..: České dráhy obdržely od Libereckého kraje další pokutu :..

Motorový vůz řady 810 v Jablonci nad Jizerou s vnějším informačním panelem na oknem, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Liberec — České dráhy dostaly v letošním roce od jednoho ze svých objednatelů, Libereckého kraje, další finanční sankci. Tentokrát se jedná o pokutu ve výši 27 milionů korun za dlouhodobou absenci audiovizuálního informačního systému v osobních vlacích na vybraných tratích. Jedná se například o tratě ze Staré Paky do Lomnice nad Popelkou, z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou, ale i o jednotlivé spoje na jiných tratích. Společně s předchozí pokutou ve výši 16 milionů za pozdní dodávky nových vozů Stadler RS1 a zpožďování vlaků tak krajský úřad už po ČD nárokuje 43 milionů korun. Dopravce však dosud zaplatil pouze tři miliony, o zbylou část se vede soudní spor. České dráhy totiž u starších pokut rozporují metodiku jejich výpočtu.

Infosystém vozu řady Apee, foto: Aleš Petrovský České dráhy samotnou výši pokuty i její odůvodnění principiálně odmítají, podle nich je sankce nemravná. Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského chce dopravce s krajem dále jednat, ačkoliv splatnost částky byla již koncem dubna. Vůli k jednání vyjadřuje ústy náměstka pro dopravu Vladimíra Mastníka i Liberecký kraj. Zajímavé je také vyjádření známého zaměstnance ČD a člena železničních odborů Jindřicha Berounského, které poskytl České televizi. Ten tvrdí, že podobné systémy jsou prakticky zbytečné: „Vlakvedoucí dokáže cestujícím pomoci se zavazadly, vyhlašuje normálně zastávky. ČD tak vlastně paradoxně provozují mnohem lepší službu, než podle smlouvy,“ uvedl Berounský. S tím souhlasí i Šťáhlavský: „Smlouva neříká, že vlaky musí být vybaveny elektronickým audiovizuálním systémem. Naše vlaky byly vybaveny vizuálním systémem ve formě tabulí. Audio, tedy hlasová informace, byla poskytována vlakovým doprovodem.“

Ať už je však pravda kdekoliv, celý konflikt vyústil v urychlené vybavení vybraných motorových vozů řady 810 dvěma vnitřními LCD obrazovkami pro zobrazování časů odjezdů a jednotlivých zastávek, dvěma vnějšími LED panely a hlásičem. Stalo se tak ale až vloni po více než dvou letech od začátku platnosti smlouvy, proto je pokuta tak vysoká.

Motorová jednotka 844 (PESA Link II) Českých drah, foto: Robert VelechovskýKromě Libereckého kraje uplatňoval ve větší míře sankce také například Plzeňský kraj, který udělil Českým drahám pokutu 3 miliony korun za pozdní nasazení nových motorových vozů typu PESA Link. Naproti tomu některá jiná hejtmanství, například to středočeské, neudělila dopravci pokutu ani jednou. Důvodů může být několik — od nedostatečných specifikací a kvalitativních požadavků v desetiletých smlouvách až po jistou míru tolerance při postihování jejich porušování. Pokuty uděluje drahám také Ministerstvo dopravy, které objednává dálkovou dopravu. Výše pokut je však vzhledem k rozsahu provozu spíše symbolická, za loňský rok to bylo přibližně 500 tisíc korun. U rychlíků však sankce od státu meziročně poklesly.

Zdroje: České dráhy, Liberecký kraj, Česká televize


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.5.2014 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
20.05.2014 (18:23)  
SYN, 810 nás ještě možná přežijí (nebo v nějaké recyklované formě - 814). Podle mě nikdo nevěří tomu, že rekonstrukcí 810 na Regionovy se jejich životnost prodloužila jenom o slibovaných 10-15 let. Vždyť to by už některé musely pomalu končit a zatím se mi zdá, že to jsou stroje "na počátku svých sil".
20.05.2014 (15:55)  
Jiří Hovorka: Počítal jsem to na hrubo podle čísel, co tu padly. :) Takhle je to ještě zajímavější.
20.05.2014 (15:34)  
Josef Petrák - trochu podivné počty.
1. pokuta je za cca 2 roky provozu - nahrubo jsem spočítal, že se jedná celkem o 6 300 vlaků/rok na Jilemnici a 7 000 vlaků na Lomnici. cca 200 vlaků/rok může být mimořádné nasazení jiných vozidel v jiných částech)
2. kraj platí dopravu pouze po svém území. Ujeté km na spoj jsou tedy výrazně nižší, než uváděných 29 km. Třeba 064 má v Lbk jen 9,3 km.
3 Všechny spoje nejedou celou trasu. Naprostým propadákem jsou spoje Jilemnice - Martinice, kde ČD vybraly cca 360 Kč (4*90), avšak pokuta byla 1000 Kč/spoj.

V celém kontextu docela chápu, že se ČD výše částky nelíbí. Ale je to jasně jejich chyba - podepsali smlouvu, kde pokuty jsou dány. Také chápu Lbk, který jasně vyžaduje standardy dle smlouvy.
20.05.2014 (14:38)  
bartik09: Jestli to je cca. 27000 vlaků za 2,5 roku a trasa měří 29 km, můžeme při odhadnuté ceně 90 Kč/vlkm počítat, že za to ČD dosud od kraje dostaly doposud cca. 70,5 mil. Kč. :)
registrovaný uživatel SYN 
20.05.2014 (13:59)  
Trutnovák: rozhodně je dneska panel (a obvykle i možnost hlášení zastávek) v každém busu, trbusu, šalině MHD tak proč by to neměly zvládnout ČD?? Zatěžovat s tím fíru (dost možná i na tratích se specifickým odbavením, kde toho má už tak dost) není zrovna vhodné. A už vůbec mi nepřipadne vhodné kdyby se ho za jízdy měl někdo chodit ptát "do kukaně"...
Jestli používají zbytečně drahý systém tak to mají poměrně blbý, ale zase ho dost možná ještě recyklujou a použijí v příštím vozidle, větší životnost než je zbytková doba života 810 by snad mít mohl (ten panel)...
20.05.2014 (10:55)  
František: Až na to, že Liberec je snad jediný kraj, co regionální vlaky soutěžil. :)
20.05.2014 (8:55)  
No ono to milej Bartíku nebude nakonec sedmadvacet mega, pokud neztratily ČD poslední zbytky pudu sebezáchovy a nechtějí největšího svého zákazníka v kraji definitivně nasrat k otevřenému nepřátelství, tak se nějak dohodnou mimosoudně.
Ono to totiž vzniklo tak: kraj si objednal vlaky s audiovizuálním informačním systémem, při jeho absenci byla smluvní pokuta 1000 Kč za jeden vlak (smyslem bylo, aby při nějaké MIMOŘÁDNÉ okolnosti, např. neschopnosti vozidla a náhradě jiným, měl dopravce "motivaci" provoz co nejdříve uvést do standardu).
ČESKÉ DRÁHY TU SMLOUVU PODEPSALY.
To je klíčový okamžik - na každou smlouvu musí být (minimálně :-) ) dvě smluvní strany a když se mi to nelíbí, tak nepodepisuju.
No a pak nastala obvyklá situace, kdy na nějaký smluvní závazek ČD "zapomněly", zkusily to nechat vyhnít, mezitím provokovaly kraj dalšími obdobnými pokusy nedodržovat smlouvy, až konečně někomu došla trpělivost a ty dva roky krát počet vlaků krát tisíc korun jim prostě spočítal. Teď se vymýšlejí blbé a ještě blbější výmluvy (zatím vede Berounský se svou "paradoxně mnohem lepší službou"), co bude dál se uvidí. Počítám, že se dohodnou na pár miliónech, které ČD ani nebudou muset zaplatit, ale zašmelí je někam do "zvelebení prostředí pro cestující" (takže se třeba udělá někde na nástupišti zámková dlažba, co by se musela z prostředků ČD třeba za rok dělat stejně).
Nicméně to vypadá, že ČD už ten kraj pěkně serou.
20.05.2014 (8:32)  
27 milionu pokuty za 2 trati (dohromady 29 km) a za sukafon? Neni to vic nez samotna uhrada za ZDO?
20.05.2014 (7:09)  
Gale: Kraj se chová více než odpovědně. Vymyslí si moderní drahé vlaky a pak vybírá peníze za to, že nejsou, čímž ušetří na dopravní obslužnosti. :) Pokud by mu záleželo na kvalitních službách za nejlepší cenu, vyhlásil by výběrové řízení a nehojil se na ČD, u nichž musí ze zkušenosti vědět, že alespoň část náročných požadavků se sice zajistit nepodaří, ale na druhé straně mohou nabídnout příznivější cenu za samotný výkon, když na ně přitlačí (nepočítám příspěvek do bezedné kalné studny, který je v mnoha případech pravděpodobně aplikován). Musí si vybrat. Nastavili si to docela fikaně, jak je vidět. :)
20.05.2014 (2:38)  
No jo, taková malá, nebohá, bezvýznamná Železnice Desná to má ve svých 810kách už asi 15 let, ale České Dráhy se musí soudit, dohadovat a vykrucovat, že průvodčí tam přijde každou zastávku povykládat,kde zrovna je...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko