Praha — Dlouhé čekání, okořeněné řadou sporů, je u konce. České dráhy dnes na pražském hlavním nádraží oficiálně představily cestujícím i veřejnosti novou netrakční jednotku s komerčním označením ČD railjet, která teď veze první běžné cestující na pravidelném spoji IC 571 z Prahy do Břeclavi. Již od zítřka bude souprava s pronajatou lokomotivou řady 1216.2 ÖBB jezdit na páru expresů Brněnský drak z Brna do Prahy a zpět. V polovině června by pak měl začít provoz až do Vídně a od poloviny prosince budou všechny vlaky v relaci Praha - Vídeň - Graz vedeny výhradně jednotkami railjet, střídavě v gesci českého a rakouského dopravce a s uspořádáním do třech vozových tříd. Do té doby budou cestující railjety potkávat v omezeném testovacím provozu i na některých netradičních vlacích.
Od předchozího představení ve výrobním závodě společnosti Siemens ve Vídni prodělal interiér vlaku pouze kosmetické změny: byly doplněny piktogramy a samolepky; na první pohled je patrné doplnění tmavě modrých textilních podhlavníků ve druhé, respektive economy třídě. Na rozdíl od rakouské verze naopak nebudou instalovány skleněné přepážky oddělující od ostatního prostoru i mezi sebou sedačky v oddíle business. Kvalitativní standard nejvyšší vozové třídy tak i v plném provozu zůstane mezi českou a rakouskou verzi odlišný. Na druhou stranu se má odlišit od třídy first také rozsahem palubních služeb, který doposud není znám.
Co se týče dalších dodávek a nasazení do provozu, ještě během května by měla dle vyjádření zástupců ČD do Česka dorazit další jednotka. Railjety by poté měly kromě zmíněných expresů zkušebně jezdit na páru rychlíků 866/867 Viktor Kaplan. Poté by se mělo tempo dodávek dalších vlaků dostat na rozmezí tří až čtyř týdnů na jednu soupravu tak, aby na přelomu října a listopadu byly u nás všechny soupravy a aby mohly railjety od prosince vyjet na svou zamýšlenou trasu naostro. V průběhu zkušebního provozu nebude vyžadován žádný doplatek za třídu business, kterou tak bude moci využít kterýkoliv cestující s jízdenkou 1. třídy. Od prosince pak dráhy chtějí představit pro tyto vlaky nový ceník.
Vlakové bistro bude nabízet běžný sortiment, který známe z ostatních jídelních vozů se servisem společnosti JLV. Podle manažerů ČD se navíc plánuje ve spolupráci s rakouským partnerem úprava cen tak, aby nabídka i ceny v českých a rakouských railjetech nebyly tak odlišné.
No jasně, ale pokud napíšete: "To už jsme si vyřešili," vzniká tu jistá iluze, že to nezvratné je... Jestli jsem Vás pochopil zle, sorry za verbální agresi.;-)
No jasně, pak se nedivíte, že nám co tak jezdíme, se zmenšení možností, teda nezastavování EC do Vídně, líbit z principu nemůže...
Nebo k tomu, aby se někdo dostal rychle z Prahy do Brna.
Takový člověk ovšem nepojede z Prahy do Brna vlakem, že... ;-)
aby jste se nedivil, právě v souvislosti s opravou D1 teď mnozí tím vlakem jezdí
Sorry, ale beru tuhle diskusi jako střet dvou názorových skupin, nikoliv nezvratný důkaz. :)
bartik09: Za předpokladu, že auto má a chce zabíjet čas řízením... nebo stáním v koloně na D1. Ne, díky. Zůstávám u vlaku.
Argumentujete projížděním RJ v Zábřehu, jenže on jím projížděl dost krátce, rozhodně menšinovou část svého provozu. A ani tehdy ne všemi vlaky...
Takže to předjetí pendolínem, o kterým mluvíte, nakonec asi jak tak zásadní problém nevyhodnotil...
Josef Petrák:
1) Neodpověděl jste mi, jak mám teda podle Vás cestovat mezi Brnem a Šumperkem, pokud ČT není přestupní uzel. Fakt by mě to zajímalo...:-)
2) Jako jeden z vyučujících na geografickém ústavu MU vím o spádových oblastech a jejich vymezování docela dost, to mi věřte... A rozhodně vždy není jen jedna varianta a různé týmy odborníků vymezí různé spádové oblasti... Takže předložit jeden článek od jedněch autorů jako nějaký všespásný důkaz je HOOOODNĚ mimo...
Zjistěte si třeba něco o prostorovém vymezování správních obvodů ORP, kdy jeden návrh dělala pražská geografie, jinej brněnská... Hodně se lišily, nakonec byl vybrán a ministerstvem použit ten brněnskej. A oba návrhy dělali odborníci. V obou používali spádovost. Takže když vytáhnete článek jedné zájmové skupiny jako nezvratný důkaz - NEZLOBTE SE, ALE JSTE ÚPLNĚ MIMO.
"rychle" :-D Kdo chce jet rychle, ten jede autem (bez ohledu na to, jestli vlak pojede 2:38, nebo 2:40 a zastavi v MuN).
existuje alternativa a protože podle poptávky to vypadá, že ty rychlíky jsou na nic
To by bylo, aby sme tu holotu do tech rychliku nenahnali...
Nebo k tomu, aby se někdo dostal rychle z Prahy do Brna.
Takový člověk ovšem nepojede z Prahy do Brna vlakem, že... ;-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.