..: Mexiko chce znovu obnovit osobní železniční dopravu :..

SD70ACe společnosti Ferromex. depo Tepi, foto: House Mexico City — Mexiko vynaloží v příštích pěti letech na infrastrukturní projekty 4 miliardy pesos (317 milionů amerických dolarů). Z toho by do dopravní infrastruktury mělo směřovat 1,3 miliardy pesos (103 milionů dolarů). Prezident Enrique Peña Nieto si vytkl za cíl obnovit v Mexiku osobní vlaky, které po privatizaci železnic v devadesátých letech téměř zcela vymizely. Mohlo by se zdát, že je Mexiko skoro bez železnice, ale není tomu tak. Historie železnice se začala psát v roce 1837 udělením koncese pro železnici, která propojila Veracruz v Mexickém zálivu s hlavním městem. V roce 1910 měla železniční síť délku přesahující 24.700 km. V devadesátých letech minulého století se dostala Ferrocarriles Nacionales de México (FNM) do finančních potíží. Vláda v roce 1995 ohlásila privatizaci ztrátové společnosti a sloučila ji s pěti existujícími společnostmi. Od roku 1997 se tak můžete po Mexiku svézt jen příměstskými vlaky v okolí hlavního města. Atrakcí zejména pro turisty jsou Tequila Express, který vás z Guadalajary zaveze do výrobny tequily v Amatitánu, a Torreon a Felipe Pescador, který jezdí přes Cooper Canyon.

Přesto při pohledu do mapy zjistíte, že mexická železniční síť je i v současnosti poměrně rozsáhlá. Ale téměř výhradně slouží k přepravě nákladů – z centrálních oblastí do přístavů a naopak, hlavně je ale využívána pro přepravu nákladů do Spojených států.

stanice Buenavista, příměstská železnice, el. jednotka španělské CAF, foto: Sofree Mexičané by se mohli dočkat i prvních vysokorychlostních tratí. Mohlo by jich být postaveno téměř 600 km. Ty by měly propojit Mexico City s okolními městy Toluca a Querétaro. Další linka by mohla vést přes poloslov Yucatan. Ačkoliv nebyly prozatím zveřejněny žádné podrobnosti, odborníci tipují spojení karibského pobřežního letoviska Cancúnu s dříve koloniálním městem Mérida. (Vbrzku tedy cestující výletních lodí a opálení vysokoškoláci budou moci popíjet studené pivo v klimatizovaných vozech zatímco krajina za okny vlaku bude při rychlosti 180 km/h rychle ubíhat a vlak je odveze k archeologickým nalezištím a bungalovům na okraji džungle.) Zaznívají ale i hlasy negativní: „Mexiko není vhodné pro vysokorychlostní vlaky, náš terén je velmi extrémní, hornatý,“ říká profesor městského inženýrství a dopravní specialista Jorge Fernandez Acosta.

V současné době se pracuje na 11 projektech, které se týkají osobní dopravy. Ty jsou buď ve stádiu studií nebo zpracovávání projektové dokumentace. Mezi ně patří Mexico City – Querétaro, Mexico City – Toluca a železnice na poloostrovu Yucatan. Dále se počítá s propojením měst Encarnación a El Castillo, Zapopan a Tlaquepaque (Jalisco) propojí lehká železnice. Počítá se též s propojením sídel Indios Verdes – Ecatepec, La Paz – Chimalhuacan – Chicoloapan – Texcoco (Estado de Mexico). Meziměstská linka propojí Mexico City a Puebla. Měl by být řešen systém hromadné dopravy v lokalitě Polanco – San Jeronimo a v Monterrey by se měla začít budovat další linka metra.

Vlak projel starou stanici Otumba, foto: Thelmadatter Nejdále jsou práce na projektu propojení Mexico City a Querétaro (silniční vzdálenost cca 220 km). V současné době se v rámci vyhledávací studie posuzují tři varianty trasování. Projekt by měl být dokončen na přelomu let 2015 – 2016. Trať bude navržena na cestovní rychlost osobních vlaků pro 160 až 180 km/h. Po zprovoznění se očekává, že železnice v tomto úseku přepraví 1 milion cestujících ročně. Druhým výrazně rozpracovaným projektem je meziměstská linka z hlavního města do Puebla (vzdálenost po silnici je cca 135 km). Zde projektanti počítají s tím, že by z části využili stávající železniční infrastruktury, na kterou má koncesi společnost Ferrosur. Úvahy projektantů, že vlaky na této lince by denně přepravily až 300 tisíc cestujících, jsou na naše poměry až neuvěřitelné. Návazně by byla řešena i síť místní dopravy jak ve městě Puebla, tak i ve větším městech po tase.

Je pravděpodobné, že se v průběhu pěti let podaří uvést do provozu jen tři železniční projekty týkající se osobní dopravy. V oblasti dopravní infrastruktury jsou to vždy projekty, které od studie po kolaudaci zaberou více času. V rozpracovaných projektech by se ale mělo pak pokračovat v dalším období. Mexická vláda kromě železničních infrastrukturních projektů chce rekonstruovat sedm přístavů a řešit 60 silničních projektů (29 dálnic, 15 silnic s poplatkem, 16 regionálních silnic).

lokomotiva Ferrovalle, foto: Homer Mexickou vládu již kontaktovaly společnosti IAMSA, PCZ Soluciones Ferroviarias, CAF a Bombardier. Maximiliano Zurita, generální ředitel mexického zastoupení španělské společnosti CAF oznámil, že tato pyrenejská společnost chce být horkým kandidátem ve výběrových řízeních, protože projekty, které připravuje mexická vláda, jsou přesně to, co jejich společnost nabízí – osobní vlaky příměstské i regionální, lehkou železnici, tramvaje i metro. Navíc CAF je držitelem koncese na příměstskou linku, která vede předměstími hlavního města: Buenavista – Cuautitlan. Vedení společnosti Bombardier nabízí, že v případě jejich úspěchu bude výroba vozů pro Mexiko realizována „doma“ ve městě Hidalgo, obdobě jako to řešili s leteckým průmyslem (Querétaro).

Zdroje: Global Rail News, Mexican Business Web [1], [2], [3], [4], Pacific Maritime Online, The Washington Post, Trains, Wikimedia Commons [1], [2], [3], [4]


Vlad Poslat mail autorovi | 6.12.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Svět

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko