..: Kavárna Starbucks ve voze SBB :..

Káva, foto: Martin Grill Bern — Švýcarské dráhy SBB otevřely 21. listopadu první kavárnu Starbucks na palubě patrového osobního vozu. Vyvrcholilo tak dvouleté společné úsilí obou společností. Poté, když americký řetězec otevřel před 11 lety svou první kavárnu v kontinentální Evropě, jedná se o první takovéto netradiční řešení. Na švýcarských kolejích to ale není až takové překvapení. V minulosti – počátkem 90. let – jste si mohli objednat hamburger u McDonald´s na kolejích. Fast food se ale neujal, jedním z důvodů byl i zápach z fritéz, který se šířil celým vlakem. Pokud se tentokrát bude vlakem šířit vůně kávy, nemělo by to být tak nepříjemné. Pro Starbucks to je celosvětově první „kavárna na kolečkách“. Nabídka je cílena na mladší hosty a obchodní cestující.

Liz Miller, vedoucí koncepce designu pro Starbucks, to zhodnotila slovy: „To je jeden z nejmenších espreso barů a obchodů, které jsme kdy navrhli a je výsledkem jedinečné spolupráce odborníků, včetně místních návrhářů a inženýrů z SBB. Museli jsme kombinovat funkčnost a krásný design, a zároveň brát v úvahu celou řadu faktorů, jako neustálý pohyb vlaku, omezení prostoru a přísné bezpečnostní předpisy.“ Náklady projektu dosáhly 1,4 milionu franků. Druhý vůz by se měl objevit v provozu v průběhu února 2014.

Všechno začalo před dvěma lety, prvními úvahami a předběžnými dohodami. 6. listopadu 2012 byla představena maketa vozu IC 2000 v původní velikosti. První patro ale bylo vybaveno jen plně funkčním barem, zatím bez budoucího interiéru. Pro Starbucks budou vagony totálně přestavěny (prvním je WRB 50 85 88-94 005-8). V interiéru bude použit dřevěný masiv, usadíte se v kožených křeslech, koberec s vysokým vlasem bude tlumit hluk. Interiér řešila švýcarská společnost Milani design & consulting, která v minulosti pro SBB již pracovala. Na obou podlažích bude bar, přitom to horní, s obsluhou, bude lákat k delšímu posezení. V přízemí se očekává spíše rychlá obrátka návštěvníků a budou zde poskytovány služby i těm, kteří si nápoje a jídlo budou chtít odnést na své místo ve vlaku. Na otázku proč SBB zvolila spolupráci právě se Starbuck ale novináři zatím nedostali odpověď.


horká čokoláda Starbucks, foto: Starbucks První dny ale ukazují, že Starbucks nasadil své „americké“ ceny a tím se občerstvení, ve srovnání s jídelními vozy SBB, cestujícím poněkud prodražilo. Espreso bude dražší o desetník, zaplatíte 4,40 franku. Café crème bude za 4,50 místo 4,30 fr., za capucccino místo 4,40 švýcarských franků je nutno zaplatit 5,90. Čaj si dáte za 4,90 franků místo původních 4,20. Obdobně zdražila i horká čokoláda – o 2,50 franku na 6,90. Káva Starbucks vystřídá kávu Lavaza v těchto vlacích i v minibaru Elvetino-RailBar. Konzervativní cestující si ale mohou oddechnout, protože kromě nabídky Starbucks zůstala zachována i nabídka produktů „elvetino“, včetně teplých pokrmů.

Pro srovnání cen je dobré se podívat i na průměrný plat (údaje za rok 2012, čistá mzda): Švýcarsko: 111 702 Kč, Česko: 18 692 Kč.

S pojízdnou kavárnou se můžete setkat na vlacích InterCity mezi Ženevou a St. Gallen. Jízdní řád platí do 14. prosince 2013.

liché dny sudé dny
stanice tam tam zpět zpět tam tam zpět zpět
Geneva Airport 6.30 15.36 15.24 13.36 13.24 22.24
Genève 6.43 – 6.45 15.43 – 15.45 15.15 – 15.17 13.43 – 13.45 13.15 – 13.17 22.15 – 22.17
Lausanne 7.18 – 7.20 16.18 – 16.20 14.40 – 14.42 14.18 – 14.20 12.40 – 12.42 21.40 – 21.42
Fribourg 8.03 – 8.04 17.03 – 17.04 13.55 – 13.56 22.55 6.04 15.03 – 15.04 11.55 – 11.56 20.55 – 20.56
Bern 8.26 – 8.32 17.26 – 17.32 13.28 – 13.34 22.28 – 22.34 6.26 – 6.32 15.26 – 15.32 11.28 – 11.34 20.28 – 20.34
Zurich HB 9.28 – 9.39 18.28 – 19.39 12.23 – 12.32 21.23 – 21.32 7.28 – 7.39 16.28 – 16.39 10.23 – 10.32 19.23 – 19.32
Zurich Airport 9.50 – 9.52 18.50 – 18.52 12.11 – 12.13 21.11 – 21.13 7.50 – 7.52 16.50 – 16.52 10.11 – 10.13 19.11 – 19.13
Winterthur 10.05 – 10.07 19.05 – 19.07 11.56 – 11.58 20.56 – 20.58 8.05 – 8.07 17.05 – 17.07 9.56 – 9.58 18.56 – 18.58
Wil SG 10.24 – 10.25 19.24 – 19.25 11.38 – 11.39 20.38 – 20.39 8.24 – 8.25 17.24 – 17.25 9.38 – 9.39 18.38 – 18.39
Uzwil 10.33 – 10.33 19.33 – 19.33 11.30 – 11.30 20.30 – 20.30 8.33 – 8.33 17.33 – 17.33 9.30 – 9.30 18.30 – 18.30
Flawil 10.39 – 10.39 19.39 – 19.39 11.24 – 11.24 20.24 – 20.24 8.39 – 8.39 17.39 – 17.39 9.24 – 9.24 18.24 – 18.24
Gossau 10.43 – 10.45 19.43 – 19.45 11.18 – 11.19 20.18 – 20.19 8.43 – 8.45 17.43 – 17.45 9.18 – 9.19 18.18 – 18.19
St Gallen 10.53 19.53 11.11 20.11 8.53 17.53 9.11 18.11

Testování bude probíhat asi devět měsíců a po vyhodnocení bude rozhodnuto, zda se jako kavárny Starbuck přestaví i další vozy WRB z flotily IC 2000.

Zdroje: 20 minuten, Bahn Online, Blick, Global Rail News, SBB


Vlad Poslat mail autorovi | 1.12.2013 (8:11)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Švýcarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Martin Grill  mail  
07.12.2013 (20:31)  
Ono je to jedno. Lidi budou žrát a lemtat kentusy, i když budou drahé - prostě je z nějakého důvodu "in" chodit si pro kelímek do Starsucks, anebo vysedávat v kavárnách v obchoďácích, kde je to nemlich totéž. Tak, jako je "in" do sebe o zeleným čtvrtku klopit zelený Starobahno... A nepleťte si Fair Trade s Direct Tradem.
registrovaný uživatel bukes 
06.12.2013 (16:51)  
Podle mého káva ze Starbucks docela ujde, i když jsou mnohem lepší - např. zmíněný doubleshot. Nicméně i starbucks je pořád o mnoho tříd lepší než to, co se dá sehnat třeba v pendolinu... (u něj je cítit navíc ještě neschopná obsluha..)
registrovaný uživatel wen 
06.12.2013 (14:40)  
Škoda, že se hoši od SBB nejdřív nezeptali na ŽelPage, jestli je spolupráce se Strabucks dobrý nápad, hned by věděli, že to bude propadák :-)
registrovaný uživatel M 
06.12.2013 (2:10)  
Chary - a u tricek to funguje paradoxne opacne - obycejny (bez celosvetove zname znacky) tricko stoji 100 a stejny tricko s fajfkou stoji 300. Doprava stejna, baleni stejny. Asi ten Bangladesan, co sil tricko s fajfkou dostane o 200 korun na platu vic, nez ten druhej. Coz je teda setsakramenstsky rozdil, protoze ten, co delal to obycejny tricko, ten dostane tak 2 koruny...
Nebo mozna firma s fajfkou nema jeste proslaplou tu dopravu a plati za ni vic a proto maji drazsi tricka:-)

A pokud je to teda o radne zaplacene praci farmare (drive zemedelce), tak to bude fungovat stejne. Jeden farmar dostane za kilo suroviny 100 korun a druhy 300 korun. A protoze je to (na rozdil od zleho Tchiba) dobrak, tak i jeho zamestnanci maji 3x vetsi platy, nez ti, co sklizi na plantazich, kde odebira to Tchibo.
registrovaný uživatel M 
06.12.2013 (1:59)  
Ano, o kafi nic nevim a toto jsem i priznal. Bez problemu. Jestli v teto konkretni diskusi musi mit nekdo ve vsem pravdu, tak ja to nejsem. Trosku jak sel cas...
Napsal jsi, ze Starbucks jsou nechutne patoky (je to naprosto otresna kava). Tak nejak jednomyslne tvuj nazor prijat nebyl, ale mozna maji vsichni hlavu v prdeli jako ja. To je mozne.
Napsal jsi, ze rozdil mezi poradnou kavou a smeckem z Brazilie pozna kazdy. Sice si to nemyslim, ale chapu smysl a obecne s tim souhlasit lze.
Potom jsi napsal, ze je dulezite podporovat prodej tech veci, za kterymi je adekvatne ohodnocena lidska prace. No a tenhle argument se ti uz nejak nepovedl, protoze s tou tvoji (sice mozna ponekud extremistickou, ale budiz) puvodni myslenkou vubec, ale opravdu vubec nesouvisi. Nebo jak sakra souvisi chut kafe s tim, jaky pri jeho sklizni nejakej Souza Marques nebo Haile Gebre dostane plat? Kde se bere rovnitko mezi lepsi chut = vyssi mzda delniku na plantazi? To jako na plantazich, kde se pestuje kava pro Starbucks sdiraji cernochy z kuze, zatimco na tech, kde dodavaji do doubleshot.cz si cernosi kupuji nove Mercedesy?
I kdyby to tak bylo (jakoze si tipnu, ze to tak uplne neni), tak tam nebude absolutne zadna vazba na chut. Je tudiz legitimni napsat "nepiju Starbucks, podporuju radeji rodinnou farmicku Rafaela Corteze z Hondurasu, protoze vim, ze on kazde zrnicko radne opecovava a jeho zamestnanec Hugo Sanchez bere v prepoctu 2000 euro mesicne", ale o tom prece rec nebyla. Bavili jsme se o chuti, ne?

PS: Bourka v pulce prosince pri dvou stupnich? Kde to jsme? Pristi tajfun at nechodi ze Skotska, ale z Finska. Pri snehove bouri se da spat (pravda, zas je to voser rano s hrablem:-)
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
06.12.2013 (0:45)  
Ivo, s cenou Fairtrade laboruje samotný Doubleshot, tedy se vůči ní poměřuje. Obecná cena kávy se dá dohledat i pro současnou dobu, cena FT se dá rovněž dopočítat, cena FT kávy na MO trhu taky není zrovna tajemstvím. A to vše lze srovnat s cenou DS.

Takže jakou adekvátně ohodnocenou práci má Martin na mysli?
registrovaný uživatel IvaA 
05.12.2013 (23:16)  
Chary > ono to máte jednoduché FT je marketingový koncept, stojící na "užitečných idiotech" ((c)Lenin). V sočasné době plní tuto funkci tzv. "sluníčkáři" ((c)Jiří X. Doležal). No a chudých duchem je evidentně vždy dost na to, aby se na nich dal založit business model, fungujíci na základe víry. Už syn boží to věděl (i když mu to možná jen taťka našeptal)
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
05.12.2013 (20:42)  
Martine, Důležité je podporovat prodej kvalitních surovin, za kterými je adekvátně ohodnocená lidská práce, nikoli smíření se s tím, že masy kupují kentus, produkovaný nezřídka otročícími člověkostroji.

Kde bereš tu jistotu, že když si koupím 350g kávy za 330 korun (cca 430 kč za libru, hmotnostní, tj. 453,6g) místo toho, abych si ji koupil v Tchibu třeba (za cenu nevím cca 170 kč za libru), tak farmářova práce bude řádně ohodnocena? Dívám se na nějaký článek o FT http://www.stwr.org/imf-world-bank-trade/is-fair-trade-coffee-just-a-marketing-scheme.html je to teda z roku 2010, a tam se uvádí "tržní cena" $1,40 za libru (i kdyby kč30) , FT $1,70 za libru (kč36) a coyote (vydřiduššská) $0,2 - $0,5 pod tržní, takže cca $0,9 - $1,2 (kč19-26 vše v korunách přibližné a zaokrouhlené hodnoty).

Japato, že kafe, který na surovině stojí řekněme o pětku víc, při "stejné" dopravě, "stejném" pražení a "stejné" distribuci stojí ne o pětku, ale o dvě kila víc? Jako jo, rád si pochutnám na dobrým kafi, jen nevím, jestli mi to za čtyři stovky bude chutnat o tolik dramaticky líp jako to za dvě. Opravdu mletý standard smetený z uhláku za kč 55,0 za libru si fakt nekupuju. Můj názor, netřeba se v něm rejpat.

Ekonomická úvaha, v tý se pojďme porejpat, když mluvíš o ohodnocený lidský práci. Nebo to je tak, že velkovýrobci jako třeba Tchibo (nebo další jakýkoliv, co nestojej ani polovic toho doubleshotu) mají už zavedený kanály a na velkovýrobě mají nižší náklady? Protože v celkový ceně kafe je náklad na surovinu nějak podezřele zanedbatelný, mi to přijde. Sice se nebavíme o FT ale Doubleshot, leč... kde je ta jistota, že tím, že si koupím kafe dražší o dvě kila na libře nedostane farmář dvacetšest, ale třicet šest korun z mých 430 za libru?
05.12.2013 (19:28)  
Tak se mi zda, ze sme nekomu nakopli posvatnou kravu :-)
registrovaný uživatel Martin Grill  mail  
05.12.2013 (18:38)  
M: O kávě evidentně nevíš vůbec nic, takže nebudu ztrácet čas diskusí s někým, kdo si myslí, že má vždycky pravdu. Ale pokud si budeš chtít vytáhnout hlavu ze zadnice, podívej se třeba na web www.doubleshot.cz
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko