Bar - Jak jste nejspíše postřehli z médií, na začátku léta postihly většinu jihoevropských států ničivé povodně, které se nevyhnuly ani oblasti Srbska a Černé Hory. Zde katastrofální záplavy mimo jiné poškodily také vícero železničních tratí. Jedním z důsledků je i nemožnost vedení plánovaného tradičního přímého vozu Praha - Bratislava - Subotica - Bar a zpět, který z Česka měl jezdit na vlaku EC 272/273 Avala. Jak už to na Balkáně bývá, tamější dopravce nezajišťuje pro cestující žádnou náhradní dopravu. Proto nakonec s řešením přišly samotné České dráhy, které pro zákazníky s lůžkovým příplatkem nabízejí alternativu v podobě náhradního autobusu z nádraží Subotica až do Baru.
Lůžkový vůz tak nakonec v soupravě vlaku vůbec není řazen - cesta z Prahy do Subotice a zpět probíhá přes den a byl by tak nejspíš zbytečný. Cestující mají místo toho nárok na přepravu ve zvláštním voze číslo 379, kterým je většinou vagon řady Bee. Zároveň mohou v průběhu jízdy čerpat v rámci jízdenky s lůžkovým příplatkem občerstvení v jídelním voze až do výše 150 Kč zdarma, přičemž v ceně jsou i tři lahvičky vody. Ze stanice Subotica do Baru pak zákazníky čeká dlouhá cesta autobusem, který zajišťuje společnost Arriva Srbija. Podle Českých drah se jedná vždy o klimatizovaný autobus s toaletou, na území Srbska je funkční i bezplatné Wi-Fi připojení. Počet cestujících je navíc limitován na 27, proto mají lidé v autobuse i ve vlaku v rámci vyššího pohodlí většinou více míst pro sebe.
Toto náhradní řešení bude nakonec trvat až do ukončení sezónního provozu přímého vozu, tedy do 5., respektive 6. září. Nicméně nutno podotknout, že ačkoliv České dráhy zřejmě pro cestující v tomto ohledu dělají maximum možného, stále je velký rozdíl mezi komfortem vozu WLABmee v porovnání s nocí strávenou v autobuse. Otázkou také je, jak bude tato alternativa využívána, když ji nereflektují vyhledávače spojení a nabízejí cestujícím rovnou jiné varianty cesty.
Zdroj: České dráhy
A to o té údržbě jste taky nedomyslel. Co že se teďka děje v Klánovickém lese? Těžká údržba? A místo odhánění ptáků stahujete závory a to od dob, kdy ještě pan Benz vodil kačera a jezdilo povozem či koňmo. Odklízení sněhu na peroně a přilehlých schodech, občas odčerpat vodu ze zaplaveného podchodu, jako teď v Žilině...
Každé má svoje pro a proti.
Například na trase Paříž-Brusel letadla jaksi ztratily šanci a nic tam nelétá, ani by se nikomu nevyplatilo létat, když centra měst spojuje TGV s rychlostí 300 km za hodinu.
No vsak ono to tak nejak nakonec bude. Jenze nesmite vedle sebe postavit lokomotivu a letadlo a pocitat spotrebu.
Konkretne pro spojeni Praha - Cerna Hora
1) Vlak najede mnohem vic kilometru, nez uleti letadlo.
2) Napriklad Airbus A320 vazi cca 60 tun a kapacitou odpovida 3 Bc, ktere maji dohromady 120 tun.
3) Zatimco ten Airbus leti nejaky 2 hodiny, vlak jede skoro 30, cili toho letadlo teoreticky stihne odvozit zhruba tolik, co 45 Bc. (Samozrejme je to zjednodusene a do "zapadnich" destinaci by vlak dojel rychleji, cili by tech vozu nebylo tolik.)
4) Letadlo potrebuje velkou betonovou placku na zacatku a na konci, ale nepotrebuje prakticky zadnou (energeticky narocnou) stavbu a udrzbu dopravni cesty, narozdil od vlaku, ktery potrebuje tisice kilometru koleji.
Italove se na jizdence chlubej, ze vlak produkuje o cca 78 % CO2 mene nez letadlo. Zdrojem ma byt www.ecopassenger.org . Tam ale jasne (a ferove uvadi), ze ten vypocet neobsahuje produkci CO2 pri stavbe a udrzbe infrastruktury a vozidel.
Nviditelná ruka trhu způsobila nedodržování fyzikálních zákonů, cena by měla být závislá na množství spotřebované energie. Podle mně by systém, který vyžaduje energii na rozjezd, jízda probíhá v podstatě setrvačností a při brzdění je schopen při správném uspořádání vracet energii pro shodný systém, který se zrovna rozjíždí, měl být pro uživatele levnější, než systém, který spotřebovává energii celou dobu přemisťování. Nevím, možná hraje roli rozdílná doba přemisťování.
to M 474 003
Taky s tou bezpečností to není tak úplně pravda, je kolejová doprava bezpečnější, je potřeba nezahrnovat do statistik osoby usmrcené při neoprávněném pohybu v kolejišti ať už pěší nebo v nekolejových dopravních prostředcích.
A je potřeba nezahrnovat do statistik dopravních nehod osoby usmrcené při neoprávněném pohybu na cestách ať už pěší nebo v nemotorových dopravních prostředcích.
Stejně každá statistika znamená to, že když soused měl k obědu kuře a já jsem sušil hubu, tak každý jsme měli k obědu půlku kuřete.
ono se to vymstí, dojde ropa a bude.
a na co jezdí motorové lokomotivy?
akorát si nevím rady s tímto:
Je proti přírodě létat nad pevnou zemí
Jaký je rozdíl mezi létáním nad pevnou zemí a létáním nad vodou v jakémkoliv skupenství? Za chvíli totiž poletím nad mořem..
Jet kamkoli přes 50 km autobusem??? Snad možná tím z filmu Velký autobus.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.