..: V České Třebové bude zastavovat více expresních vlaků :..

Česká Třebová, foto: AdysČeská Třebová — Již několik let slýcháváme téměř pravidelně od představitelů Pardubického kraje a zejména města Česká Třebová žádosti, aby na tamějším nádraží zastavovalo více vlaků vyšší kvality. Odůvodnění z úst politiků bývala různá — od účelnosti investice do nového dopravního terminálu před nádražím, přes důležitost města jako údajného spádového dopravního uzlu, až po nedostatečnou kvalitu vlaků nižších kategorií. (Připomeňme zdejší rozsáhlou debatu v nedávné minulosti či zamyšlení nad tím, že Česká Třebová nepotřebuje více vlaků.) Ať už však byly tyto argumenty pravdivé či nikoliv, zastavování vlaků vyšší kvality se v České Třebové s příchodem nového grafikonu opravdu s největší pravděpodobností rozšíří, a to dokonce i o vlaky soukromého dopravce.

Přestupní vazby v České Třebové do všech směrů, foto: Tomáš Záruba s využitím Mapy.cz Jak totiž vyplývá z projednaného návrhu jízdního řádu na příští rok, ve městě nově zastaví všechny vlaky v relaci Praha – Brno – Břeclav (– Rakousko/Slovensko), zatímco doposud zde stavěla pouze jejich část, která naopak projížděla stanici Kolín. Jízdní doba mezi Prahou a Brnem se přidáním zastávky pro žádný z vlaků nezmění, kritici však poukazují hlavně na snížení stability jízdního řádu a dostatečnou obslužnost sídla jinými vlaky. Daleko větší překvapení ale již před několika týdny přineslo zjištění, že v České Třebové bude zastavovat také soukromý dopravce RegioJet, který přitom tuto zastávku dlouho odmítal a dříve upřednostňoval sousední Ústí nad Orlicí. Původně se navíc objevovaly také spekulace, že v České Třebové budou zastavovat i vybrané vlaky SC Pendolino, což ale nakonec nebylo potvrzeno.

Další změnu v zastavování vlaků v Pardubickém kraji přinese od prosince soukromý dopravce LEO Express, který ze svých stanic vynechá Pardubice a naopak přidá v Olomouckém kraji zajíždění s úvratí do Přerova.

Zdroj: ROPID, Pardubický deník


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 13.9.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   
15.09.2013 (8:27)  
Michal Tvrdý: Aky ma napriklad zmysel vozit miliardove Pendolina na trati Ostrava-Praha, kde jazdi rovnakou 160-tkou ako vsetky ostatne rychle spoje
Pendolína musí jezdit tam, kde na sebe vydělají nebo lépe řečeno vyprodukují nejmenší ztrátu. Využití jejich technických možností je nepodstatné, když nejde ruku v ruce s tržbama.

ceskolipak: Ten Zábřeh, jako přestupní vazba na Č. Třebovou, je trochu mimo mísu. Jednak tam staví Ex a R docela často (vzhledem k velikosti města) a navíc je spojení Wien/Bratislava - Břeclav rychlejší přes Olomouc.
Pokud jsou rozumné přestupy, je spojení Šumperk/Zábřeh-Brno přes ČT rychlejší a hlavně mnohem kulturnější než přímými jesenickými rychlíky a Zábřežáci to vědí
registrovaný uživatel vitab 
14.09.2013 (23:25)  
ceskolipak: IDOS mi tedy našel spojení z Brna (i Vídně) do Zábřehu vesměs výhradně přes Českou Třebovou.

Pokud jde o přestup v Kolíně na R do Mladé Boleslavi a České Lípy, vůbec nepochybuji o tom, že je to pro lidi z těchto měst nejlepší spojení na Moravu, jde mi o to, že přidání zastávky v Kolíně na ECčka, která jej teď jen projíždějí, tohle zrovna moc nevylepší, protože R na Mladou Boleslav jezdí ve dvouhodinovém taktu.
Pokud vlak z Kolína do Mladé Boleslavi odjíždí ve 15:46, ECčko v Kolíně staví ve 15:39, tak pro cestující z Brna do Mladé Boleslavi moc neřeší, když v Kolíně začne zastavovat i vlak s příjezdem v 14:39. Leda byste chtěli vyzkoušet novou nádražní restauraci nebo si nakoupit ve Futuru :-)
Kdežto ale třeba pro cestující do Staré Boleslavi by zastavování vlaku v 14:39 mělo smysl, protože jejich vlak (R do Ústí nad Labem) z Kolína odjíždí v 15:14. Pokud by potřebovali v Kolíně přestupovat z EC na R, tak musí přijet do Kolína už v 13:49 a čekat až do čtvrt na čtyři...

Zastavování všech EC na Moravu v Kolíně tak nezlepší spojení pro Mladoboleslaváky a českolipáky, leda by přešly R do Rumburku na hodinový takt, nebo by přibyl přípoj v Nymburce (od R do Ústí nad Labem či Os do Prahy Mas.N. přes Nymburk), alespoň do té Mladé Boleslavi a České Lípy.
Ale takové zastavování výrazně zlepší přestupy pro lidi z Mělníka, Litoměřic, Staré Boleslavy/Brandýsa nad Labem, Nymburka a Poděbrad (byť ty poslední dvě města mají dobré přestupy i z těch vlaků, které v Kolíně staví)

Edit: Respektive, pro lidi z Mladé Boleslavi má zastavování všech EC v Kolíně smysl především v tom smyslu, že když má R do Kolína zpoždění a EC na něj nebude čekat, tak nemusí na další EC čekat v Kolíně skoro dvě hodiny, ale jen necelou hodinu. Zlepší to tedy spojení po trase Mladá Boleslav -> Morava, pokud bude vlak do Kolína zpožděn
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
14.09.2013 (22:39)  
vitab
Ten Zábřeh, jako přestupní vazba na Č. Třebovou, je trochu mimo mísu. Jednak tam staví Ex a R docela často (vzhledem k velikosti města) a navíc je spojení Wien/Bratislava - Břeclav rychlejší přes Olomouc.

Protože z Kolína jezdí přípoj jen jednou za dvě hodiny a navazuje na ty ECčka, která tam staví, není to využitelné ani pro směr Mladá Boleslav a Česká Lípa, byť by to zlepšilo spojení i pro tato města, kde máte na přestup v Kolíně sakra málo času a ne vždy ten rychlík v Kolíně či to ECčko při cestě na Moravu, čeká.

Sice je tam na přestup málo času, přesto je to velmi využívané spojení a uvědomte si, že je to jedna z mála použitelných dopravních linií pro obyvatele Česká Lípy + M. Boleslavi (cca 90 tis), protože jiné pojení na Moravu není.

Zatímco Zábřeh, Choceň, Ústí nO. mají dálkové spojení každou hodinu.
registrovaný uživatel vitab 
14.09.2013 (22:08)  
Podíval jsem se na to, jaké nové přestupní možnosti by se vytvořily, kdyby všechny vlaky zastavovali v Třebové a v Kolíně. Metodika: Kouknul jsem se na přípoje mezi časem příjezdu ECčka z Brna, které tou stanicí jen projíždí, a časem příjezdu následujícího ECčka, která tam staví.

U Třebové takové ECčko obslouží Českou Třebovou (16 tisíc obyvatel), Lanškroun (10 tis.), Zábřeh (14 tis.), Ústí nad Orlicí (14,5 tis.), Choceň (8,5 tis.), Moravskou Třebovou (10,5 tis) a autobusy i Litomyšl (10 tis.) a Letohrad (6,3 tis.). Celkem tedy cca. 90 tisíc lidí.

Záměrně nepočítám Svitavy a cokoliv na jih od ČT, protože tam většina lidí pojede přímým vlakem, páč je to levnější.

A teď Kolín - samotný Kolín (31 tisíc), Poděbrady (14 tis.), Nymburk (15 tis.), Chlumec nad Cidlinou (5 tis.), Nový Bydžov (7 tis.), Lysá nad Labem (9 tis.), Čelákovice (11,5 tis.), Brandýs nad Labem/Stará Boleslav (17,5 tis.), Mělník (20 tis.), Litoměřice (24 tis.), Český Brod (7 tis.). Celkem tedy 150 tisíc lidí.

Vynechal jsem cokoliv na jih od Kolína, tedy Kutnou Horu, Čáslav a podobně, protože tady platí to samé, jako u Svitav v případě Třebové (byť spojení Brno - Kolín - Kutná Hora je rychlejší než Brno - Kutná Hora a to i když se tam ještě jako mezikrok dá přestup v Pardubicích, ale cenově je to méně příznivé. Stejně tak jsem tam nedával města, kam se dá lépe dojet s přestupem jinde (Trutnov, Ústí nad Labem). Protože z Kolína jezdí přípoj jen jednou za dvě hodiny a navazuje na ty ECčka, která tam staví, není to využitelné ani pro směr Mladá Boleslav a Česká Lípa, byť by to zlepšilo spojení i pro tato města, kde máte na přestup v Kolíně sakra málo času a ne vždy ten rychlík v Kolíně či to ECčko při cestě na Moravu, čeká.

U některých, kde jsem si nebyl jistý (Litoměřice, Mělník), ale nejlevnější vlaková spojení z Brna mi IDOS našel právě přes Kolín. Zrovna u tohoto vlaku (je to rychlík Kolín - Ústí nad Labem) by se přestupy v Kolíně rapidně zlepšily, protože ten odjíždí po příjezdu toho ECčka, která teď v Kolíně nestaví, takže když přijedete tím předchozím, musíte přes hodinu čekat!

Pokud jsem něco na zapomněl na Českotřebovsku, tak se omlouvám, znám to tam jen z vlaku, nebyl to úmysl.

Myslím, že se vyplatí stavět v obou městech, ale určitě není správné stavět každou hodinu jen v České Třebové...
14.09.2013 (21:42)  
kave - nějak jsem si nevšiml, že by Pendolino mezi Chocní a Ústím n. O. jezdilo rychleji než ostatní vlaky
14.09.2013 (21:38)  
kave: Tá časová úspora z dôvodu nakláňania súpravy (teda rýchlejšej jazde v mnohých oblúkoch) je v praxi dosť mizerná, nie? Svojho času, keď jazdilo Pendolino do Bratislavy, tak malo celkový jazdný čas BA - Praha iba o 20 minút lepší ako bežné EC, ktoré navyše muselo absolvovať zastavenie v Kútoch a v Kolíne (alebo Třebovej). Preto to aj zrušili, pretože za čas kratší o 20 minút si ľudia neboli ochotní toľko priplatiť...
registrovaný uživatel kave 
14.09.2013 (18:47)  
Michal Tvrdý:
Aky ma napriklad zmysel vozit miliardove Pendolina na trati Ostrava-Praha, kde jazdi rovnakou 160-tkou ako vsetky ostatne rychle spoje ... a jedine, cim je pendolino rychlejsie je to, ze skoro nikde nestoji ...

Je vidět, že tomu vůbec nerozumíte a proto tvrdíte nesmysly. Pendolino není rychlejší proto, že nikde nestojí, ale protože jede navíc 160 km/hod i v některých úsecích, kde už ostatní vlaky jedou pomaleji. A kde je omezení rychlosti pod 160 km/hod i pro něj, tak i tam jedou ostatní vlaky vždy pomaleji než Pendolino.
14.09.2013 (14:56)  
Michal Tvrdý: No, upřímně, zrovna rychlíky Praha - HB - Brno - Ostrava mají po vlacích vyšší kvality ty "nejlepší" vozy ve vozovém parku ČD. Chápu, jsou nic moc, ale pokud vezneme jakokouliv jinou trať, na které se prohání rychlíky ČD, je to naprostý luxus.
14.09.2013 (14:44)  
to JOHNZ: Pri pozornom citani:
1. Hovoril som o vlakoch EC, nie o rychlikoch, resp. tych Ex/IC alebo ako to dnes nazvat ...
2. Pozorovane na Praha hl.n. ako bol ten vlak obsadeny pri odchode zo stanice. Ale ako som pisal, nema odlsedovane vsetky casy a dni, takze to nie je uplne objektivne. V kazdom pripade, naco hnat take kvantum vlakov stale po jednej trati, kde uz hustota dosahuje priam MHD a aby to skutocne tak nevyzeralo (ako MHD), tak sa zacina spekulovat "tam zastavim a tam nie" ..... Neviem, mne sa zda ekonomicky efektivnejsie vozit relaciu Praha - Ostrava s dobrym prepojenim v CT smer Brno ....
3. Princip je skor ten, ze presmerovanim niektorych vlakov spodom sa mnozstvo cestujucich rozptyli na viacero vlakov, co bude mat za nasledok aj zvysenie pohodlia (postavanie v chodbicke nepovazujem za pohodlie). Naco nahanat IC/EC vlaky do Rakuska/Madarska po treti, ktora je uz stokrat obsluzena vlakmi smer Prerov, Ostrava, Polsko? Pritom na juznom tahu nie je prakticky ani jediny vlak vyssej kvality .... Aky ma napriklad zmysel vozit miliardove Pendolina na trati Ostrava-Praha, kde jazdi rovnakou 160-tkou ako vsetky ostatne rychle spoje ... a jedine, cim je pendolino rychlejsie je to, ze skoro nikde nestoji ...
14.09.2013 (14:29)  
to Jiri Kocourek .... Tazko sa diskutuje s clovekom, ktory vythne vetu z kontextu a ide sa na tom odbavovat ...
Mudra hlava pochopi, ze problemom nie je elektrifikacia samotnej trate, ale sposob jej "koridorizacie". Ze sa niekde vrazia miliardy, aby sa tam jazdilo na niektorych usekoch 70, a na prevaznej casti trate do 100-110 km/hod ....
A porovnavat existujucu trat Kolin - HB - Brno s koridorom do ktoreho sa vrazili miliardy ... no, to je potom tazke ... Idea mojho prispevky je o tom, ze okrem koridory Praha-Ostrava sa mal budovat aj koridor Kolin - HB - Brno. Lebo koncepcia "sustredit vsetko na jednu trat" je podla mna zla. Potom to zial dopada tak, ze jedina zaujimava relacia je skutocne len Praha-Ostrava a ostatni cestujuci nas nezaujimaju. Aj na "juznom tahu" je mnozstvo potencialnych cestujucich (HB, Jihlava, Jinrihohradecko, .... ), ktori su zial dnes odkazani len na rychliky pofidernej kvality (pravidelne cestujem, takze "kvalitu" viem zhodnotit). A tak namiesto moznosti vytvorenia atraktivneho spojenia Praha-Brno po kratsom a kompletnom koridore (s odpovedajucou kvalitou a pohodlim vo vlakoch), to radsej vsetko zenu oklukou cez CT po tej parodii na koridor CT-Brno .... Takto zial konkurenciu dialnici/autobusom nikdy zeleznica nevybuduje ....
  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko