Bar - Jak jste nejspíše postřehli z médií, na začátku léta postihly většinu jihoevropských států ničivé povodně, které se nevyhnuly ani oblasti Srbska a Černé Hory. Zde katastrofální záplavy mimo jiné poškodily také vícero železničních tratí. Jedním z důsledků je i nemožnost vedení plánovaného tradičního přímého vozu Praha - Bratislava - Subotica - Bar a zpět, který z Česka měl jezdit na vlaku EC 272/273 Avala. Jak už to na Balkáně bývá, tamější dopravce nezajišťuje pro cestující žádnou náhradní dopravu. Proto nakonec s řešením přišly samotné České dráhy, které pro zákazníky s lůžkovým příplatkem nabízejí alternativu v podobě náhradního autobusu z nádraží Subotica až do Baru.
Lůžkový vůz tak nakonec v soupravě vlaku vůbec není řazen - cesta z Prahy do Subotice a zpět probíhá přes den a byl by tak nejspíš zbytečný. Cestující mají místo toho nárok na přepravu ve zvláštním voze číslo 379, kterým je většinou vagon řady Bee. Zároveň mohou v průběhu jízdy čerpat v rámci jízdenky s lůžkovým příplatkem občerstvení v jídelním voze až do výše 150 Kč zdarma, přičemž v ceně jsou i tři lahvičky vody. Ze stanice Subotica do Baru pak zákazníky čeká dlouhá cesta autobusem, který zajišťuje společnost Arriva Srbija. Podle Českých drah se jedná vždy o klimatizovaný autobus s toaletou, na území Srbska je funkční i bezplatné Wi-Fi připojení. Počet cestujících je navíc limitován na 27, proto mají lidé v autobuse i ve vlaku v rámci vyššího pohodlí většinou více míst pro sebe.
Toto náhradní řešení bude nakonec trvat až do ukončení sezónního provozu přímého vozu, tedy do 5., respektive 6. září. Nicméně nutno podotknout, že ačkoliv České dráhy zřejmě pro cestující v tomto ohledu dělají maximum možného, stále je velký rozdíl mezi komfortem vozu WLABmee v porovnání s nocí strávenou v autobuse. Otázkou také je, jak bude tato alternativa využívána, když ji nereflektují vyhledávače spojení a nabízejí cestujícím rovnou jiné varianty cesty.
Zdroj: České dráhy
Po přečtení této diskuze pro mě termín "off topic" získal nový význam...
No a pokud budu chtit jet do Tivatu, kam nevedou koleje, ale zato tam je letiste, tak co?
Například na trase Paříž-Brusel letadla jaksi ztratily šanci a nic tam nelétá, ani by se nikomu nevyplatilo létat, když centra měst spojuje TGV s rychlostí 300 km za hodinu.
To je nesrovnatelne kratsi trasa. Na takovou vzdalenost nejsme ve pri.
Pokud mi z města A do města B bude jezdit noční rychlík se spacími vozy a létat letadlo, tak zvolím ten rychlík, pokud si večer lehnu v centru města do spacího vozu a ráno se vzbudím v centru druhého města, než cestovat na letiště, nechat se prohlížet protivnými příslušníky, řešit co s sebou můžu vzít a co nemůžu vzít, a pak zase cestovat z letiště do centra druhého města.
Presne to sem psal v predchozi diskuzi o nakupu ojetejch lehatek. Na cernohorske pobrezi to ale netrva pres noc, ale 30 hodin a zlepseni je v nedohlednu.
Každé Bc navíc dodává při brzdění do sítě víc energie. Nechci tvrdit, že vlak je perpetum mobile, ale proti ostatním druhům dopravy je velice úsporný.
Samozrejme ze vlak spotrebuje mene energie na cestu. O tom se s vami nehadame.
Alpy tunelama provrtané nejsou? Rakušáci a Švýcaři vědí, proč to dělají, asi nechtějí auta a letadla.
