..: Zajímavá rekonstrukce českolipského hlavního nádraží :..

Pohled na část nové stanice Česká Lípa hlavní nádraží, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPageČeská Lípa — Cestující, kteří po delší době pojedou na českolipské hlavní nádraží, si mohou po výstupu nyní snadno připadat jako v jiném světě. Tento železniční uzel totiž v poslední době prošel velkou rekonstrukcí a změnil se prakticky k nepoznání. Celá stanice se posunula o několik set metrů blíže k centru města, původní nízké peróny nahradila standardizovaná nástupiště ve výšce 550 mm nad temenem kolejnice, doplněn je i obligátní nový audiovizuální informační systém. Po dokončení stavby bude do prakticky nové stanice zaústěna i regionální trať 087 z Lovosic, která doposud ústila na samostatné nástupiště na druhé straně původní stanice. Nejzajímavější na celé stavbě je však bezpochyby nová výpravní budova, která je zajímavým architektonickým počinem, jenž nemá zatím v České republice při srovnatelných stavbách obdoby.

Samozřejmostí v nové budově jsou kromě pokladen či toalet také místa k sezení pro cestující a další zázemí. Řada prvků je však ještě před dokončením. Chybí například jakákoliv možnost občerstvení, jako automat na kávu a drobné pochutiny či přímo nějaký bufet nebo trafika. Využita zatím nejsou ani autobusová stání před nádražní budovou, takže cestující musí jít při přestupu na autobus nebo na dočasně zachované lovosické nástupiště mírně delší cestu.

Původní staniční budova, která již nebude mít pro cestující využití, bude nadále sloužit jako zázemí pro zabezpečovací zařízení. V přízemí také vznikne dispečerské pracoviště pro pracovníky řízení dopravy SŽDC. Horní patro by pak mělo být využito k administrativním účelům. Výpravní budova také přijde o část nevzhledných doplňovaných přístaveb, čímž by jí měl být vrácen původní historický vzhled.

Celá rekonstrukce stanice Česká Lípa hl.n. vyjde asi na miliardu korun, přičemž na financování se bude výraznou měrou podílet Evropská unie. Zhotovitelem je stavební firma SKANSKA.

Pohled na stanici od města, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Interiér s pokladnami, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Samozřejmostí jsou nové toalety, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage K dispozici je zázemí pro čekání cestujících, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Pohled na zhlaví ve směru starého nádraží, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Ve stanici byl vybudován podchod včetně bezbariérového přístupu a informačního systému, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Ve stanici byl vybudován podchod včetně bezbariérového přístupu a informačního systému, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Informační systém je praktický, nové označení linek MD však zobrazit neumí. Zásadní však je celý řádek s textem POZOR!! Zkušební provoz., foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Nové nádraží láká nejednoho šotouše, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Stále probíhají dokončovací práce, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage

Další stavby na severu Čech

Stanice Jedlová, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPageRekonstrukce stanice v České Lípě není jedinou stavbou, která byla v severních Čechách v poslední době dokončena či je dokončována. Správa železniční dopravní cesty v listopadu ukončila mimo jiné například modernizaci železniční trati číslo 081 v úseku mezi Benešovem nad Ploučnicí a Rumburkem, která přišla celkem rovněž na bezmála miliardu korun. Na trati byla provedena obnova železničního svršku i spodku, stejně jako mostů, propustků a zabezpečovací techniky. Rekonstruována či nově instalována byla také přejezdová zabezpečovací zařízení. V neposlední řadě byla obnovena stanice Markvartice, kde od nového grafikonu pravidelně probíhá křižování osobních vlaků. Jízdní doba osobních vlaků z Benešova nad Ploučnicí do Rumburku se snížila o přibližně 5 až 10 minut na dnešní hodinu a dvě minuty.

Výrazně se začala měnit také podoba stanic Raspenava a Frýdlant v Čechách na trati 037 v Libereckém kraji. Při stavební akci v hodnotě mezi 300 a 400 miliony korun získají obě stanice stejně jako v předchozích případech nová nástupiště, zabezpečovací a sdělovací zařízení i informační systém pro cestující. Tato stavba je zatím teprve v poločase a dokončena bude v průběhu letošního roku. Přesto již obě stanice prošly velkou proměnou, jak můžete nahlédnout na několika reportážních fotografiích.

Příjezd do stanice ze směru Liberec, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPageV Raspenavě budou nově tři nástupiště, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPageOsobní vlak do Nového Města je připraven k odjezdu, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPagePozor vlak!!, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage

Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, Liberecká drbna, Silnice - železnice


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 7.1.2017 (6:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty Reportáže

More from ČR Liberecký ČR Ústecký


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
Registered user (gp) 
08.01.2017 (2:30)  
Honza: poučná je historie pohraničního opevnění. Co tam čsl. armáda před válkou nechala, to tam taky po válce našla. Řezačky a šrotovníky, vyrobené z ventilátorů novousedlíky, se dají po kůlnách najít ještě dneska a dřevěnému bednění nebylo dopřáno shnít, ale shořet v kamnech. Takže přístřešek vzor 16 SŽDC má betonové stěny tl. 15 cm, předsyp a granátový skluz do kanalizace proti němu střílnu otočenou dovnitř s lafetou pro vysokotlakou hubici, když se grenadýr nestrefí.
Registered user Ešus 
07.01.2017 (23:48)  
Krásné nádraží v České Lípě postavili. Kotas to není a je to vidět. Nádherné skloubení moderního stylu (nepravidelné mnohoúhelníky, hrany) a konzervativní přírody (dřevo).
Nevím, k čemu byste potřebovali ochranu před deštěm před budovou - můžete se schovat uvnitř. Při taktové dopravě tam autobusy už stejně beztak budou čekat, takže jen přestoupíte. A na vlak si počkáte uvnitř.
Registered user hank 
07.01.2017 (22:54)  
Se slzou v oku vzpomínám na českolipskou nádražku, její hotovky a pivo... Jak to s ní vypadá?
Registered user Honza  mail  
07.01.2017 (20:25)  
Dale Cooper: Tak ať to teda neřeší a nevyhazují peníze za rekonstrukci, která je jen na parádu.

A vůbec, já jsem (si) nic nezlikvidoval a na dešti větru čekám už nejmíň 10 let.
Teď nám nějaká s...ě rozbila hodiny, tak dostali nařízeno je zrušit bez náhrady. Takže kolektivní trest se nevyhnul nikomu.
07.01.2017 (19:08)  
Honza: Když si to lidi zlikvidují, tak ať si čekají na větru a dešti. SŽDC naprosto chápu, že to nechtějí pořád dokola řešit.
Registered user Honza  mail  
07.01.2017 (18:30)  
Ochrana před deštěm. Po velmi dlouhé době SŽDC přistoupila k opravě poničených přístřešků na koridoru Praha - Ústí, kde původní skleněné výplně odolaly vandalům jen velmi krátce, náhrada dřevotřískovými deskami přece o něco déle, ale taky neodolala, tak přistoupili na náhradu plným plechem doplněný dírkatým plechem. Takže zadní stěny přístřešků jsou vyplněny plným plechem (někdy horní část zadních stěn dírkatým, podle typu přístřešku) a bočnice ve všech případech dírkatým plechem. Celé to nastříkaly do modrých barev, přičemž částečné zakrytí z přední strany zmizelo bez náhrady. Takže ve výsledku jsou nekryté boky, celý otevřený předek a někde i horní části zadních stěn otevřené (dírkatý plech). Ještě do toho přidělali pěkné nové lavice. Takže hned při prvním dešti s větrem se ukázalo, že paráda je to sice pěkná, ale absoltně nefunkční, prší a fouká do toho vrchem nekrytých zadních stěn, všechno to teče na nové lavice, takže budou brzo zničené. Takže jsem okamžitě informoval SŽDC, co má tahle nefunkční paráda znamenat a navrhoval jsem částečné zlepšení.
Bylo mi řečeno, že snaha je opravit přístřešky tak, aby byly maximálně vandaluvzdorné, a zároveď aby byla zachovaná částečná průhlednost a toto je konečné řešení, nic víc se s tím nebude dělat!

Tak paráda. Vyhodilo se pár tisíc, přitom službu to udělá skoro stejnou jako před rekonstrukcí.
Registered user stoupa  mail  
07.01.2017 (17:12)  
? Ochrana pred destem? Proste není. Asi jako na nádrazí Altenberg (vysoko v Krusných horách, (puvodní budova velká a z kamene) postací autobusová zastávka...
Registered user Keprt 
07.01.2017 (14:29)  
když to stálo takové peníze

Ono je to relativní. Za giga se dá pořídit 100 velmi slušných rodinných domů na přiměřené parcele v slušné lokalitě. Na druhou stranu, částka asi třetinová byla utracena za zprovoznění trati Mělník-Mšeno. Ve světle toho druhého srovnání je akce Česká Lípa svým "poměrem cena/výkon", dle mého názoru, v pořádku.
Registered user chio 
07.01.2017 (13:36)  
Dúfam, že je to nielen na pohľad, ale aj na funkciu. To je bohužiaľ mor mnohých dnešných dopravných novostavieb - taká blbosť, že prístrešok vôbec nechráni pred dažďom, pána architekta predsa nebude vzrušovať.
Registered user JK ml. 
07.01.2017 (10:59)  
To zase zmizel kus železniční histórie: "Urychleněěéépřestupujtéééénadruhoukolejpředstaniční budovoudoríchlíku910doskalicenovéhoborusvorujedlovérybništééékrásnélípyarumburkáááá nakolejidruhéstlibereckéhonástupuštěééééstojíosobnívlak....." Nikdy nezapomenu...ale je to na 100%bezva že se to děje, hlavě ať to vyhovuje uživatelsky, jak cestujícím, tak nádražákům, když to stálo takové peníze.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko