..: Jordánsko obnovuje a rozšiřuje svou železniční síť :..

Historická záběr (1999) na mezinárodní spoj mezi Ammánem a Damaškem na nádraží v jordánsksém hlavním městě, foto: Johannes Gloeckner Ammán — Jordánsko nepatří mezi státy, o kterých by se v souvislosti se železnicí příliš hovořilo. Přesto, že je Jordánské hášimovské království svou rozlohou 89 342 km² 112. státem na světě (Česko je se svými 78 867 km² na 113. místě) a žije v něm přes 6,5 milionu obyvatel, je jeho železniční síť, ve srovnání s tou naší, velmi skromná – měla v roce 2000 jen 620 km o rozchodu 1050 mm.

Navíc v současné době, z důvodu občanské války v Sýrii, se kterou Jordánsko sousedí na severu svého území, je zcela zastavena mezinárodní železniční doprava. Ze syrsko-jordánské hranice vede železnice přes hlavní město Ammán do Naqb Ishtaru s odbočkou do jediného a proto klíčového jordánského přístavu Aqaba. Jordan Hedjaz Railway udržuje provoz na 217 km, na dalších 111 km je provoz zastaven. Dříve byl vypravován jeden pár vlaků mezi Ammánem a syrským Damaškem. Dále na objednávku jezdí turistické a školní vlaky. Aqaba Railway Corporation provozuje 293 km tratí a hlavní těžiště dopravy spočívá v přepravě fosfátů z dolů do přístavu Aqaba (2,5 až 3 milióny tun ročně).

Tato situace se ale průběžně mění. Ministerstvo dopravy investuje v letech 2011 až 2014 přes 2,6 miliardy eur do rozvoje železnic v království. Jordánsko se zapojilo do projektu Arab Mashreq International Railway, což je plánovaný rozvoj železniční sítě na Středním východě. Jsou navrženy jak severo-jižní, tak i východo-západní osy. Šestnáct dálkových tras by mělo 19 500 kilometry tratí propojit významná města, přístavy i průmyslové komplexy arabského světa. Jordánsko by se mělo nově připojit na větev železnice, kterou v současné době buduje Saúdská Arábie, a která by měla být v průběhu několika let ukončena na jordánsko-saúdskoarabské hranici. Další větví by mělo být Jordánsko spojeno s Irákem, kam by po železnici mohl směřovat vývoz cementu a jordánští výrobci a obchodníci by měli výrazně zjednodušený přístup do íránských přístavů. Jordánsko by mělo být propojeno i s izraelskou železniční sítí.

Rekonstruované a nové tratě budou mít standardní rozchod 1 435 mm. Mezi priority byly zařazeny:

  • železniční systém lehké stavby (vlakotramvaj) Zarqa - Amman - Swaileh,
  • propojení Ammánu se syrskou hranicí s odbočkou ze stanice Mafraq přes Irbid na hranice s Izraelem,
  • spojnice mezi stanicí Zarqa a hranicí s Irákem,
  • trať Zarqa - Aqaba.

Zdroje: Kipp Report, Ministry Of Transport, Railway Gazette, United Nations, Wikipedia


Vlad Poslat mail autorovi | 15.11.2013 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Svět


registrovaný uživatel Etienne  mail  
15.11.2013 (21:11)  
No papír snese všechno, ještě ani nekopli
15.11.2013 (16:22)  
To jsem moc rád, že železnice proniká i do takovýchto oblastí.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko