Mšeno — Je tomu již více půl roku od doby, kdy po trati 076 v úseku mezi Mělníkem a Mšenem projely poslední pravidelné osobní vlaky. Ty dočasně zastoupila náhradní autobusová doprava, ale zatímco prvotní odhady tehdy hovořily o zprovoznění železnice do letošních letních prázdnin, nakonec tomu tak zcela jistě nebude. Stavba totiž hned v začátcích nabrala skluz při přípravě projektové dokumentace, a to k velké nelibosti místních samospráv i některých podnikatelů v cestovním ruchu, kteří byli na přílivu turistů vlakem závislí. Správa železnic však na oplátku slibuje kompletní rekonstrukci tratě a zvýšení komfortu cestujících po jejím dokončení. Novým předpokládaným termínem zahájení obnoveného provozu je však až závěr tohoto roku.
SŽDC provoz na trati prakticky znemožnila v září 2014, kdy v podstatné části tratě zavedla souvislou pomalou jízdu 10 km/h. České dráhy na to poté reagovaly zastavením dopravy, protože vlaky by nestíhaly jízdní doby a celkový cestovní čas by se neúměrně prodloužil. Prozatím poslední práce na této regionální dráze proběhly v prosinci, kdy dělníci ukončili rozebírání původních kolejí a pražců, které byly prakticky beze zbytku odtěženy. Nyní se podle SŽDC čeká na dokončení projektu a rekonstrukce by měla začít v létě. Celá oprava vyjde na přibližně 500 milionů korun.
Místní obyvatelé i samospráva se však i nadále podivují, jak je možné, že SŽDC s přípravou opravy nezačala již dříve, když trať byla v havarijním stavu dlouhodobě. Na tuto otázku odpověděl Mělnickému deníku již dříve mluvčí správce infrastruktury Jakub Ptačinský: „Správa železniční dopravní cesty existuje deset let. Předtím na dráze čtyřicet let právně hospodařil úplně jiný podnik. My se nyní snažíme dohnat to, co během oněch čtyřiceti let zanedbal,“ říká Ptačinský s tím, že není možné v jednu chvíli opravit tisíce kilometrů tratí. Důležité jsou podle něj trasy, jejichž provoz má jasné využití. „Jsou to tratě, u nichž nám dají obce záruku, že když je opravíme, neobjednají autobusy, čímž by naše investice přišla vniveč,“ uzavírá mluvčí.
Zdroje: Česká televize, Mělnický deník
Obávám se, že to platí pro většinu diskutujících. (s tím, že někteří si jí jednou projeli v rámci šotovýletů)
Nicméně si myslím, že existují žhavější kandidáti na vybudování cyklostezky.
To ano. Ale tady je specifická situace v tom, že trať nyní již de facto neexistuje a do její obnovy je třeba nalít půl miliardy. Celkem zajímavé bude v tomto kontextu sledovat osud tratě 097, kde budou náklady na obnovu +- podobné (oproti variantě pouze s opravou dálnice).
Na druhou stranu, je možné na současném tělese (uvažovat o přeložkách by bylo asi příliš naivní) dosáhnout nějakého výrazného zvýšení rychlosti jen použitím jiného svršku a modernějších vozidel?
Bohužel, poloměry oblouků výrazné zvyšování traťové rychlosti neumožňují. A co se týče modernějších vozidel - když nějaká budou, najdou se pro ně jistě smysluplnější výkony.
Jiří Kocurek: Nezlobte se na mě, ale vyznívá to, jako byste po opravě trati počítal s její nulovou údržbou.
Vás to ještě překvapuje? ;)
Nezlobte se na mě, ale vyznívá to, jako byste po opravě trati počítal s její nulovou údržbou. O tom, že železnice není bezúdržbová, snad není pochyb.
Trať osobně neznám, ani jsem po ní nikdy nejel. Nicméně si myslím, že existují žhavější kandidáti na vybudování cyklostezky. Potenciál trati však bude asi opravdu spíše v turistickém ruchu, na každodenní dojíždění se mi jeví autobus jako vhodnější volba. Je to ale jenom můj předpoklad podle mapy, pokud mne opravíte, budu rád.
Rekonstrukce trati, spočívající ve zvýšení rychlostí, zabezpečovacím zařízení nebo úpravě polohy některých zastávek by byla určitě přínosem a mohla by vést ke zvýšení počtu cestujících. Na druhou stranu, je možné na současném tělese (uvažovat o přeložkách by bylo asi příliš naivní) dosáhnout nějakého výrazného zvýšení rychlosti jen použitím jiného svršku a modernějších vozidel? Stejně tak, pokud dojde k obnově provozu, se zastávkami se asi hýbat nebude.
Na druhé straně jako civilizovaná společnost bychom měli zvažovat i další aspekty, protože kdyby tomu tak nebylo, mohli bychom klidně zbourat třeba všechny památky. Zánikem téhle tratě by celá velká oblast přišla o něco, co neodmyslitelně vytváří genia loci toho místa. V tomhle je zcela nenahraditelná. Pak ještě zavřít hospodu U Grobiana a Kokořínsko už nebude nikdy tím, čím je dnes.
Proto věřím, že tady nezvítězí "zdravý rozum" a trať skutečně bude obnovena.
Mimochodem, na mapy.cz už úsek Mělník - Mšeno vymazali, vypadá to strašně:-(
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.