..: NBS Laufach - Heigenbrücken / Neuer Spessart Rampe :..

Schwarzkopftunnel, foto: DB Laufach — Trať Main-Spessart-Bahn spojující Hanau, Aschaffenburg a Würzburg tvoří jednu z nejdůležitějších dopravních tepen v Německu, potažmo v celé Evropě. V rámci celého dne projede v relaci Frankfurt (Main) Hbf – Würzburg Hbf, do jejíhož kontextu tato trať zapadá, celkem 26 vlaků ICE, 17 vlaků RE, 1 vlak EN a do toho nemalé množství nákladní dopravy. Tyto vlaky spojují v širším kontextu Porúří s Mnichovem a Rakouskem. Toto spojení má víceméně dobré rychlostní poměry, v převážné většině délky umožňuje rychlost 140 až 160 km/h. Vlaky ICE používají v pK 46,8 tzv. Natenbacher Kurve, tedy 10,7 km dlouhou spojku, kterou rychle vystoupají po mostě přes řeku Main skrze sérii tunelů, které přivedou na náhorní plošinu poblíž nádraží Rohrbach, kde se v pK 301,9 připojí na SFS Hannover - Würzburg odkud pokračují zpravidla rychlostí 220 až 250 km/h do Würzburgu.

7 km za 400 mil. eur

Nejproblematičtější úsek tohoto spojení se nachází mezi stanicemi Laufach a Heigenbrücken cca v polovině celé trati. Trať zde na pouhých 5 km překovává více než 100 m výškový rozdíl, tomu odpovídá i stoupání 21,7 ‰. Trať zde prochází skrze úzký, více než 150 let starý Schwarzkopftunnel o délce 930 m. Tunel byl již několikrát sanován, rychlost je v něm omezena na 70 km/h pro všechny vlaky a rozhodně se nejedná o spolehlivé místo na trati. Kvůli špatnému technickému stavu a častým výlukám je možné velmi často používat pouze jednu traťovou kolej. Pravděpodobnost, že tímto místem projedete bez zpoždění, je cca 1:3, což není zrovna lichotivé. Traťová rychlost se v přilehlých úsecích pohybuje okolo 120 km/h. Pro nákladní dopravu je takové místo pochopitelně ještě problematičtější.

Neue Spessartrampe, foto: DB

Nicméně po létech příprav a odkladů (mimo jiné z důvodů protestů okolních obcí) byla 7. června 2013 podepsána smlouva o dílo se sdružením firem Alfred Kunz, Baresel, Leonhard Weiss, Schälerbau(Berlin) a Bauer Spezialtiefbau. Vznikne zcela nová trať v délce 7 km, označovaná jako NBS Laufach – Heigenbrücken. Nová trať bude mít stoupání striktně pouze 12,5 ‰ a umožní v celé délce rychlost 130 km/h pro všechny vlaky, ICE-T budou moci až 160 km/h. Aby toho všeho bylo možné dosáhnout, trať povede celkem 4 tunely (Haintunnel, Metzbergtunnel, Hirschbergtunnel, Falkenbergtunnel) v úhrnné délce cca 4,5 km. Součástí díla také bude odstranění úrovňových přechodů ve stanici Laufach. Stanice Heigenbrücken bude zcela zrušena a místo ní vznikne zastávka u východního portálu tunelu Falkenberg (viz mapka). Nová trasa hned v několika místech kříží stávají trať, takže její budování bude velmi náročné i na koordinaci provozu. Hned na několika místech budou výrazné zářezy nebo naopak vysoké náspy a mosty. Po zrušení staré trati dojde k zasypání tunelu Schwazkopf výruby z okolní stavby. Celková cena díla je odhadnuta na 400 mil. eur. Projektant uvádí, že po zprovoznění toho úseku dojde ke zkrácení jízdní doby o 2 min. To je sice z pohledu více než hodinové cesty Frankfurt (Main) Hbf – Würzburg Hbf zanedbatelné, ale celá stavba přinese výrazné zvýšení spolehlivosti, bezpečnosti a dopravcům přinese značné energetické úspory. Stavba byla zahájena v červenci 2013 a předána by měla být v polovině roku 2017. S výraznějšími zemními pracemi se začalo počátkem září a stavba běží opravdu rychlým tempem.

Zdroj: DB Netz a vlastní pozorování


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 14.10.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
14.10.2013 (7:38)  
Sice to bude spolehlivější a provozně levnější, a pro dálkové vlaky tedy přínosné, avšak z hlediska regionální dopravy půjde zřejmě o zhoršení. Podíváme-li se nejen do přiloženého plánku, nýbrž také do mapy se zakreslením sídel, zjistíme, že nová zastávka Heigenbrücken bude ležet při samém okraji obce mimo zástavbu, zatímco stávající stanice se nachází v zástavbě, byť ne přímo v centru. Neznám pochopitelně potenciál obce pro železnici a železnice pro obec, tak to možná není podstatné, nebo se i při nákladech stavby ušetří následně na trakci i při rekuperaci tolik energie, že bude možné zajistit dovoz ke stanici po silnici, pokud tedy neodradí přestup/překládka. Jen mi to v době přetrvávajícího odklonu od železnice přijde dvojsečné - zrychlení, ale současně i zhoršení dostupnosti.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko