..: Přednášky pro SŠ, zaměřené na železniční a veřejnou dopravu :..

749.039-4, Libomyšl - Zdice, foto: Filip Štajner Praha — Projekt „Popularizace výzkumu a vědy ČVUT“ se zaměřuje na přiblížení zajímavých výsledků, kterých dosáhli zaměstnanci a absolventi ČVUT Fakulty dopravní, především studentům mimopražských středních škol. Součástí projektu jsou kromě Letních dopravních škol, na ŽelPage již zmíněných, také přednášky pro střední školy. Protože máme k dipsozici ještě dostatek volných termínů, které by mohly školy využít, rozhodli jsme se nabídnout naše přednášky zaměřené na železniční a veřejnou dopravu touto cestou. Délka přednášky je 45 až 60 minut – přizpůsobíme se časovým možnostem školy. Doufáme, že se najdou zájemci z řad studentů, kteří přesvědčí své pedagogy, aby zorganizovali čas a místo pro přednášku. Vybírat můžete z níže uvedených témat.

Váš vlak jede každou hodinu aneb Integrovaný taktový jízdní řád

ABReh 150.204-2 ADLER, Oberried am Brienzersee - Niederried, foto: Filip Štajner Nejprve bude představen princip tohoto jízdního řádu a dále jeho úspěšné zavedení ve Švýcarsku, které umožnilo cíleně investovat do železničních tratí a přeměnit železnici v rychlou a výkonnou páteř národního systému veřejné dopravy. Dále bude představena historie zavádění ITJŘ v České republice (jak u rychlíků, tak u osobních vlaků), současný stav a možnosti dalšího rozvoje. Podle tohoto principu lze například „na míru“ navrhnout nové vysokorychlostní tratě pro rychlost až 360 km/h tak, aby se efektivně využívaly a tvořily páteř systému veřejné dopravy v ČR.

Z Prahy do Brna za hodinu aneb Rychlá spojení jako páteř naší veřejné dopravy

475.194, Bílovice nad Svitavou, foto: Drahos Svestka Nejprve bude představena historie a současnost vysokých rychlostí na evropských kolejích, zejména ve Francii, Belgii a Nizozemí, Španělsku a ve Švýcarsku. Dále se bude přednáška věnovat potenciálu pro Rychlá spojení (RS) v České republice. Jako nejvhodnější koncept se ukazují RS s odbočkami na konvenční tratě, které tvoří páteř systému veřejné dopravy a efektivní systém vlaků v pravidelných linkách s intervalem 60 minut či méně, které nabízí i místa bez povinné rezervace a za dostupnou cenu. RS mohou dále sloužit pro úsekové zrychlení konvenčních rychlíků či spěšných vlaků.

Váš vlak jede každou hodinu a mohl by jet mnohem rychleji

Přednáška, která je kombinací výše uvedených dvou - obě témata jsou pochopitelně pojata stručněji.

Kamióny na koleje aneb Nákladní železnice pro 21. století

Autobahn? Tauernbahn! Oberfalkenstein - Penk, foto: Bertovec Přednáška se zaměří na málo známý potenciál nákladní železniční dopravy pro ulehčení našim silnicím. Nákladní vlaky, zejména kontejnerové, mohou v dnešní době jet rychlostí až 120 km/h (a vlaky s poštou a kusovými zásilkami ještě mnohem rychleji). Přeprava kamiónů na vozech systému RoLa se může společensky vyplatit, pokud jde o tranzit přes celou republiku a nikoliv na krátkou přeshraniční vzdálenost. Chytrým plánováním jízdních řádů je možné dosáhnout jízdy nákladních vlaků i 100 km bez zastavení, což šetří energii a snižuje hlukovou zátěž z brzd.

Na jeden lístek od domu k domu aneb Integrace veřejné dopravy

560.021-8 + 560.022-6, Doubravice nad Svitavou - Rájec-Jestřebí, foto: Dobromil Retych Nejprve bude vysvětlen pojem integrace veřejné dopravy – časová, prostorová i tarifní. Dále bude představen švýcarský systém Přímé přepravy, který se po jednom století vyvinul z uznatelnosti železničních jízdenek do celostátní tarifní integrace – včetně autobusů, tramvají, lodí a lanovek. Dále bude představen vývoj v ČR, který skončil na úrovni integrovaných dopravních systémů, z nichž nejlepší se nachází v Jihomoravském kraji, a divoké konkurence v dálkové dopravě. Budou nastíněny možnosti integrace na celostátní úrovni v našich podmínkách.

Z důvodu pravidel evropského financování jsou z projektu vyňaty střední školy na území hl. m. Prahy. Pokud se však najdou vážní zájemci o přednášku, můžeme tyto školy navštívit ve školním roce 2014/15. V nadcházejícím školním roce bohužel z časových důvodů nemůžeme návštěvu slíbit.

Pokud vás, vážní studenti, nebo vaše pedagogy tato nabídka zaujala, ozvěte se nám, abychom se mohli domluvit na termínu i náplni přednášky. Těšíme se s Vámi na shledanou.

Zdroj: Doprava nás baví


Michal Drábek | 19.9.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu Česká republika (celá)


23.09.2013 (11:09)  
Pěkné, pěkné! Přednášky pro SŠ o kolejových vozidlech na DFJP už také asi tři roky pořádáme a musím říct, že je o ně docela zájem. Akorát to nemáme financované z EU, nýbrž to děláme v rámci propagace fakulty tak nějak z vlastní iniciativy; samozřejmě, že je to taktéž zdarma...
21.09.2013 (12:21)  
Ještě bych rád upřesnil, že přednášky pro střední školy jsou ZDARMA - vše je placeno z projektu.
19.09.2013 (22:35)  
Možná by to chtělo uspořádat přednášku pro některé zdejší přispěvatele. Určitě by jim to prospělo k rozšíření obzorů.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko