..: Polohu vlaků Amtrak najdete na Googlu :..

Acela Express, foto: SignalPAD New York — Najít polohu vlaků na síti v téměř „on line“ pozici? To přece není žádná novinka, něco takového už tady máme hodně dlouho – řeknete si. Ano, Babitron se vžil, pro mnohé z cestujících se stal pravidelnou denní pomůckou při jejich cestování. Jeho tvůrce Robert Babilon dnes už možná s úsměvem vzpomíná na začátky, které nebyly jednoduché. Jedenáctého července 2006 Babitron „zamrzl“ na čase 19.50, protože České dráhy zablokovaly přístup k jejich datům s odůvodněním, že „dotazy“ z Babitronu snižovaly funkčnost jejich služeb. To obratem vyvolalo řadu negativních reakcí těch, kteří již systém objevili a začali využívat. „Jsem přesvědčen, že provozováním Babitronu jsem neporušil žádný zákon, stejně tak ČD neporušily zákony tím, že znemožnily mé aplikaci stahovat jejich data. Jsem rád, že jsme se sešli a dospěli ke kompromisu, který podle mého názoru bude dostatečný pro cestující při plánování svých cest. Spokojen budu, až se tento návrh podaří prosadit ve vedení ČD,“ uvedl tehdy Robert Babilon. Vše se ale nakonec urovnalo a Babitron funguje k naší radosti i spokojenosti. Americká společnost Amtrak před nedávnem ohlásila novinku – možnost sledování jejich vlaků na Googlu.

Na jejich domovských stránkách najdete vlevo dole odkaz „Track a Train“, který vás pustí na mapu jejich sítě. Můžete si zvolit klasickou nebo satelitní a podívat se, kde se zrovna spoje Amtrak nacházejí. Pokud si vyberete vlak „z mapy“ dostanete se k detailům:

  • číslo vlaku a jeho název,
  • trasa odkud kam jede,
  • stanice, kterou právě vlak opustil,
  • příští stanice a čas příjezdu,
  • detail trasy (po rozkřiknutí),
  • aktuální rychlost (mil/h),
  • směr, kterým lokomotiva v daný moment jede.

Informace jsou přebírány z GPS jednotek jednotlivých vlaků. Nový systém sledování polohy vlaku rozšiřuje služby Amtraku jako jsou eTicketing (elektronický prodej jízdenek) nebo soustavně zlepšované pokrytí Wi-Fi (jak ve vlacích samotných, tak po trase). Poloha vlaků se stala – hned po prodeji jízdenek – druhou nejvyhledávanější službou na portálu Amtraku. Pro nalezení vlaku postačí zadat číslo nebo název vlaku. Je možno zadat i název stanice.

Amtrak nabízí informace o zhruba 300 vlacích, které denně vypravuje. Což není mnoho, ve srovnání s tím, co nabízí Babitron. Nebo Grapp, který s využitím evropských dotací provozuje Správa železniční dopravní cesty. Snad i my se časem dočkáme, že společně s vlaky ČD uvidíme polohy i vlaků dalších dopravců a nebudeme odkázáni třeba jen na stručnou tabulku, jak ji nabízí třeba „žlutý“.

Zdroje: iDNES, Railway Age, Wikimedia Commons


Vlad Poslat mail autorovi | 2.11.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu USA


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Magog  mail  
02.11.2013 (13:27)  
GRAPP má jeden zásadní problém. Otevřu stránku a řekne mi to cosi o Silverlightu. S tím se můžu na linuxu jít klouzat a k autorovi aplikace mám jen ošklivé poznámky o proprietárním software.
registrovaný uživatel Oto 
02.11.2013 (12:42)  
Mexicannos: GRAPP má jeden hlavní problém:

Uživatelské rozhraní běží v Silverlightu, což je proprietární technologie Microsoftu, kterou spustíte pouze na PC s MS Windows a na Mac OS, takže majitelé jakéhokoliv jiného zařízení (zvláště těch mobilních) mají smůlu. Navíc sám Microsoft od této technologie už ustoupil a dále ji nevyvíjí.

Sice se údaje dají číst v datové podobě přimo z Webservice, která za tím běží, ale nikdo zatím nenaprogramoval uživatelský interface, který by to zobrazoval. Existuje sice stránka http://regiojet.rfc.cz/, ale je omezená jen na spoje Regiojetu.

A zde také vyvstává druhý problém, co by se stalo, pokud by se to začalo využívat - zda by SŽDC strojové čtení informací té třetí straně nezakázala podobně jako ČD Babitronu.
registrovaný uživatel Mexicannos  mail  
02.11.2013 (12:09)  
Přesně, jak píše Jiří, babitron byl ve své době to nej co tu bylo, na druhou stranu, doba jde dál a např. grapp předčil babitron snad ve všech ohledech, snad jen mimo náročnosti, neboť slabší počítače mohou mít nemalé problémy. ( http://provoz.szdc.cz/grapp/ )
02.11.2013 (10:56)  
Cestující ve vlaku který zůstane stát kdesi na trati-a k čemu mu to bude dobré, když se nesmí vystupovat na místech, která k tomu nejsou určená?
02.11.2013 (8:47)  
Dik za aktualitu, ale chtelo by to opravit ten preklep v nadpisu a celkove obsah clanku neodpovida (technicky vzato) skutecnosti - mam na mysli ten duraz na Google. Vec se ma zrejme tak, ze vyvojari pouze vyuzili technologii, kterou google poskytuje. Podobne by slo (zdarma a bez zvlastniho pricineni googlu) vytvorit treba mapu bordelu, nebo aktualni polohu sotousu (pokud jim date GPS (zapnete GPS na mobilu, predplatite mobilni data a nainstalujete nejakou jednoduchou aplikacku :-))). Nadpis i obsah clanku by platil, pokud bych mohl vlezt na maps.google.com a tam videl ty vlaky.

Edit: A abych jen nekritizoval - pouziti GPS vede k tomu, ze poloha vlaku je presna (na Babitronu vidime jenom to, ze vlak nekudy projel a jinam jeste nedojel - ne ze by to nejak moc vadilo). Taky jsou udaje Amtraku aktualni, narozdil od Babitronu (aktualizace mapy jednou za x minut - opet - ne ze by to vadilo). Tohle vsechno pak muze vest napriklad k tomu, ze kdyz dojde k nehode, tak bude mozne vyslat zachranare na presne misto.
A jeste jedno vyuziti me napada - cestujici ve vlaku, ktery zustane stat kdesi na trati (vinou neschopnosti dopravce resit nastale MU) bude presne vedet jake ma moznosti - jak daleko je silnice/civilizace.
registrovaný uživatel Jiří Hurt  mail  
02.11.2013 (8:09)  
Snad i my se časem dočkáme, že společně s vlaky ČD uvidíme polohy i vlaků dalších dopravců a nebudeme odkázáni třeba jen na stručnou tabulku, jak ji nabízí třeba „žlutý“.

Grapp přece ukazuje i RegioJet a LEO Express...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko