Praha - České dráhy začátkem ledna vypsaly dvě soutěže na rámcové dodávky elektrických jednotek pro regionální a rychlíkovou dopravu. Nyní, zhruba po půl roce, České dráhy oznámily vítěze na dodávku dálkové verze, kterým se stala Škoda Transportation se svými vlaky RegioPanter. České dráhy objednaly rovnou všech 14 soutěžených jednotek, které mají být dodány v průběhu let 2015 - 2016. O konkrétním nasazení se rozhodne v průběhu příštího roku po domluvě s objednatelem rychlíků - Ministerstvem dopravy ČR. Dříve se hovořilo o nasazení nejprve na rychlíky Praha - Česká Třebová - Brno a Brno - Břeclav - Olomouc. Celková hodnota zakázky činí 2,6 miliardy korun.
A co konkrétně ČD poptávaly? Tento článek se bude primárně zabývat dálkovým provedením RegioPanterů, protože to je po dlouhých letech první nákup zcela nových souprav pro rychlíky v elektrické trakci. Přesto je spousta požadavků společná pro obě provedení. České dráhy požadovaly nízkopodlažní dvousystémové (3 kV DC/25 kV AC) elektrické jednotky s maximální rychlostí 160 km/h. Nebyl dán konkrétní požadavek na uspořádání (samostatné vozy vs. Jakobsovy podvozky). U dálkové verze mělo jít o dvě provedení označovaná jako EMU200 a EMU320, kde číslo označuje požadovaný počet míst k sezení s tím, že pokud nějaký výrobce nabídne více míst, bude to zohledněno plusovými body dle předem daného vzorce. RegioPantery pro ČD tak nakonec nabídnou 200 míst v kratším (třívozovém) a 350 míst v pětivozovém uspořádání, kde 1. třída zabírá vždy minimálně 12 % kapacity soupravy, zde konkrétně 25 a 42 míst. Třívozová jednotka bude na délku měřít 79 metrů, vážit 153 tun a mít maximální výkon 2040 kW, pětivozová pak nabídne parametry 132 metrů, 240 tun a 2720 kW instalovaného výkonu.
Automaty na jídlo, zvláštní oddíly pro cestující s dětmi
Uspořádání míst bude klasické, tedy 2 + 2 ve druhé třídě, ale oproti regionální verzi s větší roztečí 1850 mm (900 mm u sedadel za sebou), v první třídě pak s uspořádáním 2 + 1 s roztečí 2050 mm (1010 mm za sebou). Minimálně 40 % míst v první třídě bude v uspořádání proti sobě, ve druhé pak minimálně 20 %. Každé místo včetně sklopných musí mít svůj háček na kabát. Zástrčka 230 V pak připadne každému sedadlu v prní třídě, ve druhé pak bude jedna zásuvka vždy na maximálně dvě sedadla. V obou třídách nabídne každé sedadlo vlastní opěrky rukou po obou stranách a odkládací plochu ať již v podobě stolu mezi sedadly (v 1. třídě rozkládací), nebo na opěradle sedadla vpředu. Police na zavazadla se octnou, na rozdíl od regionálního provedení, v podélném uspořádání s průhledným dnem. V interiéru budou dvě místa vyhrazena pro instalaci automatů na potraviny a nápoje. Na každých 50 míst kapacity pak musí jednotka disponovat čtyřmi místy pro cestující s dětmi. Ta oddělí od ostatních prostor skleněná příčka s 50% průhledností a posuvnými dveřmi na tlačítko. V RegioPanterech tak bude v dětské zóně vyhrazeno 24, respektive 30 míst.
Cyklisté a kočárky
Každá jednotka bude mít troje dvoukřídlé dveře (pětivozová jednotka pak patero dveří) o šířce alespoň 1300 mm na každé straně jednotky a nově je požadováno oddělení nástupních prostor od salónů pro cestující dveřmi; tato změna je nově aplikována i pro regionální provedení jednotek RegioPanter. Kratší provedení nabídne 6 míst pro kočárky a 10 háků na jízdní kola, delší provedení tyto počty navýší na 8 a 15. Na každých 100 míst pak připadá jedno WC, přičemž alespoň jedna toaleta ve vlaku musí být uzpůsobena imobilním cestujícím.
Zdroj: České dráhy
Je ale jasné, že u nedělitelného panťáku by to byla celkem blbost.
Sim: s těma kombinacema je to takové ošemetné. Různé kombinace interiérů jsou z konstrukčního hlediska celkem pracné a zvlášť při malých sériích zbytečně prodražují vůz. Takže pokud chceme zachovat naše nízké ceny jízdného, nemůžeme si v těchto případech moc vymýšlet.
To nemá, protože B s uspořádáním 4/4 při obsazení 3/3 nemá konkurenta. U uspořádání např. Bmee 3/3 je stejně nepohodlné, ať je obsazení šestinové, či plné. A při nějakém návalu se dá obsadit 4/4, není to příjemné, ale lepší než viset někde u dveří.
Pro dálkové cestování mám nejradši velkoprostor s uspořádáním 4ka se stolkem uprostřed. Je lepší takto sedět s cizími lidmi než s nimi být zavřený v kupé.
- druha trida vseobecne velkoprostor, sedacky kombinace ctyrek a letadla ... minimalne pulka vozu/vlaku (se zastoupenim obojiho) mistenkovatelna v cene ... sedacky 2+2
- prvni trida cca ve stylu Bee272, pul vozu velkoprostor 1+2 castecne s ctyrkamidvojkami, castecne letadlo, druha pulka kupe 3/3 nebo 3/2 (ve stylu Alex ABvmz http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200902/P1020116.jpg ... elegantneji se poskladaji nohy "cik cak"), vse mistenkovatelne v cene.
Kupe 3/3 nebo sedacky 2+1 ve velkoprostoru jsou proste pri prepoctu na sedadlo drazsi, nez klasicky velkoprostor 2+2, i kdyby byly stejne roztece sedacek (jako ze byt nemuzou, protoze v kupe zere misto jeste tloustka steny). No a aspon by bylo neco hmatatelneho, co si muze cestujici za svuj priplatek doprat; pritom ale velkoprostor 2+2 pri rozumnych sedackach a roztecich nabizi porad solidni komfort i pri plnem obsazeni (prakticky srovnatelny s 3/3 v kupe, s 4/4 lavicich v B to nema cenu porovnavat)...
No a klidne si dovedu predstavit, ze by jeden z vozu/velkoprostorovych oddilu jednotky byl v podstate resen jako kupe prvni tridy - ono se u malych jednotek (treba zralok) v podstate stira rozdil mezi kupe a velkoprostorem, pokud ten "velkoprostor" ma treba ctyri rady sedacek. Nicmene, klidne dovedu si predstavit, ze by spodek jednoho z vozu petivozoveho slona mel nekolik klasickych kupe prvni tridy.
Souhlasím, s předchozím diskutujícím, že průvodčí (vlakvedoucí) není stroj a zaslouží si pořádné zázemí. "Tělocvična" ala 460 je přehnaná, ale něco většího než buňka od WC by to být mohlo.
1. Jak již bylo zmíněno jedno teoretické nasazení Praha-CT-Brno není ke stavu trati špatná volba, OVŠEM trať Brno-Břeclav-Olomouc už je a přes dr**u. Oni mají esa, který jsou předělaný na ovládání ze sysla a teď i tohle? Kam zas odhodí sysly pak?... To je takové "rozmazlování"
To "rozmazlování" přichází po zhruba 15ti letech kdy se tu naprostá většina investic směrovala do řady vozidel která se na okolních tratích mohla pohybovat výhradně jako pojízdná výstavka tažená loko jiné trakce. Věřte mi že skřípotu zubů a mumlání kleteb při tom bylo dost, takže každý kdo na to "zapomíná" si docela koleduje. Kromě toho, naprosto chladnokrevná úvaha zní že pokud konečně budeme mít k dispozici vratné soupravy/jednotky na 160 na trati kde jsou docela dlouhé úseky na 160 (a taky úvrať uprostřed) tak bude opravdu vhodné je tam nasadit, soupravy se Syslem jsou pořád jen poněkud nouzové řešení které po nástupu nových jednotek (stále ještě poměrně daleko v budoucnosti) bude jistě rozumně předisponováno.
2. Štve mě jak České Dráhy zdokonalují své vlaky stylem "velkoprostorové oddíly". Já nevím jestli je to skrytý plán jak lidi sbližovat mezi sebou, ale přiznejme si; nebylo by nám všem lépe mít tu možnost zavřít se aspoň do nějakého menšího soukromí a nechat se vést vlakem krajinou? Samý velkoprostorový vozy (zase na druhou stranu si kupé v Panteru nedovedu představit). Za to bych si tu 1. třídu nekupoval, když bych tam neměl o nic větší soukromí než v 2. třídě.
Štve mně jak si kdekdo myslí že jeho názor (zdaleka ne suverénně většinový) je jediný správný. Mimochodem, s oddělením nástupních prostorů to prostory nebudou nijak moc "velko", ale především, spoustě lidí to tak vyhovuje, takže holt po době kdy tu byla téměř výhradně kupata zase následuje doba kdy jsou skoro samé velkoprostory. Možná někdy někdo udělá reprezentativní průzkum preferencí zákazníků a zvolí KOMBINACI obou řešení... ale on někdo bude určitě nadávat i potom...
K té jedničce - jak to děláte doposud když naprostá většina modeních jedniček je už dávno velkoprostorová (Ampz, RJ, Pendo)? Že vy teoretizujete o něčem co se Vás stejně netýká?
3. Když tak ČD a SŽDC zdokonalují tratě a vlaky na nich, zvláště pak tratě, po níž jezdí denně několik mezinárodních spojů (Ic, Ec, En, Sc), proč se ksakru nezabývají o normální též rychlíkové tratě nebo tratě vedlejší? Plzeň-České Budějovice třeba. Nebo když už je naše milovaná ČB-Praha trať "Tranzitní koridor IV.), proč to nedají na tuto trať? Sem by se to hodilo. Stejně ten odpad, co tam jezdí za vozy. To je nespokojenost sama! Na esa si nestěžuji, to jsou výborné mašinky, ale již několik přátel mi oznámilo, že budou raději jezdit s Jančurou než s ČD... Nasazení Regio Panterů na ne-mezinárodních tratích by také přispělo k navýšení cestujících.
Na trati Praha - ČB by se toto asi docela hodilo, ale ty úvahy bych nechal na okamžik kdy bude (aspoň větší čast) hotová, hrátky se 160 a novými podvozky na staveništi nejsou nic moc... Přesedlání na Jančuru asi nebude moc k věci když se doposud jeho vlaky nikde na trati nepotkávají s touto jednotkou, čili nepředstavuje reálnou alternativu. Leda snad že byste myslel autobusy, což by zase dost napovídalo o tom jak malý rozdíl (komfortu) v očích spousty lidí představuje bus oproti vlaku...
4. Také Škodovka vůbec nemyslela v tom Regio Panteru na služební oddíl pro vlakovou četu. Nemyslím si, že do roku 2016 budou vlaky již plně bez vlakové čety a jen se strojvůdcem. Jestli berou služební oddíl na místo tam, kam se budou dávat kola, jsou na dost velkém omylu, protože i vlakvedoucí má své osobní zavazadlo a zavazadlo služební, které by si podle předpisů neměl odkládat na stanoviště strojvůdce, ale do vlastního oddílu. To tam ovšem podle všeho není. (Mám za to, že není ani na Syslech, když se zbaví na rychlíku Brno-Břeclav-Olomouc vozu BDs, měl by tam být suplující služební oddíl).
Na to by jednak mohla stačit skříňka, druhak se tu přímo nabízí aktuálně neobsazené stanoviště...
To je pravda, ale je to irelevantni.
Tedy budou-li čudlíky v takové výšce, že na ně dosáhne až starší dítě, tak od 6 let.
Mensi dite si stoupne na sedacku.
a Leo tramvaj bude zatím jezdit noční spoj Košice-Praha (http://ekonomika.idnes.cz/leo-express-pojede-do-kosic-jednou-denne-f09-/eko-doprava.aspx?c=A140729_114128_eko-doprava_suj)
tomu říkám gól......
Naopak na sbližování jsou kupé, protože ti lidé jsou tam pohromadě v jedné "místnosti", kdežto ve velkprostoru si jeden druhého skoro nevšímá.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.