Praha — Český soukromý železniční dopravce RegioJet v uplynulém týdnu oznámil nákup dalších ojetých vozů z Rakouska, kterých měl dosud ve svém vozovém parku k dispozici kolem čtyřiceti. Nově se počet vagonů téměř zdvojnásobí a postupně se dostane až na číslo 95. Od Rakouských spolkových drah (ÖBB) společnost podnikatele Radima Jančury nakupuje podobné vozy jako v minulosti, převážně řady Ampz 18-91 (u RegioJetu tarifní kategorie Relax a Business). Dále pak do Čech dorazí také oddílové vozy typů Bmz 21-91 a Bmz 28-91, ABmz 30-90 či jídelní vozy WRmz. Souprava s první sérií vagonů přitom už dorazila na naše území o víkendu, tažená lokomotivou společnosti Metrans. Některé vozy byly přepraveny do dílen v Krnově či Šumperku, kde proběhnou dílčí úpravy.
Pro RegioJet aktuální nákup znamená již čtvrtou dodávku vagonů z Rakouska. Kromě toho odebral v květnu minulého roku také 12 vozů 1. třídy řady Am od Švýcarských spolkových drah (SBB), které modernizují dílny Legios České Velenice na řadu Amz 19-90. Z pohledu cestujících není bez zajímavosti, že minimálně jeden z nově dodaných vozů obsahuje úpravu pro dětský oddíl, u ÖBB označovaný jako Kinderspielabteil. První z nově dodaných vozů by do provozů dálkových vlaků Regiojetu měly zasáhnout v březnu letošního roku.
Nákup vozů z Rakouska přitom nedávno ohlásil také majoritní dopravce, České dráhy, jenž avizoval postupné převzetí až osmdesáti vozů od ÖBB. Závazné smlouvy však dosud nebyly zveřejněny ve věstníku, a potvrzená je tak pouze první tranše, čítající šest oddílových vozů řady Bmz, v hodnotě 1,2 milionu eur (33 mil. korun). Otázkou tak zůstává, zda se nákupní plány hned dvou českých dopravců navzájem nepřekrývají, a zdali uvolněné rakouské zdroje dostačují k pokrytí potřeb ČD i Regiojetu.
Zdroj: RegioJet, Věstník veřejných zakázek, Atlas vozů, Databáze vozů RegioJet
Zato já jezdím dopravcem, který
1) mi poskytuje 25% slevu na cestování
2) obsluhuje 99% tratí ČR (soukromníci jsou ve srovnání s ČD kapkou v moři, kteří si nezaslouží být stavěni na roveň ČD - mluvím o médiích včetně ŽP)
3) usídlil do našeho města svou nejmodernější vozidlovou flotilu a zastavují zde nejmodernější rychlíky ČD (koženka je u nás zhruba 2 roky neznámým pojmem)
Farkač Karel: Kdyby nepřišli noví dopravci, tak by ČD provozovaly i na těch nejexponovanějších vnitrostátních linká, včetně na Slovensko, stále ohyzdné a nepohodlné s*ačky.
Jen tak mimochodem, nedávno jsem se projel ostravským EC v kožence, ale jenom na 40 minut. Tzn. že soukromníci na stav vozového parku ČD moc vliv nemají.
Tak se nyní nedivme, že jiní dopravci jsou s kulturou cestování lépe než ČD, které žily a žijí jen fenoménem 680. A jednomu z nich stačí ojetiny, a jaká je to paráda. Někomu se to možná nelíbí, ale to je už jen jeho problém.
Pro stát je jízda auta velice nevýhodná. Na externalitách zaplatí několikanásobek toho co ja jiný druh dopravy za osobokilometr. Nejdražší jsou nehody.
I železniční síť máme jednu z nejhustších na světě. To bude asi tím, že máme jednu z nejvyšších hustot osídlení na světě.
Údržba silnic je placena právě ze spotřební daně z PHM. Pokud nastane hromadný přesun cestujících na železnici, bude mít stát nižší příjmy a budou chybět peníze na údržbu silnic. Taková silnice se totiž neničí jen opotřebováním, ale i časem. Pokud na jedné silnici jezdí 10x míň aut než na druhé, rozhodně to neznamená, ža tam asfalt vydrží 10x déle.
Následky na zdraví chápu, ale mám k tomu tři faktické připomínky:
1) dají se velice špatně vyčíslit
2) přestože provoz aut roste už dlouhá desetiletí, dožíváme se stále vyššího věku; ten vliv na zdraví tedy asi není nijak drastický
3) rozumný přístup ke zdraví se projeví až v horizontu desetiletí, zatímco propad daňových příjmů se projeví "do roka a do dne"; z dlouhodobého hlediska by rozumný přístup ke zdraví mohl být přínosný snad i finančně, ale stát se (bohužel) stará spíš o to, co bude zítra, za měsíc, za rok; asi proto, že na nějaké "vznešené cíle" bohužel nemá peníze
Michal Jaroš: Srovnejte si počet cestujících ve vlacích RegioJet a LEO Express a pak porovnejte s běžnou obsazeností expresů či Pendolin. Pak si tu můžete něco vyprávět o krátkých vlacích soukromých dopravců.
Jak jste přišel na to, že píšu jen o soukromých dopravcích? Napsal jsem "několikavozové vlaky osobní dopravy". Tím jsem měl na mysli i nyní již zbytečná Pendolina nebo třeba Řevnice/Úvaly co 15 minut.
CART: Tak to je mazec, takže "silniční doprava je lepší, protože z ní stát vybere víc na daních"
To je vaše interpretace. Já napsal, že je finančně výhodnější, ne že je lepší. Silnice mít musíme tak jako tak a čím víc aut po nich bude jezdit, tím víc peněz bude na jejich údržbu.
Jiri Vosecek: To o preferenci silnice před železniční dopravou jste napsal vážně? Já si opravdu nejsem moc jistej.
Já osobně bych taky radši preferoval železnici. Ale za posledních dvacet let už jsem se "vyspal" ze své vlakománie a teď se na dopravu snažím dívat i z jiných úhlů.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.