..: Fotografie roku 2012 - výsledky hlasování odborné poroty :..

FotosoutěžBeroun — Již třetí rok hlasují v naší soutěži také odborní porotci, kteří většinou mají na nominované fotografie trochu jiný pohled, než příznivci železnice. Dnes vám přinášíme jejich hodnocení nominovaných fotografií. Odborná porota pracovala ve složení: Frank Bachmann, Alžběta Jungrová, Jan Langer, Pavel Scheufler a Jindřich Štreit.

Porotci vybírali jako obvykle mezi všemi fotografiemi nerozlišenými dle kategorií. Každý porotce dostal počet hlasů, který byl stejný jako počet nominovaných fotografií (tj. 303), a které dle svého soudu rozdělil mezi fotografie. Maximální počet bodů, které mohla dostat jedna fotografie nebyl nijak limitován. Stejně tak nebyl omezen počet snímků, které mohl porotce ohodnotit. Ten který obdržel nejvíce bodů získal Cenu odborné poroty.

Kromě toho mohl každý porotce napsat komentáře k soutěži či jednotlivým fotografiím. Nemuselo se přitom jednat o fotografie, které považoval za nejlepší. V komentářích mohli porotci nejen chválit, ale i upozorňovat na věci, které by dle jejich názoru bylo možno zlepšit.

Cena odborné poroty

Letošní Cenu odborné poroty získává zirecek se snímkem 534.0432 - ranní přípravy…

Níže je uvedeno pořadí na prvních deseti místech hlasování odborné poroty. Kompletní výsledky včetně hlasování jednotlivých porotců najdete na zvláštní stránce.

Pořadí Fotografie Počet bodů
1. 534.0432, foto: zirecek
zirecek, 534.0432 - ranní přípravy…
180
2. Raňajky šútovské, foto: Payus
Payus, Raňajky šútovské
155
3. 913.027-9 + 813.027-0, foto: tomi
tomi, 913.027-9 + 813.027-0
140
4. BS200, foto: Petr Holub
Petr Holub, BS200
80
4. 716.518-6, foto: Dobromil Retych
Dobromil Retych, 716.518-6
80
6. Smržovská výstraha, foto: paolo3
paolo3, Smržovská výstraha
70
7. Když prší, foto: Vojtěch Beran
Vojtěch Beran, Když prší
65
8. Děhylovský soumrak, foto: Payus
Payus, Děhylovský soumrak
56
9. 52.8079-7 + 52.7596, foto: Raven
Raven, 52.8079-7 + 52.7596
50
10. 163.061-5, foto: Tomáš Kubovec
Tomáš Kubovec, 163.061-5
45
10. T 47.018, foto: bazala68
bazala68, T 47.018
45

Frank Bachmann

Žije v Padebornu v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Od roku 1982 do roku 2004 se věnoval klasické fotografii. Snímky pořizoval zrcadlovkami Ricoh, Chinon či Pentax na černobílý film či barevný negativ. Od roku 2004 pracuje digitálně s vybavením Canon. Ve fotografii se zaměřuje na nákladní vlaky, záběry s neporušenou krajinou či za specifických povětrnostních situací. Protože není automobilista, dostává se za svými snímky na kole, vlakem nebo kombinací těchto dopravních prostředků.

M 21.004, foto: topičŽeleznice tentokrá v pozadí jako kulisa. Chvályhodná originalita, která by měla být oceněna.

Kavky, foto: zirecekJednoduše sympatické a trošku úsměvné.

671, foto: PayusVlastně jediná "normální" fotka, u které jsem přemýšlel o bodech kvůli vynikajícímu světlu.

913.027-9 + 813.027-0, foto: tomiSkvělá světelná nálada, ale je zde malý nedostatek: snímek nebyl zachycen ve zcela optimálním okamžiku.

M 262.1002, foto: Petr TylšarSice se jedná o aranžovaný záběr, ale je nadmíru originálně nasvícen.

Alžběta Jungrová

Jako fotografka se specializuje na náročné reportážní a dokumentaristické projekty v rozvojovém světě. V minulosti mj. fotografovala překupníky heroinu v pákistánském Chajbarském průsmyku, vrakoviště lodí v Bangladéši, útulek pro HIV pozitivní děti ve Vietnamu, železniční provoz v Kambodži nebo pouliční nepokoje v Pásmu Gazy. Opakovaně byla oceněna v soutěži české novinářské fotografie Czech Press Photo a dvakrát získala ocenění UNHCR.

Komentář porotce:

Celkove mi chybí větší kreativita, hra s pohybovou neostrostí a kompozicí, což by mi u vlaků, které o pohybu jsou, přišlo zajímavé. Proto jsem volila treba fotku Děhylovský soumrak. Když prší za snahu o práci s lidmi. Ti mi ve výběru chybí úplně, přitom by nesporně fotografie oživili. Zbylé fotografie v tom nejužším výběru sedmi jsem volila za světlo. Sama s ním ráda a hodně pracuji a dodává to fotografii atmosféru. Asi bych více ocenila, pokud by to nebylo založeno jen na tom, ale třeba i na kompozici nebo nějakém nápadu, ale i tak fotky zaujmou.

163.061-5, foto: Tomáš Kubovec 534.0432, foto: zirecek Děhylovský soumrak, foto: Payus 310.0134, foto: Petr Tylšar
Raňajky šútovské, foto: Payus 423.009, foto: Raven Když prší, foto: Vojtěch Beran

Jan Langer

Je absolventem ITF v Opavě, kde se věnoval především sociálnímu dokumentu. Účastnil se několika dobrovolnických projektů v zahraničí. V roce 2006 působil v Nairobi ve fotooddělení neziskové organizace MYSA a po návratu se obrazově podílel na publikacích rozvojového vzdělávání a spolupráci s Člověkem v tísni. Volnou tvorbu věnuje dokumentárním cyklům. Pracuje jako fotograf na volné noze v oblasti reportážní, dokumentární a portrétní fotografie.

Komentář porotce:

Ohodnotil jsem fotografie, které mne zaujaly na první dojem buď neotřelým pohledem, nebo příjemnou atmosférou, která nevychází primárně z líbivých barev a pohlednicového klišé. Nejvíc na mě osobně působí fotografie s příběhem. Těm jsem dal také nejvíce bodů. Favorit byl pro mě poměrně jasný.

913.027-9 + 813.027-0, foto: tomiPro mě nejlepší fotografie. Pojednává o krajině, o lidech, kteří v ní bydlí a o vlaku, který je jejich spojencem a přítelem. Má nezaměnitelnou snovou atmosféru v posvátnosti chvíle, v níž byla pořízena, a v pokorné pokloně kraji, kde vznikla. Nepopírá fotografovanou realitu, ale ani ji neuráží strohým popisem, nebo líbivými barvami. Je to jemný obraz citlivého oka a duše, jenž skýtá prostor pro mnohé představy o místě, které pozorujeme, ale i o nás samotných, našich snech a touhách po magických okamžicích jako je tento. Takhle si já představuji to pravé cestování vlakem.

534.0432, foto: zirecekFotografie má příběh, vlak má osobnost, depo budí dojem domova. Souznění stroje s místem jeho odpočinku, a zároveň touha vyrazit na koleje, na cestu, překročit práh (anebo naopak spokojenost z návratu a únava po dlouhém dni na zasloužený odfuk..).

498.104, foto: topičVýrazné a přitom lichotivé jemné světlo, citlivá práce s barvou. Prvky stromu, vlaku s kouřem a osvícené části plotu tvoří klidnou a vyrovnanou kompozici, přesto ale s určitým napětím. Fotografie je celkově čistá a jednoduchá, ale obsahuje několik plánů, které fotografii propůjčují hloubku a divákovi umožňují rozlet.

310.0134, foto: Michal KupsaHarmonie mezi starým viaduktem a historickou soupravou, fotka působí uklidňujícím dojmem i díky přirozené a nevtíravé zeleni.

Pavel Scheufler

Fotograf, historik fotografie a lektor kurzů digitální fotografie je autorem či spoluautorem 38 fotografických publikací, uspořádal na 50 fotografických výstav a napsal stovky článků a studií. Přednáší dějiny fotografie na FAMU.

534.0432, foto: zirecekSíla a krása, chce se mi zvolat k tomuto snímku! Je to v mých očích fotografická óda na parní stroj, na jeho sílu a vznešenost. Nepochybně zkušený a poučený autor zvolil ideální dobu s podvečerní ještě temně modrou oblohou, která je ve skvělém barevném kontrastu k oné oranžové umělého žárovkového světla, zvolil i ideální stanoviště uprostřed koleje a zvolil i správný delší čas expozice, který vyzmizíkoval pohyb osob, který by mohl rušit. Kouř z lokomotivy má náležitou dramatičnost a je výborně a logicky nasvícen. Gratuluji k promyšlenému záběru!

T 47.018, foto: bazala68Pro Járu Cimrmana velmi citlivá zastávka je konfrontována se strojem táhnoucím náklad. Efektní jsou šikmé sluneční paprsky pozdního odpoledne, stanoviště fotografa a úhel záběru s cedulí zastávky je logický. Konfrontace cedule a “očí” stroje v téměř jedné rovině je pěkná. Nevím, zda bylo fotografováno na RAW, ale pokud ano, což by bylo správné, dalo by se možná barevně z motivu vytěžit více (mám na mysli především jemné zvýšení světlosti barvy čela lokomotivy a možná bych poté snímek mírně zesytil). Každopádně gratuluji!

92.2271, foto: Jakub GregorDo soutěže přišlo velmi mnoho snímků, které těžily z konfrontace vlaku s povahou krajiny. Využívalo se namnoze kontrastů barev a tvarů, bizarnosti okolí. V tomto případě jde v zásadě o prostý záběr, efektní až pohlednicového typu, což nemyslím pejorativně, jen tak, že je obecně líbivý. A tím je vlastně velmi rafinovaný! Proto jsem ho vybral ke komentáři… Snímek je zároveň podivuhodně uklidňující, jde jakoby o obraz ze “staré doby”. Ona rafinovanost spočívá v tom, že “starý vláček” je vtipně konfrontován s polem slunečnic, z něhož by mohl mít radost i Vincent van Gogh. A velmi důležitým akcentem poklidné kompozice (protože s horizontem i vláčkem uprostřed) je hejno ptactva, které do snímku dodává “správný neklid”. Dobře působí i stín v části záběru v popředí. Gratuluji autorovi a chtěl bych asi oním vláčkem v oné minulé době chvíli jet.

Jindřich Štreit

Od roku 1972 se koncepčně věnoval zobrazování vesnického života. Soustředil se na portrét a na romskou tematiku. Od roku 1991 pracuje na dokumentárních projektech ve Francii, Anglii, Brazílii, Moldávii, Rakousku, Německu, Japonsku, Číně, Maďarsku, Rusku (Burjatsko, Krasnodarský kraj, Ingušsko, Čečensko), ale také v České republice (Ženská věznice, Břevnovský klášter, Lidé olomouckého okresu, Lidé Mikulovska, Cesta ke svobodě, Lidé Třineckých železáren, Mezi námi, Za oponou, Spolu, Cesty života, Lidé mého kraje – Bruntálsko, Ocelový svět, Tichá nemoc, Vítkovice, Hledat anděla, Lidé Vítkovska). Připravil více než 900 autorských výstav a mnoha kolektivních se zúčastnil. Vydal 28 knih, je zastoupen v nejvýznamnějších sbírkách a bylo o něm natočeno několik filmů. Vyučuje na Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. Na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění v Praze v letech 1991–2003, kde pedagogicky působil, se v roce 2000 habilitoval a stal se docentem pro obor fotografie. V roce 2009 získal profesuru na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.

Raňajky šútovské, foto: PayusFotografie výborně vystihuje atmosféru rychlé jízdy. Skvělé propojení s krajinou.

Smržovská výstraha, foto: paolo3Abstrakce pohybu a světla.

716.518-6, foto: Dobromil RetychPráce člověka v emotivním záběru s efektem světla.

Výherci Ceny odborné poroty a medailisté v jednotlivých kategoriích hlasování uživatelů ŽelPage získávají diplomy, které tradičně navrhl architekt Vlastimil Sýkora.

Výhercům srdečně blahopřejeme, porotcům velmi děkujeme za účast v porotě a těšíme se na Vaše nominace v dalším ročníku naší soutěže.


Martin Válek , Tomáš Kubovec Poslat mail autorovi , topič Poslat mail autorovi | 2.9.2013 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky ŽelPage

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
04.09.2013 (19:26)  
rpet: A nebylo by přece jen jednodušší dát do schvalovacího procesu nějakou svou nemrtvou fotku než to podrobně popisovat?
registrovaný uživatel rpet  mail  
04.09.2013 (18:26)  
ani jeden z vas me nepochopil, coz je v poradku - spousta lidi ma s mym pohledem na veci docela problem.

takze nejprve topic:

nevkladej mi do ust neco, co jsem nerekl a ani jsem to nemel v umyslu - nepovazuju nikoho za ceskeho prostacka. toliko za prve. a rozhodne neminim nikoho poucovat. proc? protoze se neminim o nic hadat v souvislosti s fotkama na zelpage, neni to muj zajem.

za druhe, muj nazor je ten, ze pokud vyzaduju fotku v naproste extra kvalite, pak to dopande uplne stejne, jako zpravy na TV Nova: modelka za stolem je sice suprova, i s tema 5-kama prsama. ale nejak se z toho vytratily ty zpravy. zajimalo by me, jakej je normalni zivot kolem zelenice. ten tady nenajdu. skoda. mozna by to melo o dost lepsi vypovidaci hodnotu. ale zase, neda se to cvaknout ciste a s predem danym aranzma. a to ty, specielne ty, jako profi fotograf (nepletu se, ze? neni to asi jen shoda jmen u MfDnes...) musis vedet.

ted k Raven:

vis, pred par dny jsem nekolika znamejm ukazoval fotky makra ze stary, leta nepouzivany prehrady. vsem se to (dejme tomu - nechci soudit svoji vlastni praci) libilo. az na me. me ty fotky proste nevzaly - a to jsem jejich autor. jsou bez zivota, upraveny. nemaj stavu. neco tomu chybi.

a ted obecne: o nikom jsem nerekl, ze vase fotky jsou hnusny. proc bych to delal? vase fotky jsou dokonaly - a to myslim vazne. perfektne naaranzovany, perfektne upraveny, perfektne... ...... ...... ... perfketni. jsou - z myho pohledu stejne umely, jako ta modelka ve zpravach. nemaj zivot. jsou pekny, dokonaly, mrtvy.

nemusite se mnou souhlasit, klidne se muzete cejtit i urazeni - na to vsechno mate pravo. ale jak jsem si cetl Alzbetu Jungrovou, souhlasim s ni. sice to nerekla uplne na plnou pusu, ale ten naznak tam je - fotky bez zivota. proto volila tak, jak volila.

a ja s tim souhlasim. protoze udelat fotku nazivo je asi (nejsem profik...) dost neco jinyho, nez o cem se tu asi bavite. fotka nazivo - at uz bude jakakoliv - nikdy nedosahne vasi kvality. protoze to proste nejde udrzet v ruce, a mnohdy je to proste rychla nahoda, souhra vsech moznych nahod dohromady.

povedlo se mi udelat jednu fotku v metru - a ja jsem z ni nasranej, az to hezky neni. proc? protoze ta fotka ma pribeh, ale kvalitou je v prdeli - bylo to strasne rychly a ja to neudrzel. presto se radeji kouknu na rozmaznutou fotku s pribehem, ktera me rozbreci (rozesmeje), nez na perfektne naaranzovanou fotku vlaku s kopcem.

ne ze bych nechtel udelat neco pro zelpage - naopak. chtel. ale neudelam. nemam totiz cas na to, sedet celej den na kopci a pak dalsi dva dny u kompu - cimz nikomu neberu pravo tak cinit - kazdeho volba.

ale pro moje fotograficky vytvory tu proste neni kategorie. jedine, ze by jste v ramci vaseho pohledu zalozili "sracky ze zivota", tam bych se mozna s privrenejma ocima vesel :D
registrovaný uživatel Raven  mail  
04.09.2013 (16:36)  
rpet: proste mi prijde strasne pokrytecky prezentovat dokonalou fotku, u ktery nekdo stravi pul dne vytahovanim prepalu v software. proto sem nic nedavam a pravdepodobne nedam

Já se s dovolením zeptám tvrdějc, stejně jako topič v komentáři níže, protože jako člověku, který zde svoje (podle mě ne)dokonalé fotky prezentuje, mi není úplně jasné výše uvedené tvrzení. Znáš význam slova "pokrytec"? Přiznám se, že tomu vážně nerozumím.. Z jakého důvodu jsme my, co sem fotky vkládáme, pokrytci? Co je na té samotné činnosti vkládání na ŽP pokryteckého? Nebo co je pokryteckého na tom, že (snad alespoň v drtivé většině) jsou ty fotky vkládané na ŽP dobře technicky zvládnuté? Jaký je rozdíl mezi "pokrytci", kteří vkládají své fotky na ŽP a mezi "nepokrytci", kteří své fotky nevkládají na ŽP.., vkládají třeba jinam, nebo neprezentují vůbec? Díky za vysvětlení.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
04.09.2013 (16:14)  
rpet: a ja mam docela strach mu otevrene rict, ze fotky, ktery jsou na zelpage, jsou sice dokonaly, ale prave proto, ze jsou dokonaly, rozhodne nezaujmou life-style fotografy.

Mohl bys nás, prosťáčky z Čech, poučit co je to life-style fotograf a díváš se vůbec na fotky v galerii a čteš pod nimi aspoň někdy komentáře?

Neboli řečeno tvrdějc, víš co plácáš?
registrovaný uživatel rpet  mail  
04.09.2013 (14:22)  
@ zirecek:

Jen se snažím využít potenciál této soutěže a komentářů, aby bylo nekatalogovek třeba více...

hele, to je jednoduchy. Vlad mi vzdycky sem tam pripomene, abych taky laskave krom psani pro zelpage zacal fotit neco pro zelpage.

a ja mam docela strach mu otevrene rict, ze fotky, ktery jsou na zelpage, jsou sice dokonaly, ale prave proto, ze jsou dokonaly, rozhodne nezaujmou life-style fotografy.

neboli receno tvrdejc, je mi sumak, jestli fotka mirne zrni, nebo jestli je lehce rozostrena. pokud ma dusi a pribeh, tak na to kaslu. zivot neni vykladni skrin, kde je vsechno nacancany, a kde si marketer (fotograf) dokazuje, ze umi vyzdobit vylohu (pouzivat fotosop...).

proste mi prijde strasne pokrytecky prezentovat dokonalou fotku, u ktery nekdo stravi pul dne vytahovanim prepalu v software. proto sem nic nedavam a pravdepodobne nedam - coz z hlediska zdejsich kategorii nebude zadna skoda ;)
04.09.2013 (8:00)  
S tou aktuální lištou jsem přestřelil. Možná to bude za několik hodin tak, jak jsem myslel a jak Payus pochopil. Neříkám, že katalogovky jsou špatné. Sám je převážně fotím a fotit budu. Jen se snažím využít potenciál této soutěže a komentářů, aby bylo nekatalogovek třeba více...
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
04.09.2013 (1:12)  
Když si dáte "další novinky" a za poslední měsíc, napočítáte celých 12 dní, kdy bylo i něco jiného než jen katalogovky, a to to ještě některý den zachraňují nočnárny. Pravda, mínus jeden den na tématické bum.
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
03.09.2013 (23:30)  
zirecek: Já ti rozumím, jak to myslíš...stačilo by to přetočit o pár dní dřív. Jenže sám víš, že neustále něco nového vymýšlet, být nápaditý, se nedá... Někdy je holt nutné to prokládat i záběry pro atlasy vozidel...a ještě kolika fajnšmejkrům se s bum mašinou můžeš zavděčit :)
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
03.09.2013 (22:55)  
zirecek: Mezi těmi deseti aktuálními na liště jsou v kontrastu s deseti oceněnými všechny? Včetně tvé z modelového kolejiště? Včetně toho šukafonu v protisvětle, včetně krajinovky z ptačího nadhledu se šukafonem, včetně toho svářeče?
03.09.2013 (22:06)  
Soutěž má význam. Díky pořadatelům za energii do toho vloženou. Nejde o pořadí, jde o ten sloupec 10-ti vybraných fotek, které jsou v kontrastu s aktuální lištou galerijních fotek vlevo. Jde o komentáře, názory jednotlivých porotců. Někteří autoři ŽP zvládající obvyklé nasvícené "katalogové" fotky se možná zamyslí a zkusí něco jiného, dalšího. Je dobře, že Chary textově popíše, kam by se skladba fotek mohla ubírat. "Katalogovky" jsou pěkné, převažují, avšak je možnost se vyvinout dál, návody a komentáře zde jsou; každému dle gusta...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko