Cerhenice — před 50 lety, dne 27. srpna 1964, byl vytvořen československý rychlostní rekord parní lokomotivy. Stroj 498.106 dosáhl na zkušebním okruhu ČSD (dnes zkušební okruh dceřiné společnosti Českých drah VUŽ) u středočeské Velimi s četou Procházka - Houba rychlosti 162 km/h. Rekordní lokomotiva je zachována, v současné době spočívá jako neprovozní v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově. O víkendu do tohoto depozitáře vyrazí zvláštní parní vlak-
Lokomotivy řady 498.1 přezdívané „albatros“ byly v počtu 15 kusů vyrobeny v roce 1954 ve Škodových závodech (tehdy Závodech V. I. Lenina) v Plzni, dnešních Škoda Transportation. Vyvíjely výkon 2 000 kW a maximální rychlost 120 km/h. Sloužily zpočátku při dopravě těžkých mezinárodních expresů na hlavních tratích Československa, později dostaly na starost i vnitrostátní rychlíkovou vozbu. Samotná lokomotiva měla hmotnost 113 tun a do jejího tendru se vešlo 14 kubíků uhlí a 35 kubíků vody.
Za nerychlejší parní lokomotivu světa je dodnes považována britská lokomotiva Mallard, která v roce 1938 dosáhla rychlost až 203 km/h.
V Československu, resp. v České republice byly vytvořeny i další národní železniční rekordy. Nejrychlejší motorovou lokomotivou byla řada T499.0 z ČKD Praha vyrobená pouze ve dvou prototypech. Tento stroj dosáhl rekordní rychlost 176 km/h. jeden z prototypů je zachován ve sbírkách železničního muzea Českých drah a renovován za přispění VUŹ, dceřiné společnosti ČD.
Tato organizace provozuje také rekordmanku v oblasti elektrických lokomotiv – stroj 124.601-6. Tato lokomotiva dosáhla 5. září 1972 dodnes nepřekonané rychlosti českého sólo stroje 219 km/h.
Absolutní český rychlostní rekord však patří rychlovlakům Českých drah pendolino, řady 680. Při testovacích jízdách na jihu Moravy mezi Břeclaví a Brnem dosáhla jedna ze souprav rychlost 237 km/h. V pravidelném provozu dosahují pendolina rychlost 160 km/h, což je nejvyšší povolená rychlost na železniční síti SŽDC. Pendolina jsou v provozu také na nejrychlejších spojích v historii naší železniční dopravy. Na trase z Prahy do Ostravy dosahují průměrnou cestovní rychlost téměř 120 km/h.
Současný světový rychlostní rekord elektrické lokomotivy ale drží od 2. září 2006 stroj rakouských ÖBB řady 1216, stejný typ jako jezdí do České republiky v čele vlaků EuroCity a netrakčních jednotek railjet, s rychlostí 357 km/h. Absolutní železniční rychlostní rekord však dlouhodobě drží Francouzi. Jeho aktuální hodnota činí 574,8 km/h, jíž dosáhla speciálně upravená jednotka rychlovlaku TGV.
Zdroj: Tisková zpráva Českých drah
(Omlouvám se za diakritiku, můj tablet neumí zas tak dobře česky)
Velmi povedené popisy historických událostí píše pan Gulík na vlaky.net, tak to napsat nešlo? Určitě o parním rekordu vyšlo spoustu článků v dobovém tisku i tlači.
A rekordy ostatní bych do toho radši netahal, pokud mi to pak rozstřílí náhodně kolemjdoucí šotouši. :)
http://web.archive.org/web/20070329043631/http://www.uks.ru/news/loko.jpg
;-)
Tohle je ovšem asi pravda jenom částečně. Jednak tahle konkrétní lokomotiva měla snad jet kdesi na širokém rozchodu dokonce 224 km/h. A potom - nejrychlejší český stroj (myslíme-li pod pojmem "český" vyrobený na území dnešní ČR) je jedna lokomotiva řady ČS200, která pár let zpátky při ověřování infrastruktury na trase Moskva-Petrohrad před nasazením Sapsanů dosáhla snad nějakých 262 km/h. Znalejší třeba doplní, či upřesní... ;-)
A když už jsme u toho, tak těch 219 km/h už zcela jistě překonala (dokonce nejedna) lokomotiva řady 380. Vždyť už jenom pro "pouhé" získání toho TSI certifikátu musela jet minimálně 220 km/h... ;-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.