"vlak stejně jede a obsluhuje nácestné stanice, tak přidané spací vozy mu neublíží, naopak sníží ztrátu"
tohle je ponekud v rozporu s nasledujicim:
" systém, který vyžaduje energii na rozjezd, jízda probíhá v podstatě setrvačností"
... proste, bud je pro vlak optimalni, aby se jednou rozjel a uz nezastavoval, nebo se jedna o vlak zastavkovy a tam kazde Bc navic ztratu podstatne zvysuje pri kazdem rozjezdu. Mit dlouhy a tezky casto zastavujici vlak je energeticky nesmysl.
No a pak tu mame dalsi veci, ktere vyvolavaji usmev :-D u vlaku berete stav, ktery je, zatimco u letadel takovy, kdy je potreba teprve stavet letiste. Vrtat tunel do Australie nechcete, ale prospikovat hory v Srbsku a Cerne Hore tunelama vam nevadi? Ja tam vlakem nejel, mam to tam projezdene na motorce, takze to nemuzu uplne porovnat, ale s trochou nadsazky si dovolim rict, ze tam se snad jede pod zemi casteji, nez v metru v Praze ;-)
Proti takoveto trati je vybudovani letiste vcetne rizeni provozu (ktere koneckoncu u vlaku potrebujete taky) prochazka ruzovym sadem.
A dalsi priklady? Napriklad Praha-Bratislava?:-))
možná zase nějaká sopka vysvětlí, k čemu jsou dobré vlaky
Mám pocit, že ta islandská sopka akorát prokázala, že i v Evropě je letecká doprava nenahraditelná
na trase Paříž-Brusel letadla jaksi ztratily šanci a nic tam nelétá, ani by se nikomu nevyplatilo létat, když centra měst spojuje TGV s rychlostí 300 km za hodinu
Rychlost 300 tam snad v žádném úseku není (ale to je nepodstatné), podstatné je to, že na jednom konci bydlí 10 milionů lidí (Ile-de-France), na druhém 1 (Brusel-město) + 1,5 milionu (Vlaams Brabant) a mnoho z nich má potřebu (přesněji služební povinnost) mezi oběma městy cestovat. A není pravdou ani to, že mezi těmi městy nic nelétá ... vygooglujte si SN 3631-3634. Abych byl objektivní - to samozřejmě nejsou lidé letící z BRU do Paříže, ale z US, Afriky či Dálného východu, kteří v BRU přestoupí na přípoj do Paříže. Mimochodem, ten před 9 roky s velkou slávou měla zajišťovat dráha - smlouva byla vypovězena hned po prvním letovém řádu.
Zkuste se obdobně podívat třeba na letový řád Swissairu a linku Curych - Ženeva, tam létají airbusy každou hodinu (a nevyužívají je jenom cestující v transferu).
Prostě berte to tak, že každý druh dopravy je velmi vhodný na nějaké výkony, ale to neznamená, že nemůže fungovat i v jiných případech.
To na věci nic nemění, taky bych nevrtal tunel do Austrálie a neprosazoval za každou cenu vlaky, a na Sibiři, kde nemají silnice létají babičky do města na nákup, tak jako tady jezdí autobusem. Ale pořád mi připadá ekologičtější a energeticky méně náročné jezdit po kolejích než létat vzduchem, pokud ty koleje jsou a někdo je udržuje a provozuje a pokud slouží i pro nákladní dopravu, místní osobní dopravu, obranu území (spoustu tratí o kterých se nemohlo vedení státu rozhodnout nakonec prosadila armáda). Pokud mi z města A do města B bude jezdit noční rychlík se spacími vozy a létat letadlo, tak zvolím ten rychlík, pokud si večer lehnu v centru města do spacího vozu a ráno se vzbudím v centru druhého města, než cestovat na letiště, nechat se prohlížet protivnými příslušníky, řešit co s sebou můžu vzít a co nemůžu vzít, a pak zase cestovat z letiště do centra druhého města. Záleží to samozřejmě od vzdálenosti a času na cestu. Navíc ten vlak stejně jede a obsluhuje nácestné stanice, tak přidané spací vozy mu neublíží, naopak sníží ztrátu, chtěl jsem napsat zvýší tržbu ale to v současných pokřivených ekonomických podmínkách neplatí.
Ona nám to možná zase nějaká sopka vysvětlí, k čemu jsou dobré vlaky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.