Praha — Dlouhé čekání, okořeněné řadou sporů, je u konce. České dráhy dnes na pražském hlavním nádraží oficiálně představily cestujícím i veřejnosti novou netrakční jednotku s komerčním označením ČD railjet, která teď veze první běžné cestující na pravidelném spoji IC 571 z Prahy do Břeclavi. Již od zítřka bude souprava s pronajatou lokomotivou řady 1216.2 ÖBB jezdit na páru expresů Brněnský drak z Brna do Prahy a zpět. V polovině června by pak měl začít provoz až do Vídně a od poloviny prosince budou všechny vlaky v relaci Praha - Vídeň - Graz vedeny výhradně jednotkami railjet, střídavě v gesci českého a rakouského dopravce a s uspořádáním do třech vozových tříd. Do té doby budou cestující railjety potkávat v omezeném testovacím provozu i na některých netradičních vlacích.
Od předchozího představení ve výrobním závodě společnosti Siemens ve Vídni prodělal interiér vlaku pouze kosmetické změny: byly doplněny piktogramy a samolepky; na první pohled je patrné doplnění tmavě modrých textilních podhlavníků ve druhé, respektive economy třídě. Na rozdíl od rakouské verze naopak nebudou instalovány skleněné přepážky oddělující od ostatního prostoru i mezi sebou sedačky v oddíle business. Kvalitativní standard nejvyšší vozové třídy tak i v plném provozu zůstane mezi českou a rakouskou verzi odlišný. Na druhou stranu se má odlišit od třídy first také rozsahem palubních služeb, který doposud není znám.
Co se týče dalších dodávek a nasazení do provozu, ještě během května by měla dle vyjádření zástupců ČD do Česka dorazit další jednotka. Railjety by poté měly kromě zmíněných expresů zkušebně jezdit na páru rychlíků 866/867 Viktor Kaplan. Poté by se mělo tempo dodávek dalších vlaků dostat na rozmezí tří až čtyř týdnů na jednu soupravu tak, aby na přelomu října a listopadu byly u nás všechny soupravy a aby mohly railjety od prosince vyjet na svou zamýšlenou trasu naostro. V průběhu zkušebního provozu nebude vyžadován žádný doplatek za třídu business, kterou tak bude moci využít kterýkoliv cestující s jízdenkou 1. třídy. Od prosince pak dráhy chtějí představit pro tyto vlaky nový ceník.
Vlakové bistro bude nabízet běžný sortiment, který známe z ostatních jídelních vozů se servisem společnosti JLV. Podle manažerů ČD se navíc plánuje ve spolupráci s rakouským partnerem úprava cen tak, aby nabídka i ceny v českých a rakouských railjetech nebyly tak odlišné.
Starouš: Ste predstaviteľom drvivej menšiny. Bohužiaľ.
Ono je to spis tak, ze "kazdej" dobre vi, ze tam ty 40 let stary sroty jezdi, a proto se na to razeni ani nediva a jede autem rovnou... Modelova situace - jedno auto je v servisu, druhy potrebuje manzelka. Chlap musi vlakem, koupi si jizdenku (samozrejme u pokladny za plnou palbu) a pak jede vlakem, kterej je slozenej z vozu, ktery byly hnusny uz pred 20 lety, kdy s tim jezdil na vojnu. No a CD maj zas do dalsi "mimoradny situace" utrum.
JOHNZ: Tak ja predpokladam, ze railjety budou bohuzel jezdit v prokladu s "madarskymi" EC, ktera budou stale vecne spozdena a nasazovano na nich bude ledasco.
RailJet je v podstate garantované vozidlo. Takže sa v rámci rôznych vozových kríz nebudú dať radiť rôzne Bc a pod. Takisto tam ZSSk nebude posielať 363 a pod.
Jízdní doba pod 2:10 - proč zrovna tolik?
Asi je tu vidět i riskantní hra, zkrácení jízdních dob(možná použitím 160) příchodem RailJetu. Dá se očekávat, že se RJ bude míň zpožďovat? Nebo se marketingu hodí "máme novou jednotku, kterou jezdíme stejně jako sme mohli i starými vagony, ale už vás nenecháme zbytečně sedět dlouho."
Jenze ta vata tam neni tak uplne pro srandu kralikum, ze... Duvody nakonec sam uvadite.
Souhlasim s JOHNZ - az se podari to spojeni vyrazne zkratit (cili desitky minut - nikoliv jednotky), tak se muzem bavit o tom, ze pridou novy cestujici z busu a automobilu a obsazenost EC uz bude dostatecna.
Dobre vim, ze pred rozkopanim Uval bezne dokazalo EC Pardubice - Praha ujet za 50 minut. Dejme tomu, ze po dokonceni Uval to pude ujet za 45 minut. To mame tedy 15 minut dole... Potreba by ale bylo aspon este dalsich 15.
ceskolipak: Kromě relace Brno - Šumperk tady napadl jediný důvod, proč by mezinárodní vlaky musely stavět zrovna v Třebové.
Ale padl - protoze jezdi poloprazdne a jsou tudiz dotovane.
Béčka: Áno, niekde sa začať musí, ale po republke sú ďaleko dôležitejšie miesta, kde by sa začať malo...
K béčkům asi jediné - někde a někdy se začít musí. Linky se nesoutěží, takže si to musí oddřít dráhy samy. A nikdo je k tomu nemotivuje. Ani MD, ani starosta nejvíc železničního města v republice.
A čísla tady všichni jen hádáme, protože u nás je to obchodní tajemství. :)
Jinak dnes po ránu EC 378 Slovenská strela - cca frekvence 30 lidí. Na sobotu a navíc bez studentů (čtvrteční svátek) si myslím velmi rozumné číslo (i k celkové obsazenosti spoje :o)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.