..: NBS Laufach - Heigenbrücken / Neuer Spessart Rampe :..

Schwarzkopftunnel, foto: DB Laufach — Trať Main-Spessart-Bahn spojující Hanau, Aschaffenburg a Würzburg tvoří jednu z nejdůležitějších dopravních tepen v Německu, potažmo v celé Evropě. V rámci celého dne projede v relaci Frankfurt (Main) Hbf – Würzburg Hbf, do jejíhož kontextu tato trať zapadá, celkem 26 vlaků ICE, 17 vlaků RE, 1 vlak EN a do toho nemalé množství nákladní dopravy. Tyto vlaky spojují v širším kontextu Porúří s Mnichovem a Rakouskem. Toto spojení má víceméně dobré rychlostní poměry, v převážné většině délky umožňuje rychlost 140 až 160 km/h. Vlaky ICE používají v pK 46,8 tzv. Natenbacher Kurve, tedy 10,7 km dlouhou spojku, kterou rychle vystoupají po mostě přes řeku Main skrze sérii tunelů, které přivedou na náhorní plošinu poblíž nádraží Rohrbach, kde se v pK 301,9 připojí na SFS Hannover - Würzburg odkud pokračují zpravidla rychlostí 220 až 250 km/h do Würzburgu.

7 km za 400 mil. eur

Nejproblematičtější úsek tohoto spojení se nachází mezi stanicemi Laufach a Heigenbrücken cca v polovině celé trati. Trať zde na pouhých 5 km překovává více než 100 m výškový rozdíl, tomu odpovídá i stoupání 21,7 ‰. Trať zde prochází skrze úzký, více než 150 let starý Schwarzkopftunnel o délce 930 m. Tunel byl již několikrát sanován, rychlost je v něm omezena na 70 km/h pro všechny vlaky a rozhodně se nejedná o spolehlivé místo na trati. Kvůli špatnému technickému stavu a častým výlukám je možné velmi často používat pouze jednu traťovou kolej. Pravděpodobnost, že tímto místem projedete bez zpoždění, je cca 1:3, což není zrovna lichotivé. Traťová rychlost se v přilehlých úsecích pohybuje okolo 120 km/h. Pro nákladní dopravu je takové místo pochopitelně ještě problematičtější.

Neue Spessartrampe, foto: DB

Nicméně po létech příprav a odkladů (mimo jiné z důvodů protestů okolních obcí) byla 7. června 2013 podepsána smlouva o dílo se sdružením firem Alfred Kunz, Baresel, Leonhard Weiss, Schälerbau(Berlin) a Bauer Spezialtiefbau. Vznikne zcela nová trať v délce 7 km, označovaná jako NBS Laufach – Heigenbrücken. Nová trať bude mít stoupání striktně pouze 12,5 ‰ a umožní v celé délce rychlost 130 km/h pro všechny vlaky, ICE-T budou moci až 160 km/h. Aby toho všeho bylo možné dosáhnout, trať povede celkem 4 tunely (Haintunnel, Metzbergtunnel, Hirschbergtunnel, Falkenbergtunnel) v úhrnné délce cca 4,5 km. Součástí díla také bude odstranění úrovňových přechodů ve stanici Laufach. Stanice Heigenbrücken bude zcela zrušena a místo ní vznikne zastávka u východního portálu tunelu Falkenberg (viz mapka). Nová trasa hned v několika místech kříží stávají trať, takže její budování bude velmi náročné i na koordinaci provozu. Hned na několika místech budou výrazné zářezy nebo naopak vysoké náspy a mosty. Po zrušení staré trati dojde k zasypání tunelu Schwazkopf výruby z okolní stavby. Celková cena díla je odhadnuta na 400 mil. eur. Projektant uvádí, že po zprovoznění toho úseku dojde ke zkrácení jízdní doby o 2 min. To je sice z pohledu více než hodinové cesty Frankfurt (Main) Hbf – Würzburg Hbf zanedbatelné, ale celá stavba přinese výrazné zvýšení spolehlivosti, bezpečnosti a dopravcům přinese značné energetické úspory. Stavba byla zahájena v červenci 2013 a předána by měla být v polovině roku 2017. S výraznějšími zemními pracemi se začalo počátkem září a stavba běží opravdu rychlým tempem.

Zdroj: DB Netz a vlastní pozorování


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 14.10.2013 (6:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user JnR 
26.10.2013 (12:22)  
Brandýs nad Orlicí není velké město, lidi mají k zastupitelům blízko a pokud to lidem vadilo, měli se ozvat.
Ale ono jim to zřejmě nevadilo (žádný řev obyvatel proti rušení nádraží jsem nezaznamenal), tak holt budou mít vlak kilometr od obce.

Problém je, že lidem to doklapne až po týdenním docházení na novou zastávku, ale to už bude pozdě.
22.10.2013 (21:52)  
Vlastní pozorování z Google Earth potvrzuje zásadní problém se sklonem. To je přímo děsivé. Ovšem vše ostatní je pouze nafouklý problém. Vlaků tam jezdí jako za socialismu na jednokolejkách, pokud je v tunelu výluka, spojky jsou na 60km/h a vlastně na kopci, což je v ČR i na Slovensku naprosto běžná rychlost. Průšvih nastává, pokud se musí zastavit těžký vlak před spojkami ve směru od Laufachu. V ten okamžik bych raději seknul EC ve stanici 5 min. Trochu je problém díky chybějící spojce ve stanici. Při výluce severní koleje v tunelu jsou ve stanici k dispozici jen dvě koleje a jen jedna nástupištní hrana. Trochu to připomíná současnou a do roku 2020+ žst Kozolupy. Při výluce jižní koleje v tunelu není žádný problém.
17.10.2013 (19:17)  
Musím reagovat na to ježdění na kole na vlak... v okolí Brna je to úplně běžná věc...vždycky se to tak dělalo a pořád se to tak dělá.
17.10.2013 (10:36)  
Pikehead: :) Zdá se mi to, nebo jste nepoznal, že s JK tvrdíte to samé?
17.10.2013 (9:47)  
J.K.: Ale taklová oprava tunelu není úplně laciná a navíc konzervuje nevhodné sklonové poměry, jak se píše v článku.
Výsledek opravení tunelu by byl srovnatelný s českými nápady "koridorů" Svitavy-Brno nebo Praha-Benešov.
16.10.2013 (13:20)  
František: Příčina není v tom, že DB chtějí koridorizovat trať. Příčina je v tom, že na trati je tunel v nevyhovujícím technickém stavu a sám se ten tunel neopraví. Nedělat nic = trať v budoucnu zavřít. Dělat něco = vyrazit ten tunel znova.
Aby trať nemuseli na rok-dva zavřít, tak je třeba zajistit objízdnou trasu. Potom se může něco dělat se stávajícím tunelem.
Neznám místní geologické podmínky, takže si netroufám ani odhadovat, zda je vybourání stávajícího ostění v tunelu a jeho náhrada novým ostěním vůbec myslitelná. Vzhledem k nedávné přestavbě tunelu v Mostech u Jablunkova je možno říct: Takováto oprava tunelu je přinejmenším problematická a úspěchem je nula mrtvých.
Registered user Keprt 
16.10.2013 (9:02)  
že by někdo dojel autem k nádraží, aby se pak shodil tím, že z něj přestoupí do socky? Takových lidí je u nás málo.

Nevím, kde je to u vás, ale u nás kolem kolem Prahy je takové chování běžné. Bohužel je to spíš ještě divočina (z mého okolí Úholičky), ale třeba v Roztokách a Řeži jsou u nádraží kulturní parkoviště a pro přiblížení k vlaku hojně využívaná. Motivací samozřejmě ve většině případů není touha svézt se vlakem nebo environmentální uvědomění, ale praktické problémy s jízdou autem do Prahy. Určitě je tu možnost dalšího růstu. Samozřejmě toto je záležitost okolí velkých měst, těžko předpokládat, že P+R spasí třeba tratě toho druhu, které už v Německu zanikly.
15.10.2013 (22:37)  
Rail-2005: V USA to samé. :) Sice bez auta skoro ani ránu, ale že by je nějak udržovali, to ani náhodou. Je to jen užitná věc.
Registered user Rail-2005  mail  
15.10.2013 (21:51)  
Tak především, jestli mají něco Němci a Češi společného, tak to je, že jsou absolutně šílení do svých aut. Malý škrábanec a už to musí jít do servisu. Jestli někdo nebe auto jako užitkovou věc, tak jsou to Francouzi, Italové nebo Španělové.

Nicméně přestože v Německu je vyspělost vozového parku aut daleko před námi, tak je zajímavé, že nepoměrně více lidí jezdí na vlak na kole. A je jedno, jaký je to region. V České republice až na pár výjimek věc nevídaná.
Correspondent or Member of ŽelPage BBvK  mail  
15.10.2013 (21:37)  
Nechápu proč citujete můj komentář, ketrý má jednoznačnou souvislost s Heigenbrückenem a montujete do toho mapu Choceň - Ústí n/O?????
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko