..: Nové vlakové spoje v jihovýchodní Evropě :..

BDŽ 44 198, foto: Krasen Panev Soluň — Státy jihovýchodní Evropy byly vždy středem mezinárodní pozornosti kvůli své poloze mezi Evropou a Asií. Ve velké míře se to týká též železnic, které jsou jak důležitou součástí přepravního proudu západ-východ, tak dopravním prostředkem pro milióny cestujících v rámci regionu i mimo jeho hranice. Vstup Bulharska a Rumunska do EU před 7 lety zásadně neovlivnil mezinárodní trasy osobních vlaků v regionu. Rozhodující význam měla jen ekonomická krize v posledních letech, která pozdržela vznik nových spojů a v některých případech způsobila zrušení stávajících.

Most Nová Evropa

Noví členové EU nicméně vynaložili značně úsilí k vytvoření dlouhodobého propojení svých ekonomik a infrastruktur se zbytkem Evropy. Dobrým příkladem je most Nová Evropa přes Dunaj, spojujicí sousedící města v Bulharsku a Rumunsku – Vidin a Kalafat, otevřený v roce 2013. Původně plánovaný jako železniční, následně realizovaný jako kombinovaný silniční a železniční, dnes začíná měnit obchodní cesty v Evropě. A jestliže provoz osobních a nákladních aut už překročil předpokládané hodnoty, železniční provoz teprve čeká na rozvinutí svého potenciálu. Prvním krokem v tomto směru je zahájení pravidelního osobního spojení Vidin – Golentsi.

Probuzení Řecka

Jedním ze symbolů vypořádání se se světovou ekonomickou krizí bylo nepochybně Řecko. Proplétání politických a ekonomických zájmů vedlo k zastavení všech mezinárodních vlakových spojů Řecka s regionem v roce 2011. Cestující však nezmizeli. Chybějící vlakové spojení způsobilo rozmach autobusové dopravy. Současné zlepšení situace v Řecku souvisí i se znovuotevřením kontaktů se zahraničím, které se nemohou obejít bez obnovení mezistátních železničních spojení, na prvním místě mezi Soluní a Sofií a Soluní, Skopjem a Bělehradem.

Nová železniční spojení v Nové Evropě

Dne 10. května se v jízdních řádech železničních dopravců jihovýchodní Evropy objevily nové vlaky. Spojují Bulharsko s Rumunskem přes most Nová Evropa a Řecko s Bulharskem, Makedonií a Srbskem po trasách uzavřených v roce 2011. Otevření nových spojení je výsledkem mezinárodní spolupráce v různých projektech, především RAIL4SEE. Ten prozkoumává možnosti zlepšení stávajících a zavedení nových železničních spojení v jihovýchodní Evropě a integrace železnice s dalšími druhy dopravy, což následně vytvoří kvalitní a spolehlivé integrované přepravní služby. Účast odborníků z předních dopravních výzkumných ústavů a dopravních podniků ze západní Evropy v projektu je velmi důležitá kvůli výměně znalostí a zkušeností v oblasti výzkumu, plánování a zavedení nových služeb. Kromě výše uvedených vlakových spojů mají železniční operátoři v regionu záměr otevřít další spoje, např. Alexandroupolis (Řecko) – Svilengrad (Bulharsko), a harmonizovat jízdní řády se stávajícími spoji na trasách Sofie – Bělehrad, Sofie – Istanbul a Sofie – Bukurešť. Součástí projektu je také zavedení nových turistických služeb (např. jízdy parními vlaky), navazujících na nově otevřené mezinárodní spoje. Tímto zajistí železnice v regionu cestujícím nejen dopravní obsluhu, ale nabídne i atraktivní turistické možnosti.

Vlaky Golenti – Vidin

Most Nová Evropa, foto: Krasen Panev Dvacetikilometrový úsek mezi Vidinem a Golenti přes most Nová Evropa budou přímé osobní vlaky projíždět dvakrát denně, přičemž cestovní doba bude 20 minut. Jízdní řád vlaků zajišťuje pohodlné přestupní vazby pro pokračování směrem do Craiovy (z Golenti) a Sofie (z Vidinu). Dopravcem na trati bude rumunská státní společnost CFR Calatori, která bude vypravovat dieselové jednotky Siemens Desiro. Maximální rychlost, kterou budou jezdit v úseku Golenti - Vidin, je 100 km/h. Je zajímavé, že provoz elektrických jednotek či vlaků s elektrickou lokomotivou není povolen, i když je elektrifikován jak most, tak přilehlé úseky do Golenti. Trať na rumunské straně z Golenti až do Craiovy (96 km) však není elektrifikovaná, což je jedním z důvodů pro nasazení nezávislé trakce. Jízdenka z Vidinu do Golenti bude stát 3,80 €, z Vidinu do Craiovy 7,80 €.

Vlak č. 10011Vlak č. 10013StaniceVlak č. 10012Vlak č. 10014
Příj.Odj.Příj.Odj.Příj.Odj.Příj.Odj.
10.38 1)10.4016.05 5)16.10Golenti12.4512.50 4)18.0018.03 8)
11.0012.02 2)16.3017.25 6)Vidin osobní11.37 3)12.2516.44 7)17.40
  1. Příjezd vlaku R 9133 z Craiovy (CFR)
  2. Odjezd vlaku R 7623 směr Sofie (BDZ)
  3. Příjezd vlaku R 7620 ze Sofie (BDZ)
  4. Odjezd vlaku R 9136 směr Craiova (CFR)
  5. Příjezd vlaku R 10013 z Craiovy (CFR)
  6. Odjezd vlaku R 7625 směr Sofie (BDZ)
  7. Příjezd vlaku R 7622 ze Sofie (BDZ)
  8. Odjezd vlaku R 10014 směr Craiova (CFR)

Použití obou vlaků na cestě z/do střední Evropy nebude příliš pohodlné kvůli dlouhé jízdní době. Např. z Budapešti do Sofie cestující přestoupí čtyřikrát (při využití spojů IC 79 - D 1696 - R 9133 - R 10011 - R 7623) a celková doba se vyšplhá na 25 hodin a 16 minut. Nicméně stojí za zmínku, že vypravování těchto dvou vlaků je součástí projektu pro otevření přímého vlakového spojení mezi Budapeští a Sofií přes most Nová Evropa. Na projektu spolupracují MÁV, CFR Calatori a BDŽ.

Spojení Soluň – Sofie a Soluň – Skopje – Bělehrad

BDŽ 44 100, foto: Krasen Panev Na trase Soluň - Sofie nabídnou dopravci TRAINOSE a BDŽ jeden vlak denně v každém směru. Vlak č. 360 odjíždějící ze Soluně v 6.55 bude přijíždět do Sofie ve 14.00. V opačném směru bude vlak č. 361 odjíždět ze Sofie v 15.20 a přijede do Soluně ve 22.20. Tam bude zajištěn přestup na spoj do Athén s odjezdem ve 23.00. Vlak se bude skládat ze dvou vozů pro sedící cestující - po jednom od každého dopravce. V Bulharsku a Řecku bude vlak zastavovat ve stanicích obsluhovaných rychlíkovými spoji, což umožní přilákat více cestujících. Jízdenka na vlak bude výrazně levnější než autobusová - jednosměrná jízdenka na trase vyjde na 17,80 € a zpáteční na 34,60 €. Při nákupu 15 dní před odjezdem bude cena zpáteční jízdenky 25 €. Záměrem obou železničních dopravců je prostřednictvím vlaků podpořit cestovní ruch, například poskytnutím speciálních balíčků pro letní turistiku v Řecku a zimní turistiku v Bulharsku, včetně výpravy parních vlaků.

OSE 220 007, foto: Krasen Panev Na trase Soluň - Skopje - Bělehrad bude rovněž vypravován jeden pár vlaků denně. Spoj bude tvořen jedním vozem řeckých drah pro sedící cestující a dvěma lehátkovými vozy srbských a makedonských drah. Odjíždět bude ze Soluně v 16.00, do Skopje dorazí v 19.55 místního času. Po čtvrthodinové zastávce odjede ve 20.10 směrem na Bělehrad, kam přijede v 5.30 následujícího dne. V opačném směru vyjede z Bělehradu v 19.45 a dosáhne Skopje v 5.00 ráno. Skopje opustí v 5.15 a do Soluně dorazí v 11.17 místního času. Cena jednosměrné jízdenky pro úsek Soluň - Skopje bude kolem 12 €, zpáteční přibližně 20 €. Pro úsek Soluň - Bělehrad vyjde jednosměrná jízdenka na asi 32 € a zpáteční na 52 €. Dopravce chce v letních měsících k vlaku připojit vůz pro přepravu osobních automobilů.

Zdroje: Projekt RAIL4SEE, tiskové zprávy BDZ, Imerisia.gr

Autorský text Ing. Tzanko Simeonov


Maniak | 14.6.2014 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Ďalšie z regiónu Bulharsko Řecko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ R.U.R.  mail  
17.06.2014 (21:59)  
Taky se tím jezdí za turistikou v přírodě, protože do letadla si člověk kupříkladu nevezme plynovou bombu.
17.06.2014 (9:04)  
Ehm, těmahle vlakama jezdí ještě někdo jiný než čeští šotouši s FIPkou?

Za plnou cenu při té rychlosti kvalitě je to úplně mimo mísu a nikdo nemůže čekat, že se to má šanci chytnout.
registrovaný užívateľ tomsa0397  mail  
17.06.2014 (8:37)  
Na nádraží v Kosovské Mitrovici (na jižním břehu řeky Ibar) nedávno vyměňovali pražce. Údajně by tudy měl časem vést rychlík "Akropolis", ale moc se mi to nezdá. Zkusím tam ještě zjistit víc.
registrovaný užívateľ R.U.R.  mail  
15.06.2014 (16:48)  
Komín: Přípoj na Avalu který jede dřív než dvě hodiny po jeho pravidelném příjezdu je stejnak hodně těsný... (Přípojný noční vlak z Bělehradu do Sofie je s hodinou na přestup, a přesto nám ze dvou pokusů dvakrát ujel; nicméně druhý den se ten přestup pokaždé povedl, takže jsme pokaždé vyhráli téměř dvojnásobně obsazený vlak :-))) Naštěstí když má člověk do toho ujetého vlaku koupené lehátko, tak ho Srbové zadarmo ubytujou v nádražním hotelu.
15.06.2014 (16:46)  
RadoB: síce je to off-topic, ale na všetkých tebou spomenutých hraničných priechodoch sa míňa ponuka s dopytom. Dopyt by aj bol, ale väčšina ľudí nevyhľadáva vlaky len kvôli železničnej romantike, ale hlavne aby sa prepravili rýchlo a spoľahlivo (a s ohľadom na cenu). A to na väčšine tebou spomenutých hraničných priechodov nehrozí. Tie trate sú pomalé, vedú okľukami a hlavne miestami, kde dnes žiadne veľké prepravné prúdy nie sú. Asi nie je prekvapením, že na všetkých týchto tratiach jazdili pred zastavením osobnej dopravy prázdne vlaky. Jediné, čo by pomohlo zvýšiť atraktivitu, by bola výstavba moderných a rýchlych tratí, napr. Brno-Trenčín, Krakov-Poprad, alebo Zvolen-Budapešť, samozrejme sú to ťažké terény a nemá to kto zaplatiť. Lenže kým také trate nebudú, nečakaj že doprava z ČR bude masovo vyžívať Vlársku dráhu alebo doprava z PL masovo jazdiť cez Muszynu.
registrovaný užívateľ RadoB 
15.06.2014 (6:34)  
škoda že my s našou železničnou prepravou sme v pohraničných prechodových staniciach zaspali ako Šípková Ruženka: nulový GVD osobnej prepravy je v PPS Plaveč-Muszyna, Medzilaborce-Lupkow, Slov.N.Mesto-Sátoraljaújhely, Lenartovce-Bánréve, Fiľakovo-Somoskóújfalu, Kalonda-Nógrádszakál, Komárno-Komárom, Rusovce-Rajka, Holíč-Hodonín, Skalica-Sudoměřice, fakticky tiež Horné Srnie-Vl. Prusmyk... kedy sa zobudíme zo sna o prenesmiernej prosperite pri nulovom GVD?
registrovaný užívateľ stoupa  mail  
15.06.2014 (3:18)  
? kdože bude milý platécí?
registrovaný užívateľ ikkyu 
14.06.2014 (22:54)  
Martin Š: A jak dlouhá je ta třicítka? Já jsem koncem devadesátých let absolvoval cestu Craiova-Calafat a pamatuju se, že to dost frčelo, místy odhadem i stovkou.
registrovaný užívateľ Komín  mail  
14.06.2014 (19:01)  
Jo, to je škoda, to jsem si řikal taky. Měli bychom relativně pohodlné spojení až do Soluně, takto to o pouhou hodinu ujíždí a člověk musí čekat de facto 24 hodin. Ale je to spíše problém organizační, protože když se podíváme zde: http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=OSE&cislo=335&rok=2010 , zjistíme, že vlak dřívě odjížděl až krátce před desátou hodinou a do Soluně přijížděl pouze o hodinu později než dnes. Možná bychom se mohli časem dočkat zlepšení. Nicméně to příštím rokem stejně degraduje navrácení Avaly do Vídně a nutný přestup v Budapešti.
14.06.2014 (18:29)  
Je jen škoda, že z Bělehradu odjíždí vlak do Soluně v 19:45 když Avala tam přijede ve 20:50. Takže zase jen spojení do Skopje a dál opět autobusem, nebo počkat celý den až to pojede.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko