praha-Hostivař a právě linka Praha-Radotín – Praha-Kačerov – Praha-Běchovice.
Dalšími chystanými zastávkami jsou Praha-Zahradní Město, Praha-Eden a zastávka v Praze-Běchovicích, posunutá blíže k centru obce než stávající nádraží. Ve stádiu úvah je zastávka v Rajské zahradě či na pražském Výstavišti. Pokud se podíváme do okolí Prahy, zde získá druhou zastávku v nejbližší době i zmiňovaná obec Chýně.
Zdroje: ROPID, České dráhy, SŽDC
Pokud bude VHD/MHD jezdit často, vozy budou moderní, čisté a komfortní, jízda bezpečná a jízdní doba krátká, pak ji začnou lidé sami spontánně využívat častěji a dojde k efektům, o kterých píšete. Ano, je to drahé, ale podle mě je to nejúčinnější cesta.
Pokud budete lidi k něčemu nutit, budou se tomu vyhýbat - různě to "očůrávat". Konečně - Češi jsou v tomto obzvláště vynalézaví. Co dnes může např. MHD v Praze lidem nabídnout? Narvané metro, prastaré tramvaje se schody jak do nebe, moderní tramvaje bez klimatizace, busy jakbysmet... Připočtěme ještě bezdomovce a jejich zápach či dokonce možnost chytnout nějakou odpornou chorobu plus možné multikulturní obohacení. Čím chcete "člověka z SUV" do takovéto MHD nalákat??! Jistě, přeháním, není to vždy tak. Ale tento obraz MHD má v hlavě nemálo lidí, troufnu si tvrdit.
Můžeme nad tím buď hořekovat a odsuzovat je, že si neváží jistého pokroku , nebo to zgruntu změnit. Peněz z EU se na ulicích válí hromady. Pokud se nepletu, cca 40 mld korun propadne... :-( Takže otázka peněz to až tak není...
Věřím, že i "lidé z SUV" by v mnoha případech rádi vyměnili postávání v zácpě za to, kdyby se nemuseli stresovat za volantem a jeli v pohodlí, klidu, bezpečí a čistotě MHD. Ale musíme jim toto všechno nabídnout.
Jistě, pro některé to je otázka jakéhosi společenského statutu. Ale takoví lidé byli, jsou a budou a nejsou to jen "ti z SUV". Holt jsme každý jiný a je dobré se s tím vyrovnat, než se nad tím rozčilovat a chtít, aby byli všichni stejní. Protože to se nikdy nestane. A proto je, podle mého, dobré udělat VHD co nejatraktivnější pro široké spektrum lidí. Ti si pak do ní sami najdou cestu. Ale nucením jim VHD jen ještě víc otrávíte... :-(
Vezmu-li za příklad sám sebe: často jezdím trasu MB - Blansko. I když bych rád jezdil vlakem, většinou se rozhodnu pro auto. A to jsem šotouš (jinak bych to tady nečetl a nepsal sem:-) )! Proč? Vlak do Kolína ještě celkem jde (854), ale z Kolína? Ucouraný rádoby R s 99% výskytem koženky a dráž, než nepoměrně vyšší komfort na lince do Ostravy? Tak to tedy ne. Peníze ze stromu nesklízím a za mizerné služby je prostě dávat nechci. Co je mi platné, že ve spoustě krajů jezdí nová vozidla, když na mé trase to neplatí? Příslib regionálních Regiopanterů je mi k ničemu, ve vzdušném zámku se cestovat nedá. Až je nasadí, pak je rád využiji. Ale vzhledem k tomu, že trasa Praha - Brno je chráněná, tak mám spíš obavu, že skončí na trasách, kde bude hrozit konkurence...
Tak mi řekněte, co mě má na mé trase do vlaku nalákat? Občas jím jedu, protože mě to baví. Ale drtivá většina lidí to tak nevidí, pro ně je to dopravní prostředek... A rozdíl mezi tím, co jim poskytne auto a vlak, je propastný. A to neberu v potaz dopravu "ode dveří ke dveřím".
Vím, že tohle jsou fandovské stránky a je logické, že všichni "zdejší" mají vlaky/VHD rádi a chtěli by, aby byla využívaná. Ale sundejme si růžové brýle - pro drtivou většinu lidí je VHD jedním z možných druhů přepravy. V jejich rozhodování hraje roli spousta faktorů. A pokud se podaří jejich rozhodování pozitivně ovlivnit (ne represivně) ve prospěch VHD, dojde k tomu, co píšete, samovolně a, věřím, masově. Ale represí nedosáhnete ani zlomku a jen lidem VHD ještě víc zprotivíte... :-(
Snížená hustota provozu v ulicích povede k rychlejší MHD (což ocení ti, kteří na ni přesedlají z auta), samozřejmě se zlepší podmínky i pro platící řidiče (a ti aspoň budou mít dobrý pocit, že za ty svoje peníze dostali něco navíc), z vybraných peněz a díky snížení provozu se bude moci MHD dále zahustit (což bude potřeba, aby pobrala zvýšený počet cestujících)... A pokud by nezanedbatelné množství politiků přesedlalo z aut na VHD, tak by to asi bylo vůbec to nejlepší, co by se mohlo pro zlepšení VHD stát -- najednou by se pravděpodobně zázračně objevila politická vůle stavět nové železniční tratě, zastávky, a podobně.
Samozřejmě by bylo super, kdyby s tím souviselo vybudování opravdu vysokokapacitních P+R v okolí Prahy, kdyby i nádraží měla rozumná parkoviště (což se nějak ještě moc nevymyslelo, zdaleka ne každý má nádraží v docházkové vzdálenosti, podívejte se třeba na takové Kladno), kdyby se snížený provoz využil pro vybudování cyklostezek, a tak, ale nic z toho bez toho prvního kroku nepůjde.
No, a my místo toho postavíme autům tunel, aby jich přijelo ještě víc, cyklistům zakážeme projíždět Kampou, aby jich bylo ještě míň, a budeme mluvit o tom, jak je ten zlý dopravní podnik ve ztrátě, a že bychom mu měli asi ještě snížit rozpočet, nejspíš proto, že přece každý slušný provozovatel MHD si na sebe vydělá z prodeje jízdenek a neotravuje město s tím aby po něm snad chtěl nějaké peníze.
P.S. v sobotu je v Cernicich Slunce ve skle ... planuju tam jet, jen nevim, jak to poresit - potrebuju se pak dostat do Lini ... typicka situace, kdy by mohla verejna doprava byt pouzita i temi, kteri jinak jezdi autem, resp. v nasem pripade na moto :-)
já osobně se spíš často zamýšlím, jak do VHD (nejen MHD, nejen vlak) nalákat i ty movitější, kteří nemají žádnou "finanční" motivaci
PS: moje motivace k propagaci a využívání MHD, je stav životního prostředí, dnes většina měst vyspělého světa nemá zničené ovzduší kvůli průmyslu, ale kvůli "nadbytku" aut, proto si myslím je potřeba existence kvalitní a funkční VHD
Ja osobne u tehle skupiny obyvatel vidim velmi casto uspechanost danou aktivnim zivotnim stylem ... takze tam, kde vlak vyuzivaji to neni zpravidla kvuli sotopotrefenosti, ale kvuli tomu, ze tam zeleznice vyuzitelna je.
Uz tu bylo receno, ze vlak porad neni vniman jako MHD ... a co si budem nalhavat, s dvou nebo vicehodinovym taktem to ani nemuze byt jinak. Hodinovy takt odpovida mozna primestu, na MHD je nutna radove ta ctvrthodina, jinak se na to vetsina lidi vykasle a pojede jinak ... treba prave tim autem.
No a druha stranka veci je ta, jestli mame moznost, aby draha takto fungovala. A mnohdy jsou problemem zdanlive banality - konkretni priklad z Plzne. Potrebuju se dostat ze Skvrnan do centra, na vlak to mam bliz nez na tramvaj. Tuknu do Idosu v mobilu "skvrna...", dvakrat kliknu a zjistuju, ze ze zastavky Skvrnany mi to jede za deset minut. Obout, hodit na sebe bundu a ctyri minuty nato jsem na zastavce. Plechova huba hlasi zrovna ve chvili, kdy tam jede nakladni vlak, neni nic moc rozumet. Po par minutach prijizdu regina ... jenze na druhou stranu ... cekam jeste par minut na svuj vlak, pak koukam na babitron, ze uz je v centru, takze je neco spatne... ale co? Na zastavce jsem byl vcas, takze kolem me neprojel ... jinud jet nemohl ... nebo ano?
Pointa zcela banalni - idos v PC pri zadani "skvrna..." mi nabidne zastavky Skvrnany a Zadni Skvrnany ... v mobilu ne, takze me netrklo, ze musim zadat Zadni Skvrna...
Takze jsem jel jak? No nakonec stejne vlakem, jsem se jeste na hodku a neco vratil a cas vyuzil popijenim cerveneho v prijemne spolecnosti :-D Nicmene v pripade, ze bych skutecne nekam potreboval jet je prave tohle problem - MHD vzdy "za par minut" jede, nemusim se koukat dopredu ... vlak mozna za hodku pojede ... ale to se nikomu cekat nebude chtit :-/
Projetí závor nebo blikajícího přejezdu jsem hodně dlouho neviděl. Naposledy to byla bílá dodávka. No a dneska, když jsem jel autem (Rudná - Tachlovice), tak když jsem jel v Nučicích přes přejezd, tak se tento rozblikal a rozcinkal zrovna když jsem na něm byl. Malá duše ve mně byla a plyn šel k zemi, abych vypadl :-)
protože já osobně bych byl rád, kdyby VHD využívali ve velkém nejen Ti, kteří "nemají" na auto nebo jej mít nemohou (studenti), ale i Ti zámožnější,
Keprt:
já samozřejmě nepaušalizuji, ale faktem je, že Ti bohatší bohužel na VHD většinou kašlou, i když taky už jsem zažil podnikatele, kterej po Praze objížděl obch. partnery pomocí MHD, protože tvrdil, že je to rychlejší a jednodušší
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.