..: Dodávka vozů ABpee pro ČD se oddaluje :..

Ilustrační fotografie, interiér vozu Bdmpee, foto: Aleš Petrovský Praha/Bydgoszcz — Zákazníci majoritního železničního dopravce se i nadále budou muset spokojit na určitých rychlíkových linkách s „komfortem“ vozů první a druhé třídy řady AB či první třídy A. Polská společnost PESA, která pro dráhy rekonstruuje patnáct vagonů druhé třídy řady Bdt na první a druhou třídu v nově vzniklé řadě ABpee, má totiž problémy s jejich nasazením do zkušebního provozu. Nyní je již jasné, že avizované dodání vozů na přelomu roku 2013 a 2014 se nestihne. Jak pro portál ŽelPage uvedl Drážní úřad České republiky (DÚČR), tak k dnešnímu dni zkušební provoz stále nebyl povolen, navzdory zveřejnění protichůdné informace v aktuálním čísle Železničního magazínu.

Jaké jsou tedy důvody příslušného rozhodnutí Drážního úřadu? „Při jednání vyplynula skutečnost, že výrobce PESA pro zvýšení rychlosti drážního vozidla ze 120 km/h na 140 km/h, která je limitována použitím podvozků drážního vozidla GP200, použil jinou než doporučenou metodu úpravy podvozků ke zvýšení rychlosti, kterou si nechaly v minulosti vypracovat dřívější ČSD u VÚKV Praha, ale použil metodu, kterou PESA používá u podvozků GP 200 vyrobených v Německu pro německé zakázky,“ uvedl Pavel Kostka z oddělení drážních vozidel DÚČR.

To úřad odmítl akceptovat, jelikož podvozky GP200 z Vagonky Studénka jsou jiné konstrukce, než jejich německý ekvivalent. DÚČR tak požadoval pro podvozky posouzení odbornou právnickou osobou. Mimo jiné bylo také během zkoušek na Zkušebním okruhu ve Velimi zjištěno překročení povolených hodnot rušivých proudů (EMC). Drážní úřad následně 22. listopadu 2013 dostal od společnosti PESA žádost o povolení zkušebního provozu s jedním vozem ABpee, která mj. obsahovala vyjádření VÚŽ Praha a.s. a VÚKV Praha a.s. k celkové modernizaci vozidla, a to včetně úprav provedených na podvozku. U žádosti však chyběl souhlas s jejich obsahem od dopravce, tedy od zadavatele modernizace a majitele drážního vozidla.

Drážní úřad po pečlivé analýze všech předložených dokumentů dospěl k závěru, že není možné dostát všem podmínkám Zákona o drahách (konkrétně paragrafu 43 odstavce 9), při schválení zkušebního provozu bez omezení, jelikož by mohlo dojít při provádění zkoušek k ohrožení bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy. DÚČR taktéž nepovolil zkušební provoz s omezením, které bylo Drážnímu úřadu doporučeno právnickou osobou s přihlédnutím k nevyhovujícím hodnotám elektromagnetické kompatibility vozidla a pevnosti podvozku, jelikož se zkušební provoz vydává na drážní vozidlo jako celek (to znamená, že není možné omezení elektrického vytápění apod.).

Polská PESA ve svém stanovisku uvádí, že po dokončení probíhajících prací bude finalizována technická dokumentace, která bude po odsouhlasení ČD zaslána na DÚČR. Jakmile Drážní úřad schválí zkušební provoz, tak budou Českým drahám přistaveny dva vozy pro testovací provoz s cestujícími. Samotné dráhy pak dodávají, že v případě nedodržení stanovených termínů dodání budou uplatňovány na výrobci standardní smluvní pokuty.

Zdroje: PESA Bydgoszcz, České dráhy, Drážní úřad, rozhodnutí o nepovolení zkušebního provozu DÚČR pro vůz řady ABpee347


Aleš Petrovský | 7.2.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel thingie  mail  
09.02.2014 (0:43)  
No, ono, pokud Beer někdy v roce 1995 stál něco mezi 5 až 8 mega, tak je to po inflaci dnešních 20.

EDIT: Což teda spíš lžu, reálně je to tak maximálně 15, počítal jsem to omylem od 1992, a těch 5 je ještě o dost méně, nicméně srovnávat 8 a 18 tehdá není tak triviální.
registrovaný uživatel JiP 
09.02.2014 (0:26)  
To Joki: Sam jsem to tu mnohokrat psal a mate naprostou pravdu v tom, ze CD nikdy nemely koncepci v modernizaci vozu pro dalkovou dopravu. Vetsina rekonstrukci byla nedotazena dokonce, mnohdy dost predrazena a vse v dost malych seriich. Takze dnes se prohani po kolejich spusta ruzne hure ci lepe modernizovanych vagonu a nejen ze neni mozne napr. dodnes dat dohromady soupravy spolehlive na 160km/h, ale i z pohledu cestujiciho je zde silane roztristenost sluzeb a komfortu. A nyni v prime konkurenci se toto CD vraci jak bumerang. Proto to zdeseni, kdyz neprijde 80 ks Bmz perfektne zmodernizovanych Rakusaky. Dodnes stoji 16 Bmz vagonu z prvni serie z Rakouska nekde v koprivach. Kde jsou? Co se snimi deje? CD zkratka dodnes nedokazaly provest jedinou uspesnou modernizaci vagonu pro dalkovou dopravu! Otazka vsak je, zda je to neschopnost skutecna nebo cilena. Podivejme se na CSA. Dosazenim jednoho Tvrdika polozite spolecnost "jako" na buben, nasledne privatizace za par Kc.....a CD jsou dle meho nazoru tentyz priklad, viz Cdcargo. Otazka je na koho se potom rozcilovat, kdy vedeni CD je pouze odkladiste kamaradu politiku.
registrovaný uživatel joki  mail  
08.02.2014 (23:26)  
JOHNZ Cena do max 18 m za vůz. Bee272 a Beer dnes Beer273, stály tehdy do 8 m za vůz. Tak nějak stály i reko Gyorských B a Bh v roce 96-98 na tehdy řadu Bhee, Ahee, Beel a Aeel. Další pak už nesmyslné rekonstrukce těchto vozů v letech 2006-2011 udělaly cenu těchto vozú srovnatelnou s cenou nového.(dosazení klimy a info systému možná nesmysl nebyl, ale byl zbytečně předražen a mělo se investovat do vozů nových ppř. udělat reko něčeho mladšího)
Přijde mi že ČD nikdy prakticky nemělo jasnou koncepci do budoucna s nákupem či rekonstrukcemi os. vozů, zvláště pro dálkovou dopravu.
Jinak jsem našel video toho Vagon Business Class http://www.youtube.com/watch?v=nJlLaSZi1AM
neberu to jako vzor na rekonstrukci, ale jen jako příklad co jde s vozu s 1/3 vstupy udělat.
Jinak o podvozku GP-200 něco zde http://www.vagony.cz/pojezdy/gp200/gp200.html
A taky popis mám v sešitě s 3ročníku s KV. V časopise železničář z roku 86 byl článek o podvozcích GP-200, dnes se dá ale lecos vygooglovat.
registrovaný uživatel Honza  mail  
08.02.2014 (19:31)  
Komín: jj od nového GVD nahradil ten klasickej osobák co jezdí Děčín - Hněvice a obratem Hněvice - Ústí :-(
A bohužel bez Sysla, takže si nejde vybrat.

Edit:
http://www.zelpage.cz/razeni/14/vlaky/cd-6943
registrovaný uživatel Komín  mail  
08.02.2014 (19:29)  
Honza: Ano, Bdmteečka posílaj teď se Syslama na 072 na osobáky Ústí n/L západ - Štětí/Mělník/Lysá n/L a pak někdy ještě na linku Děčín - Most, ale do Hněvic? O tom nic nevim.
registrovaný uživatel Honza  mail  
08.02.2014 (19:24)  
JiP: Jediné s čím souhlasím, že Bdmtee by měly jít na reko na podobné vozy pro dálkovou dopravu, aby zmizely z osobní dopravy na Ústecku a dali nám zpátky Bdt! Místo pohodlných Bdt nám dali teď takový krámy. Jediné + je to, že když se použije rychlý peršing, tak na tom 160kovým koridoru, kde například ranní Hněvičák zastavuje až po 6 - 10 km úsecích (přičemž 4 minuty na to mu na "paty" šlape 140kový rychlík), nemusejí být takový obavy, že to ten 120kový Bdtčkový osobák šprajcne, což se občas stane. Ale jízda až do Hněvic Honeckerovou pomstou mi dobrovolně stačila jednou. Od teď přestupuju na rychlík už v Lovosicích :-)
08.02.2014 (14:40)  
Jak bych tak řekl - ČD podle mě nejsou tak bohaté, aby si mohly dovolit kupovat levné věci - pokud se v případě těchto rekonstrukcí dá mluvit o levných věcech... Ne, tohle nemá perspektivu.
registrovaný uživatel JB 
08.02.2014 (14:36)  
To se doufejme rychle vyřeší. Nevím, na jaké parametry byl konkrétně tento podvozek původně dimenzován, ale hmotnost je v té vyhlášce UIC parametrem základním, a protože tenkrát navrhovali typizovaný podvozek s výhledem životnosti 30 let, jistě s nějakou rezervou počítali. Nevím, zda mluvíte o celkové hmotnosti; pokud by to byla hmotnost prázdného, pak by vzhledem k přítomnosti oddílu 1. třídy celková hmotnost ani o tolik nevzrostla.

Tlumič je lokální problém a síly z tlumičů nejsou velké, snad ty konzoly rychle přepočítají. (Soukromě jsem spekuloval o dosazení třetího kotouče, ale ten není ani na Bdmtee).
registrovaný uživatel JOHNZ 
08.02.2014 (11:56)  
JB: Čo mi bolo povedané, jedná sa o kombináciu vyššej hmotnosti (cca. o 4t) a nutnosti doplniť jednu sadu tlmičov.
registrovaný uživatel JB 
08.02.2014 (9:50)  
... nebo podstatně narostla hmotnost.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko