..: Veřejnost rozhodne o opravě části mladějovské úzkokolejky :..

Skupina dobrovolníků pečujících o mladějovskou úzkokolejku, foto: MPD Mladějov na Moravě (Aktualizace 6. 9. 2014) — Část mladějovské úzkorozchodné dráhy mezi Novou Vsí u Kunčiny a Hřebčem je doposud pro špatný technický stav pro veřejnost uzavřena. Příští rok se díky dobrovolníkům prodlouží provozovaný úsek trati o 2,5 kilometru, termín obnovy zbývajícího úseku až na Hřebeč je ale nejistý kvůli financování.

Jedenáct kilometrů dlouhá průmyslová železnice o rozchodu pouhých 600 mm byla vybudována na konci první světové války a až do uzavření dolů a šamotky v roce 1991 sloužila pro dopravu uhlí a lupku. Dnes je významnou technickou památkou a turistickým cílem lákajícím do Mladějova na Moravě tisíce návštěvníků ročně. Výletní vlaky vedené původní parní lokomotivou z roku 1920 ale kvůli nevyhovujícímu technickému stavu úseku Nová Ves – Hřebeč končí doposud svou jízdu na Nové Vsi, asi v polovině délky trati. Díky úsilí několika desítek dobrovolníků z celé České republiky, kteří se provozování i obnově úzkokolejky věnují, se od jara příštího roku prodlouží trasa výletních vláčků o více než dva kilometry až do zastávky Josefka

Dobrovolníci opravují uzavřenou část tratě, foto: MPD Dobrovolníci by rádi napřesrok pokračovali s obnovou trati až k dolům na Hřebči, náklady na pokračování rekonstrukce jsou ale příliš vysoké. „Příjmy ze vstupného sice pokrývají naše provozní náklady a náklady na údržbu, na velké opravy ale nestačí. I když na úzkokolejce pracujeme ve svém volném čase a bez nároku na odměnu, štěrk, pražce, naftu nebo pronájem mechanizace je třeba platit,“ konstatuje Marek Skalka ze sdružení Mladějovská průmyslová dráha. „Pokračování rekonstrukce je důležité nejen pro oživení bývalého důlního areálu na Hřebči, vybudování plánovaného hornického muzea nebo lepší propojení úzkokolejky s místní sítí naučných stezek, ale i pro dlouhodobou záchranu této technické památky jako takové,“ vysvětluje Skalka důvody, proč se Mladějovská průmyslová dráha pokusila zajistit financování projektu i prostřednictvím grantu. A podařilo se.

Výměna dožilých pražců, foto: MPD „Projekt mladějovské úzkokolejky je výborný příklad toho, o co nám v programu Vpohybu jde. Je to lokální projekt, který zapojuje komunitu lidí s jasným cílem,“ říká Ondřej Zapletal, ředitel Nadace Vodafone, která přislíbila projekt podpořit, i když s jednou podmínkou. „Aby pořadatelé skutečně grant získali, musí ale ještě získat podporu své cílové skupiny, fanoušků projektu, kteří o realizaci projektu stojí. Mladějovská úzkokolejka teď musí od veřejnosti vybrat 120.000 korun na hithit.com a Nadace Vodafone jí pak výtěžek zdvojí,“ dodal Zapletal.

Výletní vlak pro návštěvníky vedený parní lokomotivou Krauss-Linz 7485 z roku 1920, foto: MPD Za podporu projektu slibuje Mladějovská průmyslová dráha svým přispěvatelům nejenom dobrý pocit, ale i exkluzivní odměny, například speciální jízdenky pro podporovatele, podzimní výlet zvláštním vlakem po opravované trati až na Hřebeč, možnost vyzkoušet si vybrané profese na dráze na zkoušku nebo dokonce vypravení soukromého vlaku. Sbírková kampaň potrvá do poloviny září. Pokud se ovšem cílovou částku vybrat nepodaří, všechny peníze se vrátí přispěvatelům, grantový příspěvek propadne a oprava trati na Hřebeč se odsune na neurčito.

Aktualizace: Po 30 dnech od zahájení kampaně se podařilo shromáždit cílovou částku a splnit tím podmínky Nadace Vodafone Česká republika pro udělení nadačního příspěvku. Kampaň ale pokračuje dál, podpořit projekt a vybrat si některou z nabízených odměn můžete až do 18. září 2014.

Zdroj: Mladějovská průmyslová dráha


mat.mt Poslat mail autorovi | 6.9.2014 (10:31)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2      Zpráv na stránku:   
05.09.2014 (19:52)  
Ivánek: Příští rok se bude teprve opravovat, takže nejspíš až v roce 2016, spíše až v roce 2017.
05.09.2014 (13:06)  
Super. Tak příští rok až na Hřebeč? :-)
03.09.2014 (21:23)  
Hotovo, podařilo se, :-).
registrovaný uživatel Sim 
03.09.2014 (13:29)  
Ivánek > podivejte se do seznamu prispevovatelu, pokud jste si zaskrtl zarazeni do seznamu, uvidite se tam.
A protoze aktualne zbyva k vybrani poslednich 770 korun, nepochybuji ze zajem bude a rovnou gratuluji provozovatelum k ziskane dotaci :-)
03.09.2014 (10:14)  
Taky jsem poslal, jen nevím, zda to do Mladějova došlo? :-/
registrovaný uživatel Sim 
02.09.2014 (8:53)  
Lukasi, bavime se o oprave uzkokolejky provadene svepomoci dobrovolniky na trati, kde ted nic nejezdi. Ano, je tam prace jak na kostele, ale rozdil mezi tim, kdyz neco delate dodavatelsky externe a svepomoci je nebetycny. A i kdyz je jasne, ze tech radove ctvrt mega takova oprava muze schramstnout jak malinu, prave na takoveto trati bude velmi pravdepodobne takovato investice mnohem vice znatelna, nez na jakekoliv jine ve sprave SZDC ...

btw, zbyva necelych 20 tisic, jen tak dal :-)
01.09.2014 (17:32)  
Co s těmi 240.000,- budou kluci dělat. Taková oprava tratě, to jsou miliony. Kolik stojí koleje, kolik pražce, přesun, doprava ...

A co vodoteče, dnes v době 3 denního deště a miliardových škod, ...

Jo, pošlu ... je to dobrá věc
registrovaný uživatel Sim 
01.09.2014 (13:46)  
Aktualne je vybrano cca 70% z cilove castky ... snad to klapne :-)
registrovaný uživatel Majra  mail  
31.08.2014 (21:59)  
@ Miroslav Volek: Vodafone zdvojnásobí pouze těch 120 tisíc. Jakmile se podaří vybrat tuto částku, sbírková kampaň splní svůj cíl a bude ukončena.
registrovaný uživatel ČD4ever  mail  
30.08.2014 (20:08)  
Pikehead: Myslím, že je naprosto jedno, kdo tam je, nebo není. Přednější je zachránit kulturní památku a proto přispěji dle svých finančních možností....
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko