..: Fotografie roku 2013 - výsledky hlasování odborné poroty :..

FotosoutěžBeroun — Dnes vyhlašujeme výsledky druhé části fotografické soutěže o fotografii roku 2013 - výsledky hlasování odborné poroty. Ta letos hlasovala ve složení: Frank Bachmann, Robert Kalamar, Jan Langer, Pavel Scheufler, Klára Straková a Jindřich Štreit.

Pravidla hlasování se oproti minulým ročníkům neměnila. Porotci vybírali mezi všemi fotografiemi nerozlišenými dle kategorií. Každý porotce dostal počet hlasů, který byl stejný jako počet nominovaných fotografií (tj. 257), a které dle svého soudu rozdělil mezi fotografie. Maximální počet bodů, které mohla dostat jedna fotografie, nebyl nijak limitován. Stejně tak nebyl omezen počet snímků, které mohl porotce ohodnotit. Fotografie, která obdržela nejvíce bodů získala Cenu odborné poroty.

Kromě toho mohl každý porotce napsat komentáře k soutěži či jednotlivým fotografiím. Nemuselo se přitom jednat o fotografie, které považoval za nejlepší. V komentářích mohli porotci nejen chválit, ale i upozorňovat na věci, které by dle jejich názoru bylo možno zlepšit.

Cena odborné poroty

809.140-7, foto: Tomáš Kubovec Letošní Cenu odborné poroty získává Tomáš Kubovec se snímkem 809.140-7

Níže je uvedeno pořadí na prvních deseti místech hlasování odborné poroty. Kompletní výsledky včetně hlasování jednotlivých porotců najdete na zvláštní stránce.

Pořadí Fotografie Počet bodů
1. 809.140-7, foto: Tomáš Kubovec
Tomáš Kubovec, 809.140-7
101
2. MUV 69 KSF 70, foto: Petr Tylšar
Petr Tylšar, MUV 69 KSF 70
83
3. Velín ASP 09-3X, foto: zirecek
zirecek, Velín ASP 09-3X
74
4. - 5. Pacifikem k panu Zababovi, foto: Pavel Martoch
Pavel Martoch, Pacifikem k panu Zababovi
71
4. - 5. 423.009, foto: Petr Holub
Petr Holub, 423.009
71
6. 52.100, foto: Jakub Gregor
Jakub Gregor, 52.100
70
7. 556.036, foto: topič
topič, 556.036
64
8. Soumrak na lokálce, foto: Trainmaniak
Trainmaniak, Soumrak na lokálce
60
9. 163.083-9 + 163.061-5, foto: Jan Štěnička
Jan Štěnička, 163.083-9 + 163.061-5
57
10. Mlha, foto: Martin Maloušek
Martin Maloušek, Mlha
51

Frank Bachmann

Žije v Padebornu v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Od roku 1982 do roku 2004 se věnoval klasické fotografii. Snímky pořizoval zrcadlovkami Ricoh, Chinon či Pentax na černobílý film nebo barevný negativ. Od roku 2004 pracuje digitálně s vybavením Canon. Ve fotografii se zaměřuje na nákladní vlaky, záběry s neporušenou krajinou či za specifických povětrnostních situací. Protože není automobilista, dostává se za svými snímky na kole, vlakem nebo kombinací těchto dopravních prostředků.

840.008-7 + 840.010-3, foto: paolo3Bříza, která fotce dodává výšku, je zároveň jejím zlatým hřebem.

310.0134, foto: JardaKPerfektní, ale tak trochu sterilní.

361.005-2, foto: RavenSkvělá krajinářská železniční fotografie, kterou sráží pomalovaný vlak.

475.196 + 475.179, foto: Petr HolubVlastně skvělé, působí ale přeeditovaně a vlevo příliš těsné.

754.082-6, foto: Tomáš SlukaTady je všechno jak má být.

423.009, foto: Petr HolubVlevo příliš těsné, jinak skvělé.

Velín ASP 09-3X, foto: zirecekZajímavé, vztah k dráze je ale jen obtížně rozpoznatelný.

Robert Kalamar

Absolvent Pražské fotografické školy. Po absolutoriu tam půl roku vedl Seminář fotografické tvorby pro I. ročník. Pracuje v IT a fotografii má jako koníček.

Komentář porotce:

Tuto, na první pohled, monotematickou soutěž jsem rozdělil na prostá fotografická témata, do kterých jsem umístil „vítězné“ fotografie a ty pak obodoval. Dále budou uvedeny postupně s tím, že v rámci žánru mohla každá fotografie získat jen určitý počet bodů.

Pohlednice (max. 5 bodů) – hezký prodejný snímek nebo obrázek do kalendáře s železniční tématikou. Případně lepší fotografie z dovolené. Tři z nich bych si dovolil komentovat:

ICE 2, foto: Tomáš KubovecZajímavá kompozice celkově. Vzdušná perspektiva. Světlý neutrální tón vlaku – sbíhající linie včetně červené linky. Tyto všechny postupy se autorovi podařilo logicky a účelně propojit do čistého a vyváženého obrazu. (Který by bez vlaku postrádal smysl). Možná bych snímek ještě trochu oříznul (se zachováním poměru stran) tak, aby se zleva zmenšila velikost "houští" vůči zadnímu konci vlaku a zprava aby tam zbyly jen dva domky. Tím by se mohla kompozice ještě „pročistit“, vlak zdůraznit a při tom jej „nezbrzdit“.

BLS "Lötschberg", foto: zirecekVelmi hezké prostorové řešení, včetně vzdušné perspektivy.

BB 7353, foto: Tomáš KubovecZajímavá barevná skladba. Vlak zde tvoří vlastně jen barevný akcent navíc takřka v komplementárním tónu k barvě moře. Proto ho nelze přehlédnout, i když má s ostatními prvky nesrovnatelně menší rozměry (plochu).

Krajina (max. 10 bodů) – Autoři se více zamýšleli nad kompozicí nebo je vidět že mají k danému místu vztah. Snímali ve vhodný čas a ročním období. Tyto dvě mají více bodů protože:

111, foto: Richard WeberHezky vyřešený krajinářský snímek který díky poměru velikostí (mohutnost přírody) a barevné skladbě ve mě vyvolává asociaci, že i když člověk „neoprávněně“ zasahuje do přírody je jasné, kdo je zde pánem. Vlak je jen jako barevný akcent v barvě, která je pro tento úsek krajiny "neobvyklá".

556.036, foto: topičVýborný krajinářský počin! Co mne trochu ruší je velké množství stromů v levé dolní části (které tvoří velkou tmavou část). Proto bych se jich zbavil (zleva by snímek začínal v první polovině druhého smrku). Z horní části snímku by nám tak zmizel solitér (což také není na škodu) a užší formát by zdůraznil stoupající kouř. Není to ale nutné, i tak má snímek skvělou atmosféru!

Perspektiva (max. 10 bodů) – Autoři dosáhli čistými fotografickými prostředky velmi zajímavých výsledků:

749.006-3 + 749.162-4, foto: BeanOhnisko, vzdálenost a sklon optické osy. Těmito prostředky autor dosáhl dojmu jako bychom se se dívali na model vlaku. Nikoliv na skutečný vlak. (Porovnejte s fotografiemi modelů, které lze v soutěži také najít).

843.021-7, foto: zirecekPerspektivní zkreslení širokoúhlého objektivu, práce s odrazy, prostorem a konec konců i s barvou vyvolává dojem, že divák se nachází v prostoru na jeho pravou „stěnu“ je promítán film, nebo je nalepen plakát. Velmi zajímavé!

Železný tunel, foto: DeltaCZESbíhání linií, kompaktní (uzavřená) kompozice v tmavém tónu, společně s různými strukturami, stíny a „překážkami“ v zadní dolní části snímku. Nesymetrické stanoviště fotografa. Celkový dojem zavání apokalyptickou vizí brzké budoucnosti. (Snad jen škoda, že neprší a v záběru není vidět kus mrtvé zmutované bytosti)

Potkali se u Kolína, foto: Richard WeberJak se ukazuje v jednoduchosti je síla! Potlačením prostoru snímáním kolmo na objekty autor dosáhl jedinečného dojmu vlaků těsně před srážkou. Upřímně – je to odvážné a vtipné. Navíc to vypadá, že snímání je provedeno metodou panning. Totiž prozrazuje to pohybová neostrost keřů u trati a také došlo ke slití struktury zeleného porostu v prvním plánu. V tomhle případě to přispívá k pročištění snímku (tonální skladba). Velmi kladně též hodnotím skladbu barevnou. Snad jen bych shora ubral oblohu po „modrou díru“ včetně. Obloha by dynamická ještě zůstala a šířkové pojetí by zdůraznilo námět snímku. Není to ale bezpodmínečně nutné.

Tvůrčí (max. 30 bodů) – mají nevíce bodů, neboť jejich autoři mne zavedli někam úplně jinam než je železniční téma, případně ho nafotili doopravdy neotřelým způsobem. Zároveň mne donutili dívat se na jejich fotografie z mnoha úhlů a přemýšlet nad nimi v jiných kontextech než „fotograficko-železničních“, ale řekněme např. „obrazově-psychologických“, přičemž "správná kompozice" a technická kvalita nehrály primární role.

Mlha, foto: Martin MaloušekMá pro mne takřka mystický význam, který se slovy moc dobře popsat nedá. Konec konců proto máme obraz. Tento ve mne evokuje fázi života kdy člověk „mění skupenství“. Proto jsem si ho také jednoduše pojmenoval: „Exit!“

Velín ASP 09-3X, foto: zirecekTento obraz jasně ukazuje člověka v zajetí svého intelektu a „tvůrčí činnosti“. Člověk je zde přímo „zasazen“ do prostředí které sám vytvořil. Je jeho součástí, viz hadice, které z něj „rostou“. „Dokonalé“ a chytré prostředí mu bohužel brání ve výhledu, který se díky jeho činnosti, scvrknul na dvě malé LCD obrazovky. V dnešní době kdy dalším stupněm technologického vývoje není osvobození člověka od fyzické práce, ale od svobodného myšlení, mi tento snímek přijde obzvlášť naléhavý. Kdyby autor udělal víc takových fotografií napříč celým průmyslem (včetně fotografickým), mohl by vzniknout zajímavý soubor „Člověk sám proti sobě“ (jak jsem tento snímek vnitřně nazval).

Kam chodí mašinky spát, foto: topičZde sice zůstáváme u železničního tématu, ale myslím, že autorovi se podařilo udělat „Portrét věci“, se všemi složkami které k fotografickému portrétu patří. Má podobu, výtvarnou složku, ale hlavě „duši“. Výborně!

Kdyby – zvláštní (čestná) kategorie (max. 3 body) – Jsou to fotografie, které jejich zařazení do výše uvedených kategorii chyběl jen kousek. Zpravidla hlavně ořez nebo úprava tonality. Za zmínku stojí tyto dvě:

310.0134, foto: JardaKNebál bych se dát jí v postprocessingu nějakou historickou patinu. Zde např. falešnými barvami, vinětací a emulací filmového zrna.

Noční cestování, foto: František PleskotZbavil bych se jedovatého sodíkového tónu nějakým abstraktnějším tónováním. Snímek bych oříznul ve prospěch pohledu z okna. Divákovi by stačilo jen kus závěsu a sedačky aby si uvědomil, že je ve vlaku. Převrácením světel do negativu (Sabatiérův jev) bych podpořil výhled z okna. Tím by mohl vzniknout dojem, že sice sedíme ve vlaku, ale nevíme, jakým časoprostorem právě projíždí… Škoda, tento snímek by v navržených úpravách poskočil rovnou do „Tvůrčí“ kategorie.

Jan Langer

Je absolventem ITF v Opavě, kde se věnoval především sociálnímu dokumentu. Účastnil se několika dobrovolnických projektů v zahraničí. V roce 2006 působil v Nairobi ve fotooddělení neziskové organizace MYSA a po návratu se obrazově podílel na publikacích rozvojového vzdělávání a spolupráci s Člověkem v tísni. Volnou tvorbu věnuje dokumentárním cyklům. Pracuje jako fotograf na volné noze v oblasti reportážní, dokumentární a portrétní fotografie.

Komentář porotce:

V soutěži je mnoho pěkných fotografií, které by se jistě uplatnily na pohlednicích nebo v kalendářích. Osobně ale dávám přednost těm, které překračují technickou dokonalost, krásné a ostré barvy a idylickou krajinu, kterou vlaky často projíždějí. Jsem rad, když za fotografii najdu i autora s jeho představivostí.

809.140-7, foto: Tomáš KubovecPro mne fotografie s příběhem – dva lide osamoceni ve vlaku, který možná jede, ale možná i stoji na místě či v čase a v okamžiku, kdy se otevírá obloha jakoby jen a jen pro dvě bytosti, které mezi sebou a s okolím tvoří zvláštně mysteriózní souhru

52.100, foto: Jakub GregorSnímek i ve své obyčejnosti překračuje realitu – širá planina, nebarevná barevnost, zkrouceny strom a kříž choulící se k němu tvoří až surreálně kulisy vlaku, který projíždí touto krajinou jako bezčasým snem.

MUV 69 KSF 70, foto: Petr TylšarFréza brázdící krajinou a houževnatě se zařezávající do sněhových jazyků připomíná živočicha v nějakém svém přirozeném biotopu, v souznění s okolním prostředím a plně pohrouženého do vlastní činnosti.

Pavel Scheufler

Fotograf, historik fotografie a lektor kurzů digitální fotografie je autorem či spoluautorem 38 fotografických publikací, uspořádal na 50 fotografických výstav a napsal stovky článků a studií. Přednáší dějiny fotografie na FAMU.

Soumrak na lokálce, foto: TrainmaniakGraficky velmi dobře zvládnutý a fotograficky promyšlený snímek. Je ovšem otázkou, nakolik při velmi dobře promyšlené kompozice k atraktivnímu výsledku dopomohl grafický program. Ne že by jeho užití byla chyba, to samozřejmě ne. Nicméně v siluetě stromů, vozu i v popředí by mohla být trochu kresba, nějaké další polotóny.

BS 80, foto: Vojtěch BeranCitlivě zvolené stanoviště a úhel záběru nemá daleko ke kompoziční dokonalosti. K ní přispívá dynamický prvek kouře a emotivní retro dané parním strojem a černobílým zpracováním s vtipným využitím sněhového poprašku. Velmi důležitým prvkem je lampa umístěná v téměř zlatém řezu, dávající záběru spolu s naznačenou perspektivou kolejí skvělou hloubku.

310.072, foto: CharyNa první pohled působivá fotografie s mnoha symboly i kontrasty, jenže obojího je na snímku jaksi až příliš mnoho. Trosky (jak symbolické pro Český ráj, subtilní parní mašinka a pod ní auto – je to krásné, vymyšlené, jenže to vše dohromady i s cedulemi Libuň působí až mírně chaoticky. Asi se to nedalo jinak z tohoto stanoviště udělat, prostě někdy i skvělý nápad nelze stejně dokonale ztvárnit.

Klára Straková

Studium jazyků na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy vystřídalo studium fotografie na Pražské fotografické škole pod vedením Dr. Ing. Václava Vláška, CSc. V současné době působí jako lektor na Pražské fotografické škole a fotografie je jejím velkým koníčkem a vášní.

556.036, foto: topičLíbí se mi nálada fotografie, plocha obrazu členěna do několika plánů, nabouraná a zároveň sjednocená masou kouře, který svádí naši pozornost k tomu hlavnímu – vlaku. Trochu rušivě na mě působí sloup umístěný dole uprostřed obrazu.

Mlha, foto: Martin MaloušekTato snová fotografie na mě působí svou příjemnou barevností. Sbíhající se linie kolejí mě lákají do dálek zalitých světlem, ale přitom rozmazaný keř vlevo nahoře mi dává znát, že se řítím opačným směrem…

809.140-7, foto: Tomáš KubovecNa skvěle zachyceném momentu dialogu uvnitř vlaku má určitě svou zásluhu štěstí, ale toho by nebylo, kdyby fotograf nebyl ve správný čas na správném místě a nebyl náležitě připravený. Ať už je příběh vzniku fotografie jakýkoliv, výsledek je velmi působivý.

Jindřich Štreit

Od roku 1972 se koncepčně věnoval zobrazování vesnického života. Soustředil se na portrét a na romskou tematiku. Od roku 1991 pracuje na dokumentárních projektech ve Francii, Anglii, Brazílii, Moldávii, Rakousku, Německu, Japonsku, Číně, Maďarsku, Rusku (Burjatsko, Krasnodarský kraj, Ingušsko, Čečensko), ale také v České republice (Ženská věznice, Břevnovský klášter, Lidé olomouckého okresu, Lidé Mikulovska, Cesta ke svobodě, Lidé Třineckých železáren, Mezi námi, Za oponou, Spolu, Cesty života, Lidé mého kraje – Bruntálsko, Ocelový svět, Tichá nemoc, Vítkovice, Hledat anděla, Lidé Vítkovska). Připravil více než 900 autorských výstav a mnoha kolektivních se zúčastnil. Vydal 28 knih, je zastoupen v nejvýznamnějších sbírkách a bylo o něm natočeno několik filmů. Vyučuje na Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. Na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění v Praze v letech 1991–2003, kde pedagogicky působil, se v roce 2000 habilitoval a stal se docentem pro obor fotografie. V roce 2009 získal profesuru na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.

Velín ASP 09-3X, foto: zirecekDispečer. Moderní fotografie muže, který řídí provoz, Můžeme přemýšlet o tom, co muž dělá…

556.036, foto: topičRomantická zimní krajina s vlakem.

Pacifikem k panu Zababovi, foto: Pavel MartochRomantická krajina s kolejemi a mlhou.

Výhercům srdečně blahopřejeme, porotcům velmi děkujeme za účast v porotě. Těšíme se na vaše nominace v dalším ročníku naší soutěže, ve kterém vás čeká několik překvapení.


Martin Válek , Tomáš Kubovec Poslat mail autorovi , topič Poslat mail autorovi | 10.8.2014 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky ŽelPage

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
25.08.2014 (9:17)  
K tomu experimentu - pokud myslíme stejnou galerii, tak tam to bylo naopak, napřed se fotky prosévaly a pak až došlo k popsanému experimentu, což vedlo k zániku celé galerie. Ještě vím, že byl pokus vytvořit jakýsi systém, kdy návětěvníci měli dodatečně možnost hlasovat o fotkách a ty, které neposbíraly dostatečně vysoké hodnocení, byly vyřazeny. Ta mstivost tam skutečně byla obrovská, hodně to bylo dle oblíbenosti, když někdo kecal a kritzoval, jeho fotky šly rychle pryč.
Já bych se takových experimentů raději zdržel a nechal bych pravidla tak jak jsou. :-)
registrovaný uživatel taz 
17.08.2014 (19:50)  
Mně zaujal komentář pana Pavla Scheuflera k Trainmaniakovu snímku.
Zjevně na něj působil až tak nějak moc "uměle", což přikládal práci s grafickým softwarem.
Úsměvné je, že zachycená "realita" na tomto snímku je částečně (nebo zcela?) umělá. Což zřejmě bez dalších informací nebylo snadné odhalit a asi odhaleno nebylo.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
15.08.2014 (14:00)  
Zlámalík: Oni i autoři, a není jich málo, považují nasvíceného brejlovce či bardotu za vrchol železniční fotografie a podle toho i hlasují.

Tak trochu podobný experiment, jak navrhuješ ty, zavedli před lety v jedné galerii. Na rozdíl od zdejší, tam fotky neprocházely sítem a zveřejnilo se prakticky vše, co kdo poslal. Pokud fotka měla za 2 nebo 3 týdny (to už si přesně nepamatuji) hodnocení nižší než 7 z 10, pak z galerie vypadla. K čemu to vedlo? Fotky se hodnotily v rozmezí 9-10*. 8* bodů již byla velká opovážlivost a 7* se rovnalo vypovězení války. Nikdo nechtěl nasrat nikoho nižším hodnocením, aby pak jeho fotka nevypadla. Takže i vyložené hrůzy měly vysoké hodnocení a pokud někdo dal nízké hodnocení omylem nebo z nedostatku pudu sebezáchovy, tak to většinou hned dostal zpátky u své fotky a třeba ještě nižší známkou. To víš, šotouši jsou mstiví. Po čase provozovatelům galerie došlo, že "samočístící" efekt fungovat nebude a zavedli stejný způsob výběru fotek jako zde. Způsob hodnocení, tedy 9-10* s výjimečnou 8*, zůstal dodnes. :-)
registrovaný uživatel Zlámalík  mail  
15.08.2014 (12:39)  
Chary: to, co píšeš ohledně fundovaného hodnocení, je přesně, na co jsem narazil ve svém příspěvku o dva níže. Bardota v unifiku je za 10, i kdyby byla ve stínu a za sloupem... Ono je ale jisté rozdílné hodnocení vidět už dnes z porovnání uživatelé/autoři, kdy se to někdy dost silně liší, a víceméně to reflektuje moje obavy: uživatel-laik hodnotí efekt, autor-poučený tvůrce hodnotí celek, vč. technické kvality a originality. A asi těžko chtít víc. Bohužel. Pak je pořád ještě otázka, zda do galerie pouštět tolik fotek, to tady řešíme od začátku a vy máte za to, že jo (chápu, návštěvnost je důležitá a "nasrat" si přispěvatele se nemusí vyplatit).

Chtěl jsi nápad, jeden mám, možná blbý: Protože je tady asi milión stejných záběrů, což tak dokazovat, zda fotka obstojí i po čase? Zda je "hodna" zařazení do galerie?
Úvaha: pokud fotka nedostane aspoň 3*, po uveřejnění a vypadnutí z levého sloupce se smaže. Pokud v galerii vydrží, samočinně se zveřejní třeba po roce (nevím, příklad). A zase - hlasování rozhodne o jejím setrvání. Předchozí hodnocení se přitom může nebo nemusí brát do úvahy (aby se vyřadily náhodné excesy).
Jde ale o to, zda máte ambice mít fotky všech loko ze všech tratí a se všemi vlaky (a mít jich tisíce), nebo zda by se galerie měla "tříbit" a uchovávat jen to, co obstojí i po čase. Aktuální záběr nemusí být špatný, proč ne, ale pokud nezaujme, zmizí a možná to nebude škoda. Naopak kvalitní fotky budou uchovány.

A teď se do mě můžeš pustit :)
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
14.08.2014 (11:50)  
Ale v pořádku, proto ten můj uplně poslední řádek.

Jen... dělat proces výběru ještě přísnějším může odradit potenciální kvalitní fotografy, kteří si musí projít tradičním kolečkem odpad-šotka-šablona-fotka-umění. Někteří mají problém udělat aspoň šablonovku, jiní se dotáhnou někam na fotku, ale do umění už se jim nechce. Jsou věci, které prostě nelze vynutit. Když nechcete mou nasvícenou barču, půjdu jinam, tam jí chtít budou, rozhodně se však nebudu pokoušet o nějaký umění tak, jak ho definujete vy (topič, Chary, Zlámalík, výherní fotky soutěží), protože to mě prostě nezajímá. Já chci fotit bardoty ze stromu, nazdar.

Jaký by to mělo efekt na galerii?

Proto se znova ptám, co tam máš dál?

(já se zde i v práci často uchyluju k metodě brainstormingu, protože z dvaceti blbostí je jedna použitelná)

PS: nápad s hodnocením technické kvality zvlášť a umělecké zvlášť narazí na problém fundovanosti hodnotitelů, protože už teď je hodnocení relativně nerelevantní, protože při vší úctě, velké (až obrovské) množství lidí hodnotí víc barvu a stav laku nebo řadu lokomotivy než samotné provedení fotky, důkazů je plná galerie.
registrovaný uživatel Zlámalík  mail  
14.08.2014 (11:21)  
Chary: Byla to jen úvaha. Myslím, že se to dá nastavit i méně striktně, ale budiž, je to jeden možný pohled na věc. Hele, já se nevnucuju. Vaše galerie, vaše pravidla. Já je nechtěl bořit, jen přinést nějaký nápad, ale budiž, nebudu do toho už víc vrtat. Až zas budu něco fotit, zkusím ideje aplikovat, případně se vymáčknu v komentářích u fotek ostatních. A třeba budu sám proti všem, i to je možné ;-)
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
14.08.2014 (0:06)  
Ach jo, Zlámalíku, už je to tu zase.
myslíte, že při zavedení přísnějších měřítek na galerii návštěvnost stránek klesne? Myslím, že ne.

Přísnějších měřítek v jakém smyslu? Při výběru a schvalování fotek? Přísnější ve smyslu "tohle je nudná fotka vlaku v poli, takových máme v galerii teprv jenom 18.000, zamítáme, nemáš něco originálního uměleckého, co by vyhrálo soutěž"? Něco takového? Za poslední měsíc bych vybral asi 9 fotek, které by takovým sítem prošly a neberu třeba ten panning, to je tak ohraná disciplína, že by to neprošlo. Drtivá naprostá většina fotek by neprošla. Protože jsou "obyčejný nasvícený fotky z pole/louky/atp.".

Ohranej flek typu Poděbrady nebo Bezpráví - nebrat.
Fotka z pole v rovině - nebrat.
Ohraná kompozice od patky sloupu = anonymní fotka z koridoru, kde Maroko vypadá jak Velim - nebrat.
Anonymní kompozice "bardota pod lesem kdesi nikde po sto první" - nebrat.
Oblouk zvenčí či zevnitř ze stromu alias ultraklišé - nebrat.
Panning - ohrané, nebrat.
Šmouha na přejezdu - ohrané, nebrat.
Noční fotka ve stanici pod lampou - ohrané, nebrat.
Silueta proti západu slunce - ohrané, nebrat.
Ohraná scéna vlak s Alpama/Tatrama v pozadí - nebrat.
Klišé zrcadlení v Kojicích - nebrat.
Klišé fotka od kolejí na čelo na tele a v pozadí hory - nebrat.
Klišé kompozice takle
Ohraná kompozice onakle
Šablona
Šablona
Šablona


To chceme? Už teď neprochází sítem obrovské množství výcvaků. Aby to bylo fér, tak by ty pravidla musely bejt nějak rozumně stanovený pro všechny, čili "odteď bereme jen kulervoucí umělecký fotky". Jo?
Páč totiž kromě skutečně originálních fotek je všechno ohraný, všechno na jedno brdo, jen se mění herci a kulisy. Kvalitu fotky přece nedělá stokrát ohraná bardota nebo kdejakej smradlavej kýbl uhlí.

Tak takovejhle experiment já teda zkoušet nebudu. Galerie, kde je pět deset novejch fotek za měsíc už na českým webu jsou a říká se tomu "chcípnout na oubytě". Děkuji.

Máš tam nějakej další nápad?
registrovaný uživatel Zlámalík  mail  
13.08.2014 (23:27)  
topič, Petr Holub: tady 100% souhlas. Nikdo není dokonalý. K Ravenovi komentář, už jsme to řešili s Charym: myslíte, že při zavedení přísnějších měřítek na galerii návštěvnost stránek klesne? Myslím, že ne.
Navrhuju (právě pro zlepšování autorů) rozdělit známkování v galerii jako v krasobruslení - umělecký dojem a technické provedení. Pak by se třeba oddělilo hodnocení jedinečnosti fotky (zajímavá mašina nebo scéna) od kvality obrazové/editační. A ten, kdo se spokojí s typickou koridorovkou, by třeba viděl, že i když je to skvěle vyfocené, že tomu něco chybí. Ovšem rovnou si budu oponovat - kolik uživatelů by to takto poctivě hodnotilo? ;-)
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
13.08.2014 (14:39)  
Pro někoho je vrcholem nasvícené šotoporno, někdo se chce dostat dál a dělat originálnější fotky. Ne každý na to má. Tak to prostě je. Někdo umí "vidět", jiný ne. Holt, někomu stačí dechovka, pár šikovnějších a hloubavějších se dostane až k Wagnerovi. Někdo se spokojí s opakovanou "šablonou", obzvlášť tehdy, když mu při slušném provedení a "zajímavé" mašině (brejle, barča) uživatelé nadělí 10*. Někdo se nedokáže vyrovnat s nižším hodnocením trochu vybočujících fotek a tak raději cílí na "jistotu". Aspektů, které ovlivňují tvorbu autorů je spousta, ať už technických, "uměleckých", finančních, osobních, povahových a já nevím jakých ještě. Někdo je šikovný, dokáže se učit a za čas z něj začnou "padat" fotky. Další se bude držet naučeného minima, které postačí na zveřejnění fotek v galerii a bude to mydlit stále dokola. S tím se dá těžko něco dělat.
Uvidíme, zda změny v soutěži, avizované kolegou Válkem, povedou k tomu, že se počet zajímavých a neotřelých fotek bude alespoň trochu zvyšovat a zda to poňoukne další autory, aby se dívali více kolem sebe, hledali nové náměty, zajímavé kompozice, aby se naučili pracovat i s jiným světlem než jen tím základním přes rameno odzadu, aby si nebrali inspiraci jen zde v galerii a u focení se snažili přemýšlet. To se nenaučí ze dne na den, to je proces na léta a málokdy se najde někdo, kdo má takový talent, že dokáže fotit parádní fotky chvíli poté, co si koupí aparát. Vše je na autorech a pokud oni sami nebudou na sobě makat, budou jakékoliv výzvy na pendrek. Správci mohou autorovi v určitých ohledech pomoci, ale mačkat spoušť musí autoři sami. Jsem raději, když nám na stole přistane fotka, třeba s chybami, ale ze které je poznat, že má autor "oči" a že fotka má "ksicht". :-)
registrovaný uživatel Raven  mail  
13.08.2014 (12:49)  
Zlámalík: Má-li být? A kdo říká, že má? Já určitě ne a zároveň jsem přesvědčen, že toto z mého komentáře nevyplývá. Trend (chcete-li "ideál") určují autoři sami, tím, co a jak fotí a následně posílají na stůl. No a z drtivé většiny jsou to holt "jen" sterilní dokumentačky (zaplať Pánbůh, že už jsme o pořádný kus dál než třeba v roce 2006, kdy "zdejším ideálem" byla vééélká, deformovaná mašinka přes celou fotku s dobře čitelným číslem).
Já se snažil jen poukázat na, z mého pohledu, zbytečná, prázdná, přitom jakoby zasvěcená slova, a tak trochu i pokrytectví, pokud jsou z úst někoho, kdo sám nemá ambice vzít foťák, jít k trati a zkusit v měřítku 1:1 (protože to je opravdu něco jiného než modely) vyfotit něco netypického, nesterilního, něco ne do zblbnutí se opakujícího na úvodní stránce, co nám všem vyrazí dech.
Nemyslím to nijak ve zlém, jen přidávám vlastní pohled, pohled aktivního autora, který opírám o svou vlastní zkušenost. Vím jak těžké je vyfotit opravdu něco netypického, nesterilního, a vyfotit to dobře, pomíjím, kolik to stojí času, peněz.. Nehledě na to, že každý autor prochází určitým tvůrčím vývojem - viz Petr Holub. Další hledisko je i samotný provoz galerie, kolikpak, by se tu za měsíc/rok zveřejnilo fotek, při takto stanovených nárocích? Jak by to asi "zahýbalo" s návštěvností, úspěšností, či v nejhorším případě holou existencí stránek? Nic není černobílé :-) Nicméně, neotvírejme to znovu, v podstatě ani není co, já souhlasím, že by bylo lepší, kdyby.., ale prostě to tak není a řečma to bohužel stejně nezměníme. Jen tak mimo hru; pořád přemýšlím nad tím, koho si tak mám představit pod označením "typický mladý fotograf". Protože to není zcela zažitý pojem, lze to nějak zhruba specifikovat (věkově, počtem nafocených fotek, či jinak)?
Ad "chápu, proč je ten nejmenovaný přispěvatel, kterého asi znám, bývalý": To já jsem přesvědčen, že tam je pes zakopaný asi někde trochu jinde ;-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko