..: Jihočeský kraj redukuje regionální dopravu na trati 220 :..

363.048-5, Tábor, foto: Václav RůžekVeselí nad Lužnicí — Není tomu ani pár měsíců, kdy se na veřejnosti objevil plán zastavení pravidelné regionální dopravy na trati mezi Číčenicemi a Týnem nad Vltavou. Nyní, přibližně měsíc po zahájení platnosti nového jízdního řádu 2013/2014, však přichází jihočeský koordinátor dopravy, společnost JIKORD, s dalším plánem redukce regionálních vlaků. Tentokrát se omezení dotknou hlavní trati 220 mezi Táborem, Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. Důvody jsou stejné jako v jiných obdobných případech — údajný nedostatek financí v krajském rozpočtu, zde v kombinaci s plánovanou rekonstrukcí tratě, která je však vzhledem k hustotě vlaků pravděpodobně důvodem zástupným.

Odjezdy vlaků Os/Sp Tábor – Veselí n. L.:

4.08, 5.17, 6.17, 7.16, 10.18, 12.17, 14.16, 16.16, 22.40, 0.01

Opačný směr:

4.22, 4.58, 6.53, 11.52, 12.53, 15.05, 15.44, 19.05, 23.33

Odjezdy vlaků Os/Sp Veselí n. L. – České Budějovice:

4.45, 6.15, 6.51, 12.54, 16.54, 0.34

Opačný směr:

3.38, 11.02, 14.15, 15.01, 18.15, 22.40

Vypsané časy zahrnují stav od 3. února 2014. Spoje znázorněné kurzívou jedou pouze v pracovní dny.

Jak ukazuje pohled do aktualizované tabulky grafikonu, od 3. února skončí provoz sedmi osobních vlaků. Konkrétně se bude rušení týkat spojů s čísly 8202, 8203 a 8205 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi, vlaků 8232, 8235 a 8237 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí a vlaku 8210 v celém úseku Tábor - České Budějovice. Všechny zrušené vlaky budou nahrazeny autobusovými spoji, které pojedou ve shodné trase jako vlaky. Jediným rozdílem bude neobloužení všech míst, kde osobní vlaky zastavují, a datumová omezení, kdy například místo jednoho vlaku, který jel denně, pojede autobus pouze v pracovní dny. Jako samozřejmost pak v Jihočeském kraji působí, že v autobusech nahrazujících vlaky bude pravděpodobně platný obvyklý autobusový tarif, takže například pro cestující s traťovými jízdenkami to bude znamenat platbu navíc.

Autobus a vlak jedou v naprosto stejných časových polohách. Červeně je vyznačen zrušený vlak, zeleně nový autobus, běžnou barvou spěšný vlak, foto: Drážní společnost při ČVUT FD/Správa železniční dopravní cesty, s.o. Krajně diskutabilní jsou však také například časové polohy některých náhradních autobusů, jak na své stránce na Facebooku poukázala například Drážní společnost při ČVUT FD. Jak je možno vidět na přiloženém obrázku, nový autobus okolo šesté hodiny ranní jede v prakticky shodné poloze a podobnými zastávkami, jako souběžný spěšný vlak. Přehled o provozu na jihočeském úseku trati 220 v novém můžete získat pohledem do vedlejší tabulky. Bližší informace o trase, dopravci či zastávkách autobusu však zatím nelze získat, jelikož o změnách zatím neví ani celostátní systém jízdních řádů IDOS.

Zajímavý je také pohled do Plánu dopravní obslužnosti území Jihočeského kraje, který by měl být pro organizaci veřejné dopravy podle zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, klíčovým dokumentem. „V úseku Veselí nad Lužnicí – Tábor je železniční doprava využívána jako páteřní dopravní spojení. Dojde k mírnému navýšení regionální osobní dopravy s nabídkou 1 hod taktu ve špičkách,“ píše se v kapitole o trati 220. Mimo špičky má být podle tohoto plánu ve zmíněném úseku interval dvě hodiny. Realita je však poněkud odlišná. Naopak v úseku mezi Veselím nad Lužnicí a krajským městem Dopravní plán s omezeními počítá. Podle něj má být provoz vlaků v tomto úseku ponechán pouze ve špičkách pracovních dnů.

Vznikne jihočeský IDS?

Otazníky stále visí také nad vznikem integrovaného dopravního systému v Jihočeském kraji. Ačkoliv z různých průzkumů vyplynulo, že o něj občané stojí, JIKORD s jeho zavedením váhá. Není totiž podle něj jasné, zda se kraji jeho vznik ekonomicky vyplatí, zejména vzhledem k údajně nízké hustotě zalidnění. Koordinátor dopravy se proto obrátil před časem na budějovickou Vysokou školu technickou a ekonomickou, jejíž studenti připraví pro případný vznik jednotného dopravního systému podklady a vyhodnocení.

Poněkud zarážející jsou také změny, které proběhly aktualizací Plánu dopravní obslužnosti v říjnu. Zatímco původní plán počítal s otevíráním trhu a vypisováním výběrových řízení již pro období jízdního řádu v roce 2015, nový plán počítá s výjezdem případného nového dopravce až na přelomu let 2019/2020, ačkoliv smlouva s Českými drahami umožňuje vypsání soutěží pro až 25 procent výkonů již nyní.

Zdroje: JIKORD, Česká televize, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 10.1.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
10.01.2014 (9:15)  
Divím se, že se tu dosud neobjevily komentáře typu "je to v pořádku, zastávky jsou vesměs daleko od obcí nebo středů měst, vlaky jezdily nevyužité" podobně, jako v případě Týna nad Vltavou nebo Netolic. Přitom tam jezdily lehké motorové vozy, tady tuším krátké soupravy s těžkými lokomotivami. Dopravu mezi většími městy hravě zvládají rychlíky, které od Prahy v Táboře, aspoň dle namátkové zkušenosti, opustí většina cestujících. Jediný rozdíl je, že tady část cestujících neprojíždějící Veselí nemusela přestupovat. Přijde mi to v jižních Čechách s vlaky pořád stejné. Neuskutečněné projekty, elektrizace nevyužitá k úsporám a nakonec zase jen omezování vlaků. Škoda.
10.01.2014 (8:24)  
Předem se omlouvám těm, kterým to může připadat OT:

Tak nevím, jak moc náhodná může být souvislost mezi redukcí vlaků na trati 220 a tím, že kraj mimořádně posílá Letišti ČB 3,9 miliónu na leden a únor 2014, aby tím zalepil chybějící příspěvek magistrátu, který se rozhodl provoz letiště dále nefinancovat ... Vypadá to, že se vedení kraje nechce vzdát snu, že ruští turisté přiletí do Budějovic a pak budou trávit dovolenou na Hluboké či v Krumlově. Nedávno jsem někde četl, že jejich počty na jihu Čech v posledních letech rostou. Peníze z ROP na letiště se nekonaly a těžko soudit, zda kraj bude schopen jinde šetřit tak zásadně, aby těch loni avizovaných 460 miliónů Kč potřebných pro rozjezd letiště dal ze svého.

http://www.parlamentnilisty.cz/profily/Mgr-Jiri-Zimola-301/clanek/Situace-Jihoceskeho-letiste-je-vazna-29745

Situace má řadu paralel s letištěm v Přerově, kde taky kraj(e) a magistrát(?) platí zaměstnance na letišti, ačkoliv se už čerstvě ví, že z toho civilní veřejné letiště nebude.
10.01.2014 (8:20)  
Ovo je Balkan.
10.01.2014 (8:06)  
...jak praví klasik: "V Českých Budějovicích by chtěl žít každý. Teda kromě mě!"
registrovaný uživatel mahol 
10.01.2014 (7:47)  
"...Všechny zrušené vlaky budou nahrazeny autobusovými spoji, které pojedou ve shodné trase, jako vlaky. Jediným rozdílem budou datumová omezení..."
Řekl bych, že podle toho upraveného tabulkového JŘ ten BUS nebude stavět všude (chybí časové údaje u Horusic, Dynína, Ševětína, Chotýčan atd. - např.vlak Os8203), tedy některé obce budou totálně bez spojení - což je hodně velký rozdíl a taky není nikde napsáno, zda bude platit železniční tarif. Podle blábolu na JIKORDu jde o "změnu dopravního konceptu" takže bych předpokládal, že si to zapltaíme 2x (kdo má traťovou jízdenku) jednou železnici a pak ještě BUS....Pokud to tak je, tak tohle už je na klacky
A nebo jsem to blbě pochopil....
10.01.2014 (7:26)  
No to je super.. tak na jednu stranu rekonstruují koridor a na druhou stranu tam JIKORD zruší další vlaky.. no to je neskutečný. -.-
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
10.01.2014 (6:22)  
Oprava: slovo "koordinátor" ve zkratce JIKORD přelepte slovem "kurv..el". Není divu, že v kraji nejsou peníze na vlaky. Kraj dává totiž přednost světovějším projektům např: plavební kanál CB - Pha (osobní parníky budou jezdit v hodinovém taktu až na Hlubokou, odtud pěšky podél vody až do Phy :-) Pro movitější klientelu se staví mezinárodní letiště v Plané u CB ( to bude tzv. "expresní vrstva" spoj každé druhé úterý v dubnu )
No a ti ostatní se přesunou do aut (většina už má přesun za sebou) a cíl JIKORDu bude úspěšně splněn a soudruh hejtman všechny pochválí před rozvinutou zástavou...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko