..: Dálkovými vlaky na vídeňské letiště :..

Wien Praterstern (Nord), EC do Prahy, 1216.2 ÖBB, foto: Juraj Kováč Vídeň — Díky novostavbě vídeňského hlavního nádraží a jeho průjezdnosti budou od nového grafikonu vedeny některé dálkové vlaky přijíždějící do Vídně až na tamější letiště Schwechat. Od prosince 2014 tam budou prodlouženy všechny vlaky ICE směřující do Vídně od Norimberku, Frankfurtu nad Mohanem, Hamburku či z Porýní. Od prosince 2015 bude do stanice Flughafen Wien prodloužena navíc i IC linka Salzburg - Linz - Wien a linky Villach/Graz/Innsbruck - Wien, jejichž provoz zajišťují netrakční jednotky ÖBB railjet.

Prozatím jen ICE

ICE-T_Wien_West, foto: Adam Vanting

Vysokorychlostní německé vlaky ICE zajíždějí do Rakouska od roku 1998 na vídeňské západní nádraží. Tento stav se od prosince 2014 změní a vlaky budou vedeny ze stanice Flughafen Wien a místo západního nádraží zastaví ve stanici Wien Hbf a Wien Meidling. Oproti letošku budou navíc zavedeny dva nové vnitrostátní spoje v trase Linz Hbf - Flughafen Wien, vyjíždějící z Lince v 6.02 a 9.45 a s příjezdem na vídeňské letiště v 7.56 a v 11.32. Další spoje, jedoucí z Německa, budou spojovat Linec s letištěm v dvouhodinovém intervalu, poslední vlak odjíždí ze stanice Linz Hbf v 19:45. V opačném směru vyjíždí první spoj v 6.25 a dále vlaky jezdí v taktu až do 20.25 hodin. Poslední vlak pak bude veden mimo takt v poloze 22.00 - 23.45, přičemž všechny vlaky kromě posledních dvou budou z Lince dále vedeny až do stanic Frankfurt/Main Hbf, Dortmund Hbf nebo Hamburg-Altona.

Později i railjetem

Souprava ÖBB railjet při testech na ZŽO Cerhenice, foto: Richard Weber

Od prosince 2015 se počet dálkových vlaků spojujících vídeňské letiště s Rakouskem zvýší o všechny spoje IC linky Salzburg Hbf - Linz Hbf - Wien Hbf, linky Innsbruck Hbf - Salzburg Hbf - Wien Hbf, Villach Hbf - Klagenfurt Hbf - Wien Hbf a zkrácené spoje linky Graz Hbf - Wien Hbf - Praha hl.n., které budou končit ve Vídni, zajišťované railjetem. Od 13. 12. 2015 tak bude trvat cesta railjetem ze Salcburku na vídeňské letiště 2 hodiny a 49 minut, z Innsbrucku 4 hodiny a 35 minut a z Grazu 3 hodiny a 2 minuty. Vlaky IC pojedou mezi Salcburkem a vídeňským letištěm o 26 minut déle než railjet a na rozdíl od nich zajistí spojení letiště s menšími městy, jakými jsou Attnang-Puchheim, Vöcklabruck, Wels, St. Valentin, Amstetten či Pixendorf.

Skok k lepšímu

CityAirportTrain (CAT), foto: Josef Petrák

Vídeňské letiště Schwechat je největším rakouským letištěm. Nachází se 18 km od Vídně, v roce 2013 odbavilo 22 milionů cestujících a létá se z něj do 177 destinací v 69 zemích. Otevřeno bylo v roce 1954, sídlí zde rakouské aerolinky Austrian Airlines. Letiště je dopravně obsluhováno docela dobře, kromě linky S7, spojující letiště s centrem Vídně, se sem dá dostat také komfortně a rychle zelenostříbrnými vlaky City Airport Train. Tyto luxusní vlaky spojují nádraží Wien-Mitte v centru Vídně s letištěm Schwechat každých 30 minut s cestovní dobou 16 minut, ovšem cena je poměrně vysoká. Třetí alternativou jsou pak autobusy jedoucí z nádraží Westbahnhof na letiště přibližně 45 minut. Prodloužení tras dálkových vlaků tak zajistí cestujícím výrazně lepší spojení s vídeňským letištěm. Zda to bude mít vliv na současné možnosti spojení je teprve ve hvězdách, ale dá se očekávat, že dojde k jejich omezení.

Zdroje: ÖBB, CAT, Wikipedia


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.6.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Rakousko


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Ondro 
24.06.2014 (11:21)  
mahathma:

Predlzenie S7 do Petrzalky v tomto pripade nestaci. To by tie vlaky museli pokracovat aspon na Nove Mesto, alebo by MHD v Bratislave muselo napojit zst. Petrzalka inym sposobom.

Pod Novy most a na Zochovu je spojom celkom dost, do inych casti mesta je napojene petrzalskej stanice zalostne. A kym budem z Hainburgu cestovat domov 10 min. do Petrzalky a pol hodiny az hodinu z Petrzalky, tak sa na to vybodnem.
registrovaný uživatel ufo 
24.06.2014 (10:50)  
mahathma: Bratislavské letisko spájať? Je nejaký dôvod prestupovať z Ryanairu na spoje normálnych spoločností? Keď už niekto prestupuje, kúpi jednu letenku a vyjde to väčšinou lacnejšie s normálnou spoločnosťou ako kombinovať Ryanair s niečím. A lowcostov má Schwechat dosť (Easyjet, Airberlin, Germanwings), takže Ryanair tam nehrá rolu.
24.06.2014 (10:42)  
Error404: Zvyčajne som voči šotosnom veľmi skeptický, ale predĺženie trate z Wolfsthalu do BA je podľa mňa niečo iné. Jednoznačne by tu vlaky prilákali nových cestujúcich. Aj obyčajných Slovákov, aj časť biznis klientely (pretože mnohí biznis cestujúci bežne jazdia na letiská metrom alebo inou koľajovou dopravou), aj viac turistov smer Slovensko.

O spojení dvoch letísk si nenapísal nič, ale podľa mňa to potenciál má. Dopyt tu je, pretože do Viedne prilietavajú drahšie a interkontinentálne spoje, do Bratislavy zase európske low-costy. V Európe je málo takých bodov, kde sa medzi týmito kategóriami dá prestupovať. Rýchle vlakové spojenie tým pomôže hlavne bratislavskému letisku.

A to sme ešte nespomenuli fakt, že dediny v okolí Hainburgu sa zaplňujú Slovákmi, ktorí denne dochádzajú do BA. Takže dopyt po spojení Bratislavy s rakúskymi dedinami bude stúpať. Zatiaľ dochádzajú hlavne autami, ale až ich budú kvantá a pri prudko sa zhoršujúcej dopravnej situácii v Bratislave možno práve toto bude hybná sila predĺženia trate.

Každopádne znovu opakujem, že až sa raz namiesto predĺženia trate z Wolfsthalu do Petržalky postaví spojka Götzendorf-Fischamend, budem aj tak spokojný :)
registrovaný uživatel Ondro 
24.06.2014 (9:14)  
DJ: Spojitost zachadzania ICE/IC/RJ na letisko vo Schwechate rozhodne nie je technologicka. Podla toho, co som cital, je to dokonca do istej miery problem, nakolko Wien Hbf. este zdaleka nie je dokoncena a vychodne zhlavie a odstavne kolajisko na vychode nebude komplet hotove ani v decembri tohoto roku.
Najskor tam budu jazdit len ICE. Ostatne sa popridava potom. Co je uz na hlavu postavene a odporuje to vsetkemu, co OBB predtym tvrdilo, vlaky budu jazdit uvratou cez Westbahnhof. Takze pre Viedencanov ziaden casovy zisk, pre cestujucich dalej je to udrzanie sucasneho stavu. A Lainzertunnel zostava nadalej nevyuzity, kedze sa z Westbf. donho neda dostat, rychliky sa budu motat po meste pomedzi S-bahn. (Po Donaulaenderbahn, kde je hafo prejazdov so zavorami).
registrovaný uživatel Ondro 
24.06.2014 (9:05)  
Josef Petrak:
Business klientela - co to je? Manazeri budu cestovat autom a lietadlom... Ti sa neznizia k tomu, aby cakali dakde na stanici.
Taki ako ja, ktori si na sluzobky beru vselico mozne,
cestuju autom.
Este, ked sa ide niekam na rokovanie a ciel je v blizkosti stanice, tak moze byt vlak... Tych business-manov, pre ktorych su tie "super luxusne" oddelenia vo vlaku, velmi nevidiet... (Vid RailJet) Vsak ich zacali OBB redukovat... Zato 2.tr. je prepchata...

Znizenie ceny CAT (vsak je to v principe len vylepseny "Wiesel") by tu obsadenost razom zvysilo....

Nehovoriac o zle vyriesenom prestupe na Wien Mitte, kde clovek pochoduje 10min, kym sa dostane na susedne nastupiste S-bahn. A celkovy casovy zisk oproti S7 nie je az taky obrovsky. Aj tak ten CAT cestou na nieco cakava...

Stanicu Wien Mitte majstri planovaci dokonale dokatovali. Zo stanice spravili nakupne centrum a pristup ku vlakom je 10x horsi, ako to bolo pred prestavbou.
registrovaný uživatel ufo 
24.06.2014 (8:16)  
numo: Z ekonomického pohľadu musím súhlasiť, ale celkovo, slovenská dopravná politika je postavená na hlavu, radšej by som osobne vyhodil prachy na tých 5 km trate a aj dotoval vlkm namiesto nezmyselných lokálok na SLovensku, kde jazdí vo vlaku 2,5 ľudí. A nemala sa stavať mealománska stanica Petržalka, nemal sa stavať zbytočný terminál na bratislavskom letisku, kde nič nelieta (...) a mohlo sa radšej predať, keď sa to ešte dalo.
registrovaný uživatel DJ 
24.06.2014 (2:22)  
A není to náhodou tak, že za celým tímto "produktem" leží jen a pouze technologické důvody, aneb když si postavíme nové hlavní nádraží v hlavním městě, ale ono je nám nějak... úzké už od počátku?

Tím odstavným nádražím nemůže být samotná trojkolejná stanice (kde jedna z kolejí je navíc vyhrazena pouze pro tzv. CAT) Flughafen Wien, ale nějaké odstavné kolejiště za touto stanicí.

Stejně tak přece existují odstavné koleje východně od nástupišť Wien Hbf., tak "kdyby se chtělo", tak by se ICE, IC i RailJety mohly ukončovat už tam.
Tzn. podle mě je spojitost "vedení ICE/IC/RJ na letiště z technologických důvodů" menší, než by se mohlo zdát.

a rozdíl od nich zajistí spojení letiště s menšími městy, jakými jsou Attnang-Puchheim, Vöcklabruck, Wels, St. Valentin, Amstetten či Pixendorf.
Pixendorf není ani tím městem.
A ani nádraží, na kterém zastavují vlaky IC, se podle této obce nejmenuje. :-)
24.06.2014 (1:03)  
(OT) Mně se líbí ta mantra, že business klientela a cesťávi jedině autem. A že firmy nehledí na náklady... :)
registrovaný uživatel numo 
23.06.2014 (23:50)  
Ondro: no ved bodaj by bol vytazeny, 1,2 miliona cestujucich rocne v 36 paroch vlakov denne je priemerne 46 ludi na vlak... A teraz ako by to vyzeralo z Bratislavy, kde je ten milion rocne priblizne cely objem pasazierov vyuzivajucich letisko zo Slovenska a cela cesta busom stoji priblizne 7 eur?

Biznis cestujuci z Bratislavy a okolia pojde velmi pravdepodobne autom, aspon teda ja som na sluzobku nikdy inak nesiel. Kilometer od letiska sa da parkovat za (pre biznis) rozumne ceny so shuttle busom priamo k terminalom v takte 15 az max 30 minut a od dveri mojho bytu po letisko je to 45 minut. Ak idem sukromne na dlhsie, idem busom a ako nie-petrzalcan by som nim siel aj pokial by z Petrzalky chodil pohodlny vlak, pretoze dostat sa na petrzalsku stanicu je z vacsiny mesta neprilis pohodlne. To je aktualna bratislavska situacia a za tychto podmienok sa predlzenie trate z Wolfsthalu zaplatit nemoze.
23.06.2014 (22:34)  
Ondro: Internetová sleva?
Jinak na CATu lze sbírat míle do Miles and More, pokud na to někdo hraje. :)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko