Kyjev — Ukrajina se pustila do další vlny elektrifikace svých tratí. V roce 2012 jich bylo „pod dráty“ 10 265 km, což představovalo 47,3 % celkové délky sítě. Podle plánu by to do roku 2016 mělo být 53 až 55 %. V roce 2012 byl kompletně elektrifikován hlavní tah Lvov – Kyjev – Doněck, kde byly před zahájením fotbalových zápasů mistrovství Evropy nasazeny soupravy Hyundai. Finišují také práce na projektové dokumentaci dalších úseků: Dolinska – Mikolajev (148 km), Mikolajev – Kolosivka (105 km), Volnovacha – Komiš - Zorja – Záporoží (240 km) a Vorožba – Sumi – Ljubotin (225 km). V letech 2013 až 2016 by do staveb železniční infrastruktury mělo být investováno zhruba 16 miliard amerických dolarů.
Elektrifikace je pro ukrajinské železnice důležitá z několika důvodů. Jedním z nich je výrazné snížení provozních nákladů, neboť ekonomické studie ukazují, že provoz vlaků v nezávislé trakci je až o 55 – 60 % nákladnější než s elektrickými lokomotivami. Návratnost investic – při současných cenách energií – vychází ukrajinským ekonomům velmi zajímavě: např. pro úsek Dolinska – Mikolajev na pouhých 3,8 roku. Nejhůře dopadl úsek Volnovacha – Komiš – Zorja – Kijev s návratností 9,8 roku. Nasazení elektrických lokomotiv navíc přináší možnost sestavovat delší vlaky (může být převezeno najednou více zboží) a dosahovat vyšších rychlost s osobními vlaky.
Vláda mezi priority dopravních staveb pro budoucí období zařadila následující železniční projekty:
- zavedení vysokorychlostních osobních vlaků – dokončení zdvojkolejnění tunelu Beskyd;
- elektrifikace úseku Dolinska – Mikolajev – Kolosivka;
- elektrifikace úseku Volnovacha - Kamiš – Zorja – Záporoží;
- elektrifikace úseku Vorožba – Ljubotin;
- zvýšení propustnosti trati pro vysokorychlostní osobní vlaky v úseku Krosteň – Novograd Volinskij – Šepetivka;
- výstavba stanice Darnica v Kyjevě (2. etapa);
- zvýšení propustnosti trati pro vysokorychlostní osobní vlaky v úseku Grebinka – Poltava – Krasnograd – Lozova.
Úsek Dolinska – Mikolajev – Kolosivka je součástí druhého elektrifikovaného koridoru na Krym. Tím se zvýší přepravní kapacita a zrychlí osobní dálková přeprava.
Tunel Beskid mezi stanicemi Beskid a Skotarskoje (v Karpatech, nedaleko Lvova) je dlouhý 1750 m a vznikl v roce 1886. Za druhé světové války byl sice poškozen, ale následně opraven. Dnes je úzkým hrdlem pro vlaky tranzitující na západ ve směru V. panevropského dopravního koridoru Lvov – Užhorod – Bratislava / Budapešť – Lublaň – Terst. Od roku 2009 se proto buduje nový dvojkolejný tunel o délce 1,82 km.
Ukrajina zastaví dovoz kolejových vozidel
Boris Viktorovič Kolesnikov, ministr infrastruktury Ukrajiny, ohlásil, že Ukrajina přestane dovážet železniční vozidla vyrobená v zahraničí. Do budoucna bude preferovat pouze vozidla vyrobená nebo zkompletovaná na Ukrajině, a to jak v domácích strojírenských závodech, které by ale měly projít výraznou modernizací, tak vyrobená na Ukrajině v kooperaci s předními světovými výrobci, jako například Siemens nebo Hyundai. Ukrajina vytvoří podmínky pro vznik těchto závodů v zemi. Omezení se dotkne v první řadě nákupu elektrických lokomotiv, které jsou dnes na hranici své životnosti a je nutné je obměnit.
Zdroje: forUm, Interfax, Jurliga, Kabinet ministrů Ukrajiny, Railway Bulletin [1], [2], [3], Urjadovij portal, UZ
1 2 | Zpráv na stránku: |
ad "Avionem jsem předtím do Záporoží z Mockby cestovali hodin 32 Aha, zase to spletli a vzali to "druhou stranou okolo zeměkoule" co? :).
Óh nikoliv. Normální doba přímeho letu Mockba-Vnukovo s Tu 134 trvá (jen) 1,5 hod. Ale jak již řečeno, byl "tuman = mlha". Odlet opožděn - ale oběd jsme dostali. Když jsme po více než hodině v přízemním letu našli k neplánovanému mezipřistání letiště Kijev- Borispol, setrvali jsme tam více než 30 hodin, za stálého upozorňování "Sedněte si, nevzrušujte si, odpočiňte si, za hodinu poletíme. Se soumrakem se Ťuman rozplynul. Po soumraku přistavili autobus a odvezli nás do Transit hotelu Inturist (Posádka jela rovněž, neb náhradní nebyla). Společnost v hotelu nám dělala obligátní děžurná na chodbě a tarakáni v koupelně. Leč restaurace byla již zavřená. Nicméně jsme navázali družbu s piloty NVA (NDR)v Uniformách, kteří si letěli pro fungl nové MIGiny a zástupci TRO Berlin. Ti jeli prodávat a my nakupovat trafa (a i ND) do obrovské fabriky Zaporožtransformátor. (Ze Záporoží se tam jezdilo přes Dněproges - fakt veliké, monumentální).
Druhý den bylo jasno, ale osádka musela ukončit odpočinek. Po obědě pokyn k nástupu, silné sněžení, ale piloti (když už jsme byli na palubě) se hodně hlasitě pohádali s letištěm a odstartovali se souvislou pokrývkou asi 4 cm sněhu na éru ... Přiblížení přízemním letem k Záporoží trvalo asi 20 minut. Zdá se, že to éro oni letci ovládali ...
Facit: Té živé huse, co s námi cestovala na paubě, to zjevně nevadilo.
Aha, zase to spletli a vzali to "druhou stranou okolo zeměkoule" co? :)
Mohu poprosit o vysvětlení?
Autorovi díky za zajímavý článek, ale uvedená trať Volnovacha - Kyjev se mi nezdá. nemá být spíše Volnovacha - Záporoží?
Tam by ji nehrozil osud Bombardieru v Nemecku.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.