..: Portál ŽelPage oslavil své 13. výročí, jak jinak než ve vlaku :..

Souprava v Ronově nad Doubravou zastávce, foto: Vladislav PíšaKolín — ŽelPage, elektronický magazín o drahách, kde zároveň najdete i fotogalerii, řazení vlaků, kalendář železničních akcí a mnoho dalšího, oslavil letos své třinácté výročí. Jak je již několikaletou tradicí, uspořádali jsme u této příležitosti jízdu zvláštního vlaku. Ten se tentokrát vydal na rozhraní Středočeského a Pardubického kraje, kde jsme zavítali mimo jiné na trať Čáslav místní nádraží - Třemošnice a navštívili například vlečky Skovice - Vrdy-Bučice nebo tu na čáslavské vojenské letiště. Vlak byl po minulé jízdě, která byla zajišťována jednotkou 845.001 společnosti Arriva vlaky, sestaven z vozidel o poznání historičtějších - z motorové lokomotivy T 435.099 Hektor, motorového vozu M 131.1549 Hurvínek a malého Balmu.

Celá jízda začala nedlouho po deváté hodině ranní v sobotu 17. května. Výchozí stanicí se stal stejně jako vloni Kolín, kde došlo také k prvotním přípravám vlaku a občerstvení. Tentokrát mohli zájemci v improvizovaných bufetech ochutnat zlatavý mok značky Maxmilián, a to rovnou ve dvou variantách - polotmavou třináctku, nebo světlý ležák jedenáctku. Pro hladové účastníky byly připraveny domácí klobásy, nakládaný hermelín anebo třeba hořické trubičky. Ale zpět k samotné jízdě… Po naskladnění proviantu se souprava konečně mohla vydat ke čtvrtému nástupišti, kde již přešlapovali netrpěliví zájemci, samozřejmě vybavení fotoaparáty či videokamerami. Po nástupu cestujících a mírném čekání na jeden zpožděný přípoj nám pak už nic nebránilo v odjezdu směrem do Čáslavi.

Na vlečce ve Vrdech, foto: Vladislav PíšaZanedlouho už jsme přijeli do Čáslavi a zde vykonali za pomocí dvou úvratí posun na tamější místní nádraží. Zde jsme se potkali s právě posunující motorovou lokomotivou společnosti ČD Cargo a pak jsme se už vydali po trati 236 směrem do naší první zastávky, Skovic. V této souvislosti nutno zmínit úsek tratě mezi Čáslaví a zastávkou Vrdy-Koudelov, kde dráha vede v těsné blízkosti pozemní komunikace I/17. Obě dopravní cesty jsou k sobě tak blízko, že silniční dopravní značky jsou v jednom směru umístěny až za železniční tratí. Provoz v tomto směru silnice je navíc upraven značkou „Zóna - přednost v jízdě drážních vozidel“, kdy řidiči nesmí vjíždět ke krajní kolejnici blíže jak 1,5 metru a musí dát přednost případně jedoucímu vlaku. Za tímto úsekem se navíc ještě nachází dva nebezpečné železniční přejezdy.

Ale to už jsme dojeli do dopravny Skovice. Prvotní problém byl v přestavení výhybky na druhou dopravní kolej, která se běžně pro osobní dopravu nepoužívá. To se však nakonec povedlo a po nezbytné fotodokumentaci a potkání se s protijedoucím osobním vlakem jsme se vydali na naší první vlečku toho dne, do Vrdů-Bučic, která měří přibližně tři kilometry. Vlečka byla v relativně dobrém stavu a za několik minut jsme již byli na konci v Bučicích. Zde nás zaujala například v té době rekonstruovaná bývalá výpravní budova, která až do roku 1955 sloužila pro pravidelnou osobní dopravu.

Ronov nad Doubravou - Žleby, foto: Vladislav PíšaPo návratu do Skovic jsme pokračovali s úvratí ve Žlebech až do cílové stanice této tratě, Třemošnice. Zajímavostí je tamní čekárna, která je pro cestující otevřena přibližně dvě hodiny denně mezi pátou a sedmou hodinou ranní. Tam však hlavně proběhl složitý posun, aby souprava odjela opět v jiném složení zpět do Čáslavi a rovnou na vlečku místního letiště. Ta je minimálně podle našeho subjektivního názoru v daleko lepším stavu, než většina regionálních tratí u nás. Podobně na tom je příležitostné nástupiště u letiště, které je využíváno pouze pro zvláštní vlaky při různých akcích pro veřejnost na letišti.

Po úvrati ve Žlebech, foto: Vladislav PíšaPak jsme odjeli na asi nejvíce očekávanou část trasy, která ani nebyla v původním zveřejněném programu - vlečku podniku ČKD Kutná Hora. Už se samotným legislativním přístupem na vlečku byly různé administrativní potíže z určitých řekněme očekávaných stran, kterými ovšem rozhodně nebyli vlastník vlečky nebo její provozovatel, jak by se dalo očekávat. Nicméně nakonec byla stejně překážkou hlavně příroda. Vlečka je totiž poněkud více zarostlá vegetací a má velice omezený průjezdný průřez, který byl sice možná dostatečný pro zde běžně používané manipulační lokomotivy a nákladní vozy, ne však pro naši soupravu. Vzhledem k hrozbě poškození laku a dalších částí vlaku větvemi proto bylo po přibližně dvou kilometrech vlečky rozhodnuto o návratu zpět na kutnohorské nádraží. I přesto však byl tento úsek pro mnohé velkým zážitkem.

Na předávacím kolejišti automobilky TPCA, foto: Vladislav PíšaDále následoval už jen návrat do Kolína se zajížďkou na odbočku Hradištko a koleje směrem k vlečce automobilky TPCA. I přes částečnou nepřízeň počasí jménem spolku ŽelPage doufáme, že se vám účastníkům celá akce líbila, že jste si pořídili zajímavé snímky či projeli nové úseky tratí a vleček. Děkujeme vám za účast a již na podzim se možná můžete těšit na další, nejspíš ještě o poznání zajímavější jízdu. Těšíme se na další shledání s vámi!

Jménem organizačního týmu bychom také rádi poděkovali vlastníkovi vozidel, společnosti Junior Market, s.r.o., stejně jako majitelům jednotlivých vleček i dalším zainteresovaným osobám za spolupráci při organizaci naší jízdy.


Michal Jaroš Poslat mail autorovi , Michal Šimek Poslat mail autorovi | 31.5.2014 (9:00)
Related newsopen/close

More on ŽelPage

More from ČR Pardubický ČR Středočeský


  1 2      Zpráv na stránku:   
Registered user bob.26  mail  
07.06.2014 (23:41)  
Já jsem byl moc spokojen. Ke konci sice zazlobilo počasí, ale to mě zas tolik nevadilo. Trochu mě ta vlečka zamrzela ,ale bylo to fakt zarostlé. DĚKUJI pořadatelů a těším se na další takovou akci.
Registered user j p 
05.06.2014 (17:08)  
Takhle resi problem s prorezavanim profilu Americani, hlave ke konci je to pekne.
http://www.youtube.com/watch?v=z5uUwDLIacY
Registered user Martin Jůza  mail  
05.06.2014 (10:54)  
byla to vydařená akce, moc se mi líbila ! Velké díky patří organizátorům za skvělou jízdu ,těšim se zas někdy příště !
Registered user Keprt 
01.06.2014 (21:25)  
Jak si vůbec ČKD Kutná Hora dneska stojí? Nic aktuálního jsem nevygooglil. A aktuální provoz na vlečce? Díky.

Chary: chodívám dost často jednou cestičkou lesním podrostem; za sucha kontakt oděvu a hlavy s vegetací nula, po dešti se cestička okolními keři uzavře a musím procházet přikrčený a ještě se urousám.
01.06.2014 (15:32)  
Projetí té vlečky nebylo v informacích k akci uvedené, mělo to být překvapení, takže nikdo o nic nepřišel.
Byla to fakt pekelná džungle, vyřezat to je podle mě na MUV, 3 lidi a 2 dny.
Mě překvapilo, že tam někdy něco jezdí. Já podle stavu myslel, že tam už minimálně několik měsíců nejelo ani kolo.
Editor or ŽelPage Administrator Jan Máca  mail  
01.06.2014 (14:23)  
Martine, tvůj příspěvek nebyl vulgární a tvrdou cenzuru neprovozujeme, tak se smazání příspěvku nemusíš obávat.
Za organizátory Ti odpovím, že máš pravdu, na každé akci je vždy co zlepšovat, ale to jistě víš i z vlastní zkušenosti.

Vlečku jsme po osobní návštěvě shledali v pěkném počasí sjízdnou s drobnými obtížemi - úzká místa u keřů.
V den akce bylo mokro a foukal vítr - to způsobilo sehnutí stromů a úzká místa tak byly ještě užší a nová úzká místa se objevila.
Přesto, že jsme oslovili několik lidí, kteří by byli ochotni vlečku vyřezat, nakonec se nepovedlo časově prořezávku uskutečnit. Prořezat skoro 6 km dlouhou vlečku totiž opravdu není záležitost jednoho odpoledne s jednou pilou. Naprostá většina cestujících byla i tak potěšena, že si projeli alespoň část této vlečky.
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
01.06.2014 (14:23)  
průjezdný průřez snad většina z nás v oku bude mít

Kéž by takových lidí bylo víc. Hlavně třeba u traťovky. Takhle ti chudáci musej prořezávat uplně zbytečně celý meze na sichr, a přitom by tam stačil jeden, co to má ve voku, a říct "tady, tady a támhle".

tipoval bych, že byl problém v tom, že si to vlaky vysekají samy sebou na profil

To bych právě vůbec netipoval. To by možná tak platilo, kdyby tam se tam jezdilo alespoň denně, což u vlečky takového podniku rozhodně nehrozí. Tam to vesele zarůstá a ta jejich jedna rosnička si tam jednou za čas trošku oškrábe prach, přičemž na vozy se kašle zcela.

jak zaprší a ztěžkne to, tak se to skloní do profilu ...

Nejsem teda dendrolog, ale problém ztěžknutí a sklonění do profilu bývá vždy spojován s hustým sněžením a těžkým mokrým sněhem obecně, protože ten je schopen se ve velkém množství udržet na stromech či elektrických vedeních a způsobovat problémy. Leč, že by listy udržely na sobě tolik dešťové vody, aby to sklonilo větve natolik, že by začly výrazně trčet do profilu, když suché by netrčely, to si troufnu lehce pochybovat.
01.06.2014 (14:07)  
tak dělat nějakou obrysnici to asi ne, průjezdný průřez snad většina z nás v oku bude mít :-)

taky by asi záleželo co s tím pořezaným bordelem, nedejbože aby si majitel dal za podmínku to zlikvidovat - hodit to pod mez tak to ještě jde, ale štěpkovat to nebo to mokrý pálit, to bych se na to mohl taky vyprdnout :-)

já tam tedy taky nebyl, ale tipoval bych, že byl problém v tom, že si to vlaky vysekají samy sebou na profil, ale jak zaprší a ztěžkne to, tak se to skloní do profilu ...
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
01.06.2014 (13:43)  
To nemáte někdo čas a pilu?

Já jsem tam teda nebyl a nevím, jak to tam vypadá, ale když se rozhodli to neprojet, tak to muselo být asi něco víc než tři převislý větve akátu.

Nějak si nedovedu přestavit, že bych vzal pilu, obrysnici ve tvaru boudy hektora 1:1, štafle a jal se procházet pět kilometrů cizí trati a hledat, kde která větev už vadí do profilu a kde je to ještě dobrý.

Každopádně je to zajímavá inspirace pro příští jízdy a především pro dobrovolníky na takové počínání. Myslím, že by to mohla být celkem slušná celodenní akce pro tři lidi a hlavně bych chtěl vidět to šaškování s obrysnicí ;-)

větve jsou problém kterému se dá předejít.

To zajisté ano. Ale myslím, že než tam dělat nějakou zahradnickou údržbu, tak se na to příště vykašlat a nic takovýho nepodnikat, když je to takovej problém. Jestli se ta vlečka skutečně používá, tak tam asi není takovej provoz, aby si ty vlaky v těch větvích vybrousily profil jako třeba zde

http://www.8thingstodo.com/beautiful-tunnel-of-love-in-klevan-ukraine
01.06.2014 (12:31)  
Já se nemůžu nezeptat, nezlobte se na mě:
To nemáte někdo čas a pilu? - když nebyl problém u vlastníka a provozovatele vlečky čkd ? Pokud píšete, že se tam nějaká obsluha provádí, tak se musí jednat jen o vegetaci okolo koleje a ne kácení lesa ...

To že nedojedu kam slíbím platícím účastníkům to už moc ocenit nelze, větve jsou problém kterému se dá předejít. Neřeknu kdyby z mašiny vyletěla kliková hřídel, bouchnul generátor nebo zahořel trakčák, ale tohle je z organizačního hlediska nedotažené.

p.s. doufám že rozvinu debatu a ne smázání příspěvku. Děkuji
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko