Bar - Jak jste nejspíše postřehli z médií, na začátku léta postihly většinu jihoevropských států ničivé povodně, které se nevyhnuly ani oblasti Srbska a Černé Hory. Zde katastrofální záplavy mimo jiné poškodily také vícero železničních tratí. Jedním z důsledků je i nemožnost vedení plánovaného tradičního přímého vozu Praha - Bratislava - Subotica - Bar a zpět, který z Česka měl jezdit na vlaku EC 272/273 Avala. Jak už to na Balkáně bývá, tamější dopravce nezajišťuje pro cestující žádnou náhradní dopravu. Proto nakonec s řešením přišly samotné České dráhy, které pro zákazníky s lůžkovým příplatkem nabízejí alternativu v podobě náhradního autobusu z nádraží Subotica až do Baru.
Lůžkový vůz tak nakonec v soupravě vlaku vůbec není řazen - cesta z Prahy do Subotice a zpět probíhá přes den a byl by tak nejspíš zbytečný. Cestující mají místo toho nárok na přepravu ve zvláštním voze číslo 379, kterým je většinou vagon řady Bee. Zároveň mohou v průběhu jízdy čerpat v rámci jízdenky s lůžkovým příplatkem občerstvení v jídelním voze až do výše 150 Kč zdarma, přičemž v ceně jsou i tři lahvičky vody. Ze stanice Subotica do Baru pak zákazníky čeká dlouhá cesta autobusem, který zajišťuje společnost Arriva Srbija. Podle Českých drah se jedná vždy o klimatizovaný autobus s toaletou, na území Srbska je funkční i bezplatné Wi-Fi připojení. Počet cestujících je navíc limitován na 27, proto mají lidé v autobuse i ve vlaku v rámci vyššího pohodlí většinou více míst pro sebe.
Toto náhradní řešení bude nakonec trvat až do ukončení sezónního provozu přímého vozu, tedy do 5., respektive 6. září. Nicméně nutno podotknout, že ačkoliv České dráhy zřejmě pro cestující v tomto ohledu dělají maximum možného, stále je velký rozdíl mezi komfortem vozu WLABmee v porovnání s nocí strávenou v autobuse. Otázkou také je, jak bude tato alternativa využívána, když ji nereflektují vyhledávače spojení a nabízejí cestujícím rovnou jiné varianty cesty.
Zdroj: České dráhy
Krasne nam utekla debata mimo tema :-D ... abych se aspon pokusil ji nasmerovat zpatky, obracim se na ty, kteri ovladaji autobusove vyhledavace (ja sam dal nez za idos nevidim a ten tuhle relaci nezna): Pokud by nekdo chtel jet do Baru autobusem celou cestu, jak to vychazi financne a casove ve srovnani s timhle vlakobusem?
arj, Radek Papez: Zajimave. Minimalne u spacich vozu bych si to predstavoval spis naopak - majitel vozu zaplati dopravci (na cizim uzemi) dohodnuto taxu za vagonokilometr a jizdne at si necha...
Takže jestli správně chápu, s klimatizací vzor ČSD už na slušné mezinárodní tratě nelez
Možná by měl někdo znalý vysvětlit, jak jsou dnes účtovány vlaky v mezinárodním provozu.
Já to pamatuji z doby před řádově 20 lety a tehdy se "obyčejný" vagon (sedačkový) počítal* 0,48 CHF (švýcarského franku)/km, zatímco hospody a lůžka/lehátka byly za (cca) 1,30 CHF/km + vlastníkovi zůstává celá tržba za ubytování/stravování.
*Rozuměj částku, kterou si vlastní vozu započítává za jízdu po cizím území do "vyrovnávek" ... takže ČD by "dostaly" za 700 km (?) lůžka po "Jugošce" 900 CHF, zatímco Jugoši za 300 km sedačkového vozu u nás jen nějakých 150 CHF.
Takže z tohoto hlediska to pro vlastníka toho speciálního vozu je poměrně výhodné (bez ohledu na obsazenost, ta jen dělá zisk).
Ale jak říkám, tyto kalkulace platily před 20 lety, kdy všechny mezinárodní vlaky jezdily na vzájemnou dohodu zapojených státních dopravců. Kdoví, jak je to dnes při liberalizaci, třeba někdo zareaguje.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.