New York — Je mnoho destinací, kam se dá podívat luxusními vlaky – z Benátek do Paříže či Londýna se můžete projet Venice Simplon Orient Expressem, po Skotsku jezdí Royal Scotsman, Rovos Rail nabízí své jízdy na jihu Afriky, stejně tak jako Blue Train. V Indii nabízí služby Maharajas Express nebo Royal Rajasthan on Wheel. Rocky Mountaineer vás proveze kanadskou částí Skalistých hor, The Ghan zdolává 2979 km mezi Darwinem a Adelide napříč Austrálií. Na východ od Moskvy se můžete svézt třeba s Golden Eagle Trans-Siberian Express. Budapešť je domovským sídlem Danube Expressu – mezi cestovateli je znám třeba jízdami mezi Istanbulem a Prahou. A právě Golden Eagle Danube Express se v příštím roce vypraví do míst, kam se zatím běžně nejezdí a kam se vlastně podívá jako první evropský soukromý vlak – do Iránu. Patnáctidenní cesta luxusním vlakem je omezena na maximálně 65 cestujících.
Zájezd organizuje americká cestovní kancelář MIR Corporatrion u které si můžete vyžádat katalog a rezervovat jízdenky. Cesta ze západu na východ startuje 14. října 2014 a nejlevnější jízdenku (cena pro jednoho v dvoulůžkovém kupé – Heritage Class) pořídíte za 12 995 amerických dolarů. Deluxe Class pro jednoho vás pak vyjde na 30 995 dolarů. (Pro zpáteční cestu 27. října 2014 si musíte připravit o tisíc dolarů více – od 13 995 po 31 995.) V ceně je samozřejmě stravování all inclusive, ubytování jak ve vlaku, tak v hotelech, poznávací výlety s místními průvodci.
Na co se mohou účastníci zájezdu těšit? Po noci strávené v pětihvězdičkovém budapešťském hotelu budou cestující přivítáni sklenkou šampaňského před nástupem do vlaku. Cestou po Maďarsku si ještě prohlédnou secesní Kecskemét. 3. den na cestě při projíždění Rumunskem se plánují zastávky na prohlídku památky UNESCO – krásného středověkého města Sighişoara a z Brašova je připraven výlet na hrad Bran (Drákulův hrad). 4. den bude vlak projíždět Bulharskem a zastávky jsou naplánovány ve Velikom Tarnovu (město carů) a v Kazanlaku (staré thrácké hrobky ale i údolí růží, ze kterých se vyrábí růžový olej). Pátý až devátý den stráví turisté v Turecku. Dva dny jsou vyhrazeny na Istanbul (Zlatý roh, palác Topkapi, Hagia Sophia, Modrá mešita, chybět nebude ani pohled z moře při projížďce po Bosporu). Další den se mohou cestující kochat krásou krajiny Kapadocie, v národním parku Göreme pak neobvyklými a úchvatnými skalními útvary. Před opuštěním Turecka ještě na trajektu překonají turisté jezero Van a navštíví i stejnojmenné město. Zbytek cesty je vyhrazen pro Írán. Organizátoři vybrali opravdu rozinky: Zanjan, Soltaniyeh (mauzoleum), Yzad (chrám ohně, kde věčný plamen hoří od roku 470), Isfahán, Shiraz, Persepolis. Závěr cesty patří hlavnímu městu – Teheránu (palác Gulestan). Na zpáteční cestě ještě přibudou návštěvy měst Kerman a Mašhad.
Přesné složení vlaku ještě nebylo zveřejněno, ale kromě pohodlného zázemí pro cestování (spaní, sprchy v kabině) určitě nebude chybět barový vůz, kde si můžete vychutnat drinky a setkat se se spolucestujícími. Rovněž bude zařazen restaurační vůz s nabídkou speciálně sestaveného menu.
MIR organizuje zájezdy od roku 1986 – zprvu začínali zájezdy po Sovětském svazu a nabízeli třeba jízdu Transsibiřskou magistrálou. Postupně se jejich nabídka rozrůstala a dnes s nimi můžete v luxusních soukromých vlacích absolvovat cesty třeba mezi Pekingem a Moskvou – ať už po klasické Transsibiřské magistrále, po BAM, přes Mongolsko nebo Střední Asii. Občas jejich vlak zavítá i do Prahy. Ale kancelář není vázána jen na jízdy luxusními vlaky – můžete se s nimi podívat k Bajkalu nebo na Kamčatku. Nebo třeba poznávat i východní Evropu…
Zdroje: Global Rail News, MIR Corporation, PRWeb [1], [2], Wikimedia Commons
S nimi este nie, ale s inymi podobnymi organizáciami som mal uz cest cestovat (tiez nie velmi lacno!), avsak tie zájazdy boli aj zo zeleznicného hladiska zaujimavé, a natocil som niekolko filmov takto. Tzn. ze boli fotozastávky, boli zaujimavé vozidlá (v pripade MIB-u vlak budu tahat masiny ktoré budu práve k dispozicii) a prvotriedna sluzba na palube alebo na zastávkach.
Co sa tyka tunelu a pripojnej zeleznice (Istanbulské spojky), podla poslednych správ zahájenie prevádzky je planovaná na 15.6.2015. Tzn. ze tunel bude, len kolaje nebudu k nemu hotove.
http://www.danube-express.com/files/Persian-Tour-e-brochure.pdf
"Guests stay overnight at the five-star Four Seasons Sultanahmet (or similar) as the train re-positions to Derince for the next stage of the journey.
Engineering work in connection with the Bosphorus Tunnel project (on both sides of the Bosphorus) will involve the train stopping outside Istanbul with the onward journeys by coach when leaving and re-joining the train...
Viz např. http://en.wikipedia.org/wiki/Marmaray
Co se týče spojení obou částí Istanbulu trajektem, tak ten by měl pro nákladní dopravu fungovat stále (nemohu to dohledat, ať příp. Krokodil doplní, kdypak že ho zrušili).
V dobe zajazdu v Istanbule nebude hotovy este tunel do Azie, takze pravdepdobne bude nahradna autobusova preprava. Vlak bude prevezeny trajektom do Azie, ale pomerne velkou obklukou, lebo v Istanbule aj zeleznicny trajekt je uz mimo prevadzky. ( pravdepodobne pojdu cez Cierne more.).
Druha vec je ta cena. Cest. listok v prvej triede z Istanbulu do Teheranu stoji dnes menej ako 100€. ( vlaky jazdia kazdy tyzden)
Program z uvedenych dovodov zo zeleznicého hladiska nie je dost atraktivna, z turistického hladiska urcite je - ak niekto bude ochotny zaplatit tu malickost. Zaujimave je, ze podobne cesty v tej istej kancelarii ( transsib atd) su omnoho lacnejsie.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.