..: Šumperk - Praha stylově: ČD nasadí žabotlam na posilový spoj :..

Elektrická jednotka ř.451, foto: Chary Šumperk — Milovníci starých vozidel zpozorní. České dráhy totiž na Velikonoční pondělí chystají velmi netradiční posilový spoj ze Šumperka do Prahy v režii příměstské elektrické jednotky. Na rozdíl od minulých let však tentokrát nebude v dálkové dopravě zaskakovat relativně moderní CityElefant ř. 471, nýbrž zástupce řady, která letos oslaví 50 let od svého uvedení do provozu.

Praxe nasazování příměstských vozidel na posilové dálkové spoje není u Českych drah žádnou novinkou. Díky své vysoké kapacitě a dobré akceleraci jsou ostatně elektrické jednotky zajímavou alternativou pro nárazové přepravy většího počtu osob, hlavně v porovnání se zastaralými záložními soupravami, používanými dvakrát týdně na překlenutí páteční a nedělní špičky. Vůbec poprvé se CityElefant na pravidelném dálkovém vlaku projel v květnu 2009 z Českého Těšína do Prahy. Od té doby České dráhy s podobnými posilami sporadicky experimentovaly až do letošního grafikonu, kdy se jednotka řady 471 začala objevovat dokonce i na víkendovém obratu vlaku IC Ostravan. Pondělní posila ovšem osloví spíše nadšence, než pravidelné cestující bez místenky.

Zatímco v okolí Prahy prožívají letité historické jednotky řady 451 svou poslední sezónu a vyjma posledních pár osobních vlaků už jsou odsunuty do role provozní zálohy; příznivci půlstoletí sloužícího typu dostávají o Velikonocích možnost absolvovat v "žabotlamu" rovnou 217 km na jeden zátah. Mimořádný spěšný vlak vyjíždí ze Šumperka v pondělí 21. dubna ve 14.14 a po devíti zastávkách dorazí do Prahy hl.n. v 17.47. Ve vlaku platí jízdenky dle běžného tarifu Českých drah, včetně internetových a akčních, ne však zaměstnanecké jízdné.

Sp 100900 / Sp 11050
Šumperk14.14
Bludov14.2014.24
Postřelmov14.2714.28
Zábřeh na Moravě14.3514.50
Česká Třebová15.2015.21
Ústí nad Orlicí-město15.3015.31
Choceň15.4715.48
Pardubice hl.n.16.1416.21
Kolín16.5216.54
Praha-Libeň17.3917.40
Praha hl.n.17.47

Pondělní jízdou ale žabí jaro nekončí. Naopak, již v sobotu 26. dubna bude jednotka tohoto typu každou hodinu zajišťovat spojení mezi pražským Masarykovým nádražím a Milovicemi. Stane se tak v rámci oslav 50. výročí provozu řady 451 v příměstské dopravě hlavního města. Toto jubileum je pro pantografy zároveň limitní: kvalitativní standardy PID nepřipouští provoz vozidel starších padesáti let a i samotné České dráhy už v letošním roce v rámci linek S turnusují pouze dvě poslední soupravy ve špičkách pracovních dnů.

Zdroj: Olomoucký deník, České dráhy, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.4.2014 (18:20)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Pozvánky

Další z regionu ČR Olomoucký ČR Pardubický ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
23.04.2014 (11:34)  
No proste bylo potreba previzt nekam soupravu a misto toho, aby to jelo prazdny, tak to vzalo lidi, kteri jet chteli. Mne pride, ze se aspon jednou nekdo zamyslel, ale nekteri jedinci s tim maji neprekonatelny problem...

A ze to najde idos? Clovek nemusi bejt ultrasotous ani genius, aby poznal, ze se mu nabizi vyhodnejsi spoje. Mimochodem ten idos najde i rychlik ze Sumperka do Prahy pres Brno - ten ovsem jezdi pravidelne.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
23.04.2014 (9:27)  
jva: Krasin byl vlečný vůz. "Nízkopodlažní" vstupy měly ponorky a mevra. Stejně jako u krasina byl však schod z plošiny do oddílu pro sedící cestující.
registrovaný uživatel jva 
23.04.2014 (7:43)  
M 474 003: Myslíte Krasiny se středním vstupem, které sice měly nízký (podlaha na "wanoidním" masivním rámu) vstupní prostor, ale do salónu k jakémukoli sedadlu už schod? A 2 dvojčinné soupravy (tedy motoráky zadky k sobě), které pro svou "spolehlivost" jezdily s bídou do počátku padesátých let (to jistě bylo i tehdy nadávek na novou techniku...)? Ano, ve srovnání s tehdejšími vozy pokrok, ale "nízkopodlažními" je nazývá až současná generace ("už tehdy... jsme to měli"), pro tehdejší uživatele byla "jen" lépe přístupné.
23.04.2014 (7:06)  
První nízkopodlažní tramvaj jezdila po Praze někdy po roce 1930 pravidelně až do roku 1974. Ke konci provozu už jenom přívěsy.
registrovaný uživatel KarelF 
23.04.2014 (2:31)  
Honza: Ehmmm, uvědomuješ si, že ve stejném období jako byl v ČR uveden do provozu Žabotlam, Japonci spustili ostrý provoz Šinkansenu? Technologicky tedy byli poněkud dále. Vášnivá diskuse... No připojím jednu podstatnou výhodu 451. Nízký nástup. S kočárkem, který nyní poměrně často vlakem vozím, je to k nezaplacení. Ted mne tak došlo, že vlastně žabotlam byl první "za socialismu vyrobený" a asi poslední nízkopodlažní dopravní prostředek a to včetně všeho ostatního pominuli metro. Jiné vlaky nic tedy možná patráky, autobusy nic, trmavaj také nic. takže žabotlam drží i prvenství nízkopodlažního vozidla v tehedejší ČSSR. Nízký nástup jste ocenili třeba na starém Libeňském horním naproti sazka areně zde http://goo.gl/J5X4Ns z lampou je pěkně vidět východ a pokud poskočíte dopředu tak i schodiště k nástupištím. jako dítě byl pro mne žabotlam super mamka táhla tašky a já jsem si ručkama chytil za podlahu pak nožky a byl jsem uvnitř. Tam už byla teta která držela místo od masaryčky jezdilo se jim tam lépe z Holešovic. My to měli busem na Harfu a pak 2 stanice tramavají no a jelo se vlak se pohupoval sedět se dalo pohodlně ani jsme moc nezlobili a už jsme byli v Kolíně. rozjezdy měl žabotlam fakt dobré díky tomu měl i kolikrát kratší časy než zrychlené třebováky, olomoučáky nebo nejčastější přerováky. Tak jsme říkal osobním vlakům jezdící na těchto relacích z Prahy v řazení klasická lokomotiva a osobní vagony. V Kolíně se čekalo celkem dlouho na přípoje s vyjímkou pár vlaků takže to bylo na limču později cigárko a pivečko no pak už jen pár desítek minut a byli jsme u babičky. Jo jak to tak píšu tak se brzo začnu řadit mezi pamětníky. Náš malej to má dál do Olmika takže pro kočárek jak jsem psal jinde je lepší tramvaj Leoše nebo Pendolíno. Radim má krásný dětský oddíl věkově pro kočárkové děti, ale bohužel to shazuje ten vagon v kterem to je. Jo žabotlam to je velký kus mého života.
registrovaný uživatel Honza  mail  
22.04.2014 (22:06)  
Na K-Reportu píšou, že jelo tak 50 - 100 lidí, což na tak velkou sopravu opravdu není moc.

Jiří Kocourek, jak se nastupuje s kočárkem vím, však jsem si něco naohýbal záda, když jsem každou chvíli někomu pomáhal (později do Bdt).
Teď občas pomáhám v T3kách.
Dneska se dobelhala do KT8d5 starší paní do středního článku a žádala uvolnění místa, protože po schodech do vysokého nevyleze. Není to jednoduché, to je pravda.
registrovaný uživatel JB 
22.04.2014 (19:20)  
Juraj Kováč: skutočných cestujúcich bolo imho minimum

Vzhledem k tomu, že se ve vlaku neuznávalo zaměstnanecké jízdné, byli všichni cestující skuteční.
22.04.2014 (18:44)  
743 010-1: Nedávno jsem viděl nastupování kočárku do 460. Paní na peroně rozhodně nebyla malého vzrůstu, ale kočárek se jí málem nepodařilo zvednout přes dělící tyč veprostřed dveří. A to jsou v Hranicích perony.
Jojo, dokud je člověk zdravý, mladý a neřeší děti, tak mu šplh vysoký nevadí a ani si nepřipouští, že by někdo uvítal lepší přístup do vlaku.
22.04.2014 (17:19)  
Jestli byl ten vlak nabízen cestujícím tak vehementně, jako v České Třebové, kde o něm neštěkl ani pes, pominu-li rychlé nenápadné hlášení těsně před příjezdem, není divu, že nakonec moc jako posila nesloužil a stal se z něj spíše šotovlak. Z oken ven se na levé straně dívali tak čtyři lidé, ostatní byla zavřená.
22.04.2014 (17:15)  
kto by mi vedel povedat ci v nedelu 27.4. sa bude dat este previezt na nejakej linke zabou?
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko