Liberec — České dráhy dostaly v letošním roce od jednoho ze svých objednatelů, Libereckého kraje, další finanční sankci. Tentokrát se jedná o pokutu ve výši 27 milionů korun za dlouhodobou absenci audiovizuálního informačního systému v osobních vlacích na vybraných tratích. Jedná se například o tratě ze Staré Paky do Lomnice nad Popelkou, z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou, ale i o jednotlivé spoje na jiných tratích. Společně s předchozí pokutou ve výši 16 milionů za pozdní dodávky nových vozů Stadler RS1 a zpožďování vlaků tak krajský úřad už po ČD nárokuje 43 milionů korun. Dopravce však dosud zaplatil pouze tři miliony, o zbylou část se vede soudní spor. České dráhy totiž u starších pokut rozporují metodiku jejich výpočtu.
České dráhy samotnou výši pokuty i její odůvodnění principiálně odmítají, podle nich je sankce nemravná. Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského chce dopravce s krajem dále jednat, ačkoliv splatnost částky byla již koncem dubna. Vůli k jednání vyjadřuje ústy náměstka pro dopravu Vladimíra Mastníka i Liberecký kraj. Zajímavé je také vyjádření známého zaměstnance ČD a člena železničních odborů Jindřicha Berounského, které poskytl České televizi. Ten tvrdí, že podobné systémy jsou prakticky zbytečné: „Vlakvedoucí dokáže cestujícím pomoci se zavazadly, vyhlašuje normálně zastávky. ČD tak vlastně paradoxně provozují mnohem lepší službu, než podle smlouvy,“ uvedl Berounský. S tím souhlasí i Šťáhlavský: „Smlouva neříká, že vlaky musí být vybaveny elektronickým audiovizuálním systémem. Naše vlaky byly vybaveny vizuálním systémem ve formě tabulí. Audio, tedy hlasová informace, byla poskytována vlakovým doprovodem.“
Ať už je však pravda kdekoliv, celý konflikt vyústil v urychlené vybavení vybraných motorových vozů řady 810 dvěma vnitřními LCD obrazovkami pro zobrazování časů odjezdů a jednotlivých zastávek, dvěma vnějšími LED panely a hlásičem. Stalo se tak ale až vloni po více než dvou letech od začátku platnosti smlouvy, proto je pokuta tak vysoká.
Kromě Libereckého kraje uplatňoval ve větší míře sankce také například Plzeňský kraj, který udělil Českým drahám pokutu 3 miliony korun za pozdní nasazení nových motorových vozů typu PESA Link. Naproti tomu některá jiná hejtmanství, například to středočeské, neudělila dopravci pokutu ani jednou. Důvodů může být několik — od nedostatečných specifikací a kvalitativních požadavků v desetiletých smlouvách až po jistou míru tolerance při postihování jejich porušování. Pokuty uděluje drahám také Ministerstvo dopravy, které objednává dálkovou dopravu. Výše pokut je však vzhledem k rozsahu provozu spíše symbolická, za loňský rok to bylo přibližně 500 tisíc korun. U rychlíků však sankce od státu meziročně poklesly.
Zdroje: České dráhy, Liberecký kraj, Česká televize
Jinak na obrázku zase jednou klasika - vysokopodlažní vozidlo na nástupišti s výškou TK+0 :(
Antony: 810 zachránila mnoho lokálek a myslím si, že jich stále dost zachraňuje. Na uvedených tratích o délce do 20km je to ideální vozidlo.
Michal Janko: Smlouva je smlouva a ČD mají s krajem komunikovat. Můžou jej předem varovat, že třeba nasazování audiovizuálních systémů nebude tak rychlé jak předpoklávali, ale zajistí jiný dočasný způsob informování, přídají jinou výhodu. Prostě vstřícnost tomu, kdo mu sype, snaha se domluvit, dělat kompromisy a společně se snažit o co nejlepší službu jakou aktuální možnosti umožňují. To je něco co ČD a SŽDC a většina politiků neumí, přestože bez těhle vlastností by žádná větší soukromá společnost nepřežila ani jedno účetní období. Za ty peníze se pravděpodobně objednají výkony na příští rok a zachrání se tak některé spoje, takže okraden nikdo úplně nebude.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.