..: Arriva vlaky vyjela na trať mezi Prahou a Kralupy :..

Vlak Arrivy na Masarykově nádraží, foto: Aleš PetrovskýPraha — Předposlední záříjové pondělí na pražském Masarykově nádraží bylo již na první pohled neobvyklé. Kromě běžných příměstských a regionálních vlaků Českých drah se totiž na páté koleji objevovala v Česku doposud nepříliš známá starší motorová jednotka společnosti Arriva vlaky, nového dopravce, který právě od 23. září zahájil pilotní provoz svých osobních vlaků u nás. Start byl sice o poznání méně okázalý, než původně naznačovaly loňské tabulky jízdních řádů, i tak ale přináší Arriva vlaky do regionální dopravy v okolí Prahy několik pro cestující příjemných novinek, kterých se zatím u majoritního dopravce nedočkají. První dny provozu byly pro zelené vlaky Arrivy spíše zkouškou, jak vlastně provoz bude vypadat, a cestujících příliš nebylo, i tak se ale odstartování projektu společnosti obešlo bez zásadních komplikací.

Vozidla

Jednotka disponuje vcelku kreativním vnějším nátěrem., foto: ARRIVA vlaky Arriva vlaky přichází na svoji první pravidelnou linku se staršími motorovými jednotkami (v České republice označovanými jako řada 845/945), které před nasazením do provozu u nás prošly rekonstrukcí interiéru a laku v šumperské firmě Pars nova. Jednotka se skládá z motorového a řídicího vozu a celá je laděna do zelených barev s různými motivy a popisy. Zajímavý je též interiér, který je velmi příjemný a je na něm vidět, že renovace se kromě sedaček dotkla i obložení, podlah a dalších prvků. Na první pohled zaujmou také vcelku pohodlná sedadla Regio+ z dílny moravské firmy Borcad cz, která se však výrazně liší od modelů používaných u Českých drah, a to například podhlavníkem s „ušima“ nebo vyšší měkkostí a částečnou polohovatelností.

Nepříjemným překvapením pro vyšší nebo statnější cestující jsou však malé rozteče mezi sedačkami jak v leteckém uspořádání, tak v případě „čtyřek“. Pozitivní jsou naopak sklápěcí stolky na sedačkách a pro fanoušky železnice jistě zejména volný výhled na stanoviště strojvůdce a na trať. Naopak je nutno zmínit i další nevýhody, jakými je absence klimatizace, která je nahrazena větracím systémem a menším počtem vyklápěcích oken, proto je otázkou, jaká bude tepelná pohoda v těchto vozidlech v letním období. Některé cestující zarazily také chybějící zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky. Oproti původním plánům nakonec ve vlaku není k dispozici oddíl první třídy, část vlaku s širší roztečí sedadel je určena například pro cestující se sníženou schopností pohybu a orientace. U příměstské dopravy je pak také značnou nevýhodou fakt, že vlak není nízkopodlažní. Ačkoliv je výška mezi nástupištěm a vlakem nižší, než například u běžných osobních vozů, stále je nutno překonat dva schody, což kromě zpomalení výměny cestujících způsobuje i nevhodnost vlaku pro osoby na vozíku nebo hůře pohyblivé občany.

Interiér oddílu 2. třídy, foto: ARRIVA vlaky Oddíl původně určený pro první třídu, foto: ARRIVA vlaky V interiéru potkáte sedačky s dílny firmy BORCAD, foto: ARRIVA vlaky Prostor pro kola či kočárky, foto: ARRIVA vlaky Na stěnách potkáte zčásti samolepky v korporátním vzhledu ČD. Že by v Parsu zbyly?, foto: ARRIVA vlaky

Tarif

V otázce tarifu nabízí původně anglický dopravce velmi příjemný základní tarif, který je přibližně na úrovni zákaznického jízdného ČD se slevovou aplikací IN 25. Problémem jsou ale chybějící dohody s objednateli integrované dopravy, což se odráží v nezačlenění do tarifu Pražské integrované dopravy, což je pro dopravce velkým problémem. I tak ale nabízí Arriva slevy pro držitele Opencard, a to bez ohledu na nahraný kupón. Zajímavé jsou také slevy pro důchodce, které jsou na původně běžné 50% výši, podobně jako u dalších soukromých dopravců jako jsou GW Train Regio nebo JHMD. Kromě jednotlivých jízdenek u dopravce platí také zpáteční sleva a v nabídce jsou i jízdenky týdenní. Stejně jako ostatní dopravci i Arriva akceptuje běžné žákovské a studentské průkazy pro dojíždění do škol. A kolik tedy stojí v praxi jízdenka z Prahy do Kralup? Obyčejný tarif přináší cenu 34 korun, s Opencard se dostane dospělý na 25 korun. Příplatek za psa je na stejné úrovni jako u ČD (15 Kč/vlak), naopak kolo přepravíte u Arrivy za 20 korun, což je mírně levnější. I přes problémy se začleněním do PID se tak může pro některé skupiny lidí stát nový přepravce zajímavou alternativou, od které odrazuje snad jen prozatím dvouhodinový interval mezi jednotlivými vlaky, které budou jezdit jen v pracovní dny.

Přechod mezi částmi jednotky, foto: ARRIVA vlaky Rozteč mezi sedačkami není příliš velká, foto: ARRIVA vlakyStanoviště strojvůdce, foto: ARRIVA vlaky Užitečné jsou rozkládací stolky, foto: ARRIVA vlaky Zajímavé pojetí má design stěn na WC, foto: ARRIVA vlaky Nebude v létě s větráním problém?, foto: ARRIVA vlaky

Služby

I když se jedná o regionální nebo dokonce příměstskou dopravu, tak má dopravce vcelku překvapivý rozsah doplňkových služeb. Vlaková četa prochází soupravu s minibarem, kde si kromě teplých a studených nápojů můžete koupit produkty značky Fornetti, denní tisk, jízdenky na MHD, ale také například různé propagační předměty dopravce včetně inovativních doplňků, jako je například deštník. Při větším počtu cestujících je ale otázkou, jak bude vlakový doprovod prodej jízdních dokladů i sortimentu ve vlaku stíhat a zdali by nebyla na příměstském vlaku vhodnější instalace například prodejního automatu. Na vlacích Arrivy je vidět také příjemná inspirace ze západní Evropy v podobě letáků s jízdním řádem a informacích o službách, které jsou dostupné po celém vlaku, což je v regionální dopravě v Česku zatím ojedinělé, v Německu ale zcela běžné u všech dopravců i na lokálních tratích. V pražské příměstské dopravě je novinkou i možnost Wi-Fi připojení na palubě, stejně jako rozsah zastavování vlaků. Ty míří svým konceptem mezi dosavadní zastávkové a rychlíkové spoje: nové vlaky zastavují v Praze a poté až ve vzdálenějších stanicích a zastávkách jako Řež a Libčice nad Vltavou.

A co dál?

Prezentační jízda Arrivy. Kde její vlaky potkáme příště?, foto: ARRIVA vlakyJe jisté, že tento "ochutnávkový projekt", jak zahájení provozu popisuje sama Arriva, nemá ambice vykazovat dopravci zisk nebo alespoň vyrovnání nákladů. Zjevně se jedná zejména o základ, na kterém chce společnost stavět dál a získat tak i reference například pro budoucí výběrová řízení. Jak uvedl ředitel Arrivy Jaroslav Richter, tak současná úroveň provozu je naprostým základem a minimální úrovní, pod kterou firma nepůjde a naopak ji chce zvyšovat. Do budoucna dopravce plánuje získání dalších podobných motorových jednotek z Německa, kde však bude při vstupu do dotované objednávané dopravy záležet na podmínkách objednatelů. Oproti prvotním obavám se v prvních dnech na přesnosti vlaků Arrivy zatím neprojevila výluková činnost v oblasti Holešovic a Bubenče a žádná vyšší zpoždění oproti předpokladům nevznikala.

Zdroje: Arriva vlaky, ŽelPage


Aleš Petrovský , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 25.9.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
25.09.2013 (14:49)  
Pavel Dvořák:
neblázněte, nastavovat délku smluv podle průměrné životnosti kolejových vozidel je nesmysl... Nikdo při smyslech přece neodmítne dopravci aby vstoupil do VŘ s 10 let "zánovními" vozidly, POKUD budou splňovat (rozumně zadané) podmínky VŘ... problém ČD je v tom že mají pár nových vozidel, a pak už jen mraky šrotu více či méně oživeného... ani 10ti reko neuděláte z Béčka NP vůz... (eventuelně to bude stát víc než novostavba).
U nás prostě dosti dlouhou dobu (řádově 25 let) byl nákup zcela nových vozidel na minimu (a možná i pod ním:), a teď neseme důsledky, a navíc ČD tu mezeru pořád nějak ne a nehodlají dohánět, s výmluvami že je to "levnější" (je, ale jen z okamžitého, ne dlouhodobého hlediska) vesele pokračují v minimálním nákupu nových vozidel která dolepují masovými reko věcí které podle mě většinou už na reko nejsou vhodná...
registrovaný uživatel SYN 
25.09.2013 (14:35)  
Levnejsi to pro erar rozhodne nebude.

Takto, snažím se být co nejméně naivní, a proto - dovolit ČD monopol na přepravu (byť i "jen" ZDO) v ČR je jako domnívat se že nějaká státem vlastněná (a ještě navíc velká) společnost bude (navíc "sama od sebe") efektivní... zdůvodnit (=okecat) se dá všecko...
Ovšem, na druhé straně, nechat příliš mnoho spadnout podíl ČD znamená věřit tvrdě na zisk zaměřeným společnostem že nevyužíjí (příp. nezneužijí) možnost stát se samy monopolisty... obzvlášť, pokud by konkurentů ČD bylo jen několik málo.
To celé ovšem za podmínky že objednatel důrazně natlačí dopravce do tarifní integrace (=vše co je dotováno musí být "záměnné")
registrovaný uživatel Keprt 
25.09.2013 (13:43)  
maximálně ten, kdo na té
trase bydlí


A kdy jiný by tam měl jezdit?

až soukromníci vyhrajou výběrová řízení

tak budou za své služby placeni státem/kraji a tito objednatelé si budou moci nastavit veškeré podmínky.
registrovaný uživatel 55p 
25.09.2013 (13:27)  
spalda: Nesmíme zapomenout na vstupní náklady té rekonstrukce versus pořízení nových vozidel.

Čím delší smlouva, tím spíše se vyplatí novostavby. Jaká je nejvyšší délka smlouvy, 15 let? To je ale na málo... Pokud je v Německu průměrné stáří vozidel 16 let a ve Švýcarsku 23 let, tak by to chtělo smlouvy alespoň na 25 let, pak bychom teoreticky mohli být kolem těch 16 let. (v dlouhodobém horizontu obnovování smluv po 25 letech "a něco").
registrovaný uživatel Lev 
25.09.2013 (12:59)  
Uznávat síťové jízdenky, KMB nebo doklady na přepravu kol, asi nebudou. To s nima bude jezdit maximálně ten, kdo na té
trase bydlí. Mám poněkud obavy do budoucna, až soukromníci vyhrajou výběrová řízení a začnou jezdit na rychlících nebo
případně na osobácích, aby byla zachována síťovost.
25.09.2013 (11:03)  
Pavel Dvořák: kde berete tu jistotu, že moderní nízkopodlažní jednotka je dražší, než rekontrukce? Rekonstrukce loko+2xBxxx vyjde provozně mnohem dráž, než nákup moderní jednotky srovnatelné kapacity. Pokud jsou k dispozici jeté Talenty, Desira..., tak proč ne, ale snad si nemyslíte, že vozbou osobáků krátkýmí vlaky s loko něco ušetříte.
ČD mají vhodných souprav zoufalý nedostatek, takže si nemyslím, že musí být oproti DB a jiným levnější.
registrovaný uživatel ReActor  mail  
25.09.2013 (10:16)  
Článek výborný, jen mi tam pro objektivnost trochu chybí fakt, že Arriva již provozuje trať ze Šumperka do Sobotína/Kout nad Desnou. Jsou zde služby jako na trati Praha - Kralupy?

Stejně, PROMO akce se starými motoráky co jezdí pod drátama... FAIL.
registrovaný uživatel 55p 
25.09.2013 (10:15)  
Položme si tu otázku trochu jinak: Má náš stát na to, aby si mohl dovolit na každé (rychlíkové) trati dotovat moderní nové nízkopodlažní soupravy? Co když pak (kvůli vyšším dotacím jinde) třeba zruší rychlíky Kolín - Ústí n/L? Mají lidi jezdit osobáky s přestupem v Lysé? Nepřesednou místo toho do aut?

Dobrá, tady ta náhrada celkem je, ale za Kolín - Rumburk by těch přestupů bylo trošku víc - Nymburk, MlBoleslav/Bakov (nebo oba), Jedlová...
registrovaný uživatel stoupa  mail  
25.09.2013 (10:04)  
Článek je hezky, netendenčně a bez emocí napsán. Tak se mi to líbí, tak to mám rád.
Pro kobros:
DB a jeho odnože mně vozí skoto denně teprve 6 let. Levnější než ČD to není, ale mojí zadnici i egu (cítím se jako cestující a ne jako kaštan - substrát) to konvenuje. Tak proč ne?
25.09.2013 (9:48)  
ach bože! přepravce je zákazník, v osobní dopravě cestující a s těmi průvodci to není pravda, na Jizerskohorské železnici jsou průvodci k dostání už nějaký ten pátek :)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko