..: Napjaté vztahy mezi francouzskými regiony a SNCF :..

SNCF 902 TER, foto: Alf van Beem Paříž — Nedávná změna na pozici ředitele regionální dopravy ve státní společnosti SNCF měla přinést spíše uklidnění situtace a snazší hledání dohody, ale zatím se ukazuje, že nový člověk ve vedení, Alain Le Vern, bývalý prezident kraje Haute-Normandie, tomu zrovna nepřispěl. Proti SNCF stojí Asociace francouzských regionů (ARF), která personální krok z konce října považuje spíše za provokaci. Francouzské kraje sice dotují regionální železnici, ale téměř o všem prakticky výhradně rozhoduje národní dopravce SNCF, které po celé Francii pro kraje zajišťují provoz sítě lokálních vlaků TER.

„Volba našeho bývalého kolegy byla překvapením,“ říká Jacques Auxiette, prezident kraje Loire. Ten je spolu s předsedou ARF Alainem Roussetem autorem dopisu ostatním krajským prezidentům, v němž se vyjadřuje ke spolupráci se SNCF kriticky a požaduje pro kraje více vlivu: „Protože jsou blíž cestujícím, protože to celé financují, měly by kraje mít možnost rozhodovat o organizaci (regionální) železniční dopravy. Požadujeme zodpovědnost za tarif, plné vlastnictví regionálních vlaků a právo rozhodovat o službách na místních nádražích.“ Autoři dále vyjadřují své rozhořčení z nárustu cen, které po nich SNCF za provoz vlaků a související služby požaduje. Ten přitom činí 4 až 5 procent, mnohde až 6 či 7 %, zatímco objem prostředků plynoucích do krajských rozpočtů letos poprvé v historii poklesne. Kvůli čemuž autoři výzvy navrhují naopak zmražení těchto dotací pro rok 2014.

231532, Marseille-St-Charles, foto: zirecek Asociace krajů dále po železničním dopravci žádá nastolení spravedlivějších podmínek pro investiční kapitál. Dnes totiž z krajských peněz plyne celých 9,3 % do investičního fondu SNCF, ale nové vlaky pak stejně patří dopravci, který s nimi může nakládat zcela dle libosti. „My (kraje) platíme, oni peníze dostávají. To je skutečnost, kterou SNCF nechce přijmout. Chce, abychom platili, bez toho aniž by pak museli skládat účty… To je třeba změnit,“ píše se dále ve zprávě. Generální ředitel SNCF Guillaume Pepy krajům oponuje. Podle něj dal dopravce karty na stůl, když v září předložil účty za konkrétní trasy, v nichž uvádí náklady a výnosy na jednotlivých regionálních linkách. „Odteď přesně víme, kolik která trasa stojí a kolik jsou její tržby,“ uvádí pan Pepy. I Jacques Auxiette přiznává určité zlepšení v poslední době, ale podle něj je to stále ještě nedostatečné.

K vylepšení vztahů mezi SNCF a francouzskými kraji – především pokud jde o finance – by přitom mělo v dohledné době dojít, protože od roku 2019 se počítá se zásadní liberalizací osobní železniční dopravy ve Francii, která je dosud plně v režii státní SNCF. Koncem října firma Arriva, vlastněná koncernem DB, vydala zprávu, podle které otevření železnice konkurenci může přinést krajům úspory za regionální vlaky ve výši 20 až 30 % dnešních nákladů.

Zdroje: Le Monde, 7. listopadu 2013, Wikimedia Commons


byrot | 11.11.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Francie


12.11.2013 (11:42)  
No možná by bylo dobré trochu vytunit rozlišovací schopnost a neházet celý "západ" do jednoho pytle. Co pro začátek zkusit aspoň "germánské" a "románské" země. :)
12.11.2013 (0:36)  
No něco mají na tom západě lepší, ale co se týče dotované železniční dopravy, tak to vypadá, že tak jako u nás je to vpravo i vlevo bez rozdílu
11.11.2013 (23:36)  
To vypada taky na krasnej bordel :-D
11.11.2013 (17:14)  
S příchodem té Arrivy - je dobře, že není v daném státě jen státní železniční dopravce a má tak určitou konkurenci.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
11.11.2013 (12:57)  
Líbí se mi, jak je "to" napsáno. Stručně. věcně, srozumitelně.Dík.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko