..: První série převzatých vozů od ÖBB v provozu ČD :..

Celkový pohled na vůz Bmz 21-90 022-8., foto: Adam Vanting Bohumín — Poslední dobou hodně avizovaný nákup 80 ojetých vozů od Rakouských spolkových drah má konečně konkrétní dopad na zkvalitnění dopravy v Česku. S první sérií, čítající šest oddílových vozů řady Bmz 21-90 tak vybrané spoje přináší nebývalý komfort, na určitých vlacích převyšující i samotnou první třídu. Ačkoliv se s těmito vozy počítalo již v polovině léta roku 2013, do ČR fyzicky dorazily až na přelomu let 2013/2014. Navzdory předpokladu, že do ostrého provozu půjdou vozy až po přelakování do korporátních barev ČD, byly na lakování přistaveny zatím pouze čtyři vagony, zatímco zbylé dva již vozí cestující na vlacích IC 530/531 Helfštýn. Konečně se tak podobná úroveň cestování stává samozřejmostí i na spojích, kde dosud tvořily standard vozy řady B 20-41. V době jejich vzniku jen stěží někdo počítal, že za třicet let budou stále zachraňovat vlaky vyšší kvality. Přinášíme vám sérii dokumentačních fotografií nových vozů z druhého dne provozu.

Detail označení vozu Bmz 21-90 018-6, foto: Adam VantingTakto vypadajícím WC se nemůže pyšnit žádný ze současných vozů ČD., foto: Adam VantingInteriér zůstal bez jakékoliv změny., foto: Adam Vanting

Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 12.2.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Jackub 
14.02.2014 (12:44)  
@ Karel Kovářík

Písemnou studii nemám. ;-) Myslím, že by byla tak obsáhlá, že by ji stejně nikdo ani nečetl. Ale vezměte si to jen selským rozumem - kolik % z ceny za litr PHM jsou daně. Auta jsou drahá, takže se vybírá při prodeji slušné DPH. Na provoz aut je navázán celý podpůrný systém - servisy, tudíž další služby, z nichž plyne DPH. Na dálnicích platíte známku/mýto (jejich výnos ani zdaleka nejde všechen na další rozvoj infrastruktury). A to nezmiňuji pojistné... Provozovat auto je prostě drahé a plyne z něj spousta peněz, zaplacená na daních.

Silniční síť musí existovat nezávisle na počtu aut - jinak se dopravní obsluha opravdu vyřešit nedá, koleje ke každému domu a každému jeho vlastní vlak je nesmysl. Ano, rostoucí počet aut si žádá kapacitní komunikace. Ale ty jsou záměrně stavěny jako dálnice/obchvaty, tudíž obyvatele měst obtěžují nepoměrně méně, než kdyby takové silnice neexistovaly. Stačí se podívat na jakékoliv větší město v ČR, které obchvat nemá...

Já nevidím věci tak jednoduše a černobíle, jako že např. VHD je jedině dobro a auto jedině zlo. Jsem proto, ať si každý vybere, co je pro něj vhodnější. A stojím si za tím, že pokud bude v dané relaci VHD rychlejší/komfortní, většina lidí ji prostě začne využívat. Sama a spontánně. Na lince Praha - Ostrava si žádnou osvětovou kampaň nevybavuji a jak je vytížená a oblíbená! A o tento princip mi jde.

Do VHD nikdy nedostanete všechny. Vždycky bude někdo, kdo je příliš líný/honí si sociální status/nemůže pracovně jinak/atd. Ale já v tom, na rozdíl od Vás, nevidím žádnou tragédii. Všechny druhy dopravy mají své opodstatnění. A co se týče škodlivosti - pochybuji, že existuje nějaká studie objektivně posuzující škodlivost automobilového provozu. Ten systém je totiž příliš složitý. Jistě, kolem silnic je mnohem prašněji a tamní vzduch by se mi v okně nelíbil. Ale myslím to konkrétně - těžko se asi dá kvantifikovat, za kolika případy rakoviny/nemocemi plic/atd. je právě a jenom automobilová doprava. Určitě nějakým způsobem přispívá. Ale je to víc, než třeba vliv uhelných elektráren v severních Čechách? Nebo průmysl na Ostravsku, který generuje ty časté smogové situace?

Toto neříkám proto, že bych byl nadšeným a nekritickým obdivovatelem aut. Kdybych byl, budu jezdit výhradně autem. A právě dnes jedu do Prahy - a kýho výra - z Mladé Boleslavi ne autem, ani busem, ale vlakem. Je to pro mě prostě pohodlnější, navíc jedu do centra, a co tam s autem? A o tom píšu - na různé osvěty prostě moc nevěřím, konkrétně já jsem na ně poněkud alergický. Nemám rád, když mi někdo říká, co je pro mě (podle něj) nejlepší. Na to si, s dovolením, přijdu sám. Nabídněme lidem kvalitní, rychlou, komfortní a bezpečnou VHD a půjde to samo! ;-) Nemyslím si totiž, že by lidé obecně byli autofilní, jak říkáte. Kteří? Všichni? Kolik %? A to víte odkud? ;-) Těm, kteří autofilní nejsou, bude stačit, domnívám se, taková VHD, kterou zmiňujete Vy i já. Skutečné autofily nedostane z auta nic, kromě represe.
14.02.2014 (12:41)  
Karel Kovařík: No rozhodně stát neposílá na provozování os. aut dotace jako na provoz osobní železniční dopravy že.....
(teda s výjimkou několika nedotovaných spojů)
registrovaný uživatel Kakov 
14.02.2014 (12:04)  
Jackub:

kdo mluví o nucení???

jde o osvětu, příklad "lepšího" chování a marketing

nechovejte se všichni, jako by Vám někdo bral oblíbenou hračku, o nucení tu nikdo nic nepsal.....

Vy jste totiž nepochopil, že za současného stavu (lidé jsou autofilní) nepřejde větší množství lidí do vlaku, ani když budou jezdit moderní vozidla a budou rychlé, takže já jsem pro spojit 5 věcí:

1) osvětu (tj. výchovu)
2) modernizaci infrastruktury
3) modernizaci vozidel
4) přívětivost (personál, tarif)
5) marketing (informovanost)

pokud bude jen 2+3 tak to je nedostatečné pro povznesení VHD

stát na motorismu nekřesťansky vydělává - máte na to nějaký důkaz? studii?

od kuřáků takovou věc slyším pořád... státní zdravotní ústav v roce 2004 spočítal, že naopak stát prodělává na kouření 15 mld. Kč ročně? není to s autem podobné? protože kdyby lidi nejezdili autem sice nebudou platit spotřební daň, ale zase se ušetří na výstavbě a údržbě silnic a jsou i další úspory.....

PS: auta zakázat ani brát násilím nechci, ale autofilizaci ČR považuji do budoucna za vážný problém
registrovaný uživatel Jackub 
14.02.2014 (11:07)  
@ Téoz
Já s Vámi nesouhlasím. Nutit lidi do něčeho násilím (nebo je vychovávat, jak Vy píšete) se velice často míjí účinkem. Lidé jsou jako voda - jdou cestou nejmenšího odporu (čti největšího pohodlí). Krásně je to vidět na trase Praha - Ostrava, která je na železnici velmi slušně vytížena. Zatímco na relaci Praha - Brno je to naopak ve prospěch IAD. Proč? No protože vlakem je to Ostravy z Prahy rychlejší a pohodlnější, než autem. Analogicky je to s trasou Praha - Brno.
Podle mého je tedy mnohem účinnější dávat cestujícím výhodnější alternativy. Oni sami pak velice rychle přijdou na to, co je pro ně lepší a rádi do toho vlaku/VHD sami přejdou. A bude jich mnohem víc, než když je k tomu budete "vychovávat".

Když vezmu za příklad sám sebe - často jezdím v relaci Mladá Boleslav - Blansko. Pokud nemám hafo zavazadel, jedu radši vlakem. Sice rád řídím, ale vlak je na dané trase pro mě výhodnější, protože po silnici je to strašná a zdlouhavá cesta. Je ale pravdou, že díky soupravám, které mi ČD z Kolína nabízejí (Bčkový "luxus"), si sem tam tu trasu dám tím autem, i když s sebou vezu zavazadel tolik, že by vlakem nebyl problém. Právě kvůli tomu příšernému diskomfortu, který soupravy na dané lince nabízejí. A to jsem v podstatě šotouš. ;-) Takže touto "diagnózou" :-D nepostižený člověk si nejspíš vlak jako alternativu vůbec nepřipustí. Jakmile by se komfort zvýšil (alespoň na úroveň linky Praha - Ostrava), nejen já bych mnohem více ze svých cest absolvoval právě tím vlakem. protože by to bylo pohodlné a příjemné.

Ale "trpět" ve VHD jen proto, že budu mít dobrý pocit, že jsem nechal doma auto, je, přijde mi, pro většinu lidí dost slabá náplast. Nehledě na to, že vše souvisí se vším - stát na motorismu nekřesťansky vydělává a kdyby nechali auto doma všichni, tak bude spotřební daň na chleba. ;-) Ale to už je trochu jiná kapitola. Sumasumárum - já jsem jednoznačně pro to, aby VHD byla provozována takovými rychlostmi, vozidly a s takovými intervaly, aby pro cestující byla lákavou alternativou a sami ji automaticky vyhledávali. Ano, je to běh na dlouhou trať a je to nákladné. Ale přijde mi to jako jediná skutečně účinná cesta. Nařízeními/nátlakem se nikdy nic pozitivního nevytvoří, obávám se...
14.02.2014 (10:22)  
M: Jeste jednou a naposledy -
Dnes ma strojvedouci vagony s papiry na 160 kmh - jakou max. rychlosti pojede?
Zitra bude mit vagony s papiry na 200 kmh - jakou max. rychlosti pojede?

To je tak těžký pochopit, kolik pojede?
V daném místě pojede (nejvýše) nejnižší z těchto rychlostí:
a) minimum z max. dovolených rychlostí všech vozidel ve vlaku (vč. lokomotivy)
b) traťová rychlost v daném úseku (vč. dočasných omezení)
c) návěštěná rychlost v daném místě
d) rychlost stanovená v SJŘ pro daný úsek tratě
e) rychlost omezená rozkazem (sem spadá i omezení rychlosti z důvodu nedostatečných brzdicích procent a stejně tak i z důvodu zařazení vozidla s nižší dovolenou rychlostí, než je stanovená rychlost vlaku)
f) příp. další rychlost, na kterou jsem možná zapomněl.

Tj. má-li vlak v SJŘ uvedeno 140, tak můžete mít vozy třeba na 350 a mašinu na 290, trať na 315, ale nepojedete víc než 140.
To snad dá i tzv. "selský rozum", že se musí vzít ta nejmenší dovolená hodnota, ne?

Kdyz ma auto na tachaku 300, tak asi muze jet 300 (aspon vychazim z toho, ze tacho auta je nekam k maximalne).
Opravdu? Takze Š105 s tachometrem do 180 může skoro 180?????
To, že tachometr má nějaký větší vztah k maximálce, jsem si přestal myslet někdy ve třetí třídě ZDŠ. Do tý doby jsme koukali přes skla na tachometry a soutěžili, kdo najde "rychlejší" auto.

Mezi cislem na vagonu a jeho rychlosti na tratich v CR v roce 2014 ale zadnou vazbu nevidim
A mezi maximálním číslem na tachometru a rychlostí dovolenou na silnicích v ČR souvislost vidíte?
Tam totiž vztah není vůbec žádný, na rozdíl od vztahu číslo-na-vagonu a rychlost-v-CZ, který je: vagon může jet nejvýše touto rychlostí, není-li rychlost omezena jinými důvody.
registrovaný uživatel Téoz  mail  
14.02.2014 (9:43)  
K pokroku:

Je otazka, co je jeste pokrok... a ja si myslim, ze styl, ktetym nicime prirodu a nase zdravi nejen dopravnim chovanim pokrokem jiz neni... Ale souhlasim, ze v urcitych oblastech (trideni odpadu zejmena) k pokroku dochazi! Neboli je celkem "in" resit zivotni prostredi, ale pouze pokud se nam to hodi nebo je to jiz zvyklost...

Nas system VHD podle me vyuzitelny je (dukazem muze byt nejen to, ze auto jsem za poslednich 5 let pro jizdu po cesku vlastne nepotrebovat - tim netvrdim, ze jsem ho nepouzil, samozrejme, ze ano), ale samozrejme je kam se zlepsovat (treba ty pripoje v urcitych bodech, ale nevydel bych to tak tragicky. Opakuji, ze bereme-li v potaz, v jakem stavu byla spolenost i draha v roce 1989, tak jsme na tom vcelku dobre... Svycarsko se bude dohanet spatne, to zpozdeni byly bohuzel dlouhe roky... a stale jsou i kdyz ke zlepseni dochazi :)

Karel Kovarik to napsal presne a trefne, dopravni chovani (i jine) vychazi hodne ze zvyklosti a norem, ktere mame. A dostat nasi spolecnost automobility do VHD bude velmi narocny ukol!! Tu je dukazem to, ze mnohe lidi ani nenapadne premyslet, jestli jet necim jinym nez autem, je pro ne naprosto jasne, ze pojedou autem a dal to neresi... a tech je dost! a jsou to i lidi pracujici v ruznych oborech ochrany zivotniho prostredi (velka cast moji rodiny pri valne vetsine cest mimo prahu tez vyuziva auto- a vim, jak tezce se s tim bojuje! a to jde o vlastni rodinu...) Inu presadit spolecnost automobility do vlaku bude slozite, prestoze vlak muze byt hezky, rychli a jezdit na cas!

Cim vice lidi bude vetsinove spolecnosti ukazovat, ze to jde a ze je to dobre, tim vice lidi se podari do VHD dostat! Vychova deti v tom hraje extra dulezitou roli, jak tu bylo zmineno, zatim nasi mladez vychovavame v normach apolecnosti automobility! Tak dotoho, my znali ve VHD musime byt prvni, kteri to budou narodu ukazovat! (a ze to funguje mam dokazano, par lidi jsem jiz do vlaku na nejruznejsi cesty dostal, dokonce i rosiny s detma na 22dennj interrail nebo.studenty na cestach z francie do ceska na prazdniny atd, ale vetsinou je to nesmirne narocny...) Tak DOTOHO!!
registrovaný uživatel joki  mail  
14.02.2014 (0:22)  
Jenom tak okrajově, kdo ještě nečetl a nepodepsal se, tak zde je možnost.
http://e-petice.cz/petitions/modernizace-vozu-osobni-dopravy-ceskych-drah.html
Asi to nějaký zásadní vliv na budoucí rekonsrukce, či případné nákupy secoond hand, nebo novostavby mít nebude ale třeba se někdo na vedení čd nad tím zamyslí.
Ale to bude tak asi vše. Jak s toho někomu nepoteče velice složitou oklikou přes firmy známých a jejich dalších známých do kapsy, tak se stejně nic moc dít nebude...
Nepište že když nemám důkazy, tak tu nic takového psát nemám tady http://technet.idnes.cz/merici-vuz-etcs-zeleznice-093-/tec_reportaze.aspx?c=A140131_220259_tec_reportaze_rja

Když jsem shlédl fota repasu přívěšáku k modrému krokodýlu a přečetl si "K měřicímu vozu za 40 milionů korun pořídilo AŽD přípojný vůz za 8 milionů. Obsahuje oddíl pro cestující a oddíl pro jednání s barem. Je vybaven i vlastní elektrocentrálou. Je kladen důraz na úsporu energie, např. větrání je s rekuperací vzduchu."
Tak nějak nevím kde se potom přišlo na šílené sumy 25 mega za ARmpee, popř 18 mega za WRmee816. Popřípadě šílenosti typu dvoj troj rekonstrukcí Apee,Aee, Bpee a Bee.
Ano Bmx a ARmee jsou uplně kunstrukčně odlišné vozy jak stavbou skříně, podvozky...ale 3x více by mne zajímalo za co? Kdyby se našel někdo, kdo by udělal audit u ČD, a chtěl by vidět položkově ceny za jendotlivé komponenty, asi by se divil. Ano komponenty vyhovující drážnímu ůřadu, pro schválení vozidla do provozu s cestujícími, jsou určitě cenově jinde, jako věci vyrobéné třeba pro restaurace a domácnosti. To snad tady chápou všichni.
13.02.2014 (22:08)  
to Josef Petrák:
dovolím si otázku: byly ty vagony dodány taky s orchidejemi na WC?

to Jiří Bajer.
pro mě jako plebs: v sešitovém JŘ je asi napsáno co platí dnes, že?
13.02.2014 (21:07)  
ondřej: Co si třeba přečíst tu aktualitu, kde se píše, že je jich 6, z toho dva v provozu a 4 v lakovně? :)
13.02.2014 (21:01)  
Výborné vozy jen tak dál...Neví někdo kdy a kolik těchto vozu bude?
  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko