..: Mimořádná změna jízdního řádu vstoupila v platnost :..

Praha hlavní nádraží, foto: AdysPraha — V pondělí 2. února vstoupila v platnost mimořádná změna železničního jízdního řádu, která přichází teprve necelé dva měsíce po začátku jeho platnosti. Důvodem je zejména zahájení dlouho očekávané rekonstrukce zastřešení historické haly pražského hlavního nádraží, která stojí nad nástupišti 1—4, a s tím související dopravní omezení. Stavba, jež si v osmi etapách vyžádá uzavření postupně většinou jednoho celého nástupiště, skončí až za více jak dva roky, v červenci roku 2017. Změny se dotknou dálkové i regionální dopravy, některým vlakům se změní cílové stanice či časy odjezdů, jiným pak například přímé vozy. Připomeňme, že podobná změna nastala již 25. ledna také v Plzni, kde expresní vlaky z Mnichova do Prahy v důsledku rekonstrukce směrem z Domažlic nově zastavují pro výměnu lokomotivy a přidání posilových vozů již v obvodu stanice Jižní Předměstí namísto hlavního nádraží, kde dochází k výraznému snížení propustnosti pražského zhlaví. Došlo tím k rozvázání některých přestupních vazeb.

Informační tabule ve stanici, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Ale vraťme se zpět do Prahy. Postup přípravy změn i omezení se potýká s nevolí ze strany dopravců i koordinátora dopravy. České dráhy například ústy člena představenstva pro osobní dopravu Michala Štěpána tvrdí, že jízdní řád platný od loňského prosince již měl se změnami počítat a přizpůsobit se jim, aby se nemusel měnit nyní znovu. Únorová změna grafikonu navíc podle něj není poslední: „Další změny ve vlakové dopravě nastanou v průběhu realizace oprav. Uvědomujeme si závažnost omezení, které našim zákazníkům rekonstrukce způsobí,“ uvádí Štěpán. Poměrně ostře pak proti změnám vystupuje i organizace ROPID, která koordinuje provoz Pražské integrované dopravy: „Bohužel i přes záporné stanovisko naší organizace dostaly před regionálními vlaky přednost dálkové dotované i nedotované komerční vlaky,“ uvádí mluvčí Filip Drápal.

Jeho nespokojenost lze přitom chápat i laickým pohledem na fakta o pobytech vlaků u nástupišť, získaná přímo od SŽDC. Například Pendolino Českých drah stojí při obratu u nástupiště v odpolední dopravní špičce až 78 minut, chebské rychlíky 603/612 zde pak ráno čekají více jak hodinu. Rychlík 652 po příjezdu do Prahy čeká 40 minut na odjezd do depa a podobných případů by se našlo zřejmě ještě více. Proto je otázkou, zdali by se při optimalizaci těchto i dalších pobytů jiných vlaků nenašlo u nástupišť místo i pro další vlaky, které by tak nemusely být omezeny.

Rychlíkem na sever z Masaryčky, ze západu na východ Prahy opět s přestupem

Jednotka 451 na trati 011, foto: Louis ArmstrongMezi nejvýznamnější změny v jízdním řádu ve výsledku patří přesměrování rychlíků v relaci Praha - Děčín a zpět na pražské Masarykovo nádraží, kam dorazí vždy dvě minuty po celé hodině a odjíždět budou vždy osmou minutu po celé. Toto opatření se netýká akorát posledního nočního vlaku R 670, který bude z důvodu zachování večerních návazností dále odjíždět z hlavního nádraží, a to ve 23:29. Současně bude také na této lince o víkendu jezdit více vlaků vedených jednotkou řady 471 „CityElefant“. Součástí změn v dálkové dopravě je rovněž prodloužení trasy rychlíků jezdících mezi Prahou a Českými Budějovicemi do stanice Praha-Holešovice. Výjimkou budou první dva ranní, jeden odpolední a poslední večerní spoj. V regionální dopravě bude zkrácena linka S7 (Úvaly -) Praha - Beroun pouze do trasy mezi pražským hlavním nádražím a Berounem. Jako náhradu za zkrácené spoje budou ve špičce vypraveny vložené spoje Praha Masarykovo nádraží - Úvaly na lince S1. V důsledku propojení vozebních ramen těchto vlaků s linkou S4 se tak na trať 011 na čas vrátí i staré pantografové jednotky řady 451.

Zdroje: SŽDC, České dráhy, Česká televize


Michal Jaroš Poslat mail autorovi , TrainManiac471 | 3.2.2015 (19:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty Jízdní řád

More from ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
Editor or ŽelPage Administrator Vlad  mail  
14.02.2015 (17:06)  
Bel: Kolega projektant se před časem vrátil ze Spojených arabských emirátů, kde po nějakou dobu působil. A podělil se o zkušenosti, jak se tam staví.
Když to jde jinde, proč by to nešlo u nás? Nemáme přísnější bezpečnostní předpisy, než jsou v SAE. Nebo to už neumíme?
(Jistě, mezi 22. a 6. hodinou by se musely provádět jen takové práce, které by hlukem neobtěžovaly okolí, neboť je to stavba v intravilánu.)
Registered user Bel  mail  
14.02.2015 (12:41)  
Trošku mě udivuje , napíše-li stavař (Vlad), že by ho zajímalo, zda oprava byla zadána tak, že se bude pracovat 24 hodin denně... Pravda je, že je to tvrzení dnes populární - asi stejně jako kdysi vojenské "práci, kterou udělá jeden voják za měsíc, udělá přece 30 vojáků za den". Rekonstrukce ocelové haly je prací ve výškách a bezpečnostní rizika, která přináší práce za umělého osvětlení nikdy nemůžou vyvážit nějaké urychlení termínu.
11.02.2015 (21:57)  
Jenže právě u elektrických rychlíků je problém. Od Budějovic musí jet lokomotiva dvousystémová (leda ji vyměnit už v Benešově) a do Děčína stačí stejnosměrná. Získáme potřebnou kapacitu, jestliže nahradíme objíždění objížděním s výměnou lokomotiv? Nebo je v oběhu lokomotiv od Děčína vata na obrat třeba do Benešova a zpět?

Teoreticky mnohem snazší (a ke spojení přes město vhodnější) by byl ten průjezd "MěstoSlonů", jenže tady zase narážíme na to, že k tomu navrhované linky, ukončené nyní na Masarykově nádraží, by na hlavní jely vlastně navíc, takže by se ušetřil leda čas na přechod strojvedoucího, ale kde pak máme čas na kýžené vzájemné přestupy mezi směry?
11.02.2015 (21:08)  
Co se týče toho spojování tras tak by mi přišlo rozumný propojit R z Českých Budějovic (elektrika) s R do Děčína a R z Českých Budějovic (motor) s R do Tanvaldu. Čímž by jsme se zbavili obracení u obou Českobudějovických rychlíků na hlavním nádraží. A taky by jsme tím získali spojení určitých nádraží, např Smíchov-Vysočany-Čakovice, který dneska není ani osobníma vlakama. Kidně to může bej vedený jako dva různý rychlíky Bbť jednou jedinou sopravou tj bez nutnosti přestupu.
09.02.2015 (15:12)  
No byly to v první týden ráno na 091 pěkné kvalty a leckdo nedoběhl... informovanost o posunu žáby do metropole o 3 min byla nulová; nikdo se nezabýval tím, že se změna mohla objevit v projíždějící lince na pragotronu na Masně a občas zahlásit v Roztokách. Ale kdo by se tím zatěžoval, máte chodit dřív a za 15 minut vám jede další spoj. :-)
09.02.2015 (9:10)  
Nenahraditelná za nějakých podmínek jistě není. Ale určitě není nahraditelná současným hlavákem, a to ani po případném rozšíření o tři další hrany.
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
08.02.2015 (23:56)  
Ale já přece neříkám, že se musíme za každou cenu masny zbavit. Ale kdyby došlo na lámání chleba, je fakt tak strašně nenahraditelná, přinejmenším pro #120? ;-)
08.02.2015 (20:30)  
A není lepší cestujícím nabídnout oboje? Tj. Dejvice, Vltavskou i MasNu. Proč lidem zbytečně přidávat přestup(y), když je můžeme dovézt v podstatě až do cíle?
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
08.02.2015 (17:31)  
Nešel by vyřešit přestup z Rakovníků v Bubnech na Vltavskou a soupravy pak točit buď tam, nebo v Libni? Vltavská je celkem dobře přístupná jak metrem, tak tramvajema.

Navíc myslím že bude i přestup Veleslavín ČD / =MA=, takže pro rychlé přesuny z této větve do centra nebude Masaryčka také uplně životně nejdůležitější, ne?

Čímž samozřejmě neříkám, že to je jediný důvod, proč je Masaryčka zapotřebí.
08.02.2015 (14:21)  
Metro nemá dva napájecí systémy. A přechod souprav mezi linkami už tak snadný není.
Uhradí snad někdo dopravci vícenáklady spojené s nasazením univerzální lokomotivy v celé trase?

I kdyby na hlavním vše projíždělo, nahradit Masaryčku nedokáže. Už třeba kvůli tomu, že od Dejvic se jinde končit nedá. A nejen to.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko