..: Provoz vlaků do Kralovic bude částečně utlumen :..

810 u Kralovic, foto: helb - ŽelPage Kralovice u Rakovníka — Příchod nového jízdního řádu bude ve většině krajů znamenat zachování současného rozsahu objednávané dopravy bez výraznějších změn. Jinak tomu však je mimo jiné v Plzeňském kraji, kde množství vlaků poklesne o vcelku výraznou hodnotu 5,6 procenta. Jedním z míst v kraji, kde se redukce dotkne obyvatel větší mírou, je oblast Kralovicka, kde dojde k razantnímu omezení provozu na trati 162 mezi stanicemi Čistá a Kralovice u Rakovníka. Nynější stav navíc je spíše výhrou místních, jelikož původní plán kraje počítal s úplným zastavením provozu ve zmíněném úseku a ukončení všech vlaků od Rakovníka v dopravně Čistá.

Hlavním důvodem, proč se Plzeňský kraj rozhodl dopravu do Kralovic utlumit, je, kromě obvyklého nedostatku financí, hlavně důvod geografický. Město je téměř na samotné hranici kraje a pětikilometrový úsek tratě, ležící na území Plzeňského kraje, nemá pro jeho obslužnost podle představitelů krajské samosprávy velký význam. Trať totiž v blízkosti zastávky Strachovice pokračuje do sousedního Středočeského kraje. Sám tento kraj sice dopravu nijak omezovat nehodlá, nicméně na provoz vlaků až do Kralovic rovněž logicky doplácet dopravci nechce. Postoj Plzeňského kraje popisuje ředitelka společnosti POVED Zdeňka Kmochová: „Na našem úseku se ten vlak už skutečně nevyužívá. Domnívám se, že tam jezdí většinou zaměstnanci ČD,“ uvedla Kmochová. Právě společnost POVED jízdní řády veřejné dopravy v Plzeňském kraji připravuje. 

810 u Čisté, foto: 743 010.1 - ŽelPageZásluhy na zachování dopravy na trati mají nakonec hlavně obce Kralovice a Kožlany, které na budoucí provoz tří párů vlaků o víkendu a jednoho páru v pracovní dny v dotčeném úseku budou také přispívat. Přesnou částku ale zatím žádná ze stran nezná a nevědí jí ani starostové, kteří ji tak nemohou zahrnout do příprav rozpočtu na další rok. Zajímavostí také je, že zkrácením většiny vlaků nedojde k úspoře vozidla ani vlakového personálu na straně Českých drah. Zatímco Plzeňský kraj mluví díky zprůměrované ceně za vlakokilometr o milionových úsporách ve svém rozpočtu, na straně Českých drah dojde zřejmě jen k úspoře paliva a poplatků za dopravní cestu, která bude zřejmě podstatně nižší. Nabízí se také otázka, jaký vlastně má podobně redukovaný provoz na trati smysl a zdali by nebylo účelnější buď zachovat plnohodnotný provoz v současném rozsahu, nebo naopak nahradit autobusovou dopravou celou trať. Nyní totiž budou nastávat situace, kdy například žáci dojíždějící do Kralovic do školy budou pro cestu tam využívat autobus, ale pro cestu zpět vlak, což může být při neexistenci společných jízdenek podstatným problémem.

Zdroje: Česká televize, Správa železniční dopravní cesty, České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 10.12.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Plzeňský ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
10.12.2013 (11:05)  
Bakiy: Ne, ušetří se, určitě to mají ošetřené tak že nové autobusové spoje do Kralovic se všechny vejdou do stávajících prostojů autobusů a nedojde k navýšení potřeby autobusů a řidičů... (ironie)

To jestli nějaká nevýznamná lokálka (nebo její kousek) skončí nebo ne, je z globálního pohledu celkem fuk, ale smutno je mi z toho, jak divoce se u nás "plánuje" dopravní obslužnost a jak tomu "odpovídají" investice do infrastruktury. Úsek z Čisté do Mladotic byl pro celkovou zchátralost uzavřen, tak prosím, pak ale někdo vymyslel že se to opraví a zprovozní do Kralovic a dál se to nijak neřešilo. Jak atraktivní bylo jezdit dvě zastávky autobusem místo vlaku, vidíme všichni. Místo aby se to odpískalo už předem celé a nebo by se naopak úsek do Mladotic obnovil (a peníze netekly do staveb co nikomu nic nepřinesly, viz dráty do Velenic), nechá se to tak nějak nedodělané.
Po trati 160 na sever do Ústeckého kraje osobáky nejezdí a nedávno POVED usoudil že ani za Plasy to moc nemá smysl (a vymyslel šílenosti s autobusy), třeba by to smysl mělo kdyby se dalo jet do Kralovic. Nebo pokud místo zastavování u každé chatové osady by bylo rozumnější vozit Sp z Plzně do Rakovníka, tak proč ne, ale škoda mluvit.
10.12.2013 (10:48)  
Ad Bakiy: Tak tady bych řekl, že jde jen o přechodný stav. Jeden (odvážnější) kraj začal a druhý ho bude po čase následovat. Záleží na tom, jak velká politická odvaha bude ve Středočeském kraji.
10.12.2013 (10:45)  
Ad R.U.R.: Přepravní průzkumy vůbec nemusí mít. Záleží na tom, jak byla ta desetiletá smlouva sepsána. Pokud se s dopravcem nedohodli (víme, jaký tlak byl na rychlé podepsání smlouvy a podle toho ty smlouvy u jednotlivých krajů vypadají), tak vůbec taková data nemusejí mít. A sami o sobě nemají oprávnění kontrolovat jízdní doklady, pokud to není ve smlouvě s dopravcem.
Samozřejmě většinou je to pak o tom, že se tam podívá "inkognito" zaměstnanec organizátora, ale pak se používají ta slůvka "domnívám se" apod.
10.12.2013 (10:41)  
Ad Dusanh: Takové analýzy samozřejmě většinou existují. Problém je v tom, že jejich výsledkem je zpravidla to, že by se síť měla redukovat o nějakých 20 až 30 %. Obecně tam, kde ve špičce nenaplníte alespoň celé desiro v hodinovém taktu, železnice nemá smysl. Většina krajů ale nemá odvahu takové analýzy zveřejňovat, takže plány DO jsou raději zpracovány obecněji, protože pravdu by spousta lidí neunesla. Výjimkou bylo např. OREDO, kde byla v nějaké výroční zpávě analýza tratí v Pardubickém kraji s návrhem zrušení provozu asi na 10 tratích (na novém webu už to nemohu najít). Jak to nakonec dopadlo, víme všichni. Ostatní organizátoři chtějí přežít a být nezrušeni, a proto postupují jinak. Ale realita je vždy stejná.
registrovaný uživatel Bakiy 
10.12.2013 (10:25)  
O kolik nafty vic asi sezere moturek kdyz misto stani na volnobeh (minimalne pul roku kvuli topeni to fira "chcipat" nebude) v Ciste dojede do Kralovic a zpet... To je opravdu uspora...! Uvazim-li, ze misto (casti) vlaku pojede bus (z clanku to jasne vyplyva), tak to jako celek musi byt logicky drazsi! Treba jen na tom, ze musim platit jak strojvedouciho, tak sofera autobusu. Ale usetri se... A vsechno to setreni se plati z "verejnejch" penez, tedy penez danovych poplatniku!
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
10.12.2013 (10:04)  
Jo, to domnívání se mě taky dostalo. Tak maj sakra nějaký přepravní průzkumy ne, tak sakra přece vědi kolik jim kam jezdí lidí na jaký jízdenky... Chjo. (Nehledě na to, že ČD určitě vědi, kolik jízdenek prodali na ten úsek trati, ale nejspíš to bude obchodní tajemství. (Samozřejmě že se v tom neprojevěj lidi s různejma síťovejma jízdenka a kilometrickejma bankama, ale to by asi šlo oželet.))
10.12.2013 (9:57)  
„Na našem úseku se ten vlak už skutečně nevyužívá. Domnívám se, že tam jezdí většinou zaměstnanci ČD,“. uvedla Kmochová.

No pokud na POVEDu nejen paní ředitelka je placená za domnívání, tak se nedivím, že to vedou jak to vedou, diletanti.
10.12.2013 (9:30)  
Dusanh - Tuto analýzu by měly mít kraje zpracovánu. Vyžadovalo to MD na základě zákona 194/2010 Sb., § 5. Mělo by se to zhruba nazývat Plán dopravní obslužnosti .... pro období let ... až ... Za tečky si dosaďte konkrétní kraj a období (mělo by být minimálně 5 let)
registrovaný uživatel Dusanh 
10.12.2013 (7:56)  
Přesně tak. Situace vyžaduje důkladnou analýzu zaměřenou na VHD jako CELEK, tj. systém složený z vlaků, busů a klidně i taxíků. Jenomže takovou analýzu na úrovni krajů nikdo nedělá a tím pádem nejsou žádné podklady pro efektivní a smysluplné rozhodování.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
10.12.2013 (7:42)  
Dva kraje, jedno politické vedení. Vlastně většina krajů s jedním politickým vedením. Když se tito magoři (jak jinak nazvat protagonisty "nutného a nevyhnutelného" šetření drobty na straně jedné, zatímco jinde "nutně a nevyhnutelně" hýří penězi při různých pochybných akcích typu asfaltování polních a lesních cest v okolí Ševětína,či na Plzni Severu, neustálé, leckdy zbytečné předělávání propustků na silnicích III tříd, byť byly nedávno rekonstruovány) domluví v jiných oblastech svých činností, proč to v případě železnice nejde? Protože ji mají u pr.ele, je to pro ně přítěží, jak tuhle moudře povídal Chovanec a přeaktivně koná jiný výtečník - Zimola. Podívejte se na jakékoliv zprávy z kteréhokoliv kraje - řeší jen a pouze silnice, trojky, dvojky, pupek světa, což je dost podezřelé, protože jiných témat skoro jakoby neexistovalo. Že používají lživé, zkreslené a úplně pokroucené vstupy pro svoje rozhodování o kvalitách "odborníků" ze stran uplácených "organizátorů" ani nemluvě, to je koloritem naší Kokotliny. Situaci, při které počet cestujících veřejnou dopravou setrvale klesá, zatímco platy a počty "koordinátorů", stoupají opravdu nerozumím.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko