..: Na půdě FD ČVUT popisoval své vize ředitel KŽC Bohumil Augusta :..

Zaujaté obecenstvo, foto: Jan MácaPraha — Pondělní večery během zimního i letního semestru na Fakultě dopravní ČVUT v Praze patří již tradičně pravidelným přednáškám tamější Drážní společnosti. Po předchozí přednášce Karla Skalického, ředitele SOKV ČD Cargo Ústí nad Labem, tentokrát pozvání přijala osoba v železničních kruzích zřejmě daleko známější a také daleko rozporuplnější. Tou byl ředitel společnosti KŽC Doprava Bohumil Augusta, který představoval vize a plány své společnosti do budoucna i současný a minulý provoz tohoto hlavně nostalgického dopravce. Následné otázky publika z řad studentů ČVUT i některých středních škol a veřejnosti pak směřovaly i k železniční legislativě a například také k mnohokrát diskutovanému problému údržby nebo prodeje nevyužívaných železničních tratí.

Hrdý ředitel se chlubí publikací zachráněných vozidel, foto: Jan MácaPrvní kapitolou, které se po úvodním slově Zdeňka Michla jako představitele Drážní společnosti Bohumil Augusta ujal, byl pohled do historie a současnosti Klubu železničních cestovatelů, který samostatně začal působit jako občanské sdružení teprve v roce 2004. Postupně se jeho aktivity však podstatně rozrostly a nyní skupina KŽC vlastní tři motorové lokomotivy a vícero motorových a přípojných vozů, zejména pak řady 830 a 831. Mezi nejnovější přírůstky patří například motorová lokomotiva řady 749 odkoupená od Českých drah, anebo čtyři dvounápravové motoráky řady 810 získané na Slovensku. Kromě zvláštních vlaků na objednávku dnes KŽC Doprava provozuje síť tzv. motoráčků, jako například Podlipanský, Polabský, Podbrdský nebo Posázavský. Zcela samostatnou kapitolou pak je novinka v podobě provozu pražské městské vlakové linky S34 z Masarykova nádraží do Čakovic. KŽC dnes tvoří samotný Klub železničních cestovatelů jako zájmový spolek, a také společnosti KŽC, s.r.o. jako organizátor větších akcí a KŽC Doprava, s.r.o. jako drážní dopravce a provozovatel dráhy.

A tak jsme si koupili první motoráček., foto: Jan MácaCo se týče nostalgických výletních vlaků, zde určitě nechybí předsedovi KŽC sebevědomí: „Definovali jsme zcela nový segment trhu, který si našel v nejširší veřejnosti své trvalé zákazníky. Ostatní jsme inspirovali, jak se to má dělat a tak vznikly např. kopie našich projektů na Doupovsku, na tzv. Švestkové dráze, Kozí dráze, ale i nevydařené pokusy o podobné projekty např. do Jemnice atp. Někdo to uměl dotáhnout dále, jiný zůstal jen u teorie," píše se na webu KŽC. Jinak ale byla na přednášce v této otázce zmíněna zejména problematika financování. Provoz vlaků KŽC je financován téměř výhradně z veřejných rozpočtů, ať už obecních a městských, nebo krajských. I ty ale mají v poslední době tendenci se v některých případech zmenšovat, proto je stále nutno aktivně hledat nové a nové zdroje, a jak sám podotkl pan Augusta, takzvaně leštit kliky. Tržby z jízdného tvoří totiž většinou pouze okolo osmi až deseti procent nákladů. Jak však Bohumil Augusta opakovaně podotkl, náklady na údržbu a technické vybavení vozidel jsou natolik vysoké, že o žádném zisku nelze v podstatě mluvit.

V současné době plánuje KŽC Doprava rozšiřovat svou působnost kromě dalších krajů v České republice také na Slovensko, konkrétní detaily však zatím nebyly zveřejněny, jelikož jsou stále ve fázi vyjednávání s příslušnými samosprávnými úřady. Malý náznak možná přináší zprávy z Moravskoslezského kraje, kdy představitelé kraje a obcí podél tratě Opava východ - Jakartovice, kde byl nedávno zastaven provoz, chtějí objednat víkendové turistické výletní vlaky. Podle jednoho ze zdrojů probíhají jednání také s jedním soukromým dopravcem, jezdícím zatím hlavně v Čechách, kterým by mohla být právě firma KŽC Doprava.

A náš poslední přírůstek je Bardotka, kterou vidíte za mnou, foto: Jan MácaSamostatnou kapitolou, kterou ředitel KŽC zmínil, pak je legislativa a její aplikace zejména ze strany Správy železniční dopravní cesty, například v otázce rušení tratí, jejich údržby a obecně plnění povinností provozovatele dráhy. V tomto případě bylo poukazováno například na tratě, které nejsou legislativně zrušeny, ale SŽDC je trvale neudržuje a nechává dál a dál chátrat. Jedná se například o tratě jako Dobronín - Polná nebo Telnice - Oldřichov u Duchcova, ale i další. Zajímavostí je, že ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dostává SŽDC dotace na každý kilometr tratě, včetně například prakticky zarostlých a rozkradených úseků jako Kralovice - Mladotice nebo Loket předměstí - Horní Slavkov-Kounice, na kterých vlak neprojel už mnoho let.

Motorový vůz 810 KŽC v novém laku, foto: Bohumil Augusta - KŽC Doprava, s.r.o.Asi nejožehavějším tématem bylo také to nejnovější, provoz pražské městské linky S34. Zde diskutující poukazovali na kvalitu vozidel a jejich rozpory se Standardy kvality PID. Připomeňme, že KŽC Doprava dostává od hlavního města Prahy za každý ujetý kilometr 76,56,– Kč a má uzavřenu desetiletou smlouvu. Do pěti let pak dopravce musí na minimálně polovinu výkonů nasadit nízkopodlažní vozidlo. „Uvidíme, zdali my dříve koupíme nízkopodlažní vozidlo, nebo zdali se dříve změní Standardy kvality“, uvedl Bohumil Augusta. V této otázce poukázal na to, že standardy jako nízkopodlažnost, vakuové toalety nebo audiovizuální informační systém podstatně zdražují celkovou cenu služby, aniž by to bylo v dnešní době s ohledem na finanční možnosti nutné. Avizoval, že očekává zmírnění těchto požadavků ze strany krajů, kterým nyní dochází peníze a ČD po nich navíc chtějí za tyto nová vozidla peníze další. I na tři ze čtyř motorových vozů, které nyní na lince do Čakovic jezdí, však bude muset zřejmě i KŽC nainstalovat dle požadavků společnosti ROPID v následujících letech audiovizuální informační systém. I ten hodnotí na podobném vlaku Bohumil Augusta jako zbytečný.

Asi již posledním bodem jeho přednášky byly nové požadavky na vybavení vozidel moderní technikou. Počínaje rokem 2015 (původní termín byl začátek roku letošního, nicméně po protestech ČD a ČD Cargo byl termín odložen) budou totiž všechna železniční vozidla zřejmě muset být vybavena tzv. živákem, tj. kontrolou bdělosti strojvůdce, stejně jako příslušným komunikačním zařízením dle tratě (TRS, GSM-R apod.). Tyto požadavky označil šéf KŽC jako velmi náročné pro malé muzejní dopravce a vozidla, která vyjedou několikrát do roka.

Závěrečná diskuze pak byla zpestřena některými osobními zážitky osoby pana Augusty například v oblasti železničních mimořádných událostí.

Informace o dalších přednáškách a akcích Drážní společnosti naleznete na tomto odkazu.

Zdroje: KŽC Doprava, ROPID, SŽDC, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.4.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Praha Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
23.04.2014 (9:31)  
Panu Augustovi bych vzázal:
"jestli chcete jezdit ve starém voze, kde je kravál, nevíte jak se jsmenuje následující stanice, nástup a výstup lidí je pomalý díky schodům do nebe? - OK jezděte si. Jak si můžete stěžovat na GSM-R? a povinnosti osadit vozidla informačním systémem? Berete dotace? Berete."

ČD když jede do Lužné nebo Křivoklátu také dostává dotace? Ne - jedná se o muzální jízdu. KŽC také provozuje muzeální jízdy - OK, ať jim obce na to přispějí, nebo kdo.. Proč to ale dávat do GVD jako linku dopravy?

Jedno dobré to společnosti ale přinese. Po vzoru KŽC si možná začnou kupovat staré vozy i sdružení obcí, ktré si sami začnou provozovat vlaky na svých tratích.

Nebylo by těchto problémů, kdyby bylo na našich tratích konkurenční prostředí - což zatím chybí.

Fakt mě merzí, že jsem o tom nevěděl - vzal bych si volno - argumenty jak, co, proč bych rád slyšel osobně.

Díky za článek
23.04.2014 (7:04)  
No pokud by to jezdilo plné a ne jenom motoráček, tak by se mi příčilo hnát lidi do metra. Bohužel to tak bývá, že zavedením metra do pustin se doprava spoustě lidí díky tzv. optimalizaci zhorší. Teď to čeká plošně půlku Prahy 6.
registrovaný uživatel arj 
22.04.2014 (22:58)  
Pokrytí nákladů jízdným ze čtvrtiny až třetiny je jev, který lze s železnou pravidelností najít v každé výroční zprávě skoro každého českého DP.

Když se podívám do ročenek Sdružení DP - viz
http://www.sdp-cr.cz/o-nas/vyrocni-zpravy/ , tak všechny - kromě Brna, Ostravy, Prahy a Plzně - mají dotaci dlouhodobě kolem 45-55 %. Takže proto se ptám, odkud pochází informace, že tržby pokrývají jen 1/4 (to neplatí v žádném českém DP) až 1/3 (dlouhodobě Ostrava, občas Praha)?

Kolego Borovičko - podíl tržeb z jízdného a dotací/kompenzací nemá nic společného s tím, kolikrát je Evropa dražší a bohatší. I když samozřejmě souhlasím s tím, že přidělit bez férového výběru linku dopravci s vozidly, který nesplňuje téměř žádné vyhlášené požadavky a standardy, je chyba. Já si spíš nejsem jist, jestli není chyba a plýtvání vůbec zavádět obsluhu dalším druhem dopravy tam, kde mají metro (které je největším žroutem financí, zvlášť tak málo vytížené jako letňanský konec C) na dohled. Ale třeba se něco (ochranná ruka nad některými zodpovědnými) změní na podzim.
registrovaný uživatel thingie  mail  
22.04.2014 (22:21)  
Pokrytí nákladů jízdným ze čtvrtiny až třetiny je jev, který lze s železnou pravidelností najít v každé výroční zprávě skoro každého českého DP. Na nich je navíc dobré, že se to dá smysluplně srovnat, protože jsou si ve většině dost podobné, provozují víceméně výhradně městskou dopravu v jednom (malo)městě a nic moc jiného. Kolik se vydělá jízdným na nějakém příměstském busu do paďous bych do toho nemotal, navíc mě to ani nezajímá.
22.04.2014 (19:39)  
arj jako obvykle mimo! Ať si je klidně Evropa 3x dražší Maj na to příjmy a výdaje. To je nesrovnatelné. Ale v té Evropě se o takové zakázky transparentně soutěží. A to není případ pražského motoráčku do Čakovic. Klidně jim i s Ropidem lezte do té prdele. Ale doufám, že policie půjde za meritem věci, když se jí nezdá i ten oupenkard radních, kde se taky nesoutěžlo.
registrovaný uživatel arj 
22.04.2014 (13:58)  
ke ztrátám z provozu a dotacím MHD ... velká část Evropy se pohybuje kolem té třetiny/čtvrtiny

A tohle číslo máte odkud? Dotace/kompenzace půlky českých DP je v řádu 50 % (viz SDP ČR), podobně i po Evropě.

A "extrémy" typu belgického DeLijnu (jízdné dělá 15 % příjmu) vyrovnává třeba Švýcarsko (většina DP má z jízdného 2/3 až 3/4 provozního rozpočtu); dnes se mi dostaly do rukou čísla od britského Železničního regulátora za finanční rok 2012/13: jízdné 7,7 mld liber, dotace 6,8 mld (pokles ze 7,5 mld v roce 2011/12)
registrovaný uživatel Jugy  mail  
22.04.2014 (11:38)  
Co je to za matematický novotvar 76,56,– Kč? Dvě desetinné čárky v jednom čísle?
registrovaný uživatel thingie  mail  
22.04.2014 (11:21)  
Ne nezbytně, velká část Evropy se pohybuje kolem té třetiny/čtvrtiny, ale pravidlem to vůbec není. Například londýnské metro si na sebe skoro vydělá.

http://en.wikipedia.org/wiki/Farebox_recovery_ratio

Některé dopravní systémy v Asii jsou pak v čistém plusu, jenže tam by je nikdy nenapadlo postavit metro do pole, ale každej metr u té stanice metra prodají, pronajmou a zastaví. (Zatímco v Praze je u stanice metra typicky h...o. To nejsou jen Letňany, ale i mnohé starší stanice. Roztyly, Chodov. Ty stanice jsou tam 20 let a kolem nich prd.)
registrovaný uživatel hank 
22.04.2014 (7:16)  
Ještě ke ztrátám z provozu a dotacím MHD, nejen pražské, ale obecně: Tento poměr (cca 1/4 - 1/3 nákladů hrazena jízdným) je asi (aspoň ve velkoměstech "civilizovaných" zemí) obvyklý. Leckde se uvažovalo o 100% dotacích do MHD, pokud vím, tak u nás jsou dvě města, která to úspěšně praktikují, a to Třeboň a Frýdek-Místek, tj. žádná velkoměsta. V Evropě vím jen o estonském Tallinu, jak to je jinde ve světě, to opravdu nevím a rád se nechám poučit od někoho, kdo ví.

Zřejmě většina úvah na toto téma začíná a končí u politické konstelace radnic a u toho, zda a do jaké míry radniční politici (a ještě více jejich sponzoři) považují "svá" města za společenství, jimž chtějí sloužit, nebo naopak za převodové páky veřejných peněz na jisté pečlivě vybrané soukromé účty.
21.04.2014 (16:39)  
Komentovat KŽC. Opravdu?
To bych mohl se pustit i do jednoho pána.
http://www.ceskedotekyhudby.cz/userfiles/umelci/hudebnici/matejka.jpg
Ten ovšem se v hudbě vyzná narozdíl od MBA a motoráčků.
To je motor.
http://www.zelpage.cz/atlasloko/big/850int4.jpg
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko