..: Začala rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem a Tanvaldem :..

Motorový vůz na trati 036, foto: paolo3 Nová Ves nad Nisou - Letošní letní prázdniny se v Libereckém kraji odehrávají ve znamení zahájení dlouho očekávané rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. Na začátku srpna tak začala přibližně dvouměsíční nepřetržitá výluka v celém úseku mezi Jabloncem a Desnou, přičemž osobní vlaky Českých drah jsou nahrazovány autobusy až do Harrachova. Investice, kterou Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slibuje již léta, přinese nejen zrychlení železniční dopravy a zvýšení komfortu pro cestující. Dojde i k (ze strany kraje dlouho požadovanému) zavedení taktového řádu osobních vlaků s intervalem 30 minut ve špičce, což dosud s ohledem na limity infrastruktury nebylo možné. Naopak se cestující zřejmě budou muset smířit s plánovaným zrušením železniční zastávky Nová Ves nad Nisou, která již není uvedena ani v návrzích nového grafikonu.

Schéma docházkových vzdáleností k autobusovým a železničním zastávkám v oblasti Jablonec nad Nisou - Nová Ves nad Nisou, foto: KORID LK Na úvod si shrňme základní fakta. Železniční zastávka Nová Ves nad Nisou je zastávkou na znamení, kterou využije denně k nástupu či výstupu průměrně 45 lidí; pokud tedy uvažujeme, že každý cestující jede tam a zpět, spadne toto číslo na necelých 23 jedinečných cestujících, tudíž méně než jednu osoba na vlak. Samotná zastávka se nachází v katastrálním území Jablonce nad Nisou, je proto kromě novoveských občanů využívána také obyvateli přilehlé části Jablonce. Zastávka je umístěna přibližně kilometr od přilehlých zastávek Jablonec nad Nisou zastávka a Jablonecké Paseky. Obsluha samotné obce Nová Ves nad Nisou je pak zajišťována zejména autobusovou dopravou vzhledem k delší docházkové vzdálenosti na vlak. Z okraje Nové Vsi na zastávku je to přibližně 600 metrů, přičemž cesta vede zejména lesem.

Využití zastávek na trati 036

  • Lučany nad Nisou: 155 osob/den
  • Jablonecké Paseky: 385 osob/den
  • Nová Ves nad Nisou: 45 osob/den
  • Jablonec n.N. zast.: 240 osob/den
  • Jablonec n.N. centrum: 383 osob/den

Průměrný denní součet nástupů a výstupů (obrat cestujících); zdroj dat: KORID LK

Obec Nová Ves proti zrušení zastávky samozřejmě bojuje, aktivní jsou i místní občané, kteří sepsali petici. Kritizují zejména to, že se o zrušení zastávky měli dozvědět jako o hotové věci až v momentě, kdy již bylo vše schváleno a připraveno. „Nikdo se nás na nic neptal, vlak je tu přitom důležitý nejen pro místní, ale i turisty,“ uvedl starosta Milan Fiala. Mezi občany podle některých zdrojů panují obavy, že po zrušení vlakové zastávky ztratí přístup k železniční dopravě a že případné posílené autobusové linky mohou být za rok zrušeny, jak se již bohužel stalo v některých krajích.

Proti těmto argumentům stojí postoj krajského koordinátora dopravy, společnosti KORID LK: „Dle podkladů od SŽDC není možné v kritickém úseku Jablonec n. N. - Smržovka obsluhovat jednu zastávku v obou směrech. To se týká nejen intervalu 30 minut, ale též intervalu 60 minut,“ uvedl za KORID LK Pavel Blažek s poukazem na nutnost zachování návazností ve Smržovce směrem na Josefův Důl a nemožností jinak docílit žádaného třicetiminutového taktu. Uvedené výpočty SŽDC opírá o dynamickou modelaci provozu v softwaru OpenTrack. „Na základě této informace, dlouhodobých obratů cestujících a analýzy možností dopravní obslužnosti území byla k projíždění vybrána zastávka Nová Ves nad Nisou,“ pokračuje Blažek. Na základě tohoto rozhodnutí pak správce infrastruktury přistoupil k záměru nebudovat v Nové Vsi nové nástupiště místo starého, které musí být zrušeno z důvodu posunu osy traťové koleje při rekonstrukci.

Jako řešení celého problému nabízí KORID LK přesměrování některých současných autobusů z Jablonce do Tanvaldu z trasy přes Lučany nad Nisou na kratší a rychlejší trasu vedoucí právě přes Novou Ves. Tímto krokem podle vyjádření koordinátora dopravy dojde jednak k omezení souběhů vlaků a autobusů v jedné trase a zároveň k žádanému posílení autobusové dopravy do obce Nová Ves. KORID LK zároveň popírá, že by zrušení zastávky inicioval sám kraj. „Využívání zastávky si Korid LK, koordinátor dopravy v Libereckém kraji, se souhlasem kraje u železničářů neobjednal,“ píše totiž například deník MF Dnes.

Podle dopravních odborníků jsou v podobných případech možnosti velmi omezené. Jednou z nich je vynechání jedné zastávky v obou směrech, jako v tomto případě, druhou pak je střídavé projíždění dvou zastávek. To však Liberecký kraj nechce: „V případě volby střídavého projíždění dvou zastávek reálně hrozí riziko snížení počtu cestujících na obou zastávkách z důvodu prodloužení intervalu spojů na dvojnásobek. Z důvodu násobně vyšších obratů v druhé zastávce lze očekávat, že tento pokles převýší počet cestujících dnes využívajících zastávku Nová Ves n. N. a celkový počet cestujících po železnici se sníží,“ uzavírá stanovisko společnosti KORID LK Blažek.

Jak celou situaci nakonec Správa železniční dopravní cesty, Liberecký kraj a obec Nová Ves nad Nisou vyřeší, zůstává nyní otázkou. Co je však jisté je to, že již v roce 2015 by měl být na klíčovém úseku tratě 036 mezi Libercem a Tanvaldem zaveden zmíněný třicetiminutový špičkový interval vlaků, což by mělo zlepšit i návaznosti na další vlaky v koncových stanicích.

Zdroje: iDnes.cz, KORID LK


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.8.2014 (6:00)
Related newsopen/close

  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Registered user Hajnej 
17.10.2014 (10:11)  
Ad Tatenice: původní návrh byl - světe div se - Tatenice zrušit, leč obec se vzpříčila (to jsou ta úskalí demokracie).
Při "cudném" zamlčení informace o nové poloze krasíkovských perónů nedalo až zas tak moc práce vyvolat pozdvižení...

Jirka Panther: zdržení je zhruba polovina doby brzdění, celá doba stání a polovina doby rozjezdu. To bude víc než půlminuta, milej jezevčíku.
Do doby stání je dnes navíc nutno počítat poměrně dlouhé "evropské" reakční doby dveří.

Nechic: pro cestující tranzitující Smržovkou bude zkrácení větší, než ta minuta-dvě.
Registered user Pavel Milt  mail  
25.08.2014 (12:34)  
Já přeju jabloneckým, ať se dočkají opravdu nějakého zlepšení.Já jsem se dnes svezl poprvé po roční výluce mezi Českou Lípou a Libercem. Z Jablonného až do Zdislavy rychlost 30, max 40. A to slibovali, jak trať opraví a zrychlí. Prý aby srazili jízdní dobu Lípa - Liberec pod hodinu. Hahaha. Jen pro srovnání: Č. Lípa - Liberec r. 2014: 1:21 hod, r. 1988: 1:24 a r. 1944 1:30.
Registered user bugear 
24.08.2014 (18:40)  
@Michal Jaroš: Pro podrobné informace holt nemůžete tam kde je očekáváte, ale tam kde ve skutečnosti jsou: https://www.vhodne-uverejneni.cz/zakazka/rekonstrukce-trati-liberec-tanvald
23.08.2014 (13:41)  
Jiří Hovorka: Já "zase nevyvádím", mě jen zajímá, jak to udělají lidé, když budou chtít z Nové Vsi někam dál, než kam jede autobus. Pokud bude zajištěna možnost pohodlného přestupu z toho autobusu na vlak do obou směrů bez zbytečných prostojů, ale se zárukou přípoje, nemám námitek.
Registered user Nechic  mail  
23.08.2014 (9:52)  
Dnes trvá cesta z Jablonce do Smržovky 17 minut. Bez zastavení v Nové Vsi to tedy bude 15. To tedy modernizace celého úseku nepřinese zrychlení ani o minutu-dvě?
22.08.2014 (16:22)  
Jirka Panther:
Kraj měl komunikovat s lidmi a dát SŽDC jasný úkol
Komunikovat ano, ale jaký úkol myslíte? Něco jako my tam tu zastávku prostě chceme ať se vám to líbí nebo ne?
22.08.2014 (10:57)  
Zásadní věc je ta, že se nekomunikovalo. Jestliže na zastávce nastupuje v průměru jeden člověk na vlak, pak při traťové rychlosti kulhajícího psa podvraťáka je zdržení u motoráku 840 30 sec. Po zkušenostech z jiných akcí se oprávněně domnívám, že těch 30 sec je několikanásobně promrháno konfigurací a zabezpečením přilehlých stanic, kde se křižuje.

Kraj měl komunikovat s lidmi a dát SŽDC jasný úkol.
Registered user Nechic  mail  
21.08.2014 (9:45)  
bartik09: 2-3 minuty? Nastupování v těchto stanicích stejně zabere dost času, kvůli vysoké poptávce a motání se cestujících mezi vlaky. Pokud je nutné zrušit zastávku na znamení, tak už ten vlak asi rychleji jet nemůže.

Frantisek:
1) Mě taky ne, a regionova nestíhá současné doby, tak pochybuji, že to počítají na ni. Hlavně tohle mělo být v plánech řečeno už ty roky dopředu a ne to oznámit těm obyvatelům jako hotovou věc. Tohle bylo značně neseriozní jednání.
2) Ano, mohou ji přejmenovat. A co se návaznosti busů týká, tak tam je nejlogičtější přestupní bod Jablonec nad Nisou hl.n., postavili tam nový přestupní terminál, tak předpokládám, že jej k tomuto účelu použijí. Zatím je využívaný opravdu sporadicky. Umím si představit linku JB hl.n. (5min. po křižování), JB,U Balvanu - Jb,Kamenná - JB,Centrum - JB,U Lípy - Nová Ves žst. - Nová Ves - Smržovka/Tanvald asi nějak střídavě nebo více linek.
21.08.2014 (9:27)  
Tatenice dělal nějaký architekt, který se chtěl zviditelnit a dostal zaplaceno, taky dostal někdo bokem do kapsičky. Zastávka na mostě mezi dvěma tunely, vytvořená je jako unikát a pro média. Dokud budou o umístění zastávky rozhodovat peníze a ne dopravní obslužnost, tak bude zle. Zrovna tak zavrtání trati za každou cenu pod zem, ať už u Vepřku nebo Olbramovic o tom rozhodly peníze někomu do kapsy a ne skutečná potřeba.
21.08.2014 (8:14)  
Frantisek Hlavně jsem ale zvědavý, kde mají lidé z toho autobusu z Nové Vsi přestoupit na vlak...

A co přirozeně spádové obce/města Jablonec nad Nisou a Smržovka. Zase vyvádíte, jako by ten autobus měl končit u té "rušené" zastávky
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko