..: Alstom v Kazachstánu :..

KZ8A 002 ve Vídni, foto: Baurful Astana — Jestliže si kazašské železnice Kazakhstan Temir Zholy (KTZ) pro spolupráci v oblasti provozu dieselových lokomotiv vybraly americkou společnost General Electric (GE), u elektrických lokomotiv daly přednost Alstomu. V říjnu 2010 podepsaly KTZ, Alstom a ruský Transmashholding (TMH) smlouvu na dodávku 295 lokomotiv. Zakázka má hodnotu 1,3 miliardy, z toho na Alstom připadá asi 800 milionů eur. Za tuto cenu bude dodáno 200 dvoučlánkových nákladních lokomotiv KZ8A a 95 lokomotiv pro osobní dopravu (KZ4A). V obou modelech bude instalována technologie Alstom (jako například trakční systém). Nákladní dvojče BoBo bude patřit mezi nejvýkonnější nákladní lokomotivy na světě. Bude schopno táhnout až 9 000 tun a jet rychlostí 120 km / h. Lokomotivy pro osobní dopravu – poprvé v Kazachstánu – využijí svou maximální rychlost 200 km / h a tím zkrátí jízdní dobu mezi Astanou a Almaty o tři hodiny. Oba typy jsou konstruovány i pro provoz v extrémních kazašských zimách (- 50 °C).

Byl založen společný podnik EKZ, ve kterém má Alstom 25% obchodní podíl, stejný podíl má TMH a KTZ mají v podniku 50 %. (Transmashholding je největší ruská železniční inženýrská společnost, z hlediska objemu prodeje i jeden z největších výrobců na světě. V roce 2011 měla společnost tržby 2,65 miliardy eur. Zaměstnává 56 tisíc lidí. Mezi její produkty patří vozy metra, elektrické i dieselové jednotky, elektrické i dieselové lokomotivy, osobní i nákladní vagóny, námořní i stacionární dieselové lokomotivy…) V Astaně se vybudoval nový závod, kde se budou lokomotivy vyrábět. Základní kámen byl položen v červnu 2010 a páska u slavnostního otevření závodu byla přestřižena v prosinci 2012. Výroba byla zahájena v lednu 2013. Plné produkce by měl kazašský závod dosáhnout v roce 2016, kdy by měl být schopen vyrobit 50 nákladních dvojčat (100 sekcí) a bude zaměstnávat 650 pracovníků. Pouze první lokomotivy byly vyrobeny ve Francii (Belfort). Ty nákladní vyjely k prvním testům v roce 2012, osobní by měly opustit výrobní závod v roce 2014.

Při představení prvního dvojčete v říjnu 2012 poodhalili projektanti i komfortní vybavení kabiny strojvedoucího. Těm na jeho dlouhých cestách bude zpříjemňovat práci ergonomické vyhřívané křeslo, opěrky nohou, podlahové vytápění. Nechybí ani lednička, mikrovlnná trouba nebo toaleta.


KZ8A 002 ve Vídni, na testech v klimatické laboratoři Tec Arsenal, foto: Baurful V roce 2012 začalo u prototypů testování. Od počátku roku 2013 probíhaly dynamické zkoušky v Kazachstánu na stotřicetikilometrovém úseku mezi městy Astana a Ereymentau. Testoval se signalizační systém a komunikace za dynamických zkušebních podmínek, dodržování výkonových norem, posuzovalo se dynamické chování lokomotivy, ověřovalo se, zda je funkční diagnostika „stavu vlaku“ a zda systém funguje správně pro záznam poruch a pro údržbu. Další testy se zaměří na správnou funkci pneumatického brzdového systému, sběračů, trakčního pohonu… Stroj s pořadovým číslem 002 procházel složitým testováním v rakouské klimatické laboratoři Tec Arsenal, kde je možno simulovat provoz v horku (+ 45 °C) nebo extrémním mrazu (- 45 °C, mokrý sníh, led). Prověřovala se funkce klimatizace a topení strojovny, start a správný provoz všech systémů při velmi nízkých teplotách, správná funkce sběračů, brzd, stěračů čelního skla za působení sněhu a ledu. Do konce roku 2013 by mělo být vyrobeno 12 dvojčat.

Technické údaje dvoučlánkové lokomotivy Alstom KZ8A

délka 35 m
výkon 8 800 kW
maximální rychlost 120 km / h
hmotnost 200 t
trakční systém 25 kV 50 Hz AC
pojezd Bo-Bo + Bo-Bo
rozchod 1520 mm

Smlouva na údržbu lokomotiv KZ4AC

KZ4AC-0006, foto: Siemens V říjnu 2012 pak byla mezi Alstomem a KTZ podepsána smlouva na plnou údržbu, generální opravy a modernizace po dobu 25 let 27 lokomotiv KZ4AC, které dodávala společnost Siemens. Smlouva má hodnotu přibližně 100 milionů eur. Lokomotivy byly před uzavřením smlouvy po tři roky nasazeny na osobní dopravě mezi Astanou a Alamty. Alstom bude lokomotivy servisovat v Astaně, výhledově se uvažuje o výstavbě dalšího servisního depa na jihu Kazachstánu.

Zdroje: Alstom, Railway Age, TecniRail, Wikimedia Commons [1], [2]


Vlad Poslat mail autorovi | 22.12.2013 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Podniky

Další z regionu Svět Francie


22.12.2013 (13:07)  
Odkazy jsem si projel, ale nikde jsem nenašel údaje o průběhu tažné síly nebo alespoň maximální tažné síly, zvhledem k nákladu, který má táhnout. Má někdo nějaké bližší info?
22.12.2013 (9:51)  
O to víc člověka zamrzí, že Škoda měla již před 20 lety defacto funkční vzorek lokomotivy o podobných parametrech (184). Možná kdyby se "nezastavil čas", vzniknuvší 94E by s IGBT tranzistory mohla i technologicky werku z Alstomu konkurovat. Ale dost fantazírování, pěkný článek. :)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko