..: Bohatý pátek pro jihomoravskou železnici, RegioPanter pokřtěn :..

RegioPanter 441.009 při prezentační jízdě ve stanici Řečany nad Labem, foto: Matouš Danielka Brno - Od pátku 20. června se jižní Morava může pochlubit nejmodernějšími jednotkami pro regionální dopravu v ČR. V 9.45 se na pátém nástupišti brněnského hlavního nádraží sešli mj. náměstek ministra dopravy Milan Feranec, generální ředitel SŽDC Pavel Surý, generální ředitel ČD Daniel Kurucz a jihomoravský hejtman Michal Hašek, aby s dalšími hosty pokřtili novou dvouvozovou jednotku RegioPanter. Škoda Vagonka dodá dvě dvouvozové a pět třívozových jednotek za zhruba 950 mil. Kč., od prosince budou všechny plně nasazeny na lince S2 IDS JMK v trase Letovice - Blansko - Brno hl.n. - Křenovice horní nádraží.

Slova pana generálního

Letovice zastávka „Jihomoravský kraj patří po Praze a Středočeském kraji k regionům s největším objemem vlakové dopravy. Na jih Moravy postupně mířila modernizovaná vozidla, ale s ohledem na vysoký zájem o cestování našimi vlaky bylo potřeba na nejvytíženější linky nasadit nové jednotky. V Jihomoravském kraji jsme bohužel nemohli využít evropské peníze jako v ostatních krajích, a tak nákup sedmi jednotek za necelou miliardu korun hradí v plné výši České dráhy,“ vysvětluje Daniel Kurucz, generální ředitel Českých drah. Nové jednotky částečně nahradí čtyřicet let staré pantografy řady 560.

„Pro Jihomoravský kraj znamená nasazení nových jednotek naplnění dlouhodobých oprávněných požadavků na modernizaci vozového parku na železničních linkách provozovaných v rámci IDS JMK. Nejvíce oceňujeme bezbariérovost vozidel. Nejen seniorům, ale i rodičům s kočárky nebo cyklistům se nyní bude nastupovat snadněji,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek.

560.006, Blansko - lom, foto: Miloš Stloukal „Železniční dopravu v našem kraji trápí nejen zastaralá vozidla. Za významný problém považujeme rovněž kritický stav železničního uzlu v Brně a především dlouhé čekání na realizaci několika menších staveb na železniční síti, které výrazným způsobem zefektivní provoz a zlepší cestování pro více než 50 tisíc obyvatel kraje. Právě dnes se nám podařilo udělat první krok k naplnění našich záměrů. Společně s ministerstvem dopravy, Správou železniční dopravní cesty, starosty Židlochovic, Hustopečí a Boskovic a společností KORDIS JMK jsme podepsali memorandum o rozvoji železniční dopravy na regionálních tratích. Věřím, že tak, jak se nám podařilo prosadit pořízení nových vozových jednotek Českých drah, se nám podaří obnovit a modernizovat potřebná spojení těchto tří významných regionálních center s krajským městem,“ zdůraznil hejtman Hašek.

Zlepšení pro cestující

RegioPanter, 1. třída, foto: Juraj Kováč Cestující na významné jihomoravské lince se mohou těšit na komfortní vozidla, která nabídnou i několik míst v 1. třídě. V příměstské dopravě jsou již standardem bezbariérové nástupní prostory či centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře. Pasažéry rovněž potěší audiovizuální informační systém s LCD displeji, zásuvky pro drobnou elektroniku, klimatizace nebo možnost připojení k internetu prostřednictvím bezdrátové sítě ČD WiFi.

Nové vlaky však přicházejí se zpožděním, již v roce 2009 se totiž uvažovalo o výběrovém řízení na dopravce linky S2. Podepsání desetileté smlouvy mezi krajem a Českými drahami s platností až do roku 2019 ale tuto možnost smetlo ze stolu.

Zdroje: České dráhy, ŽelPage


DálničářMK Poslat mail autorovi | 26.6.2014 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
27.06.2014 (8:36)  
Jakobsovy podvozky představují zásadní nevýhodu pro údržbu: Hala musí být dostatečně dlouhá, aby se do ní jednotka vešla celá, protože ji tak snadno nerozpojíte. Chcete-li např. vyměnit podvozek, musíte nadzvednout celou jednotku, abyste s ním mohli vyjet. Případně použít hříž, to se však bez zvedáků stejně neobejde (a ani netuším, zda dostatečně dlouhá hříž někde v ČR existuje).

Už jsem to tu taky párkrát psal: Takto konfigurovanou jednotku chtěly přímo ČD, původní projekt JPJ počítal s dvou-, resp. třídílnou jednotkou na Jakobsech. Co si dráhy poručily, to mají ;-)
registrovaný uživatel JB 
27.06.2014 (8:23)  
Ešus: Zavedení 80´ nečlánkových kontejnerových vozů přineslo především dramatické snížení hluku - menší počet kol na jednotku délky, nekovové špalíky a podvozky z boku zakryté. Staré článkové vozy s litinou se nyní proti nim jeví jako opravdové zvěrstvo. O opotřebení nevím, že by se mluvilo.
27.06.2014 (8:10)  
Ad Ešus:

Vždyť všude ve světě se stavějí nová vozidla s Jakobsovými podvozky...
Opravdu? Co třeba Siemens Desiro ML? A Alstom LINT 54/81? (A další?) Ono těch výhod a nevýhod vozidel s Jakobsy vs. klasických vozů je totiž tak zhruba 1:1...

...je prokázáno, že vyšší zatížení nápravy znamená delší sinusoidu pohybu, z čehož vyplývá menší opotřebení jak kol, tak kolejnic.
Tak to by mě zajímalo, kdo takovou blbost prokázal. :-) Chcete snad říct, že třeba takové "wapky" s podvozky 26-2.8 nebo svého času i "stopadesátky" vůbec nejezdily nestabilně? ;-)
registrovaný uživatel JB 
27.06.2014 (7:43)  
M 474 003: Ten člověk se opravdu psal Wilhelm Jakobs.

https://de.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Jakobs
27.06.2014 (7:30)  
Já myslím, že dobrý. Samozřejmě, že každý šotouš by radši viděl ty staré, barevné jednotky. Ale ve jménu všech cestujících této trati je dobře, že se bude jezdit novými. Už to bylo potřeba.

Dokud tohle bude jezdit v přiměstskě dopravě, bude to super. Teď by to chtělo něčím nahradit honeckery, a budem tady v Brně spokojení.

Ohledně rozvoru: RegioPanter má tuším 2.40 m. Co je na tom špatně? Jasně že Jakobsy jsou něco jiného. Stejný rozvor mají i jiná regionální vozidla po celém světě. Větší rozvor by vedl akorát k většímu opotřebení kolejnic. Těch lepších chodových vlastností může (a taky dosahuje) RegioPanter tlumiči vrtivých pohybů podvozku a podobně. Pravda 160 jsem tím nejel, ale podvozky 2.40 a 2.50 metru mají vozidla na 160 běžně, tak jsem názoru, že to je osvědčené a problěm s tím asi moc není.

A když už jsem u toho, Desiro má na čelech pouhých rozvor 1900 mm, a jezdí 120. Nerad se sice odvolávání na pojem „všeobecně dokonalé, ekonomické prostě božské Desiro“, ale teď mi to nedalo :-)
registrovaný uživatel JB 
27.06.2014 (7:30)  
V době spojování a rozpojování jednotek v Poříčanech jsem si oblíbil hlášení nádražního rozhlasu v Českém Brodě, kde přímo v automatizovaném systému byla obsažená varianta nějak jako "První část vlaku 9306 ze směru Kolín ... druhá část vlaku 9306 přijede ve sledu."

Počet pokusů o spojení původně nebyl nijak omezen, takže vznikala zpoždění třeba 20 minut, později přišlo nařízení pokoušet se jen do času pravidelného odjezdu a pak odjet po částech; tzn. zhruba po 4 - 6 pokusech. Jednou jsem zažil, že se spojení sice mechanicky povedlo napoprvé, ale celé to uhynulo a nešlo to už ani rozpojit, takže jsme dojeli následujícícm vlakem (ten jel dvojitě už z Kolína, kuplovalo se u každého druhého vlaku).
registrovaný uživatel Honza  mail  
27.06.2014 (0:54)  
Metro bude mít ale asi v každém voze sběrač a "svou elektroniku", kdežto panter má sběrač jeden a v každém voze kus elektroniky.
registrovaný uživatel Ešus 
27.06.2014 (0:25)  
Jenže je tu jeden velmi podstatný rozdíl: 471 má návalky, zatímco RegioPanter je průchodný, bez dveří v interiéru a se zvláštními přechody mezi díly jednotky. Nebylo by jednoduché je jen tak rozpojit.
O nižším opotřebení více zatížených náprav se mluvilo v souvislosti s výrobou 80´ nečlánkových kontejnerových vozů (porovnání s dvoučlánkovými 90´ - o jeden podvozek navíc).

Nevíte někdo, jestli mají jednotlivé vozy panterů nějaké ovládání, které by umožnilo s dílem posunovat bez potřeby lokomotivy? V každém díle jsou přeci 2 nápravy hnací. Podobnou věc měly 81-71 pražského metra.
26.06.2014 (23:49)  
Jakobsovy podvozky (nevím, kde jste přišli na ten pravopis, ale budiž) nejsou to pravé ořechové, jenom kolik bylo změn v řazení ještě za éry plného nasazení 451 a 452, 471 jsou taky řazené co depo dalo. To by musela být velmi spolehlivá souprava nebo větší počet záložních souprav. V našich krajích se moc nevyskytovaly, snad u německých kořistních jednotek, starých patrových souprav a EMU 89 0. Jak jste přišli na to, že vyšší zatížení zlepšuje jízdní vlastnosti a zmenšuje opotřebení? Co takhle nárazy na srdcovku? Podle mně zlepšení jízdních vlastností by pomohl delší rozvor podvozku.
26.06.2014 (23:39)  
Pořčíčany:
Zmatky a chaos. Po příjezdu souprava nešla rozpojit, běhalo se kolem toho a koukalo se do manuálu, pak se to nějak povedlo ale z důvodu obzasení zhlaví se nemohlo včas odjet, nabo v opačném směru po spojení se zjistilo, že jednotky nespolupracují, takže se jelo buď zvášť, nebo častěji byli kaštani nahnáni do jedné jednotky, bez ohledu na nával, no zkrátka obvyklé veselo v režii ČD.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko