Náchod — Obyvatelé města Náchoda a cestující, kteří právě přes Náchod směřují, se dočkali nového terminálu veřejné dopravy. Ten je umístěn v bezprostřední blízkosti železniční stanice Náchod a jeho slavnostní otevření proběhlo právě dnes, 4. července 2014 v 11 hodin, za účasti početné politické delegace v čele s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou, hejtmanem Královéhradeckého kraje Lubomírem Francem a starostou města Náchoda Janem Birke. Dočasná stanoviště autobusů v ulicích Raisova a Za Teplárnou zůstávají v provozu až do sobotních večerních hodin, neboť autobusy na nový terminál zamíří až v neděli ráno.
Jak se stavělo
Projektovou dokumentaci na stavbu nového autobusového nádraží vypracoval v letech 2012 a 2013 náchodský Atelier Tsunami, při slavnostním předávání zastoupený Ing. arch. Alešem Krtičkou. Samotná stavba pak vypukla v polovině srpna 2013, kdy byla stání autobusů přemístěna do ulice Za Teplárnou. To však nebylo jediné stěhování. 17. dubna 2014 odstartovala i rekonstrukce okružní křižovatky „Itálie“ na silnici I/14, a tak se odjezdy autobusů přemístily do Raisovy ulice; směr Červený Kostelec a Trutnov však (z důvodu omezeného průjezdu okružní křižovatky „Itálie“) v ulici Za Teplárnou zůstal. Po necelém roce tak nyní pro cestující končí zdlouhavé přesuny a všechny autobusové i vlakové spoje opět naleznou na jednom místě.
Stavbu autobusového terminálu provedla společnost M-SILNICE, celkové náklady dosáhly 34,6 mil. Kč. Městu Náchod se podařilo získat dotaci z ROP NUTS II Severovýchod ve výši 4 mil. Kč.
Jak je patrné z přiložených fotografií, některé z původních železničních budov z éry StEG již nestojí. Odstraněn byl jednak objekt původní vodárny, zbourán byl i přístavek s veřejnými WC. Během stavby mělo dojít i k rekonstrukci výpravní budovy, avšak z důvodu nevyjasněného převodu nemovitostí ČD RSM na SŽDC z původního plánu sešlo a nové omítky se dočkala pouze jihozápadní stěna budovy.
Jak se otvíralo
Otevření nového terminálu proběhlo opravdu ve velkém stylu. První projev patřil starostovi města Náchoda Janu Birke, který vzápětí poděkoval všem, kteří mají na stavbě svůj podíl. Premiér Bohuslav Sobotka pak uvedl svého syna jako velkého příznivce autobusové dopravy a následně se spolu s hejtmanem Lubomírem Francem shodli na nutnosti urychlené dostavby dálnice D11 a obchvatu města Náchoda. Náchodský místostarosta Tomáš Šubert hovořil o technických podrobnostech stavby, poté jej za mikrofonem vystřídal Aleš Krtička z Atelieru Tsunami, jakožto projektant nového nádraží.
Nečekaným hostem dnešních oslav se stal cimrmanolog Miloň Čepelka, jenž označil Náchod za další místo, které je s naším největším Čechem spojeno. Náchodští tak nyní mají nejen podkovu, kterou zde při úprku ztratil kůň zimního krále Fridricha Falckého, ale také stopy Járy Cimrmana, které zanechal právě na náchodském nádraží.
První dojmy
Nejeden čtenář by si mohl myslet, že vymoženost v podobě snadného přestupu mezi vlaky a autobusy přichází až s novým terminálem, ten však stojí na místě původního autobusového nádraží. Novinkou je však společný informační systém, jenž zobrazuje odjezdy obou druhů dopravy. Společná je i odbavovací hala, v níž se nachází vnitrostátní i mezinárodní pokladna ČD. Ta nabízí rovněž jízdenky integrovaného dopravního systému IREDO. Úpravou prošel rovněž i přilehlý park, jenž návštěvníky dosud spíše odpuzoval, nyní se stává plnohodnou součástí zázemí pro cestující.
Autobusová část terminálu se skládá ze tří částí. Nejblíže městu jsou umístěna čtyři výstupní stanoviště, označená V1—V4, vedle nich se nachází odstavná stání pro autobusy. Následuje osm odjezdových stání, ta jsou uspořádána ve dvou řadách (oproti dřívějšímu pilovitému uspořádání) a nesou čísla 1—8. Na odjezdová stání pak přímo navazují dvě stanoviště označená Z1 a Z2, lze se domnívat, že jsou určena pro zájezdovou či zvláštní dopravu (např. pro NAD za vlaky ČD). Zde bych rád opravil text z Náchodského zpravodaje (vydání 7-8/2014), jež tvrdí, že „Cestující (…) mají možnost dostat se suchou nohou z vlakového nádraží na jakékoliv stanoviště autobusového nádraží a naopak“, avšak právě stanoviště Z1 a Z2 zastřešena nejsou.
Ne vše se povedlo
Poněkud rozpačité je provedení označení směrů odjezdů na jednotlivých stáních. Některé názvy jsou zbytečně zkráceny, ač by se vešly celé (Rtyně v P.), jiné jsou zkráceny netradičním způsobem (Ho. Radechovou), u dalších pak text přetéká na další řádek a může způsobit nejasnost, zda se jedná o pokračování řádku předchozího či další destinaci. Nepříjemně překvapeni mohou být polští návštěvníci města, neboť právě názvy polských obcí se nevyhnuly chybám: město Kłodzko je zde psáno jako Klodzko, před týdnem dokonce jako Klodsko, název obce Karłów zde má pak nesprávnou podobu Karlów.
Abych však nekončil negativně, dodávám, že kladné dojmy bohatě převáží několik drobných nedostatků. Dle mého názoru město Náchod získává další stavbu, na kterou může být hrdé. Doufejme, že si nový terminál co nejdříve najde své spokojené cestující a opět o něco pozvedne úroveň veřejné dopravy v Královéhradeckém kraji.
Přílohy: Schéma stanovišť s odjezdy podle směrů (PDF, 440 kB)
Zdroje: Náchodský zpravodaj (7-8/2014), Královéhradecký kraj
- Jezdit 120 km/h a zastavovat po kilometru se neoplatí. Proti 80 km/h nic neušetříte, rychlejší otvírání a zavírání dveří (než zlamovačky) udělá víc, absence schodiště mezi peronem (často absentujícím) a podlahou vozu udělá ještě víc.
- Aby se jezdilo jako tramvaj? Ve špičce po 15 minutách, to je limit, aby se vůbec nějaká nákladní doprava mezi osobáky vešla. A pozor! Na dvojkolejce. Na jednokolejce je to mnohem horší a častá osobka by pak neponechala sloty pro nákladní vlak. Vyhnání nákladní dopravy z kolejí ani jeden z nás, předpokládám, nechce.
- Tunel pod Vysokovem? OK, ale donuťte Poláka ať postaví tunel pod Lewinem (nemyslím Tonyho Lewina :)). Pak už by se dalo s nákladními vlaky v relaci (cokoliv)-Hradec-Náchod-Klodzo-Opole(kamkoliv) uvažovat. A to by přesně pomohlo Náchodu od nákladní dopravy. Krásná ... utopie, nejsou prachy.
Od dálkové kamionové dopravy Náchodu pomůže dostavba R35 a R11. Současná 1/35 už toho víc nepobere, je ucpatná i v sobotu ráno. V ČR chybí pořádná dopravní infrastruktura skoro všude.
A jak napsal již předřečník: V mnohem zatíženějších relacích, jako je Brno-Přerov-(Ostrava), dopravní infrastruktura chybí taky. Kde na to vzít a nekrást (neloupit, loupežně nevraždit), je na jinou debatu a jinde.
příspěvkem aspirujete na titul "vtip měsíce". Nějak nevidím, kde řešíte financování uvedených staveb.
Jedinou šanci vidím, že MD zkusí prosadit variantu RS5 přes Náchod. V Náchodě koleje zahloubené přecházející do Vysokovského tunelu. Na severu je dostatečný prostor pro nastoupání a vedení dále směr Polsko. Výhoda této varianty, že na "nejprázdnější" mezinárodní úsek se podaří získat polské cestující, kteří pouze přejedou na náchodské nádraží. Potom je vysoká šance, že EU přispěje významnější částkou. Jakmile se půjde do projektu pouze s českou částí, pravděpodobně dotace nebudou.
1) nutno postavit tunel Nachod - Vysokov - -- Ceska Skalice - ASAP
2) nutno racionalizace trati Nachod - Jaromer - HK na rychlost 120km/h + elektrizace
3) nutno racionalizace trati Nachod - Hronov - Police - Mezimesti na min. 120km/h + elektrizace
4) nutno nasadit vhodna vozidla na body 2+3
5) nutno postavit spojeni 026 do Polska + racionalizace useku v PL + elektrizace
6) nutno na nakladove casti nadrazi v HK postavit terminal pro nakladku/vykladu TIR na vlak smer Klodzko
7) zakazat provoz TIR v useku Jaromer - Klodzko (krome vyjimek pro mistni potreby) - at uz mytem ci proste znackou "zakaz vjezdu nad 12t".
8) nutno pridat zastavky pro lepsi dostupnosti trati (pri vetsi hustote je nutny koncept s-bahn ci "vlako-tram" = vhodne vozy) (namatkou Vysokov (podzemni); Velke Porici - zel. most; Nachod - centrum (sokolovna); Nachod - obchodni centrum (krizeni 026 a kapt. Jarose); zrusit stavajici Nachod - Beloves; Nachod - Babi (krizeni 026 a U Pisniku); Hronov - Padoli (u Jiraskova parku); Bezdekov nad Metuji - myto; Ceska Metuje - obecni urad (stavajici stanici zrusit); Ceska Metuje - KOMAP (na urovni severni brany); Javor (na severnim konci obce); Bohdasin (presunout do centra obce); ...)
9) nutno zavest rychliky a expresy smer PCE, Praha, Trutnov
Sorry za delsi prispevek - chce to predevsim shahu a koncepci - pak se vyznamne navysuje sance, ze se lidi vykaslou na auto a budou jezdit do prace/skoly/mesta vlakem ... :-)
Už jen ty hnusný naplácaný desky na plášti budovy,přístřešek kterým cedí voda,proč musí být WC mimo budovu,když by se vešlo do budov,atd atd...A to nemluvím,jak to vypadá uvnitř.
Řešitelný samozřejmě je, např. dostatečně vysokým mýtem za průjezd kamionů Náchodem.
Nevím jak seš zběhlej v evropským právu,ale tohle bohužel není tak jednoduchý,víme?
V celostátním IDS se bude točit ještě více peněz nežli v pražském, tudíž ještě větší loviště pro přisírky a parazity. Nevěřím, že by celostátní integrovaná karta v Čechách dopadla lépe nežli openkrad.
Mym snem je, ze mi bude stacit jedna karta a nebudu potrebovat openkrad, inkartu, iredo kartu (a dalsi kartu, kdyz budu chtit jezdit nekde jinde)...
Ad rekonstrukce budovy: Uz sem tam nakej patek nebyl, ale aspon od pohledu to nadrazi nevypada, ze by potrebovalo rekonstrukci.
Ad Kudowa: Ptakovina. Nachod potrebuje vylepsit spojeni do HK (a Prahy) a hlavne odstranit ty blby uvrate. Jestli se budem zabejvat nesmyslama jako je Kudowa, tak se to nadrazi fakt bude moct za chvili zavist hnojem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.