Laufach — Trať Main-Spessart-Bahn spojující Hanau, Aschaffenburg a Würzburg tvoří jednu z nejdůležitějších dopravních tepen v Německu, potažmo v celé Evropě. V rámci celého dne projede v relaci Frankfurt (Main) Hbf – Würzburg Hbf, do jejíhož kontextu tato trať zapadá, celkem 26 vlaků ICE, 17 vlaků RE, 1 vlak EN a do toho nemalé množství nákladní dopravy. Tyto vlaky spojují v širším kontextu Porúří s Mnichovem a Rakouskem. Toto spojení má víceméně dobré rychlostní poměry, v převážné většině délky umožňuje rychlost 140 až 160 km/h. Vlaky ICE používají v pK 46,8 tzv. Natenbacher Kurve, tedy 10,7 km dlouhou spojku, kterou rychle vystoupají po mostě přes řeku Main skrze sérii tunelů, které přivedou na náhorní plošinu poblíž nádraží Rohrbach, kde se v pK 301,9 připojí na SFS Hannover - Würzburg odkud pokračují zpravidla rychlostí 220 až 250 km/h do Würzburgu.
7 km za 400 mil. eur
Nejproblematičtější úsek tohoto spojení se nachází mezi stanicemi Laufach a Heigenbrücken cca v polovině celé trati. Trať zde na pouhých 5 km překovává více než 100 m výškový rozdíl, tomu odpovídá i stoupání 21,7 ‰. Trať zde prochází skrze úzký, více než 150 let starý Schwarzkopftunnel o délce 930 m. Tunel byl již několikrát sanován, rychlost je v něm omezena na 70 km/h pro všechny vlaky a rozhodně se nejedná o spolehlivé místo na trati. Kvůli špatnému technickému stavu a častým výlukám je možné velmi často používat pouze jednu traťovou kolej. Pravděpodobnost, že tímto místem projedete bez zpoždění, je cca 1:3, což není zrovna lichotivé. Traťová rychlost se v přilehlých úsecích pohybuje okolo 120 km/h. Pro nákladní dopravu je takové místo pochopitelně ještě problematičtější.
Nicméně po létech příprav a odkladů (mimo jiné z důvodů protestů okolních obcí) byla 7. června 2013 podepsána smlouva o dílo se sdružením firem Alfred Kunz, Baresel, Leonhard Weiss, Schälerbau(Berlin) a Bauer Spezialtiefbau. Vznikne zcela nová trať v délce 7 km, označovaná jako NBS Laufach – Heigenbrücken. Nová trať bude mít stoupání striktně pouze 12,5 ‰ a umožní v celé délce rychlost 130 km/h pro všechny vlaky, ICE-T budou moci až 160 km/h. Aby toho všeho bylo možné dosáhnout, trať povede celkem 4 tunely (Haintunnel, Metzbergtunnel, Hirschbergtunnel, Falkenbergtunnel) v úhrnné délce cca 4,5 km. Součástí díla také bude odstranění úrovňových přechodů ve stanici Laufach. Stanice Heigenbrücken bude zcela zrušena a místo ní vznikne zastávka u východního portálu tunelu Falkenberg (viz mapka). Nová trasa hned v několika místech kříží stávají trať, takže její budování bude velmi náročné i na koordinaci provozu. Hned na několika místech budou výrazné zářezy nebo naopak vysoké náspy a mosty. Po zrušení staré trati dojde k zasypání tunelu Schwazkopf výruby z okolní stavby. Celková cena díla je odhadnuta na 400 mil. eur. Projektant uvádí, že po zprovoznění toho úseku dojde ke zkrácení jízdní doby o 2 min. To je sice z pohledu více než hodinové cesty Frankfurt (Main) Hbf – Würzburg Hbf zanedbatelné, ale celá stavba přinese výrazné zvýšení spolehlivosti, bezpečnosti a dopravcům přinese značné energetické úspory. Stavba byla zahájena v červenci 2013 a předána by měla být v polovině roku 2017. S výraznějšími zemními pracemi se začalo počátkem září a stavba běží opravdu rychlým tempem.
Zdroj: DB Netz a vlastní pozorování
podle téhle mapy http://www.usti-chocen.cz/u_data/image/UCho_50000%281%29.jpg má být zastávka od Brandýsa asi kilometr.
Většina lidí dojede vlastním autem a využije přilehlé parkoviště P a R.
Němci mají k autu jiný postoj, je to obyčejná užitková věc. U nás je auto více status symbol a že by někdo dojel autem k nádraží, aby se pak shodil tím, že z něj přestoupí do socky? Takových lidí je u nás málo.
Ale je možné, že než se ta trať postaví (15let?), tak se to změní.
Za b) Cestoval jste někdy v Německu? Viděl jste, že by tam na nádraží chodili nějaké davy pěšky? Většina lidí dojede vlastním autem a využije přilehlé parkoviště P a R. Zbytek odjede přistaveným návazným autobusem. A předpokládám, že u nové zastávky bude kvalitní a dostatečně kapacitní parkoviště, ne jako u současného nádraží. Takže to většina ocení.
Za c) Proč dělat něco tak provozně komplikovaného jako je Chodov, proč utrácet peníze za něco, co není potřeba? Němci nevydávají peníze zbytečně jako u nás, aby někdo neměl pocit, že odřezává obec od dopravy, že bude někde víc hluku, že bude někde míň hluku, že někomu budou plašit krávy, že ... Udržovat tunel navíc? Udržovat koleje navíc?
Z toho mi vyplývá, nejdříve se podívat k sousedům, jak to tam funguje a pak pronášet komentáře a bez souvislostí teoretizovat.
Každý je svého štěstí strůjce.
Brandýs nad Orlicí není velké město, lidi mají k zastupitelům blízko a pokud to lidem vadilo, měli se ozvat.
Ale ono jim to zřejmě nevadilo (žádný řev obyvatel proti rušení nádraží jsem nezaznamenal), tak holt budou mít vlak kilometr od obce.
Já a němečtí cestující to berou asi tak, díky alespoň za ty dary.
Přeložkou možná naserete pár obyvatel Heigenbrückenu, ale všem ostatním z okolních stanic a zastávek budete moci garantovat, že ráno přijdou do práce skutečně v 7:51 a nikoliv nevím kdy.
Heigenbrücken má asi 2200 obyvatel a leží v nadmořské výšce 280 m. Laufach je v nadmořské výšce 180 m. Takže pokud bychom chtěli pomoct nákladním vlakům, tak bychom stanici Heigenbrücken museli zakopat o několik metrů pod zem. V tomto případě asi 40 metrů pod zem, aby bylo dosaženo chtěných 12,5 ‰.
Ale jak se říká v tom vtipu o muži, ženě a oslu: Nelze se zavděčit všem lidem naráz.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.